tisdag 24 april 2018

Diös kvartalsrapport - Q1 2018

Idag kl 12.00 släppte Diös sin kvartalsrapport (Q1) för 2018. Jag hade bra förhoppningar inför rapporten och måste trots att marknaden tog emot den ljummet säga att jag tycker den är helt ok. Visst hade man räknat med lite bättre resultat fast samtidigt visste vi att kostnaderna skulle vara lite högre än vanligt pga den ovanligt snöiga vintern.




  • Hyresintäkterna ökade med 11% och uppgick till 445 mkr (400)
  • Förvaltningsresultatet uppgick till 187 mkr (179)
  • Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till 109 mkr (210)
  • Resultat efter skatt uppgick till 229 mkr (326)
  • Resultat per aktie uppgick till 1,70kr (2,60kr)

Jag känner mig faktiskt ganska trygg med rapporten trots att överskottsgraden minskade. Om man kollar rapporten i helhet och följer bolaget ett par år tillbaka så ser man en tydlig trend när det gäller många saker och den trenden ser bra ut i mina ögon. Jag tänkte rada upp lite punkter som jag gillar utvecklingen på:

  • Uthyrningsgraden har ökat från 89% år 2016 (Q1) till 92% 2018 (Q1). En ökning av uthyrningsgraden med 3 procentenheter.
  • Man har större del kommun och myndigheter som största ekonomiska kunder än retail/butiker år 2018 (Q1) än 2016 (Q1)
  • Belåningsgraden har sjunkit från 61,4% 2016 (Q1) till 56,7% 2018 (Q1). En minskning av belåningsgraden med 4,7 procentenheter.
  • Genomsnittsräntan man betalar har sjunkit från 2,5% 2016 (Q1) till 1,5% 2018 (Q1). En minskning med 1 procentenhet.

Man kan se ett tydligt mönster i att skulderna minskar och förvaltningsresultatet ökar, det gillar jag. Om vi skulle utgå från worst-case och räkna på att förvaltningsresultatet ökar med 5% resten av året så kan vi räkna med en utdelning kring 3,05kr per aktie. Det skulle motsvara en direktavkastning på knappt 5,5% på dagens kurs, om vi räknar in återinvesterad utdelning så hamnar vi på 6% nästa år. Jag tror dock att vi kommer att få se bättre siffror än så framåt under året, det var 22 mkr mer än förra året i vinterrelaterade kostnader. Diös verkar trots allt i Sveriges norra delar och då slår en sån vinter vi haft extra hårt. Min vilda gissning är att vi hamnar +10% tillväxt i förvaltningsresultatet när året är slut.


Ovanstående är en affiliatelänk, läs mer här.

Idag är sista dagen att handla Diös om man vill ta del av nästa utdelning på 1,45kr, köper man aktien imorgon får man inte del av utdelningen. Jag har själv ökat lite idag och äger totalt 1334st aktier.

6 kommentarer:

  1. Har också ökat på idag och äger nu 402 st. ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Annelie,

      Härligt! Man får ha koll framåt så det fortsätter att utvecklas bra, jag tror på Diös.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Är sugen på att plocka in Diös. Verkar vara ett bra bolag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Myntaren,

      Ja, jag gillar det. Det bästa är att gå in på hemsidan har läsa lite rapporter och bilda sig en egen uppfattning.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hur ser du mellan Diös och Hemfosa?

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Marcus,

      Jag har och gillar både bolagen och ser de som komplement till varandra. Dock mer påläst på Diös och vi får se lite hur det ser ut nu efter delningen på Hemfosa med nya bolaget etc. Jag får återkomma mer senare om det :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera