fredag 23 november 2018

Nedgången kan göra mig fri snabbare

Det har varit mycket röda siffror på börsen den senaste tiden och jag har läst om flera som sålt av för att ligga likvida medan andra som jag själv fortsätter att fylla på i de aktier vi tror på. Ingen av oss vet vad som är bäst kortsiktigt men långsiktigt lär vi alla bli vinnare så länge vi någon gång under en längre period ligger investerade på börsen.




Nedgången gör mig fri snabbare


Att vända hem så fort det stormar på havet känns ju självklart som det säkraste alternativet men då det ganska ofta stormar lite då och då skulle man troligtvis aldrig komma fram om man gjorde så. Man skulle vara trygg och säker, men kvar på samma plats som sist man gjorde ett försök. Jag vet att jag är kass på att tajma marknaden så jag kör på det jag kan påverka. Jag återinvesterar utdelningarna och fortsätter bygga upp min frihet för varje dag som går.

Att börsen backar just nu gör mig faktiskt fri snabbare. De aktier jag köper är billigare och jag får mer utdelning för pengarna, det känns rätt bra faktiskt även om jag är ner 150 000kr från all time high i portföljen. Mina utdelningar ligger på högsta någonsin så på det sättet kunde inte läget ha varit bättre. Jag tänkte uppdatera portföljsidan imorgon men med dagens uppgång borde jag ligga runt 3,5% upp för året, vilket känns helt ok om man jämför med SIX30RX som ligger minus 2,7%.


Aktiviteten den senaste tiden


Jag har som ni säkert märkt varit ganska dålig på att uppdatera här den senaste tiden och det känns lite tråkigt faktiskt. Jag har varit helt inne i mtb-åkning i skogen och helt enkelt flutit in i det. Jag kommer att skriva lite mer nu då jag har många saker jag vill skriva om. Den senaste veckan har jag i alla fall varit lite aktiv på börsen och bland annat kört lite arbitrage och återinvesterat lite utdelningar.

Arbitrageaffären skedde återigen i Investor och denna gång blev det en vinst på blygsamma 100kr. Det kanske låter lite men tänker man ränta på ränta så blir det stora pengar. Senast jag körde arbitrage i Investor så gav det 389kr efter courtage.




Min plan för framtiden


Den senaste tiden har jag bränt väldigt mycket pengar, Jag har bland annat köpt en ny mtb och bokat 8 stycken skidresor inför vintern. Utöver det har det inhandlats en del friluftskläder så kontot skvalpar väldigt tomt nu. Det låter nog värre än vad det är eftersom allt det här ligger inom budget vilket gör att mycket inför det kommande halvåret är betalat.


Min långsiktiga plan är alltså inte förändrad på något vis. Om 1 år och 10 månader kommer jag aldrig att behöva jobba om jag inte vill. Då kommer mina utdelningar att betala alla räkningar, maten och bilen. Skulle det vara så att jag vill sluta helt så är det då ingen risk att bara sluta och leva lite som jag vill. Troligtvis vill jag ju kunna resa och köpa lite prylar så då jobbar jag 3 år och 10 månader från idag och slutar sen helt med utdelningar som täcker allt.

Framtiden får utvisa vad jag känner för när man väl är där men känslan är att ju mer frihet ju bättre. Även om man av någon anledning skulle vilja jobba lite till så kommer friheten att göra vad man vill aldrig att skada, snarare tvärtom.


Har gått ner på halv halvtid


Vissa kanske uppmärksammat att jag skrivit att jag kört 5-dagars helger den senaste tiden och det beror på att jag tagit beslutet att jobba mindre än vad jag gjort tidigare. I dagsläget jobbar jag bara 12 timmar i veckan så man skulle kunna säga att jag jobbar halv halvtid eller deltid deluxe! Jag trivs faktiskt med att jobba mindre och det kommer att vara riktigt skönt nu inför skidsäsongen. Vi kommer att köra som minst i princip varje helg och då är det skönt att kunna vila upp sig lite emellan turerna.

Det är alltid svårt att ta steget att jobba mindre det vet jag efter jag sa upp mig från mitt heltidsjobb och startade eget. Det jag har lärt mig är dock att när man väl gjort det så är det lättare den andra gången och ännu lättare den tredje gången. Jag har även lärt mig att livet är kort och att man ska ha roligt. Att ta beslutet att jobba mindre den här gången var alltså väldigt lätt.

Brukar ni tveka att göra saker ni vill för att ni är rädda för hur det påverkar erat liv långsiktigt?

14 kommentarer:

  1. 8 skidresor???!!! Det var inted dåligt, var???

    Själv nöjer jag mig med 2, en i jul och en i februari fast jag bor numer inte i Svedala och åker till alperna för skidåkning med familjen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Eilertrules,

      Ja vi har lagt om strategin lite för att lyckas med det. Det är inom Sverige så inga alperna planerat, fantastiskt där. Vi kommer att åka nästan alla resor till samma ställe vilket gör att vi får ner kostnaderna på boende och liftkort rejält. Kan eventuellt skriva lite mer om det längre fram, vi är grymt taggad eiaf inför vintern! :)

      Vart i alperna ska ni?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Likt föregående kommenterare: 8 skidresor!? Varför inte bara bosätta sig i skidorten? :-)

    Låter som en härlig tid och plan fram till "friheten". Lycka till!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Egon,

      Ja att bosätta sig där hade ju varit rätt kostnadseffektivt men samtidigt vet vi inte om vi hade gillat det i längden mne är det rätt ställe som även fungerar bra så sommaren så :). Vi har faktiskt pratat om det.

      Ja, jag tror det! Hur ser din plan ut just nu? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Lpter som väldigt bra målinriktad attityd. Tror dessutom du har helt rätt. Är själv lite smånojjig nu med ras o allt. Kan erkänna det. Kan ju bero på man är helt ny på detta o allmänt ringrostig, men vet ju att allt man läst stödjer det du säger. Att det kommer återhämta sig, kanske rasa mer, men så småningom återhämta sig och gör det inte det är vi alla körda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Ja det är alltid lätt att säga så nu men vi vet ju vad som borde löna sig och därför borde köra på det. För varje dag som går utan ett ras är vi vinnare så man ska nog tajma extremt bra om mna sk alyckas vinna på att gå ut och in igen.

      Kör du själv på som vanligt nu?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Har sålt av Nibe och G5, kanske nåt mer jag ej minns nu. Köp Swedish match, kanske nåt mer, minns ej..
      Har uppdelat med långa förhållanden och romanser så romanserna är det som ryker..
      Sen är det ju lite trist att vissa gått back - 35% o sånt men har kanske 30-35 aktier o fonder o väldigt liten procent i allt såååå..
      Annars ligger vi mest döda sillar nu.. blir väl o öka lite så småningom i mer trygga innehav alltså förhållandena..
      Blir det ett ras kan det vara bra med cash o shoppa för också..

      Radera
    3. Ok, intressant. Någon speciell anledning att ni sålde?

      Ja cash är nog aldrig fel, inte minst för tryggheten omdet faller.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Låter superlyxigt med 8 skidresor med:) Vi har bokat in en resa Koh Phangang som jag är jättesugen på, de har massa veganmat där, yoga, massage.. speciellt område som är känt för detta så ska bli så kul o kommer resa runt o bo på 4 ställen under våra 2 veckor. Sen i framtiden ju mer arbetsbefriad man är kan man vara där eller andra ställen mkt längre tid vilket blir billigare. Är ju flyget som är dyrast.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blir en kul vinter! :)

      Vad grymt! Det låter jättehärligt, skönt att få lite sol och värme! :)

      Ja precis, kan an resa er effektivt så blir det mycket billigare!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Hej!
    Härligt att du tog steget att jobba ännu mindre.

    Saknar helt klart dina inlägg när du är inaktiv men tycker det är bra att du prioriterar annat före bloggen.

    Inga resor till fjällen för oss. Vi åker till värmen snart istället och är borta i 3 veckor 😃

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Yes! :) Kul att du saknar dom, nu är jag igång igen! :)

      Härligt! Det var Thailand ni skulle till va? :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Hej!
      Ja precis, Thailand. Väldigt nära nu.

      Mvh PB?

      Radera