måndag 29 januari 2018

H&M gratis frakt och fria returer!

Äntligen inför H&M det som konkurrenterna haft i flera år, gratis frakt och fria returer. Man kan ju undra varför det har dröjt så länge att ta detta beslut. När jag skrev inlägget H&M - Vad tycker ni om deras webbshop? för knappt ett halvår sedan så verkade det som majoriteten störde sig på just detta, att de inte hade gratis frakt eller fria returer, men nu är det fixat! Grymt eller?



Ja, jag tycker det är grymt att H&M tagit det här steget, även om jag tycker att det är jättekonstigt att de väntat så länge. Problemet som jag ser och det är synd, är att man måste vara H&M Club-medlem för att få tillgång till gratis frakt och retur. Man kan ju tycka att det inte är så stor sak att registrera sig som medlem, men varför ska man behöva det när inte konkurrenterna kräver det? Jag tycker som sagt att det är ett jättebra beslut och en signal på att man lyssnar, det är dock synd att de inte går hela vägen utan krav på medlemskap. Risken är att de tappar nya kunder som går till en sida där köpet görs smidigare utan att behöva fylla i massa uppgifter. Alla kunder är inte sina butiker trogna och de köper på massa olika butiker. Dessa kunder kan mycket väl missas då de klickar sig vidare och inte kommer tillbaka igen. Fast hey.. det här är bara mina lösa tankar.

Vad tycker ni om att H&M äntligen erbjuder gratis frakt och fria returer?



Läs även:
H&M vs JNJ - Uppföljning och tankar
H&M - Vad blir morgondagens utfall och hur ser framtiden ut?
Kommer H&M att köpas ut från börsen?
Såde hela innehavet i H&M
H&M - Vad tycker ni om deras webbshop?

11 kommentarer:

  1. Bra jobbat H&M! Jag instämmer i dina tankar angående kravet på medlemskap för att få ta del av gratis frakt/retur. Dock verkar det som att dem ser ett mervärde i att locka över så många som möjligt till att bli club-medlemmar och i längden kanske det också är så?

    Det ger en större möjlighet att skicka ut nyhetsbrev/rabatter/erbjudanden osv. som gör att det blir fler köp framgent.

    Mvh,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Yes, det är troligtvis så de tänker, frågan är om det är rätt väg att gå dock? det finns många andra sätt att göra samma sak på utan att kräva medlemskap. Tiden lär visa det, enligt mig borde d skippa det dock.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Det är ju bra, men det är bra på samma sätt som att en affär ska ta betalt med kort, det här borde ha varit en självklarhet länge. Många kunder kan ha vant sig vid att ha handla online på andra sidor. Högt på önskelistan ligger siffror på beställningar före och efter den här förändringen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Brandtalet,

      Jag håller med! Det är en självklarhet. Ja, generellt en större trandparens i rapporten är önskvärt.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Bra av H&M. Och nödvändigt för att hänga med.

    Lite extra pill för kunderna att de måste registrera sig, men H&M får en kunddatabas med 100% koll på vad du beställt tidigare och kan därmed visa förslag som passar just dig. Utan registrering blir det knöligare för programvaran att pussla ihop datat när du flyttar eller får nytt kort.

    SvaraRadera
  4. Beroende på hur de implementerar det. De skulle kunna göra det lätt för kunderna att bli medlemmar genom att de bara fick kryssa i en ruta om de vill bli medlemmar i samband med beställningen. Jag gissar att du fyller i ungefär samma uppgifter i en medlemsansökan som när du beställer grejer.

    SvaraRadera
  5. Bra, men själv slutade jag vara kund hos H&M när de införde en avgift för medlemskapet. Hela poängen med ett lojalitetsprogram är väl ändå att det inte kostar kunden något...

    Har hört att medlemskapet är gratis igen men har inte brytt mig om att registrera mig på nytt. Kanske ska göra det nu då, när de förbättrar sig.

    SvaraRadera
  6. Äntligen, bättre sent än aldrig.

    SvaraRadera
  7. Men hur svårt är det att bli club-medlem? Förutsätter att hemsidan frågar vid ditt första köp. Jag blev IKEA-klubbmedlem första gången jag handlade där. Förmodligen har väl H&M räknat in ett reklamvärde av att få fler club-medlemmar inkl. incitament att handla oftare som de har ställt mot fraktkostnaden. Klokt tycker jag.

    SvaraRadera
  8. Absolut ett kundvänligt beslut.

    Ska bli spännande att följa H&Ms utveckling. Är det något klädbolag som har muskler (läs kompetens och finanser) att vända tuffa trender så borde H&M vara ett av dem.

    Jakten har börjat!

    Mvh,

    Atlas Investo

    SvaraRadera