tisdag 23 maj 2017

Min kväll är gratis, vad kostar din?

Det här inlägget skrev jag i söndags men missade att posta det. Inlägget är bara lite tankar direkt från mitt huvud. Just nu sitter jag på en brygga i jeans och t-shirt, i solnedgången. Jag blickar ut över en sjukt fin stadssiluett. Vi tog med middagen i varsin matlåda och en öl till det. Kvällen är grym, kvällen har varit grym!




En matlåda med lite asiatisk wok 15kr och en öl 10kr summeras till 25kr, vad kostade din kväll? Under tiden jag suttit här har jag sett båtar glidit förbi och även passerat ett antal restauranger, men även folk som suttit i gräset och lyssnat på musik med lite medhavd picknick. Vad jag sett i nästan allas blickar är glädje och någon form av ro, troligtvis på grund av det härliga vädret. Vad jag kunnat avgöra så har alltså gubben i båten, de i gräset och även jag haft en helt grym kväll, vi har en grym kväll! Detta oavsett vad vi spenderat på den. Det viktigaste för de flesta idag var solen, värmen och känslan.. Inte om vi dricker Norrlands, Singha eller Pilsner Urquell. Inte om vi sitter på en båt, -restaurang eller -gräsmatta. Solen, värmen och känslan är gratis för alla! Staden och naturen är gratis för alla. Allt detta är gratis för alla oss som väljer att utnyttja det. Livet är gratis, det är allt lull-lull runtomkring som en öl, båt eller jordgubbe som kostar pengar.

Vad kostade din kväll?



Läs också:
Hur jag nådde min första miljon
Ökade kostnader när man är ledig
Bostaden, en investering eller ren konsumtion?
Sluta jobba vid 40
Dagen när allt förändrades

8 kommentarer:

  1. Låter som en härlig kväll. Det är allt för lätt att glömma hur enkelt det går att göra en okej kväll till en grym kväll. Det behöver inte ens kosta särskilt mycket. Eller något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Aktiepappa!

      Precis, det gäller att komma ihåg att enkla saker kan även vara de bästa!

      Tack för kommentaren!

      Radera
  2. Så sant! Lycka kostar faktiskt inte pengar. De lyckligaste ögonblicken i mitt liv har jag haft ute i det fria med vänner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt! Sammas här, mina bästa stunder har inte kostat några pengar, eller väldigt lite pengar! :)

      Tack för kommentar!

      Radera
  3. Oj, det var en billig kväll :)

    För mig blev det rejält dyrt. Tillbringade kvällen i Stockholm och då jag är där allt för sällan passade jag på. Tror den landade runt 1500 kr :O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kronan! Ja, ibland blir det billigt! :)

      Bara det var väl värda pengar så är det ju väl spenderat! :) Ibland glömmer man hur lite som behövs dock.

      Tack för din kommentar!

      Radera
  4. Hur gammal är du på ett ungefär :)?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym!

      Vill inte avslöja mig för mycket, men mellan 29-35 har jag skrivit någongång förut. Kanske avslöjar jag mig lite mer längre fram i bloggen :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera