torsdag 14 september 2017

Preferensaktierna stiger - Lägre direktavkastning

Nu kan man se en tydlig trend med lite högre priser bland preferensaktierna. I mitt inlägg Läge att öka med fler preferensaktier skrev jag om min syn på preferensaktierna och varför jag valde att öka lite. Preferensaktierna har fortsatt att knalla uppåt och direktavkastningen kryper neråt.


Preferensportföljen är upp 13% hittills i år.


Preffarna har faktiskt stigit rejält i år och tittar man bland tex. Akelius, Klövern och Oscar så har det skett en kursökning på 8-9%. Eftersom SAS troligtvis kommer att lösas in i närtid vilket jag skrivit om här, här och här, så sålde jag av innehavet på 540-545kr. Även Balder är klar för inlösen som jag skrivit om här så jag såg det som väldigt troligt med en kursökning, kanske framförallt i Klövern och Akelius. Många kanske gjort som jag och redan börjat sälja men det kanske kommer ett till tryck efter inlösen? Det är svårt att säga men jag tror det finns ganska många köpare på de preffar som erbjuds, iaf kortsiktigt.

Jag tror att det har skett en mindre förändring i hur folk värderar preferensaktier med tanke på ränteläget, men även nu när utbudet minskar.

Vad tror ni om preferensaktierna framöver?




Läs även:

2 kommentarer:

  1. Ligger väldigt lång i de preffar som jag har, kommer inte köpa speciellt mycket nya. Kanske Volati, Pegroco beroende på hur det går, men fastighetspreffar kommer antagligen att vandra upp i pris, köpte flertalet av mina preffar för något år sen när man fick runt 7% i yield, nu är t.ex. Heimstaden nere runt 6,2%...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt, har samma tanke. Började själv köpa in preffar för 1,5-2 år sen.

      Vad tycker du om Alm? Den är fortfarande ok i pris tycker även om den också gått upp ett par procent.

      Radera