måndag 15 juni 2015

Mina tillgångar & skulder


Det finns egentligen 5 kategorier för mina tillgångar som jag kommer räkna med i totalbeloppet, dessa är:


1. Lägenheten
Jag kommer att räkna värdet (baserat på senaste likadana sålda - 10% och avdrag för reavinstskatt). Jag ser lägenheten som ett bundet kapital jag kan få ut om jag säljer eller ett medel till billigare boende. Ett billigare boende gör att jag inte behöver lika stor avkastning från kapitalet för att täcka boendekostnader.


2. Aktier/Fonder
Aktier och fonder är något jag kommer försöka att köpa på mig mer och med extremt långsiktiga mål.


3. Likvida medel/sparkonton
Här kommer jag summera alla sparkonton


4. Löne-/Buffert-/Transaktionskonton
Alla övriga bankkonton med tillgängliga likvider


5. Företagskontot
Jag räknar beloppet minus skatt


Pensionen räknar jag inte med utan ser det som en bonus om-/när den dagen kommer. Målet är ju också att minska ner på jobbandet så vi pratar om garantipension.


Skulder


1. Bolån
Mitt bolån vet jag inte riktigt än hur jag kommer att göra med, jag skulle kunna amortera lite men så länge räntorna är låga så väntar jag nog med det.


2. Studielån
Jag har ett studielån som jag fn amorterar på. Borde kanske skjuta upp amorteringen men ser detta lån mer som en administrativt krångel som det skulle vara skönt att bli av med.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar