måndag 26 augusti 2024

Börsen är upp igen - Mitt största innehav upprör Twitter!

Då var det ny vecka och nya möjligheter. Börsen tokrasade för 3 veckor sen när jag skrev mitt senaste blogginlägg.

Dagen innan raset la jag upp en screenshot på min Twitter om att jag gillar Investor. Dagen efter kom raset och Twitterexperterna hånade köpet och sa typ som vanligt "idiotköp i övervärderat bolag".

Jag ska prata lite om det här och hur min inställning varit avgörande i det för att nå ekonomisk frihet, vi kör! :)

Innehåller reklam genom annonslänkar till Avanza


Jag är egoistisk och vill ha stabil passiv inkomst

Mitt mål och fokus med mitt sparande är i grunden ganska egoistiskt. Jag vill ha passiv inkomst för att jag och mina nära och köra ska ha ett bra liv (i första hand).

Jag investerar inte för att imponera på andra eller för att vara annorlunda, eller hitta "nya case".

Därför fokuserar jag på att investera mitt kapital i tillgångar som ger mig passiv inkomst, idag, imorgon, om 10 år och 20 år.


Här är Investors genomsnittliga årliga avkastning:

  • Senaste 20 åren = +18,2%
  • Senaste 10 åren = +20,1%
  • Senaste 5 åren = +24,7%
  • Senaste 3 åren = +15,5%
  • Senaste 1 åren = +47,3%
Riktigt bra avkastning om ni frågar mig. Jag är ingen expert, jag är inte intresserad av att lägga massa tid på börsen.

Därför är Investor mitt enskilt största innehav och har varit ett av de största innehaven länge! Och kommer att fortsätta vara det länge med stor sannolikhet.

Att vara tråkig upprör

Nu till "idiotköpen i det övervärderade Investor". Som sagt, när jag la upp en Tweet om att jag gillade Investor blev det ju guldläge för "haters" att skriva vilken övervärderad aktie det är, dagen efter när det stora börsraset kom.

Det är ju perfekt läge att säga "vad var det jag sa"! Sen att hela börsen gick ner spelar kanske mindre roll. Och helt ärligt kunde jag inte bry mig mindre, vi som investerar långsiktigt kommer alltid sitta på "övervärderade" aktier i nedgångar.

Men! Framförallt i uppgångar, men det missar våra "haters". Nu på dagen, 3 veckor senare, är Investors aktierkurs tillbaka exakt där den var innan raset. Det har ju aldrig hänt tidigare ;).

Och vissa verkar ha en tendens att radera sin "vad var det jag sa" kommentar när det händer ;).

Börsen har en tendens att alltid gå upp över tid

Så vad vill jag ha sagt med det här blogginlägget? Jo, att oavsett hur fel du har med din timing av aktieköpen. Oavsett hur många som säger "vad var det jag sa" till dig när dina aktier rasar.

Så är sannolikheten att du i slutändan kommer står där med mer cash än dom som är negativa så länge du investerar brett och i bra tillgångar. Helt enkelt av den enkla anledningen att börsen historiskt har gått upp över tid.

Det innebär att varje dag du står utanför så ökar din risk till sämre avkastning på sikt. Visst, du kommer uppleva nedgångar, du kommer få ta emot kommentarer, men i slutändan?

Vad är viktigast för dig? Vad kommer gynna din familj? Vad kommer göra dig lycklig och sova bra om natten?

Missa aldrig plusdagarna

Om börsen avkastar 10% i snitt per år och du t.ex. missar 5% uppgång, då måste du öka din avkastning med 100% för att få dina 5% avkastning till 10% avkastning.

Risken ökar alltså för varje dag du står utanför. Och kolla den historiska avkastningen för Investor. Där pratar vi snarare 20% per år. Jag vill iaf inte missa det som det ser ut nu.

Äger du Investor? Hur tänker du?


4 kommentarer:

  1. Investor, Atlas Copco, Johnson & Johnson är mina största innehav.
    Jag misstänker att till och med Petrusko ser ut som en chanstagare i jämförelse :-)
    Håller med dig, skit i vad andra tycker. Alltid. Inte bara på börsen.
    //Stefan

    SvaraRadera
  2. Hej, mitt största innehav är också Investor med nästan 8% av portföljvärdet. Finns än så länge ingen anledning att ändra det heller, känns tryggt!

    SvaraRadera
  3. 70% av min portfölj är Investor. Kan inte få nog av Investor. Behandlar det som en Sverigefond.

    SvaraRadera
  4. Jag har nån gång fått kommentaren "Titta din aktie har bara gått upp XX procent i år, den som jag köpte har gått upp det dubbla. Vilket dåligt köp du gjorde". Men vad gör det? Var det verkligen "dåligt"? Om min går upp med ca 10% varje år så är jag nöjd, även om det vore kul om det blev ännu mer. Det är ju bättre än att ha pengarna på lönekontot till ingen ränta alls.
    Och visst har jag fått höra att den jag sålde av helt nu minsann har gått upp igen. Men just där och då så ville jag inte ha kvar den aktien (tex Swedbank bytte jag till en annan bank).
    Man ska komma ihåg att inte jämföra sig med andra som har andra förutsättningar och riskbeteende än en själv. Jag tuffar på i min egen takt, det blir bra det med.

    Spargrisen

    SvaraRadera