lördag 9 februari 2019

Starta eget företag och jobba mindre

Jag får ofta frågan om vad jag egentligen gör i mitt företag eftersom jag har möjligheten att bara jobba deltid, eller rättare sagt en halv halvtid. Jag förstår att man vill veta eftersom normen är att jobba heltid så är det inte helt självklart att det här är något som är enkelt att få det att fungera. Däremot finns det enorma möjligheter att styra hur mycket man vill jobba, bara man är villig att göra vissa kompromisser.




Jobba mindre genom att starta eget företag?


De flestas spontana tanke när man nämner ordet egen företagare är att man jobbar jämt och aldrig är ledig. Det är också det som har fått mig att hålla mig undan från att driva företag tidigare, jag såg många som drev eget företag och jobbade jämt.


Det här kan nog stämma på många punkter men det behöver absolut inte vara så att driva eget företag. Det svåraste med att köra eget är nog att hitta balansen, inte för mycket jobb men heller inte för lite. Hur gör man då för att få en balans i mängden jobb?


Ge ditt företag de bästa förutsättningarna för att jobba lite


Jag kan bara svara för mig själv, utan att avslöja vad jag håller på med. När jag startade mitt företag så var en del av idén att jag skulle kunna bestämma själv hur mycket jag jobbade. Det betydde att jag fick sålla bort alla branscher där man är tvungen att jaga jobb och jobbar med tillfälliga kunder.

När jag gjort det och hittade en bransch som passade in så valde jag att profilera mig för att göra det enklare att styra tiden. Jag valde kunder som jag trodde var enkla att jobba med. Att köra ge och ta istället för att bara ge. En del i det här var att aldrig ge rabatter eller lockerbjudanden i början.




Din ekonomiska sits avgör till 90% hur du kan styra dina jobb


Den viktigaste, den absolut viktigaste delen i att kunna styra sin tid i det egna företaget är din ekonomi. Om du lever från lön till lön och startar eget med noll kronor i sparkapital som kommer du nästan garanterat att misslyckas eftersom du i princip måste ta varenda jobb du blir erbjuden.

Därför är det otroligt viktigt att bygga upp en egen ekonomi som kan försörja dig under helst flera år. Om du är i den ekonomiska sitsen så kan du plocka russinen ur kakan och ta lågt hängande frukt. Du kan välja att ta jobb som ger mer betalt per timme vilket gör att du behöver jobba mindre och du kan ta enkla eller roliga jobb anpassat efter vad du känner för. Samtidigt kan du säga nej till jobb och eftersom du väljer alla jobb själv kommer du troligtvis att prestera bättre och bli mer attraktiv för kunderna. Det blir som en god spiral.


Det man får komma ihåg i det här är att så fort man börjar ta för mycket jobb och bara kör på för pengarna så är risken att någonting strular större. Men om man bara är ute efter att jobba halvtid för att man har låga kostnader eller delvis lever på kapital så är det här perfekt. En annan bonus är att skatten blir lägre med en låg inkomst.

För min del var det alltså tack vare mitt sparande som jag kan jobba som jag gör. Jag skulle lika gärna kunna jobbat med något annat. Tänk så här, om en ny kund ringer och du inte vill ha jobbet så kan du bara säga att du har fullbokat, svårare än så är det inte.

Befinner mig i vinterlandet, så nu drar jag ut i skidbacken och kör lite! :)


Kör du eget eller är det något du skulle vilja göra? Är det något speciellt som stoppar dig från att göra det?


Läs fler blogginlägg:
Spara pengar snabbt!
Så här kommer du igång med ditt aktiesparande
Leva på aktier - Fick en årslön i avkastning under januari

24 kommentarer:

  1. Bra inlägg :) Har tänkt samma om mitt företag och efter x antal slitår har jag sparat de bästa kunderna som genererar mest pengar på kortast tid. Att leverera hög kvalitet från början, inte sänka priser gjorde också att jag attraherade de mest betalande. Börjar man sänka priser är det kört, därför är det viktigt att ha koll på ekonomin och åtminstone ha en sparsumma man kan leva på minst några månader för att inte behöva ta de dåliga lägre betalda jobben. Ser hur konkurrenter sänker priserna när tiderna är dåliga, då blir det knepigare att höja dem sen..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Tack! :) Ja precis, lättare att göra rätt om man gör rätt från början. Jag jobbar te i någon välbetalda bransch men la mig på en nivasom kändes ok och har enbart haft bra kunder. Stor skillnad mot när jag var anställd.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Nu har vi också 53017 månaden utdelning, är 175 kr per dag, 63800 o året! Lägg till inneboende på det så är vi uppe i ungefär 11500 kr månaden nästa passiv inkomst. Skulle vi investera alla pengar misstänker jag vi kommer upp "passiv inkomst" av ca 14 000 månaden. Det betyder att jag skulle kunna jobba väldigt lite med företaget, kanske nån dag i veckan och ändå ha en normalinkomst. Häftig tanke :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrev helt fel där, 5317 ska det va:)

      Radera
    2. Tja Mrs Doubtfire,

      Tack! :) Ja, det gäller att hålla sig på en bra nivå där man är motiverad att jobba.

      Du har grymt bra utgångsläge om du vill jobba mindre, skön känsla! Jag måste definitivt kolla mer på att hyra ut ett rum. Har ni pratat med föreningen om det eller kör ni bara?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Man behöver ej kolla med föreningen om man hyr ut rum.
      Ni som verkar åka skidor stup i kvarten kunde ju testa o hyra ut via Airbnb iaf nån gång månaden? Synd lgh står obrukbar utan att generera pengar.
      Även om föreningarna inte verkar vara så glada för just Airbnb så blir det svårt att bevisa nåt om det är ytterst sällan. Kan lika gärna vara en kompis som bor där.
      Fungerar ju också annars skriva man bara hyr ut ett rum men sen förklara i annonsen det är mer som lägenheten "vi är ofta bortresta" etc..
      Jag har iofs bott "illegalt" 3 månader på ett ställe, ingen brydde sig, jag var trevlig o hälsade på grannarna och använde tvättstugan. Stor förening.
      Som yngre bodde jag massa 2a hand men vet inte hur reglerat det var.
      Har ni stor förening med många lgh i varje trapp än bättre. Mindre koll från grannar.
      Hur stort har ni?
      Går det att skärma av?
      Isåfall är kanske långtidshyresgäst också en lösning..
      Går ni nu annars seriöst i sälja lgh tankar går det att riskera mer, men just rum kan du hyra ut hur mkt du vill iaf utan att behöva snacka med föreningen. Även om jag tror inte de uppskattar du hyr ut rum och är borta i evighet för då blir det som att hyra ut lgh. Tanken är alltså du ska ha koll på din hyresgäst.
      Tänkt själv på det där om vi skulle vara borta länge att då kan vi åka hem varannan månad, verkligen se till och stöta på många grannar, sen åka igen..

      Radera
    4. Kan tipsa om en äldre dam som antagligen gick på pension jag såg på Airbnb. Hon hade hunddagis hemma samtidigt som hon hyrde ut rum. Tyckte det var himla kreativt :) Kanske 5-6 hundar och massa nöjda hyresgäster som kommenterade. Så bjöd hon på frukost med. Perfekt sätt att dryga ut sin antagligen låga pension:) Tror inte alla de pensionärer&studenter/arbetslösa/sjukskrivna som traskar runt med hundar runt där jag bor skattar heller eller har knepiga hundförsäkringar.

      Radera
    5. Ok, vi bor på knappt 60m2 i en tvåa. Den skulle lätt gå att göra om till mindre trea, men fråganär om någon vill hyra ett litet rumpå typ 12m2?

      Har er inneboende tillgång till hela lägenheten? För oss skulle det störa lite i privatlivet är jag rädd men som du säger dumt att den står outnyttjad om vi inte är hemma.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    6. Han får traska runt där han vill, men mest kommer han hem efter jobbet, sover en stund tror jag, gör lite mat (korv&pommes), sen ligger och äter godis på sitt rum och kollar datorn/jobb/film tills han somnar.
      Sen är han ute och går en del, reser bort 1-2 helger månaden. Skulle säga att hans områden är sitt rum, köket kort tid, badrummet kort tid. Vi tyckte det var bra nu när vi var bortresta att han höll koll på lägenheten och allt som hände runt om den. Det kan vara fördel med. Vet inte var du bor, men i Sthlm kan man hyra ut en madrass för massa pengar. Finns inga bostäder. 7000 som min inneboende betalar är fortfarande billigt jämfört om han skulle hyra en liten 1a. Rena kapet jämfört med egen lgh och då får han allt, har både TT och tvättmaskin, micro, varm skön bekväm lgh, etc. Han har saknat oss nu när vi var bortresta..

      Radera
    7. Diskmaskin, inte tvättmaskin, TT står för torktumlare&tvättmaskin.

      Radera
    8. Tja Mrs Doubtfire,

      Det låter som att ni har hittat en grymt bra inneboende! Min rädsla skulle väl vara att man inte trivdes med densom bodde hos en och att det blir ett projekt av allt. Vi har pratat lite löst om saken och får se hur vi gör. Det känns som läget på bostadsmarknaden kan avgöra lite också. Får man bra betalt för lägenheten när det är dags så känns det ju mer motiverat att sälja.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Intressant. Nu förstår jag att du vill vara anonym och därför inte vill ge detaljer, men det vore ju naturligtvis intressant att veta vad alla dessa egenföretagare håller på med som möjliggör deltid.

    Knacka kod eller liknande är väl en relativt "enkel" (missförstå mig rätt nu) och lämplig sysselsättning som i vissa fall kan göras på deltid. (Ja, jag vet att många kodknackare jobbar många, många timmar.)

    Kanske ett inlägg om olika sådana möjligheter anpassat till Sverige eller Europa istället för alla dessa amerikanska möjligheter vi inte riktigt har på samma sätt vore något att fila på?

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ju inte heller säga vad jag pysslar med, men finns det nåt du brinner lite för? Nåt som du är bra på? Kan du förena dessa komponenter till nåt lönsamt? Finns det en marknad med inte alltför stor konkurrens?

      Tror egenföretagare är ett lite speciellt släkte i sig med, de framgångsrika jag känner har tusen järn i elden, är lite adhd-personligheter som lätt kläcker idéer och tycker det är himla kul att se sin "baby" utvecklas.

      Jag har fått massa idéer genom åren, en bra sak är att titta på vad vi har internationellt men inte i Sverige. Skulle jag orka och tro det var hyfsat enkelt och lönsamt skulle jag åka hem nu och börja kränga smoothies med kokosnötkräm. Riktig bra veganrestauranger är nåt som saknas med. Ätit så grymt god mat där vi är nu, men den finns inte i Sverige på samma vis. Speciellt dessa goda smoothies med kokoskräm är to die for. Aldrig druckit nåt liknande i Stockholm eller finns det?

      Radera
    2. Tja Egon,

      Ja tyvärr vill jag vara anonym, skulle ju gärna berätta men är rädd att röja anonymiteten. Har inga problem annars att säga vad jag gör :).

      Jag håller inte på med "kodknackande". Jag tror grunden ligger i att vilja ha friheten som eget företagande ger och att man tycker det är kul.

      Vad menar du mer exakt med "alla dessa amerikanska möjligheter?"

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Måste hålla med Mrs Doubtfire här! Lite adhd-personlighet hjälper nog. Själv är jag e person som gillar att starta nya projekt och idéer. Tror det är viktigt att vara kreativ omman ska trivs som egen företagare. Sen för min del så gör jag det inte alls för pengarna i första hand.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Simon Apaydin-Jönsson9 februari 2019 kl. 09:48

    Jag startade eget i höstas och har en bra kund, tyvärr har jag svårt att jobba mindre än 100 % just nu, men det är ok till jag byggt upp kapital. Men ändå skönt med en kund där jag kan vara under en längre tid.
    Hoppas i framtiden kunna göra som du och gå ner i tid. Kanske jobba två dagar i veckan.

    Tänkte bara uppmärksamma dig på att en del av texten inte syns pga reklamen, i telefonen åtminstone. Kanske går att fixa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Simon,

      Skönt med en kund, samtidigt skönt med flera eftersom man inte blir så beroende då inkomsten kommer från flera håll. Jag kp ner det sonen stor fördel med att ha flera kunder iaf.

      Skumt, vilken del ser du inte?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Har kört eget i drygt 30 år och kan konstatera följande.

    Är du och frisk och stark kan du tjäna precis hur mycket som helst utan att ens behöva jobba heltid. Med åren tappar man orken och framförallt lusten och då blir det mer jobb för varje intjänad krona.

    Dessutom saknar man alltmer den sociala samvaron som det innebär att vara anställd och ha en eller flera chefer att snacka skit om på fikarasterna.

    Så slutsatsen är.

    Starta eget när du är ung, och se till att bli ekonomiskt fri så fort du kan.

    Ha sen en plan för att bli anställningsbar på en trevlig arbetsplats för att få den sociala biten när du blir äldre, och nöj dig med att kanske jobba deltid om det är möjligt.



    ha sen en
    Min slutsats

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Bra tips! Jag känner igen det där och skulle nog i efterhand kanske startat eget tidigare, men samtidigt svårt att ta beslutet just då. För min del har jag gjort lite tvärtom. Kör eget på halv halvtid nu och planerar snart att sluta jobba.

      Däremot tycker jag att dinaråd låter bra och håller med om att man borde köra eget när man är ung och hungrig, de första åren.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Jobbar du alltså ca. 25% = 10h/vecka då med eget företag ( halv halvtid)? Vad drar du in i genomsnitt på företaget på 25%? Kör du EF eller AB?
    Det är nog en tidsfråga innan jag startar eget, min fru har eget. Hade tänkt starta upp nått år eller två innan exit från lönearbete idag. Detta då inom kultursektorn där nackdelen är att det kan vara svårt att hitta jobb men fördelen är att det är väldigt små omkostnader och inga direkt stora investeringar. Har mer än tillräckligt med plats hemma för verksamheten osv. Det är mest tiden som inte räcker till just nu för att starta upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Flow-Fi,

      Precis, jobbar 12h/v nu. Jag drar inte in mycket pengar alls, menär i te det som är planen. Jag vill ha mer tid. Jag täcker mina kostnader Och det jag vill göra som resor etc. Kör enskild firma.

      Jag har som du väldigt små kostnader i firman. Jag skulle startat upp det mesta innan du säger upp dig eller räkna med en 6mån period för att komma igång. Men hemsida etc. kan du ju börja bygga redan nu. Lycka till! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Kör själv eget som konsult inom bygg och anläggning. Tänker att jag kör 100% fram till mitt mål som är pension 55. Har jag bara bra med jobb så når jag mitt mål. Kommer då att leva på intjänad tjp, företagsägd kf (direktpension) och utdelningar från aktier och företaget. Då är även barnen 18 och 22 år. Säljer huset och då tar vi en hyreslägenhet och tanken är att resa och må gott resten av livet både i Sverige och utomlands.

    SvaraRadera
  8. Smart med direktpension. Då kan du ta ut lön som belönas med jobbskatteavdrag. Eller om du så vill lågbeskattad utdelning.

    Fast ännu bättre än företagsägd KF är att låta ditt AB direktäga aktier i en vanlig depå... :-)

    Är helt obegripligt varför egenföretagare låser in sig med tjänstepension (AB) eller privat pensionsförsäkring (EF).

    SvaraRadera
  9. Jag har kollar på det här med gå som konsult, när det blir sämre tider växlar en över till en vanlig anställning. Verkar fungerar kanon inom tjänstemannayrket såsom socionom, jurist, säljare, chef, analytiker, business Controller osv. Via ework uppdrag runt 500-800kr/h tim.

    SvaraRadera