tisdag 18 december 2018

4 timmars arbetsvecka

Jag har flera gånger hört om fenomenet 4 timmars arbetsvecka men aldrig funderat mer över det. Jag har aldrig läst på om vad det innebär men med tanke på namnet så antar jag att man menar att man skapar sig ett liv där man jobbar 4 timmar varje vecka. Det låter ju som ett ganska perfekt liv och jag är inte så långt ifrån det i dagsläget men det finns vissa saker jag skulle tycka var viktigt om jag själv skulle se det som ett alternativ till ekonomiskt frihet.




Frihet med 4 timmars jobb i veckan


I dagsläget jobbar jag 12 timmar varje vecka och även om det är en enorm frihet i jämförelse med när jag jobbade heltid eller t.o.m. halvtid så är det inte vad jag skulle kalla fri. Jag är bunden till dagar då jag jobbar, jag kan välja rätt fritt när det gäller tiden men måste ändå befinna mig på en viss plats på vissa dagar. För att känna mig fri skulle jag först och främst inte vara bunden till någon plats och heller inte känna att det fanns ett krav på att inkomsten ska in.


Att jobba 4 timmar i veckan skulle ju självklart betyda mer frihet eftersom jag troligtvis bara skulle behöva vara bunden till en plats en gång per vecka så som det ser ut för mig i dagsläget. Tyvärr skulle det dock inte ta bort det faktum att jag fortfarande är bunden till en plats. Jag skulle alltså bli friare men inte fri.

Det ultimata 4-timmarsjobbet


För att beskriva det ultimata jobbet med 4 timmars arbetsvecka skulle jag säga att det är ett jobb utan att man är bunden till plats, där man lägger 4 timmar i tid utspritt på en eller flera dagar. Det här jobbet skulle jag lätt kunna tänka mig att ha. Kravet är som sagt att jag inte är bunden eller binder mig alls. Jag vill alltså inte behöva boka in möten eller behöva anpassa mig på något sätt. Jag vill kunna jobba på mina villkor och kunna åka skidor om det kommer plötslig nysnö.

Jag vill kunna avbryta ett jobba mitt i det jag gör om kaffet smakar ovanligt bra och ta upp det när jag själv känner för det. De här jobben är inte lätta att få, jag menar vem vill anställa någon på de här villkoren? Därför känns det som att det är att starta eget som gäller. Man får skapa sig förutsättningar för det här. Jag har lite lösa idéer och kanske får jag lite mer tid till våren när skidsäsongen är över för att fila på mina idéer. En pusselbit kan vara panelundersökningarna, där kan man jobba exakt hur man vill även om det ger låg timersättning.


Vad skulle lönen bli?


Jag har aldrig några höga krav på min ersättning i sig när jag gör saker utan jag vill få lön efter vad jag gör. Ju mer fritt och roligare det jobb jag gör är, ju mindre bryr jag mig om vad jag tjänar. Är jobbet alldeles för låst och inkräktande på min frihet, då vill jag ha bra betalt.. fast egentligen tar jag aldrig såna jobb. För mig är det inte värt det.

Jag kan nog tänka mig att gå ner väldigt lågt i lön för att få ett fungerande jobb med 4 timmarsveckor. I praktiken skulle ett fritt sådant jobb inte inkräkta alls på min frihet så om jag gjorde panelundersökningar som gav 40kr i timmen kombinerat med distansjobb som gav så lite som 100kr i timmen så skulle det fortfarande ge 1000kr till 1600kr i månaden. Om jag ändå får tillräckligt från utdelningarna så blir det ju bara en bonus.


Troligtvis skulle man kunna trimma upp timpenningen lite men samtidigt vet jag att ju högre ersättning man kräver, ju mer krav ställs på en själv vilket ofta leder till mindre frihet. Att ha ett jobb på 4 timmar i veckan där jag var helt låst skulle i dagsläget inte vara så intressant, då känns mina 12 timmarsveckor bättre. Skulle jag däremot kunna trimma de jobb jag har idag ner till 4 timmar med samma frihet så skulle det absolut vara ett alternativ på vägen till total frihet.

Hur skulle ni vilja jobba om ni bara jobbade 4 timmar i veckan?

25 kommentarer:

  1. Skulle isf jobba 10 timmar 2 dagar i veckan och fri de andra 5. Fast låter rätt jobbigt när jag tänker efter ;) Håller med om att det är bättre att kunna jobba fritt än att vara låst 4 timmar om dagen. Helt fri är givetvis helt bäst :) det är min dröm även om jag är långt borta från den just nu. Kan spara rätt lite i månaden och så länge vi inte säljer vårat hus och bor på gatan så känns miljonär rätt långt borta men man ska aldrig ge upp sägs det ju!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Jennie,

      Härligt! Jag vet inte om du missuppfattade eller om jag var otydlig men menade 4 timmars jobb i veckan :).

      Helt rätt, även om man inte blir ekonomiskt fri så blir man helatiden ekonomiskt friare! Ett par 100k är en enorm trygghet om man tex vill byta jobb eller starta eget etc. Lycka till med sparandet! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Onekligen ett härligt drömscenario.

    Jag tror jag hade kört på mycket av dina tankar. 4 timmar som är platsobundna och som jag kan styra efter eget tycke/infall. Skulle gärna vilja kombinera fysiskt arbete med intellektuell stimulans ovanpå det också. Frisk luft. Sedan är jag också en social själ, så det vore fint att ha kollegor också.

    Att driva eget företag helt enkelt och förmedla tjänster med sina kompisar som sitter i liknande sits helt enkelt? Det vore något för mig det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Tioårsplanen,

      Ja det lät härligt! :) För egen del skulle jag nog inte bry mig om det var fysiskt eller inte om det bara var 4 timmar i veckan eftersom mna har så mycket tid till annat ändå. Det viktiga skulle som sagt vara att det var platsobundet. Att jobba med kompisar skulle vara kul om de var i liknande sits, sen är det alltid svårt att ha företag med kompisar iofs.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Vet inte riktigt. Hmm, det är 16 timmar månaden.. får se om man fixar målet få ihop 3 mkr kr här på 6 år först. Lyckas jag/vi med det är jag öppen för det mesta :)Just nu jobbar jag mer eller mindre jämnt men jag har frihet att kunna göra mycket på egna tider, men alltid bunden. Semester vet jag knappt vad det är. Alltså sånt som folk anser är riktig semester vilket verkar vara att koppla ned mobiler, datorer, vara social med massa folk under längre tid utan att låta hjärna jobba runt jobb, ja sånt en del pysslar med :) Kan störa mig på att folk har så dåligt isensättningsförmåga, de fattar inte att för att tjäna x måste man jobba x.. nej saker kommer inte automatiskt. Även om en del verkar tro det. Flummare. Så man får prioritera, kan inte få allt samtidigt, då blir man utbränd.. (vilket jag vägrar bli)..
    Sen finns det självklart de som fixar o jobba hur mkt som helst, ha barn vara supersociala, träna massa, ha bra relationer, vara snygga, etc etc, men jag är inte såå starkt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Är målet att bli fri eller ha möjligheten om 6 år?

      Ja det handlar nog mycket om balans. Jag tror at det kanske är enklare utan barn på ett sätt då man kan spara ok och även leva som man vill med resor etc.

      Jag tror ingen är så stark i längden, de flesta som kör så går in i väggen för eller senare. Har sett det flera gånger och upplevt det själv.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Att jobba när jag vill med jobb jag själv vill under någon slags halvtid och vara värmen vintern är nog mitt mål. Skrev längst ned hur jag INTE vill ha det tillvaron. Ingen stress, inte tvingas äta mat jag inte vill eller dricka massa alkohol (social drickande jobb), inga andningspauser. Har väldigt svårt hålla humöret om jag inte får space och träna och hela min grej med jobb är att jag är så förbaskat trevlig ;)
      Väldigt svårt för mig att vara trevlig dock om jag mår skit.. då får jag anstränga mig vilket är psykiskt påfrestande..

      Är nog mest mina egna krav på mig själv hur "perfekta människor" har det. Tycker många är så duktiga, de orkar köra samma race jag orkade som 25-åring, men orkar inte det idag så skalat ned mycket socialt privat för att fixa alla jobb, inkomster, etc.
      Jag orkar alltså inte vara 100% hela tiden med 2 sjukdomar, etc, men många känns ju som de orkar det, en del har även barn, samt de orkar jobba som idioter träna jämnt, vara supersociala, har barn,snygga kläder, o s v.. jag fattar lixom inte hur de orkar för jag orkar inte? Orkar köra 1-2 saker, men oftast bara en som t ex jobba och kanske träna på halvfart 2-3 ggr/v. Är en rätt dålig partner tycker jag själv även om jag verkligen ser till ekonomin i familjen blir högre. Det har jag alltid vart bra på.
      Fast jag suger på mycket annat, inte så gullig, kärleksfull o s v..
      Även om min partner säger sig vara nöjd.
      Tycker inte jag orkar träffa vänner/släkt så ofta som alla andra heller, men det är inget jag direkt lider av, men folk pockar på.. make a life kan jag tänka ibland, men är min taskiga sida ;) Den som blir stressad av att folk inte verkar kunna roa sig själva och hänger sig på mig..

      God Jul:)

      Radera
    3. Jag tror att det är viktigt att prioritera sig själv. Många kanske ser det som egoistiskt men jag tror att man kan bli bättre mot andra om man prioriterar sig själv högre, win win typ.

      God Jul du med och hoppas du får en bra jul! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Jag skulle ha mycket svårt att inte jobba mer än 4 h. Har märkt nu under föräldraledigheten att jag blir rastlös och kolla jobbmailen alldeles för mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Kanjagblirik,

      Ja det är nog många som känner så men jag tror det är en vanesak. Om man jobbar mi dre eller inte alls under något år så tar man livet i ett annat tempo efter ett tag. Iaf blev det så för mig.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Hur kommer det sig att du söker en "frihet" så starkt? Är det verkligen att vara fri bara för att man inte jobbar? För mig är frihet att kunna köpa det jag vill ha, resa dit jag vill och dela detta med mina vänner, vilket oftast det är svårt att få utdelningarna att räcka till? Bara några tankar som jag har, hur resonerar du där?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frihetsmaskinen har massa intressen och verkar jätteduktig på och hitta billiga resor. Avis :)
      Nä, men om jag hade haft fler intressen hade jag säkert också drömt om att jobba 4 timmar veckan.
      Har funderat på det där då mitt första mål var att jobba kanske max 4 timmar veckan och sen bo värmen, men insåg sen jag skulle bli för uttråkad då jag inte har några riktiga hobbies. Som vad ska jag fylla tiden med, mat 3 ggr per dag, träna lite, göra ärenden, städa, kanske chilla med lite vänner o parters.. blir uttråkad av det hemma med i längden och tror inte det blir bättre vara för att vi sitter i nån mysig lgh Spanien, eller var vi nu kamperar. Samma med min partner, kommer bli spel vid datorn för hela slanten och hur nyttigt är det i längden.. bekvämt liv, javisst, men kanske inte så kul..
      Så nåt måste man fylla tiden med, antingen intressen eller jobb, eller ideelt arbete men inte säkert jag vill vara för snäll jämnt. Behöver lite utmaningar även om de kanske inte blir så stora med den här trasiga kroppen ;).. hade man haft barn kunde man ju ägna sig åt dem, men inga barn heller så. 10-15 timmars jobb veckan kanske skulle vara lagom. Beror på vad för jobb med.

      Radera
    2. Det är ju superbra! Jaa jag håller med, man måste fylla sitta liv med aktiviteter och ett syfte. Varför ska jag gå upp på morgonen? Det är väldigt viktigt tror jag att man har något att göra som du finner meningsfullt.
      Jag skulle nog få krupp jag med om jag chillade i en lägenhet i spanien hela dagarna haha!

      Radera
    3. Tja Den unga miljonären,

      Jag tror det är helt olika för olika människor och var man befinner sig i livet. Jag har massa dakerjag hellre för önatt jobba. För mig dph livet annorlunda ut när jag var 20 än nu 10 år senare. Då gillafejag att jobba och bygga upp ekonomin. Man går igenom saker som får en att tänka till. Livserfarenheten gör att man ser saker på olika sätt. Som sagt, jag vill vara fri och jobbar mot det nu :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Tack för kommentaren Mrs Doubtfire,

      Ja det är så olika mellan olika personer. Det där kan ju ändras också. Jag tror det är svårt att förstå något mna inte känner själv men viktigt att inse att vi alla är olika :).

      Radera
    5. Den unga miljonären,

      Jag tror det är svårt att hamna i ett passivt läge där mna bara chilla för en som uppnår ekonomisk frihet. Bara genom att ha tagit sig dit känns det somatt man inte är en person som gillar att ligga och inte göra någonting ;).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Hej Frihetsmaskinen! Har du aldrig funderat på att bara bita ihop och jobba och spara riktigt hårt i ett år, och på så sätt få ihop de sista pengarna som krävs för att kunna kalla dig fri på riktigt? Jag ifrågasätter inte ditt tillvägagångssätt, men på så sätt hade du nått din frihet snabbare.

    Mvh Ekorren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ekorren,

      Bra fråga! Självklart har jag funderat på det men varje gång kommit fram till att det inte är värt det. Tidigare i livet jobbade jag extremt mycket under en period. Har aldrig haft något välbetalt jobb så jag sparade drygt hälften av lönen under den perioden, samtidigt som man gjorde mycket annat. Det är lättare att ånga på när man är 20 än när man är 30, speciellt efter man gått in i väggen.

      Nu tror jag iofs du menar mer att köra heltid något år? För mig innebär det mycket administrativt jobb eftersom jag kör eget. Jag måste då fylla upp med kunder för att sen droppa dom efter ett år igen. Nu har jag perfekt ned jobb och det har varit så i flera år så jag vill egentligen inte ändra på det. Sen vill jag inte jobba mer heller. Livet är här och nu, är inte beredd att skjuta upp saker jag vill göra. Jag har inte bråttom att bli fri egentligen eftersom jag redan är ganska fri. Det här året ser dessutom ut att bli väldigt innehållsrikt så vet inte om jag hade gjort det så väldigt annorlunda om jag inte jobbat alls :).

      Min sambo jobbar ju också, så att stressa för att bli helt fri är inget som lockar. Hon jobbar inte heltid vilket är nice eftersom då kan vi ofta hitta på saker och helgerna lir längre :).

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. I mitt yrke (konsult) existerar inte 4 timmars-veckor... då hade jag inte fått nått gjort. Ett projekt hade ju tagit åratal att bli färdigt om jag endast jobbade 4 timmar i veckan. Det är minst 40 timmar som gäller.
    Jag antar att det går att hitta nån sorts jobb där det funkar att endast jobba 4 timmar i veckan, men det är nog inte lätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Haha, ja så ördet nog på många jobb. Segt att alltid ha något liggande? Själv gillar jag saker Som slutförs snabbt, gärna samma dag så man kan släppa det och börja på nytt nästa dag.

      Jobben finns ju men man måste nog vara beredd att kompromissa med sig själv och lönen.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. 4 timmmars arbetsvecka kommer från boken skriven av Tim Ferriss "The 4-hour work week". Intressant bok som jag kan rekommendera. Det handlar i grunden om effektiv tid man arbetar, att man kan outsourca mycket, bli mer effektiv i sitt arbetssätt, att man börjar med att jobba hemifrån 1 dag i veckan och den dagen gör ett bättre jobb än man gör på jobbet för att visa chefen att det är mer effektivt. Till slut får man 2 dagar hemifrån osv. Som sagt, rekommenderas starkt, även om jag själv inte implementerat något från den än, höhö.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Minimalisten,

      Intressant, misstänkt att det var något sånt. Då handlar det mer om att effektivisera arbetet man gör?

      I min värld tror jag det mer handlar om att effektivisera livet för det att kapa kostnader, skapa passiva inkomster och på så sätt göra det möjligt att få 4 timmars arbetsvecka.

      Tack för kommentaren, ska kolla upp det boken! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Idag känner jag iaf hur jag inte skulle vilja jobba. Vaknade här med vissheten om att jag ska vara bortrest med jobbet 1-2 nätter. Oklart hur många så vet inte hur mkt jag ska packa heller, men lika bra packa för två.

    Har inte "hunnit" träna på 1 vecka (nomalt 2-3 ggr/v) pga haltande fot, mörkret och trötthet, stress med saker fixa inför jul, socialt, jobb, nu även ont magen och plötsliga blödningar, ska dela rum med folk som snarkar, kommer inte få något space på kanske 2 dygn och ska vara jättetrevlig och glad. Sen tvingas jag äta MASSA mat, dricka massa alkohol, fungerar inte så bra nu med värktabletter..

    Julafton är enda "lediga dagen", sen mer socialt, jobb, även klämma in släktsocialt. Kanske hinner träna julafton, men tvingas vara lite social där med, sen jobb alla dagar, även julafton kom jag på nu för måste göra inköp..

    Japp, så trivs jag inte med att jobba. Att inte få andpaus med träning, kommer bli svårt hålla humöret..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Det där låter sådär om jag ska vara ärlig, hoppas att det lugnar ner sig lite.

      Skönt att få ledigt på julafton iaf, även om det är mke i gång.

      Att jobba mindre ger ju möjlighet att återhämta sig vilket verkligen märks på stressnivån.

      Jag tror ofta man tröttnar på jobbet när man inte själv har kontroll över det. Alltså kontroll över hur mycket man arbetar, när, vart osv. Där kan det vara skönt att jobb mindre och få mer kontroll. Hoppas du får en härlig jul bu iaf! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Var lite väl mycket gnäll kanske på mig. Lättstressad. Nu gick allt jättebra, jag säljer bra som vanligt, alla glada o nöjda, pengarna rasar in, lyckats förhandla ännu mer bonus på ett jobb, så man får vara glad... nu ska man bara fixa nästkommande vecka här, sen är man imå l och kan förhoppningsvis vila lite :)

      Radera