onsdag 20 september 2017

Förstå och acceptera livets spelregler, men utnyttja dom till din fördel

Det här inlägget kommer bli ganska kort, jag vill mest få fram en viktig poäng som jag tycker att många verkar missa när allt snurrar på i full fart som vanligt. Det är bara att kolla på den senaste veckan när beslutet om höjd ISK-skatt till 2018 kom fram. De flesta verkar tappa fokus, går in i stridsställning och lägger energin där den inte borde vara, även jag drogs med och skrev ett inlägg om det.




Såna här saker kommer att dyka upp hela tiden, ändrade spelregler, skador, bakslag, motgångar helt enkelt. Men! Det behöver inte bli motgångar, man kan alltid välja att se det som chanser till förändring, att helt enkelt vända något negativt till något positivt. Själv gjorde jag just det när jag blev utbränd och gick in i väggen. Jag tog något sjukt negativt och gjorde det till en av de bästa sakerna som hänt i hela mitt liv. Jag har haft tinnitus sedan jag var 16, vet inte hur många gånger jag velat ta livet av mig men jag lever och är lycklig idag. Jag har även gjort samma sak när det gäller skador, nu senast i somras bröt jag armen. Det har gjort att jag inte kunnat göra det jag velat, inte kunnat jobba under 7 veckor och jag troligtvis få funktionsnedsättning resten av livet. Det har strulat totalt, jag har inte fått ut sjuklön och jag skulle kunna skylla på allt möjligt. Istället har jag bara gått "with the flow" och gjort det bästa av situationen. Jag såg helt enkelt till att livet leker istället för att vara en bitterfitta. Om man ska vara ärlig så när man klarat sig igenom svåra saker blir de mindre svåra sakerna lätta. Alltså om du varit med om att någon du älskar gått bort eller om du själv accepterat döden, då kommer du inte gnälla över en bruten arm.


Visst, ibland suger verkligen situationen men väldigt ofta gör vi det värre än vad det är. Jag har ibland blivit skogstokig över en parkeringsbot för att i en annan situation varit tacksam när ännu värre saker hänt. Man måste tänka på hur sjukt priviligierade vi är. Jag är extrem låginkomsttagare, jag har skadat mig massor, brutit-,sytt- och hoppat ur led- saker på kroppen, lever med ett ständigt högt tjut i mina öron, saker har pajat, folk i min närhet har gått bort men det finns dom som har det mycket värre, det måste man komma ihåg. Ibland suger verkligen livet men ibland är det jävligt bra. Nästa gång något oväntat eller jobbigt händer, bli inte förbannad utan tänk istället.. hur kan jag göra det här till något positivt?

13 kommentarer:

  1. alla kommentarer överflödiga :)

    SvaraRadera
  2. Insämmer med föregående talare!

    SvaraRadera
  3. Bra där! Det gäller att se till att vågskålen väger över åt rätt håll👍🏻

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja! Inte lätt alla gånger men det är då man måste påminna sig själv om när allt var värre! :)

      Radera
  4. Kloka tankar!
    Jag tjatar ofta om positiva tankar, hade ett långt samtal med dottern om det häromdagen och hörde många av mina egna ord nu komma ur hennes mun, så något uppfattar de!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Snyggt, bra gjort! Kan man plocka fram dom i rätt lägen finns det mycket att vinna!

      Radera
  5. Starkt inlägg. Jag tänker ofta på uttrycket "It is not about the amount of money you will have, it is about the character that you develop."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kaktus, det var ett bra uttryck!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Håller med dig, det är ofantligt mycket skit där ute att ta hänsyn till. Vill vi kan vi faktiskt utan problem välta oss i elände dygnet runt, året runt. Självmord.

    Om inte annat än för just sin egna skull så inser man hur lite exempelvis ISK skatten egentligen påverkar en. Ändå blev så många upprörda. Problemet med internet och kommentarsfält. Alla är så arga hela tiden.

    Därefter har vi det här med eget ansvar..
    /Andreas


    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, kunde inte sagt det bättre själv! Det finns mycket jobbigt och vi måste välja hur vi ser på det och hanterar det.

      Håller med framförallt att internet och tillgängligheten nog spätt på detta faktiskt.

      Tack för kommentaren Andreas!

      Radera