tisdag 27 mars 2018

H&M rasar på rapporten - Q1 2018

Idag släppte H&M sin kvartalsrapport för Q1 2018 och mottagandet blev väldigt väntat. Aktien rasade drygt 3% i öppningen och är vid skrivandets stund ner över 4%. Jag själv är inte alls imponerad av rapporten.


Jag har tidigare skrivit om varför jag sålde av H&M här och en stor anledning är att jag helt har tappat tilltron för ledningen. KJ säger att han tror att de kommer leverera bättre detta år på helåret samtidigt som de börjar första kvartalet sämre än förra året. Det här är precis vad han gjort tidigare och det här är en av de största anledningarna till att jag inte vill äga H&M. Det är dags att leverera nu.

H&M har lagt enorma pengar på it och jag ser inte att det behovet kommer att minska framöver. Man ser att sidan strular ibland och även om de börjar komma ikapp så ligger de efter många konkurrenter fortfarande. Som jag ser det befinner sig H&M i ett mycket jobbigt läge där mycket talar mot dom och jag tycker det syns att de själva inte riktigt vet till 100% vilken väg de ska ta framöver. Finns det tankar på att köpa ut H&M från börsen?

Kortfattat kan man säga att omsättning och vinst minskar och lagret ökar, det är precis det man inte vill se. Samtidigt fortsätter man att trycka på att e-handeln växer och säger att 2018 blir ett mellanår för omstruktureringar. Jag tror de har mycket stora kostnader framför sig och mellanåren kan bli många och långa. Det skulle vara kul om de lyckades vända på det men jag är fortfarande väldigt glad att inte vara ägare längre.

Vad tror ni om H&M de närmsta åren?


Läs fler inlägg:
Boom! Portföljen över 1,5 miljoner!
Portföljen över 1,4 miljoner kronor!
Portföljen över 1,3 miljoner
Boom! Depån över 1,2 miljoner
Depån över 1,1 miljoner

2 kommentarer:

  1. Starkt gjort att du aldrig gifte dig med en aktie och du gjorde ju helt rätt. Alla företag har ett bäst-före-datum - iaf när det gäller kunna gå plus på dess aktie och se dess aktie växa. Själv är jag inte helt enig med dig men tror helt klart att de som köper nu kommer få bekänna färg när den droppar än mer. Vad fick människor att köpa H&M förut (typ sådär 2-3 år sedan) - var det den högre utdelningen? I mitt excel/Word har jag en analys av varje innehav och motivering varför jag har ett innehav. Har även en "är detta företag ett framtida Ericsson/H&M".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja, det kunde ju lika gärna gått tvärtom sånt vet man ju aldrig men jag är glas att jag sålde. Det är rätt, man kan ju aldrig tycka lika om allt och så ska det vara :). Bra Excelark!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera