fredag 20 oktober 2017

Jag är en indian, vad är du?

Musik är och har alltid varit en stor del av mitt liv. Oavsett om jag mår bra eller dåligt så kan jag påverkas väldigt känslomässigt av musik. Det grymma med musik är att en och samma låt kan ha olika betydelser för olika personer. Samma låt kan få en person att skratta och en annan att gråta, det är häftigt.




Jag vet inte varför men det känns som om Lalehs låt beskriver massa känslor jag har och haft sedan jag var liten. Jag kan inte sätta ord på vad det är men det känns bara så. För mig beskriver låten hur vi ofta lever, hur många av oss lever. Jag kan tänka mig att fler känner igen sig, eller i andra låtar. Hur man förknippar sitt liv går också ofta i perioder, kraften i musiken är nog underskattad. Vissa låtar har jag fortfarande svårt att lyssna på då de bringar upp så mycket och jobbiga känslor. Vissa låtar har jag efter flera år kunnat börja lyssna på igen, musik kan dra upp massa känslor väldigt snabbt.

Har ni några låtar som påverkar er starkt?




Missa inte att läsa gårdagens inlägg: Säga upp sig från jobbet!


Läs även:

8 kommentarer:

  1. Jag känner igen mig i det du beskriver. Musik kan röra upp många känslor inombords. /AP

    SvaraRadera
  2. Ja och även denna gång Laleh - https://www.youtube.com/watch?v=hQlzYOHY0a0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för låtlänken!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Tack för det här inlägget, roligt med omväxling från staplar, diagram och siffror till filosofiska tankar och konst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Alm roth! Ja, ibland kan det vara skönt att sväva iväg lite.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Har sen jag första gången hitta farsans skivor och förstod hur de skulle spelas önskat att ha ett livs-soundtrack spelandes i åtmindstonde mina egna öron.

    Mycket känslor och minnen kopplat till musik. För mig blev Howard Jones låtar "Things can only get better" och "What is love" livsavgörande vid steget in i tonåren och vidare.

    Mvh. Mary

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ofta vissa låtar som representerar olika faser och händelser i livet. Många minnen är förknippade med vissa låtar.

      Tack för kommentaren Marty!

      Radera