onsdag 23 maj 2018

Skaffa ett liv som du inte vill ta semester från

Det här har man ju hört någon gång eller två, att man ska skaffa ett liv som man inte vill ta semester från. Det kanske är lättare sagt än gjort och så är det nog men tanken är grymt vettig tycker jag. Att leva ett liv där man inte längtar till semestern måste ju på något sätt betyda att man är hyffsat nöjd med livet, eller?




Egentligen är det så logiskt, det är klart att man ska styra om livet så att man gör så mycket av det man vill göra på semestern på vardagarna istället. Man ska ju leva 365 dagar varje år, inte 30 dagar varje sommar. Om man kan anpassa livet efter ens egna viljor och intressen istället för efter arbetet så borde det ju leda till ett bättre liv, ett liv som man kanske inte längtar bort ifrån? Om man läser en artikel från expressen med tips inför semestern så blir vissa saker ganska uppenbara. Man ska optimera sin lediga tid, man ska koppla bort jobbet och man ska ge sig tid att koppla av och fokusera på sig själv. Varför är inte det här tips för livet i stort, varför bara inför semestern? Man borde ju leva så varje dag, det borde vara målet, eller?

Även om man skulle lyckas styra upp livet på det sättet så har vi nog någonstans ändå ett sug efter att ta en semester, men grunden kanske blir mer i att se något nytt och se nya platser framför att koppla av och stressa ner. För egen del har min syn på semester förändrats totalt sedan jag tog ett sabbatsår för att senare och i nuläget jobba halvtid. Förut kunde jag längta till semestern och se fram emot att ta det lugnt och koppla bort jobbet. Nu ser jag mer fram emot att göra saker och se saker. Semestern är fortfarande betydelsefull och jag ser fram emot den, fast på ett annorlunda sätt.

Hur tänker du kring semestern? Skulle du vilja ha ett liv som du inte vill ta semester från?



Fler blogginlägg:

8 kommentarer:

  1. Det är klart att man även behöver ta någon semester från semestern från & till när man lever livet bortom arbetslivet.

    Semester behöver alla! =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningssoftaren,

      Ja du har troligtvis rätt, semester behöver man alltid! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. En klok tanke. Funderar mer och mer på varför jag egentligen vill bli "fri", jobbet är för det mesta kul även om jag gärna hade sluppit lösa vissa "olösliga" tekniska/logiska problem som skapar huvudvärk och magont. Det jag inte gillar med yrket är de små möjligheterna till deltid, de långa arbetsdagarna, att alltid känna att jag inte har tid, eller att något mindre projekt måste stressas igenom hemma för snart ska man lägga sig för att orka gå upp vid 5 så jag kan komma till jobbet innan rusningstrafiken osv.

    Jag hade gärna jobbat 50% för att få lite tillhörighet, lön och något att göra, och hade kunnat slappa eller resa bort resten av tiden. Har inget egentligt behov att vara 100% ledig, inte nu i alla fall. Kontentan är att det inte går att få allt utan att offra något. I mitt fall är det absolut enklast att säga upp sig, möjligtvis finnas på nån kontaktlista om nåt projekt behöver förstärkning någon gång. Nackdelen är ju att man måste jobba längre då inkomsten stryps helt när man säger upp sig. Kanske hitta något helt annat jobb, men gissar att kön är lång till enklare timanställningar. Och det är ofta när jag vill vara ledig, t.ex. på sommaren som behovet av dessa tjänster är som störst. Suger vidare på denna karamellen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Ja, det är nog vanligt att man låser sig i tanken antingen eller. Det finns ju mellanvägar att gå även om det inte alltid är lätt. Dock tror jag att det kan vara lättare än vad man tror, möjligen sitter det en hård mental spärr att släppa sin karriär och gå ner i lön. En ide är ju att bygga upp kapitalet så ni kan leva på det och då ta steget till halvtid eller något helt nytt?

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag har precis som Snålgrisen funderat på varför jag vill bli fri och har ändrat synsätt. Förut var målet att göra en "MI30", dvs tjäna så mycket jag kan och sen sluta jobba helt. Men nu har jag tänkt om.
    Idag har jag ett "vanligt" 40h kontorsjobb. Men jag har också två extrajobb som jag tycker är roliga (ska snart också ha ett tredje). Det är alltså uppenbarligen inte mer "fri tid" jag vill ha (då jag jobbar mycket av min fritid).

    Min nya tanke är helt enkelt att göra det jag tycker är kul, och tjäna pengar på det. Jag kommer inte tjäna lika mycket pengar som på mitt nuvarande, men kommer ändå lugnt att täcka mina kostnader. Har sparat ihop så att portföljen kommer ge en fin pension vid 60 även om jag inte tillför något alls.

    Men tänk vad mycket roliga jobb det finns om man tänker att man inte ska jobba med det hela tiden eller ens heltid:
    Busschaufför (går att få ett busskörkort om du jobbar en sommar)
    PT/träningsinstruktör: Perfekt att jobba med som extra
    Jobba på restautrang
    Reseledare
    Trädgårdsarbete
    Taxi
    listan kan göras lång.

    Jag vill inte sluta jobba. Jag vill lära mig nya saker och utvecklas. Och jag tror definitivt att jag kan göra samtidigt som jag tjänar pengar på det.

    En del tycker MI30/FFF etc lever toppenliv. Jag är inte alls avundsjuk, jag skulle mest känna mig rastlös. Men vi är alla olika, så varken mitt eller deras sätt passar för alla.

    Men avslutningsvis kan jag säga att jag känner en stor befrielse av att inte ha samma fokus på pengar. Jag var helt fast i tanken på varenda inkomst (och varenda utgift). Nu tar jag det som det kommer och lever på gott på någonstans mellan 8-12 tkr. Det är typ 75% av ett låglönejobb.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det låter som en grym inställning tycker jag. Fler borde våga släppa det de gör och testa något nytt, har själv varit i samma situation. När har du tänkt att göra slag i saken?

      Farbror fri och miljonären lever nog väldigt bra och jag tror knappast de har tråkigt då de verkar ha massa projekt igång. Sen måste man ha i åtanke att man utvecklar sina hobbys otroligt mycket om man ger sig själv mer tid. Själv jobbar jag ju halvtid och märker och jag har mer energi och tid till det än vänner som jobbar heltid.

      Tack för en grym kommentar! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Något som jag tror många inte reflekterar över på temat semester är kontrasten mellan det normala och själva semestern precis som du är inne på. Jag som bor utomlands kan bli helt lyrisk av att flanera runt i Göteborg på min semester på ett sätt som jag knappast skulle bli om jag gjorde det sju dagar i veckan året om. På samma sätt är det faktiskt inte fantastiskt att bo på turistorter året om, flera av de tropiska semesterorterna har besvärligt väder under lågsäsong. Om man som mig har bott utomlands är det inte så märkvärdigt att åka på utlandssemester, det är snarare de fina upplevelserna man söker och dem kan man i lika många fall få hemma. Handlar mer om tid och lugn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Ja du har nog mycket rätt där, jag uppskattar också tiden men även att se nya platser. Det mesta kommer ju med tiden och det är svårt att veta innan. Om man tex säger upp sig så lär det visa sig vad man gillar och inte gillar osv.

      Tack för grym kommentar! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera