tisdag 29 januari 2019

Swedbank höjer utdelningen - 2019

För 40 minuter sedan meddelade Swedbank att man höjer utdelningen från 13kr per aktie till 14,2kr per aktie. Det motsvarar en höjning på 9,2% per aktie. På dagens kurs (202kr) ger det en direktavkastning på drygt 7%.




Swedbank höjer utdelningen med 9,2%


Man valde alltså att höja utdelningen med en dryg krona från förra årets 13kr. Förra året sänkte man utdelningen som tidigare år låg på 13,2kr så egentligen kan man väl säga att det har blivit en utdelning från 13,2kr till 14,2kr de senaste två åren. Det skulle i så fall motsvara en ökning på drygt 4% per år de senaste 2 åren. Kanske lite mer rättvis beräkning?

Rapporten kom in lite sämre än förväntat men man tjänar fortfarande pengar och delar ut kring 75% av resultatet så jag tror man fortsatt kan få in fina utdelningar från bolaget. Självklart kan det bli slagigt från år till år under perioder men med en direktavkastning på 7% hinner man återinvestera stora summor under tiden. Du kan läsa rapporten på Swedbanks hemsida.


Vad tjänar jag på den här utdelningshöjningen?


Med tanke på att man höjer med 1,2kr per aktie och jag har 134st aktier så ger det här mig 160kr mer varje år. Swedbank är ett litet innehav i min portfölj på 1,5% viktning men med tanke på den höga direktavkastning så höjer det här mina total utdelningar med 0,22%. Det är ju ändå helt ok för ett så pass litet innehav.


Året har börjat riktigt bra med att 5 av 5 bolag som har hunnit rapportera har höjt utdelningarna. Om jag räknar om det baserat på viktningen av portföljen så ligger den genomsnittliga höjningen hittills på 12,2%. Det är riktigt bra med tanke på att portföljen även har en direktavkastning på drygt 4%. De bolag som rapporterat hittills är följande:

  • ✔ Sandvik + 21%
  • ✔ Swedbank + 9,2%

Totala utdelningshöjningar hittills 2019: 1800kr 


En bra start på året och ekonomin för friheten


Året har helt klart börjar över förväntan och jag är beredd på att resten kanske inte blir lika bra men försöker ändå njuta av det som är. Redan nu efter att 5 bolag har rapporterat så är min utdelning 2,8% större än förra året.

Höjningarna är det absolut viktigaste för att jag ska ta mig närmre min ekonomiska frihet dag för dag. eftersom jag bara jobbar 12/h i veckan så betyder det att jag har en riktigt klen lön och har i dagsläget ett sparande på 1500kr i månaden. Den naturliga tillväxten i bolagen är därför det som ska driva mig vidare mot och förbi mina mål. Det rullar på bra nu och om något ser sämre ut i något bolaget så får jag justera det.



Vilka banker har ni i portföljen?

6 kommentarer:

  1. Har alla 4 svenska storbankerna, dock färre Nordea än jag vill ha då jag inte ännu köpt tillbaka dem på Kapitalförsäkring efter att ha sålt dem på ISK p g a källskatt. Har inga nischbanker och tror inte jag vill ha heller.

    Har ökat totalutdelningen med hela 3,0% med de förändringar som hittills meddelats. Det kan bli riktigt bra det här. Partypooper: förutsatt att ingen sänker då...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja utdelningssmålänningen,

      Härligt med 3% höjning, riktigt bra! :) Jag kom på att jag räknat fel, så mina ligger på 2,8% inte 2,5%, så nästan ikapp dig då ;).

      Jag har själv inte flyttat mina Nordea från ISK till KF än. Planen är att göra det senast innan utdelningen men det är segt med skatten som blir.

      Vi får hoppas att året fortsätter bra, det skulle vara riktigt kul! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Tjeena frihetsmaksinen! Hur räknar man ut utdelnings andelen som ökar i hela portföljen?

    Mvh Marcus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Markus,

      Jag har ett excelark som jag uppdaterar som gör det enklare men gör så här:

      Räkna ut dina total utdelningar per år. Dela sen summan av dina totala utdelningar med dina total utdelningar som du får per år.

      Jag kör ett exempel här: Säg att du får 10.000kr i utdelningar per år. Dina bolag har hittils höjt utdelningarna så att de totala utdelningarna stigit med 1000kr per år.

      1000/10000 = 0,1. Dina utdelningar har alltså ökat med 10%.

      Hoppas att du förstår? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Helt ok rapport och bättre resultat per aktie och utdelning än 2017, fortsätter det så är jag nöjd ��.

    Mvh https://lekonomi.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Lekonomi,

      Samma här, bara inkassera utdelningen och köpa fler aktier! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera