torsdag 14 mars 2019

Portföljen över 1,9 miljoner kronor!

Äntligen börjar det hända saker med portföljvärdet efter att det toppat på 1,8 miljoner för nästan 7 månader sedan. Börsen var lite sur förra året även om portföljen presterade ganska bra med +3% mot index -7%. Det har dock dröjt ett tag att nå den här milstolpen eftersom jag inte gjort några större insättningar till portföljen utöver de 1500kr jag sparar varje månad.



Snart 2 miljoner kronor!


Portföljvärdet är idag på 1.912.0000kr och det är också ett nytt all time high. Jag har aldrig varit så här nära 2 miljoner kronor och även om portföljvärdet inte har så stor betydelse så känns det som att jag börjar närma mig friheten på allvar.


Om jag räknar på 4% i direktavkastning i snitt så behöver jag 1.957.000kr för att täcka alla mina fasta kostnader jag har idag. Det inkluderar boende, mat, försäkringar, bil, parkering, telefon och bredband. Jag är alltså bara 50.000kr ifrån att aldrig behöva jobba igen med de kostnader jag har idag. Det här har jag vetat ganska länge och det är också därför 2 miljoner är något av en magisk gräns för mig. Om jag skulle sälja bilen så kan jag leva på utdelningarna i dagsläget utan problem.


Portföljen har presterat bra de senaste åren


Portföljen har egentligen alltid presterat hyffsat och likaså det senaste året. Jag investerar allt jag har tillgängligt vilket betyder att jag alltid ligger all in och försöker därför att diversifiera portföljen bra och även äga lite preffar. Det här har gjort att portföljen framförallt stått emot nedgångarna bättre. Självklart är det ingen garanti för framtiden och det är möjligt att index kommer att gå om mig framöver men jag tror hur som helst att börsen är rätt väg att gå för att bygga kapital.




Jag har investerat lite utdelningar som kom in igår och idag i bland annat Nordea, Swedbank och Diös. I övrigt ser portföljen i princip likadan ut som för ett par månader sedan förutom att jag sålde av en lite Skanska och ökade i Swedbank och Nordea. Jag kommer att uppdatera portföljsidan under veckan, som det är nu så är den inte uppdaterad på snart 4 månader. 


Mina största innehav


  • Castellum - Är mitt enskilt största innehav där jag har 1362st aktier till ett värde på drygt 240.000kr. Jag har ägt bolaget ganska länge och var även med på nyemissionen. I år höjde Castellum utdelningen med 15% och kommer att ge mig 8308kr i utdelningar. Bolaget har höjt utdelningen i 21 år i rad och har en imponerande utdelningshistorik! Det senaste året har Castellums kurs gått upp 30% (exkl. utdelningar).
  • Axfood - Mitt tredje största innehav är Axfood där jag äger 707st aktier till ett värde av drygt 120.000kr. Senast lämnade man utdelningen oförändrad och det här är nog det bolaget av mina stora innehav som jag känner mig mest osäker på. Så här skrev jag när Axfood höjde utdelningen med 17% förra året. I år kommer Axfood att ge mig 4949kr i utdelning. Det senaste året har Axfoods kurs gått upp med 18,4% (exkl. utdelningar).
  • Johnson & Johnson (JNJ) - Jag har ägt bolaget länge och det har gett mig stabila utdelningar och en bra avkastning. Jag äger 90st aktier i bolaget till ett värde av 115.000kr. Förra året höjde man utdelningen för 56:e året i rad! I år kommer JNJ att ge mig 2980kr i utdelning. Det senaste året har JNJ:s kurs gått upp med 4,45% (exkl. utdelningar). Man mpåste dock räkna in att dollarkursen har ökat med nästan 14% så den faktiska avkastbningen har varit riktigt bra det senaste året.
  • Latour - Latour gillar jag verkligen och har 890st aktier i bolaget till ett värde av 107.000kr. Latour är nog det bolaget med mest imponerande avkastning på Stockholmsbörsen, de som investerade i Latour vis starten har fått över 100.000% avkastning! I år kommer Latour att ge mig 2255kr i utdelning. Det senaste året har Latours kurs gått upp med 24,5% (exkl. utdelningar).
  • Diös Fastigheter - Diös är ett bolag jag har ägt ett tag och som jag gick in i rätt tungt för några år sedan vilket gett bra avkastning. Jag har 1429st aktier till ett värde av 105.000kr. Diös har höjt utdelningen riktigt bra de senaste åren! I år kommer Diös att ge mig 4311kr i utdelning. Det senaste året har Diös kurs gått upp med 33% (exkl. utdelningar).




Min ekonomisk plan framöver och saker som hänt


Jag kommer att fortsätta precis som jag gör, dvs inkassera utdelningar och återinvestera i nya aktier som ger mig mer utdelningar. Det här har fungerat historiskt både för andra men även under de år jag själv hållit på, det var inte så länge sedan som portföljvärdet var en miljon kronor. I övrigt kommer jag inte att jobba mer för att planerna ska gå i lås snabbare utan kör på med halv-halvtid vilket ger mig en grym livskvalitet och låter portföljen göra grovjobbet istället. 


Jag har varit med i Sveriges Radio och podden Verkligheten i P3 där jag berättar lite mer om mig själv och kanske framförallt tanken bakom min vilja att bli fri. Lyssna gärna på det om ni missat. Länk till programmet finns i det här inlägget!

Jag har fått många bra frågor efter podden, både bland kommentarerna här på bloggen och i privata meddelanden. Jag kommer att försöka skriva inlägg de kommande veckorna med svar på de frågor jag fått.

Hur har er portfölj utvecklats den senaste tiden?



Målet med mina investeringar är att inom kort kunna leva på utdelningar. Om du också vill kunna leva på utdelningar så rekommenderar jag att börja med att öppna ett ISK/aktiekonto. Det gör du hos t.ex. Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här. *(affiliatelänk)

* Läs mer om affiliatelänkar här.

16 kommentarer:

  1. Snyggt, händer saker här med, jag dopade iofs min portfölj under dippen under hösten men det innebär att jag nu inte jobbar mot årets mål utan nästa års mål.

    SvaraRadera
  2. Wow. Blir så imponerad! Själv skulle jag behöva minst 4,5 miljoner för att kunna leva på 4 % av kapitalet, men jag tänker istället att jag ska skapa en brygga mellan när jag slutar jobba och när jag får ut allmän pension. Så förhoppningsvis räcker det med drygt 3 miljoner.

    SvaraRadera
  3. Snyggt och grattis till framgångarna! Måste kännas helt underbart att vara ekonomiskt fri, jag längtar tills det händer. Fortsatt lycka till med dina fortsatta investeringar! :D

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Jag undrar hur man ska börja för att bygga en portfölj som man kan tjäna pengar på.

    Man har inte haft ett riktigt jobb sen 2006 och förnäravande har man extrtjänst framtill nov.2019.

    jag har in sett att man måste bygga någoting eget/ skapa nogting som ger pengar/starta egen verksamhet.

    Har inte råd att avsätta stora belopp på en gång utan högst 1000 kr/mån.

    Jag är nog sent ute när man är 56 år gammal och försöka bygga en portfölj.

    Jag skulle gärna vilja ha råd hur man kan göra och vad man ska börja med.

    MVH

    Roger

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Roger,

      Kul att du vill komma igång med aktier! Till att börja med skulle jag kolla på kostnaderna och se om det finns några onödiga utgifter som man kan kapa. jag har skrivit ett inlägg om det här:

      Spara pengar snabbt - Boosta ditt sparande!

      Steg två är att öppna ett aktiekonto och börja investera pengarna. Jag skulle försöka börja enkelt med Investmentbolag som Investor, Industrivärden och Latour som exempel och kanske en gratisfond som Avanza Zero och sen kanske Avanza Global. Jag gillar även fonden Spiltan Aktiefond investmentbolag. Avanza är gratis, har gratis courtage upp till 50.000kr i kapital och där är det enkelt att handla så det kan vara en bra start. Jag använder själv Avanza då jag tycker det fungerar bäst. Jag har skrivit hur du öppnar ett konto här:

      Så här kommer du igång med ditt aktiesparande!

      Om jag var dig skulle jag sätta upp rimliga mål för att hålla motivationen uppe. Oavsett hur stort sparandet blir så kommer du snabbt känna av tryggheten det ger att ha pengar som börjar jobba. Sen är det viktigt att veta att man alltid kan förlora pengarna om börsen skulle backa men jag själv är beredd att ta risken då vi har oddsen på vår sida.

      Lycka till och fråga om du undrar något mer! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag vill vara tydlig med att jag inte vill ge några råd egentligen eftersom börsen kan gå både upp och ner så det är viktigt att du själv tar besluten. Läs gärna det du kommer över inom området och snart kommer du få en känsla för hur du vill investera.

      Kanske kan någon annan fylla i med lite tips här! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Grattis till nya milstolpen :) Mot 2 miljoner nu ;)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Tack! Hur går det för dig? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Nådde 2 miljoner idag :) Så mot 3 miljoner nu ;)

      Mvh Slimis

      Radera
  6. Hej tänkte följa dina råd o börja handla har lite pengar plaserade i Nordea och SEB läkemedel ska lägga till Invesor och Latour och en ny som heter Boozt .Mvh Åke

    SvaraRadera
  7. 2 mille inte helt fel hur länge har du hållit på för att Få ihop så pass mycket?

    SvaraRadera
  8. Nuuu är du jäkligt nära, så otroligt roligt och bra jobbat av dig:). Som alltid så är det ju också riktigt motiverande för mig (och säkert för många andra) att ta del av all din framgång som dina tips.. Att Castellum har höjt utdelningen i 21 år i rad är ju helt galet bra. Diös leverar ju verkligen också.

    SvaraRadera
  9. Imponerande! Äger flera av de aktier själv som du har som största innehav, bl.a. Investor. Hur ser du på det faktum att bolaget procentuellt sätt minskar sin utdelning för varje år? De höjer med 8,3, men förra året var det högre, året dessförinnan ännu högre osv.

    Jag äger som sagt den själv och är nöjd, men det är något jag själv har funderat på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja, de får seriell att bryta den trenden snart ;). Just nu är det ok men jag vill gärna se en positiv trend i utdelningen på sikt.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Hej Frihetsmaskinen!

    Jag är lite sen på bollen eftersom jag upptäckte din blogg först för någon månad sedan.

    I det här inlägget skriver du följande:

    "...eftersom jag inte gjort några större insättningar till portföljen utöver de 1500kr jag sparar varje månad."

    Var det ditt sparbelopp i mars 2019 (när inlägget skrevs)? Det borde innebära att din sparkvot har minskat (jämfört med uppemot 60% som nämns 19 maj 2020).

    En fråga till:

    När började du spara "på riktigt" (och vilken var sparkvoten då?) (Siffrorna från din gamla Imperiet-blogg är ganska blygsamma, men likväl en början på något stort.)

    SvaraRadera