torsdag 4 januari 2018

Sammanställning av börsåret 2017

Börsåret 2017 är avslutat och 2018 är påbörjat. Det har varit ett riktigt bra börsår och portföljen har ökat mer än vad jag räknat med i början av året. Både insättningar och värdeökning har blivit bättre än planerat. Jag kör till skillnad från många andra på lite känsla när det gäller sparande och håller mig inte till några strikta budgetar, det är därför svårt att veta exakt hur utfallet blir redan i början av året. Jag försöker dock hålla en minimumnivå, vilket är ett sparande på 1500kr/månad. I år har det blivit betydligt mer än så. Avkastningen har i princip kramat SIX30RI, men då räknar jag som vanligt in allt mitt kapital, även buffert mm.



Just nu är jag precis hemkommen från fjällen och kan säga direkt att jag saknar snön, tystnaden och frihetskänslan. Det lugnet man får där går inte riktigt att få i en storstad på samma sätt. I allmänhet har året innehållit en stor del reflektioner, mest när det gäller livet i stort. Jag känner att jag på ett mentalt plan är betydligt närmre friheten nu än för ett år sedan. Att ta klivet ut i friheten tror jag kräver ett enormt mod och processen för att komma dit är lång, men jag tror att man växer som människa för varje steg man tar sig närmare. jag har börjat bygga och anpassa mitt liv för frihet, det tror jag är viktigt innan man tar steget.


Som citatet ovan tror jag att våra prioriteringar säger mer om oss själva än våra mål och tankar. Om vi vill leva ett fritt liv där vi bestämmer själva över våra dagar så ska vi göra just det, inte drömma om det eller sätta upp mål för att nå dit om 20 år. Vi lever idag, men morgondagen kan innehålla vad som helst. Jag är inte jättebra på det här själv men har blivit mycket bättre under året och jag ska jobba ännu mer på det i år. Det betyder att mina ekonomiska mål fortfarande är viktiga men ingen prioritet. Jag kommer att fortsätta att prioritera frihet även om det blir på bekostnad av min ekonomi. Jag vill leva ett liv i frihet inte bli pensionär en viss tidpunkt. Även om jag självklart får kompromissa så skjuter jag i alla fall inte undan friheten helt för att nå den i framtiden.




När det gäller portföljen så har den som sagt rullat på bra. I dagsläget är värdet drygt 1.600.000kr och utdelningarna landade på 52.030kr för året. Jag har sålt av en del preferensaktier och istället ökat i investmentbolagen och fonderna. Det gör självklart att direktavkastningen sjunker en del men förhoppningen är att det lönar sig i längden tack vare större utdelningstillväxt. Här nedan är hur portföljen ser ut i dagsläget:


Målet är att fortsätta minska antalet bolag i portföljen och öka i investmentbolagen. Jag vill helt enkelt förenkla mitt sparande så att jag kan släppa fokus i perioder om jag åker utomlands etc. Jag tycker börsen är kul men mitt mål är ju att kunna spendera mer tid på fritidsaktiviteter, därför vill jag redan nu göra portföljen redo för ett liv i ekonomisk frihet, men även frigöra tid för att vara mer i skogen, åka skidor och släppa lite tankar.

Mina mål för 2018 kommer i ett separat inlägg. Det känns bra inför året och jag ser fram emot att se vad utdelningarna för de olika bolagen blir i år. Jag har stora förhoppningar på Latour men framförallt Dös som jag tror kan bli min bästa utdelningshöjare i år.

Vilket av dina bolag tror du höjer utdelningen mest i år?



Läs även:
Sluta jobba vid 40
Portföljen över 1,6 miljoner kronor - Nu händer det grejer!
Hur jag nådde min första miljon
Castellum - Utdelningshistorik och framtiden

4 kommentarer:

  1. Vilket bra inlägg. Jag håller med om allt.
    Börja bygga och anpassa livet för frihet, exakt!
    Prioritera frihet på bekostnad av min ekonomi, exakt!
    Tack och lycka till 2018!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ekonomitankar,

      Tack, vad kul att du gillade det! :) Vi verkar vara en minoritet så det känns alltid kul när man hittar någon med samma tankar. detsamma till dig, jag tror det kommer gå bra nu när man har mer insikter om vad man tycker är viktigt i livet! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Den som höjer mest i år tror jag är Latour, procentuellt alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktieoutsidern,

      Intressant! Det skulle sitta fint då Det är ett Stort innehav för mig, hur mycket tror du de höjer med? Själv tror jag runt 17%. Dis tror jag blir ännu mer däremot, iaf 25-30%.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera