måndag 8 juli 2019

Skaffa flera inkomstkällor - Enkelt sätt till fler inkomstströmmar!

Att ha flera inkomstkällor är något som det nästan aldrig talas om i skolan, eller något vi lär oss att vi borde ha. När jag själv jobbade heltid så förstod man inte riktigt hur sårbar man var egentligen.

Om jag skulle blivit av med jobbet så hade jag förlorad min enda inkomstkälla, jag stod på en ben hela tiden utan att veta om det. Därför borde man fokusera lite mer på att ha flera inkomstkällor än bara en.


Innehåller affiliatelänkar

Skaffa flera inkomstkällor eller inkomstströmmar


Att det är bättre att ha flera inkomstkällor förstår nog de flesta men jag tror inte man riktigt förstår hur mycket bättre det faktiskt är. Det första man tänker på är kanske tryggheten det ger men samtidigt så är de flesta livrädda för att starta eget företag t.ex.

Det är lite konstigt eftersom att i samma sekund som man startar eget så får man i många fall flera inkomstkällor direkt. Som ett exempel har jag i mitt företag 10-15 kunder och då jobbar jag bara 10 timmar i veckan.

Alternativa inkomstkällor


Man behöver självklart inte starta eget för att få fler inkomstströmmar men det ger en rejäl kickstart. Om jag förlorar en kund spelar det ingen roll, det är kanske 10% av min omsättning, ingen panik alltså. Om jag hade förlorat mitt jobb hade det varit panik direkt, inkomsten hade gått ner på noll.

Ett alternativ som jag haft några kompisar som gjort är att ha flera anställningar på deltid, det har gett dom en rätt bra flexibilitet över att själv styra arbetstiden mer samtidigt som inkomsten kommer från flera håll.

Passiva inkomster


Ett annat alternativ som jag tycker alla borde ha är passiva inkomster från aktier eller fonder. Det är en självklarhet för mig och bygger upp ekonomin riktigt effektivt.






Exempel på flera inkomstkällor


Det finns otroligt många sätt att öka sina inkomstkällor på och jag känner absolut inte till alla. jag kommer att ge exempel på såna inkomstströmmar som många skulle kunna skaffa utan specialkunskaper.

  • Starta eget företag - Som jag nämnt tidigare så är nog det lättaste sättet att boosta sin inkomstkällor att starta eget företag. Om du har flera kunder i ditt företag så ökar både friheten och tryggheten enormt. Skulle du gå från heltidstjänst till eget företag med 4st kunder så ökar din inkomstdiversifiering med 400%!
  • Passiva inkomstkällor - Den här typen av inkomst är den jag gillar mest och försöker jobba hårdast med. Anledningen är helt enkelt för att när du väl fått den att börja rulla så kommer det pengar oavsett vad du gör. Den helt klart bästa passiva inkomsten jag hittat är att börja med aktier!
  • Semipassiva inkomstströmmar och extrajobb - Det finns hur många olika sätt att tjäna pengar som helt via extrajobb. Det bästa är att kolla där du står idag och utgå från det. Vad är du bra på? Vad kan du tjäna pengar på? Du kan göra allt från styrelsearbete i din bostadsrättförening, hjälpa till vid val, tjäna pengar på cashback etc. Bara fantasin sätter gränserna. Lås dig inte vid summan du får in eftersom du alltid kan skaffa flera extrajobb.

Läs mer! Hur blir man digital nomad? Ett långt inlägg som ger ytterligare exempel på inkomstströmmar. Digitala nomader är nog ett typexempel på personer som ofta har inkomster från flera håll.





Omvända inkomstkällor - Utgiftsströmmar


Något som är otroligt viktigt som också ger en enorm diversifiering för både trygghet och frihet är färre utgiftsströmmar. Genom att kapa fasta kostnader ger vi oss själva mycket större möjlighet att anpassa vår ekonomi för ändrade omständigheter.

Säg att du har 4st inkomstkällor som ger 20.000kr i månaden. Du har utgifter på 15.000kr i månaden. Du skulle kunna förlora en av dina inkomstkällor utan att det blir problem. om du istället bantade dina utgifter till 10.000kr i månaden så skulle du kunna bli av med två av dina inkomster utan att behöva oroa dig.

Inkomstkällorna spelar alltså i samspel med utgiftströmmarna och ger en total bild av hur diversifierad din ekonomi är. I mitt inlägg om att boosta sparandet ger jag 6 enkla tips om hur du sparar pengar snabbt!

Hur många Frihetspoäng har din ekonomi?


Haha ok, jag kom på det precis men det lät rätt bra! ;) Låt oss kolla våra Frihetspoäng, alltså hur väl din ekonomi klarar av förlorade inkomster. Jag ska beskriva hur du gör för att räkna ut din Frihetspoäng här nedanför. 

Dina Frihetspoäng:

  • 1. Räkna ihop dina totala fasta kostnader inlusive mat. Det är alltså alla fasta räkningar du har varje månad och matkostnader. 

  • 2. Summera dina Inkomstpoäng - Din största inkomst får du endast 0,5 poäng för. Om en övrig inkomst motsvarar 20% av dina totala fasta kostnader (1) så är värdet 0,2. Om en inkomst står för 50% av dina nödvändiga kostnader är värdet 0,5 osv. Du kommer att få en Inkomstpoäng på 0,5 eller högre.
  • 3. Multiplicera dina totala inkomster med din Inkomstpoäng. 
  • 4. Ta summan du får ovanför (3) och dela med dina totala fasta kostnader (1).
  • 5. Du har nu fått fram dina Frihetspoäng!

Betygsskala:
  • > 1 - Din ekonomi ligger i riskzonen att drabbas av tråkigheter, du står på ett ben och vinglar.
  • 1,5-2  - Du klarar dig nog hyfsat igenom ekonomiska svårigheter.
  • 2-3 - Bra jobbat! Du har bra kvalitet på dina inkomstströmmar för att klara motgångar i din ekonomi.
  • 3< - Boom! Du kan sitta lugn i båten, du kommer att klara dig igenom det mesta som kan gå fel.

OBS! Den här skalan är spontant påkommen när jag skrev inlägget så mycket kan bli tokigt! ;) Testa gärna och säg ditt utfall och vad du tycker!





Varför man är sårbar med enbart en inkomstkälla


Det jag ville få fram med skalan som jag spontant kom på var att man är ganska sårbar med endast en inkomst. Inte det ekonomiska i första hand kanske, utan den mentala påfrestning det kan innebära.

Det är alltså inte bara att man riskerar att stå utan inkomst, den stora grejen är att man troligtvis kommer att vara rädd för att testa nya saker. Man är rädd att förlora sitt jobb. Med flera inkomstkällor, gärna passiva, ökar både trygghet, frihet och vad jag tror, det mentala välbefinnandet.

Slutsats


Fler inkomstkällor är vad jag har kommit fram till definitivt något att sträva efter. Det ger en ekonomisk trygghet och frihet och inte minste en bättre mental hälsa. Att inte behöva oroa sig lika mycket när företaget ska skära ner eller känna att man måste vara till lags i alla lägen kan vara skönt. 

Innan jag själv startade eget så trodde jag att risken skulle öka, det var vad de flesta sa och påpekade. Nu när jag kört eget i flera år så har jag insett att det egentligen är tvärtom. Det är som med aktier, ett företag med många kunder kan liknas med ett investmentbolag medan en anställning är som att gå all in i en enda aktie. sedan kan det självklart skilja från anställning till anställning och företag till företag.

Har du flera inkomstkällor? Vad fick du för Frihetspoäng?


Min största inkomst efter mitt företagande är utdelningar och avkastning från aktier.  Idag täcker utdelningarna alla mina fasta kostnader, det är en otrolig trygghet och ger en enorm frihet. Jag har mitt aktiesparande hos Avanza. Öppna ett aktiekonto hos Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här.

9 kommentarer:

  1. Flera inkomstkällor är super. Förutom min lön kör jag content writing, mystery shopping, cashbackerbjudanden, tradera och annat. Det trillar in pengar lite här och där. Totalt har jag fått in ca 50 K på dryga året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja IGMR,

      Oj, det är ju grymt bra! Vad av de sakerna har du dragit in mest på?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Svar
    1. Tja Swedendivin,

      Tack, kul att du gillade det! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Absolut flera inkomstkällor. Dock är jag aningen tveksam till "lättaste sättet att boosta sin inkomstkällor att starta eget företag". Att starta ett eget företag är absolut inget jag skulle kategorisera som enkelt. Möjligtvis om du jobbar som konsult och har kunderna serverade på ett silverfat, och att de utan problem väljer att jobba vidare med dig. Kan tänka mig att duktiga hantverkare inte heller har några problem att driva runt sin firma, med höga timpriser, duktigt med jobb och tvivelaktiga prispåslag på material. Men där en lyckas finns det 10 som misslyckas och det är ingen kul läsning i tidningen där man ser alla de företag som har gått i konkurs. Oftast är det företag som säljer någon form av prylar som har kånkat, då jag tror att för gemene man detta är det man främst kommer att tänka på när man ska "Starta eget".

    Jag vill nog vara så tråkig och säga att man ska börja med sin affärsplan och därefter testa i liten skala. Fungerar det bra, skala upp verksamheten.

    Håller med dig om att ett eget företag (underförstått ett AB) är det bästa sättet att tjäna pengar i detta landet skattemässigt, men det är samtidigt det mest riskfyllda då du står för allting själv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Förstår hur du tänker och det var lite exakt det jag menade när jag skrev det här i inlägget. Många är rädda för att starta eget och ja, självklart finns det risker. Nu pratade jag om att "boosta inkomstkällorna" och inte inkomsten ;). Alltså det är stor skillnad på att få sin inkomst från 10-20 kunder istället för en arbetsgivare om du förstår hur jag menar. Med 10 kunder är man inte alls lika beroende som en anställd.

      Att bara starta ett företag utan genomtänk eller att veta vad man gör är ju dumt men inte heller något jag rekommenderar. Däremot finns det massor att göra om man inte låser sig och framförallt släpper kraven på lön och prestige. Sen skiljer det såklart i olika delar av landet osv. Men tyvärr är många för inställda på att det inte går istället för att vara öppen och kolla alla möjligheter.

      Jag har själv enskild firma och tycker att det fungerar bra även om AB är bättre om man omsätter .er pengar än vad jag gör. Fördelen med enskild firma är att det är väldigt enkelt i jämförelse. Jag kan även starta en ny verksamhet idag om jag vill och skulle jag göra förlust så kvittas det mot min övriga vinst.

      Är företagande verkligen mer riskfylld än att vara anställd när man tänker kunderna som arbetsgivare? :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. "...Om jag skulle blivit av med jobbet så hade jag förlorad min enda inkomstkälla..."
    Det är ju anledningen till att man har a-kassa och inkomstförsäkring. De ersätter din enda inkomstkälla, i ett år eller så, beroende på försäkringsvillkor mm. Ser inte att du nämnt det med ett endaste ord ovan.

    Att inkomstkällor förutom den av tjänst eller försäkringsutbetalning är eftersträvansvärd, det är dock helt klart. Alla håller dock inte med, det är många människor i detta land som lever just på olika bidrag från kommunen och från staten och är helt nöjda med det, och tänker fortsätta med det så länge det går. Inte för att de inte skulle kunna, utan just för att de kan. Fast beroende på hur man ser det, så kan även denna intäktström klassificeras som "annan intäktskälla", dvs oberoende av arbetsmarknad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Riktigt bra att du tog upp det. jag skippade det i inlägget faktiskt just för att inlägget var mer om den mentala biten. Visst är de flesta skyddade av a-kassa etc. men även företagare. Grejen är att det är som du säger ett år och kräver motprestationer. Man har inte samma mentala lugn.

      men som du säger så är det ju en inkomst, valde som sagt att ta med den då den enligt mig inte ger alls samma frihetskänsla som flera inkomstkällor gör.

      Tack för an bra kommentar! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Jag hyr ut en lägenhet, sysslar lite med matched betting vilket är ett enkelt sätt att tjäna en del extra på. Har även en skylift som jag hyr ut. Har alltid varit sparsam, det var dock inte förrän för två år sedan när jag var 28 som jag lärde mig att man förutom spara eller slösa också kan investera sina pengar...

    Siktar på att vara ekonomiskt fri innan 40.

    SvaraRadera