söndag 7 juli 2019

Tjäna pengar på aktier - Så här gör du!

Jag får ofta frågan om hur man ska göra för att tjäna pengar på aktier och jag tänkte i det här blogginlägget förklara hur jag gör.

Jag är ingen aktieexpert eller ekonomiskt geni så jag går helt enkelt på vad som fungerat tidigare och håller mig på sannolikhetens sida av att historien upprepar sig.

Läs vidare om du också vill lära dig att tjäna pengar på aktier...


Innehåller affiliatelänkar


Tjäna pengar på aktier - Så här gör jag!


Ok, när jag köpte min första lägenhet sa folk runt omkring mig att jag skulle vara försiktig, priserna kunde gå ner. Historiskt hade det lönat sig att äga sitt boende och av en slump så råkar det ha gjort det för mig med.

När tankarna kom om att tjäna pengar på aktier så var det många som tydligt ville förklara riskerna med aktier, men av någon anledning lyckades jag se förbi det och hitta möjligheterna. Som av en slump har det lönat sig att investera i aktier.

Tips! Kom igång med aktier idag, öppna ett gratis konto på Avanza med bankId.



Vad vill jag säga med det här? Alltså, ingen vet vad som kommer att hända imorgon eller i övermorgon men alla kan ta reda på vad som hände igår. Historiskt har det varit lönsamt att äga aktier, man har tjänat pengar på aktier. Det är det vi har att gå på och jag väljer att sätta min lycka till sannolikheten att det fortsätter som det gjort tidigare.

Jag väljer att investera i aktier, helt enkelt för att jag tycker livet är för kort för att inte ta vara på möjligheten att leva sina drömmar. Utan att investera i aktier skulle jag aldrig ha den ekonomiska frihet jag har nu.




Så här gör jag exakt för att tjäna pengar på aktier


Med sannolikheten i bakhuvudet så började jag att investera i aktier och fonder. Det första jag gjorde var att öppna ett månadssparande i fonder. Pengar fördes automatiskt över från mitt lönekonto till aktiekontot och investerades automatiskt i fonder.

Jag skulle väl ha kunnat välja billigare fonder än vad jag gjorde men det viktiga var att jag kom igång. Oavsett om jag betalade dyra avgifter så tjänade jag ju pengar på mina pengar.

Om jag hade gjort något annorlunda idag så hade jag valt att starta ett månadssparande precis som jag gjorde men fokuserat på billiga indexfonder som Avanza Zero t.ex.




I dagsläget skulle jag troligtvis ha valt billigare fonder. Jag skulle satt upp ett månadssparande med en mix av en billig globalfond som Avanza Global, någon eller båda gratisfonderna med inriktning Sverige/Norden, en billig tillväxtfond samt lite Spiltan Aktiefond Investmentbolag.

Det skulle ha blivit en bra mix och med automatiskt månadssparande hade det blivit superenkelt. Jag ger det absolut inte som något råd utan säger bara hur jag skulle ha gjort idag. Den här mixen skulle lika-viktat ha gett en riktigt låg totalavgift på knappt 0,13%, riktigt billigt alltså.

I dagsläget har jag själv en mix av fonder och aktier i min portfölj även om jag gått över mer till att investera i utdelningsakter. Det handlar mest om att jag tycker det är roligare och skulle egentligen lika gärna ha kunnat köra 100% i indexfonder. Börsen har väl levererat omkring 10% i snitt historiskt så att bara hålla jämna steg med index räcker gott och väl för att lyckas.



Vad är risken med att investera i aktier


Det finns massa risker med aktier precis som i livet. Vi kan drabbas av tillfällig panik och sälja våra aktier precis i en botten eller bryta benen eller få vårat hus uppeldat.

Livet är fullt av risker men den största risken är att inte uppfylla våra drömmar. Jag har massor av drömmar men för att kunna förverkliga dom så behöver jag någon form av frihet, ekonomisk frihet tar mig långt där. Våra två stora risker är egentligen:

  • Vi kan leva hela livet utan att uppnå våra drömmar
  • Vi kan drabbas av en börskrasch som världen aldrig tidigare skådat och bli av med våra pengar

Vad är du mest rädd för? Jag är livrädd för att inte hinna uppnå mina drömmar innan det är för sent. I jämförelse känns det som en skitsak om jag skulle förlora hela mitt kapital. Jag skulle fortfarande ha gjort allt för att nå min dröm och då skulle det spela mindre roll.

Dessutom, om vi skulle drabbas av historiens värsta börskrasch genom tiderna så skulle troligtvis inte pengarna vara vårat största problem.

Tjäna mer pengar på aktier


Alla som känner till ränta på ränta effekten vet att det logiska är att investera i aktier/aktiefonder eller att bygga upp företag om man vill tjäna pengar. I samma sekund som du tjänar en krona öppnas en möjlighet att tjäna en krona till. I samma sekund som du får den andra kronan har du nästan 4 kronor i handen.

Alla vet hur enkelt det är att tjäna pengar på aktier men de flesta är för bekväma, rädda eller ointresserade för att ens försöka göra det.


Det är lätt att säga att pengar inte betyder något, men byt ut ordet pengar till tid och säg samma sak. Är det fortfarande lätt? Alla vet att pengar är tid så är det bara att vi blundar för sanningen om att tiden är begränsad och att den en vacker dag tar slut?

Du har ett liv, bara du kan välja vad du gör med den tid du har till förfogande. Har du läst enda hit så har jag tagit 3 minuter av ditt liv, de kommer aldrig tillbaka.



Du är viktig, därför är dina pengar viktiga


Du själv är det viktigaste i hela ditt liv, du skulle inte kunna älska dina kära om det inte var för dig själv, dom skulle inte kunna älska dig. Prioritera dig själv högre, prioritera de du älskar högre. Det är inget fel att älska sitt jobb eller prylar men låt de inte ta plats från det viktiga i livet.

Jag har aldrig hört en äldre människa säga att de ångrat att de inte jobbat mer eller köpt fler prylar. Det är inget fel att jobba eller att köpa dyra bilar men låt inte jobbet eller prylarna äga ditt liv.

Om du sparar noll kronor idag så innebär det att du kommer att jobba större delen av ditt liv. Du vaknar, äter frukost, transporterar dig till jobbet, jobbar, transporterar dig hem, gör "något roligt", äter och sen sover. Nästa dag kör du repeat och samma dagen efter det. Varje månad, varje år. I resten av ditt liv.

Om du istället sparar 50% av din lön så kommer du att få 24 timmar att spendera hur du vill för varje 8 timmar du jobbar. Om du börjar spara vid 25 års ålder så kan du välja fritt att aldrig jobba en dag till någonsin i resten av ditt liv när du nått 40 års ålder. Fundera på den :).

Vad var det som fick dig att börja med aktier?

8 kommentarer:

  1. Dåliga räntor på banken,och det var ju bra iof så att man fick ur tummen.det är nog så enkelt att folk är rädda att prova nåt annat än dåliga säkra trygga räntor på banken,grannarna åker på sitt jobb o då är det så det ska vara bara,livsfarligt att tänka själv eller välja nåt annat än Alla andra gör,vi tror att vi är självständiga men dom flesta bara följer som Alla andras beteende o jobbar och dör bara,kul att vara självständig?!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja, det är svårt att prata med folk om aktier ibland, speciellt om de gjort ett tidigare misstag. Jag säger helt enkelt att jag går på sannolikheten som är i min favör och sen får folk göra vad de vill. jag vill aldrig övertala någon då jag vet att risken är att börsen går ner kortsiktigt och så säljer de utan tålamod. Man måste ha tålamod och då är oddsen verkligen på vår sida :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Hej FM!

    Intressant inlägg! Det är ofta jag får samma svar tillbaka när man pratar om investeringar, att "man ska vara försiktig" eller "det kan lika gärna gå ner". Svårt ämne att prata om och i min närhet har jag VÄLDIGT få som jag kan faktiskt prata med detta om.

    Men tack vare internet så hör det nu till vardagen att kunna prata om detta!

    Som jag ser på det, så är den största risken att man INTE investerar överhuvudtaget, för ens egen ekonomi.

    Det är verkligen synd att detta ämne inte tas upp mer i skolorna. Fler föreläsningar och fler bloggare om ämnet till världen, tack :)

    Jag gillar din 50% plan där! Själv är jag uppe i +75% sparkvot varje månad. Tyvärr började jag att investera sent (jag är 29 år idag) så jag räknar att nå mitt mål när jag är 40 år. Då har jag förhoppningsvis mina 25,000 kr/mån i utdelningar ^^

    Med vänliga hälsningar,
    Fröken Investera

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker inte man ska gräma sig över att ha börjat spara sent när man är 29. Bättre sent än aldrig. Jag började som 36åring och kan bara spara 10% av min lön, men ser det positiva att det kanske ger guldkant på livet istället för total frihet i framtiden ☺️

      Radera
  3. Hej fint inlägg. Håller med x0r. Få kan spara 75% det låter väl högt. Jag är 32 och kan bara spara 8%, har ett par barn och vanligt jobb. Kom igåbg sent runt 30 efterspm hus och utbildning kom före. Är det kanske vanligt? ur ser din familjesituation ut fröken investera? mvh Andreas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Tack! :) Jag tror att det är väldigt vanligt att man kommer igång vid 30 års åldern faktiskt. Man inser inte kraften i att spara pengar förrän man varit med om lite och där är nog vanligt att man tar tag i det.

      Att spara är viktigare än hur mycket man sparar. Låter kanske klyshigt men dina 8% att ge dig en enorm trygghet och frihet på sikt! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Tack! Känner ändå att jag är på rätt väg men det går långsamt.. Hur höll du motivationen när du började och hade mindre kapital frihetsmaskin? Jag har iaf positiv utd.trend, år 1, 1429kr utdelning. år 2, 5600 och nu år 3, 9800 hittills i år. Har lyckats få in extra utöver de ca 8% jag sparar av lönen varje månad. Ligger tungt i investor, amerikanska och kanadensiska utdelningshöjare och xact högutdelande samt Sampo. Har nästan 250k nu så resan mot miljonen inom 7 år kanske går vad tror ni? Låter min plan rimlig? mvh Janne

      Radera
  4. Köpte aktier för att fonder var för tråkigt helt enkelt, och för att det är betydligt mer intressant, och att aktier faktiskt delar ut pengar man kan göra vad man vill med utan att behöva sälja av något.

    Sen låter det lite farligt att "hur ska jag tjäna pengar på aktier". Detta kan ingen veta. Dock har gemene man svårt att ta till sig prat om sannolikheter, vilket jag själv har märkt efter att 2014 tipsat en bekant om att köpa Avanza Zero. Det tog något år innan denne individ ens låg på plus pga en längre nedgång av makrokaraktär, och det fick man ju höra väldigt ofta, vilket "skit-tips" det var...

    Däremot kan man ju besvara frågan med ett antal andra frågor som t.ex. när har du tänkt använda pengarna, hur stor risk är du beredd att ta, hur pass engagerad har du tänkt att vara etc etc...

    Det är inte många jag känner som är intresserad av att prata om vare sig sparande eller aktier. De som har intresset är mest intresserad av snabba cash. En jag vet köpte aktier för en miljon kronor i ETT bolag. Efter 6 månader hade denne dubblat sitt innehav (fick se portföljen i Avanza). Grattis sa jag, men det var ett extremt spel där denne lika väl hade kunnat förlora allt. Nu gick han därifrån med två mille på fickan istället.

    SvaraRadera