fredag 1 februari 2019

Se totalt courtage Avanza

Igår annonserade Avanza en grym funktion som vi alla väntat länge på. Nämligen så vi kan se totalt courtage för året. Jag antar att den här funktionen kommer att vidareutvecklas och bli ännu bättre men det är grymt att vi äntligen kan få en sammanställning!




Se totalt courtage för ditt konto

Obs! Avanzas sida har uppdaterats och blivit bättre så här har du direktlänken till Mina avgifter hos Avanza. Där kan du se alla dina avgifter och courtage, år för år.

Ok jag tänker bara snabbt förklara hur du gör för att se ditt totala courtage på Avanza, vilket är den banken jag använder för att handla aktier. Den här funktionen har verkligen varit efterlängtad för att slippa göra det manuellt.

Det finns säkert massa saker som kan förbättras och det lär vi märka framöver. Jag har bara testat den snabbt och så här gör du om du vill kolla upp ditt totala courtage under året:

Snabbförklaringen -
1. > Mina sidor
2. > Deklaration & kontobesked
3. > Kontobesked
4. > Mina avgifter
5. > 😎

  • 1. Logga in på ditt konto och klicka på fliken "Mina sidor"



  • 2. Klicka på fliken "Deklaration & kontobesked"





  • 3. Klicka på fliken "Kontobesked"



  • 4. Klicka på fliken "Mina avgifter"



  • 5. Nu får du fram alla dina kostnader du haft på kontot! 👍


Courtagets betydelse för totalavkastningen


Jag har inte själv analyserat mitt courtage och kostnaden än men den har ju en betydelse för totalavkastningen. Det viktigaste är ju att spara och se till att allt rullar på men det kan vara bra att se till att courtagekostnaden inte blir alldeles för hög i förhållande till portföljvärdet.

Några saker som kommer att påverka vad som visas i den här kostnaden är ju på vilket sätt man handlar. Jag kör t.ex. väldigt ofta arbitrageaffärer vilket kan kosta upp till 198kr per affär. Det ökar ju courtagekostnaden men jag gör alltid vinst på de här affärerna så i det fallet blir det missvisande.



Vanliga courtagemissar


De vanligaste missarna när det gäller courtaget måste nog vara att man handlar på en lista med högre courtage utan att veta om det eller att man glömt att ändra sin courtagenivå. Jag kan även tänka mig att många köpt amerikanska aktier utan att veta om att minimicourtaget är högre där och åkt på en mina. 

Det klassiska misstaget jag gjort är väl när man handlade ett par aktier på aktietorget i början av sparkarriären. Men den värsta var nog när jag köpte aktier för 400kr på Swedbank när jag precis börjat med fonder och aktier. Courtaget låg på 99kr så jag backade 25% direkt och kände mig som en kass investerare. Som tur var glömde jag de aktierna och de är värda mycket mer ön 400kr idag :).

Det här med courtage kan röra till det i huvudet ibland och jag har också gjort några missar tidigare. det som är bra är att man lär sig för varje gång och tillslut går allt på automatik. Nu vet jag vart jag ska ligga för optimal courtagekostnad och det blir bra på totalen.

Vad hade ni för courtagekostnad 2018? Vilken är din värsta courtagetabbe?

27 kommentarer:

  1. Intressant sammanställning. Har betalar ca 11000 kr i courtage + växlingsavgifter under 2018. Ganska mycket hmmm...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Oj, ja det låter mycket :). Hur mycket nysparande har du haft?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Snålgrisen, som aktieägare i Avanza är det bara att buga och tacka dig som kund som ger bolaget stora intäkter. Hoppas du är nöjd med det Avanza erbjuder och jag hoppas på fler affärer under 2019. Om du har vänner som handlar lika mycket som du får du gärna tipsa dem om Avanza, vi gillar höglönsamma kunder!

      Radera
  2. Jag har betalt 1.152 i avgifter. Jag har ju då också utländska aktier och i dessa ingår även en valutaspread. Klickade på infoknappen som finns på varje aktie men det blev jag inte riktigt klok på....
    Annars försöker jag att göra så smarta köp som möjligt, jag går in i orderläggningen och testar mig fram var brytet för högre courtage går och väljer så många det går innan det slår över till högre. T.ex. 1 st Castellum kostar 1.- i courtage likaså om jag köper 3 st men köper jag 4 så får jag betala 2.- Då köper jag minst 3 st.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja S.L.I.M,

      Ja precis, det är lite info att kolla upp. Jag har inte riktigt hunnit gå igenom mina kostnader än men det ska bli intressant. Mycket av mitt courtage ligger i arbitrageaffärerna.

      Vi tänker ganska lika angående köpen, jag försöker hålla mig under 598kr på småköp.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Ja det är viktigt hålla kostnaderna nere! Jag köper minst 100 st i taget nuförtiden, gärna fler om möjligt för att få ner kostnaden per aktie. Mina allra första köp tänkte jag inte på det, men reagerade på att GAV blev högt, (Metoden för att få ner priset per aktie beror så klart på val av bank och avtal, men för mig funkar detta bäst just nu, blir inte heller lika många köp då) /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Kul att du är här och kommenterar, hoppas att det rullar på bra med investeringarna! :)

      Vilken bank har du och vilken courtagenivå brukar du köra?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Hade för någon vecka sen svårt att kommentera, dvs den ville inte publicera, men verkar funka nu!

      Det alternativ jag valt när jag startade min isk innebär att det är 99 kr i courtage. Så därför köper jag minst 100 st helst fler, vid varje enskild affär. När jag säljer har det varit större poster/hela det innehavet. Nu tycker jag den här courtagen funkar för mig och mitt köpsätt, men hade jag haft tex Avanza hade jag tänkt på ett annat sätt vid köp och sälj för att dra nytta av de olika alternativen. Det enkla med denna courtage är att ju mer som köps vid affären desto mindre blir avgiften om man slår ut det per aktie då summan ändå är 99, så några andra trix behöver jag inte tänka på om jag ska köpa gällande courtaget...problemet är väl att man ibland får ha tålamod och vänta innan nytt köp då jag har så lite lön...och de flesta utdelningarna kommer på våren...;) /C

      Radera
    3. Tja C,

      Ja, det verkar som flera hade svårt att kommentera förut vad jag förstått. Jag hoppas att det ska fungera bättre nu. jag hade själv lite svårt att svara på kommentarer för någon vecka sedan men nu fungerar det.

      Hör gärna av dig om det skulle strula igen! :)

      Det där låter riktigt smart, jag gör aldrig så stora köp tyvärr. Vilken bank har du?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Swedbank. Det erbjudande där minimicourtaget är 99. Det rörliga courtaget ligger på 0,09% och ingen depåavgift. Finns andra alternativ, men då verkar det vara t. ex. depåavgift. /C

      Radera
    5. Ok, nice! Jag har Swedbank för bolånet och lönekonto typ men funderar på att göra mig av med det om jag betalar av lånet i framtiden.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Tjenare!
    Tack för tipset. Jag har courtageklass Mini och handlade under 2018 aktier för 113512 kronor och betalade totalt 276 kronor i courtage. Tänk att när jag började köpa aktier hos en av storbankerna betalade jag 90 kronor per köp... tack Avanza:)

    Mvh / K
    http://kollpakontot.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Koll på kontot,

      Det låter som du tajmat bra med köpen mot courtagenivån :). Nu såg jag att du kör mini, frågade i den andra kommentaren. Antagligen ligger du bra vid köpen så du hamnar på lägre courtage än 0,25% :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Nu kan du köpa aktier hos storbanken Nordea för 0,06%

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Wisefool,

      Yes, har koll på det. Riktigt bra men gillar verkligen Avanza och upplevelsen, appen och hemsidan, samt att allt fungerar som det ska är viktigt för mig.

      Har du Nordea, fungerar det bra för dig? Tar gärna all info jag kan få :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. "Koll på kontot" 276.- i courtage på 113.512.-? Hur är det möjligt? Det låter jättelite!

    SvaraRadera
    Svar
    1. S.L.I.M
      Ja visst gör det? Jag blev också förvånad. Men det är vad rapporten meddelar.

      Radera
    2. Tja,

      Är det inte ganska rimligt, det blir väl drygt 0,24%. Eller tänker jag fel? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Har du mest svenska aktier på kontot? Vilken courtagenivå brukar du köra på?

      Radera
    4. Det stämmer bra, det blir 0,25%, allt är som det ska, blev bara glatt överraskad att det var så lite:)
      Jag har endast svenska aktier och kör courtageklass Mini hos Avanza.

      Radera
    5. Ja, då verkar allt stämma! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Jag köper på Nordea, blir en fjärdedels kostnad mot Avanza, köper man på first north blir skillnaden ännu större,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Sportcarl,

      Hur tycker du att det fungerar, har de en fungerande app?

      Måste man öppna konto som kostar för att handla där? Har hört olika omdet nämligen.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. 2300 kronor i courtage, ouch. Insättningarna är ungefär i nivå med koll på kontots ovan nämligen. Som jag misstänkte säljer och köper jag alldeles för mycket... egentligen vill jag ju bara köpa. Jaja, så länge det går bättre än index är det väl ok...

    mvh https://lekonomi.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Lekonomi,

      Ja, det är rätt högt men jag har ännu högre. Man måste nog kolla på vad de hänger ihop med. Jag skulle tro att en stor del av mitt är i arbitrageaffärer och då spelar det ju Ingen roll eftersom jag tjänar på det. Sen som du säger så slår man index är det värt det. Själv har jag märkt att jag presterar bättre med lite aktivitet än helt passiv.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Hej.
    För min del blir det enkelt.
    Avanza Global 50%
    Avanza Zero 50%
    = 0.05% i avg.
    Helt nöjd. Lycka till.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Jacke,

      Grymt enkelt du styrt upp det, bra gjort! Tack och detsamma till dig! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera