tisdag 30 januari 2018

Hur blir man rik? - Enkel guide!



Hur blir man rik? Det här är nog en fråga som många skulle vilja ha svar på. För att svara på frågan måste vi först definiera vad rik är för något, sen kan vi svara på frågan hur man blir rik.

Så, hur blir man egentligen rik? För att blir rik, oavsett om det gäller i tid eller pengar behöver du en stor förmögenhet eller ett stort kapital. Det finns flera sätta att skapa det kapitalet på. De flesta som är rika i Sverige har blivit det genom eget företagande eller investeringar i aktier (börsen).

Du bör alltså se till att bygga upp en förmögenhet genom antingen ett eget företag eller att börja investera i aktier eller aktiefonder eftersom det utan tvekan är de enklaste sätten att bli rika på.

Jag är själv miljonär i dagsläget och kommer inom 2 år att bli ekonomiskt fri. Det betyder att jag inte längre behöver jobba för att få min inkomst. Läs vidare så ska jag förklara hur jag tog mig dit jag är utan en hög lön eller eget företagande...

Inlägget innehåller affiliatelänkar

Hur blir man rik? - Den enkla vägen som fungerar för alla


Det finns ett enkelt svar på hur man blir rik, även om man idag inte har särskilt mycket pengar eller en hög lön från sitt jobb. De som har ett större eller växande kapital behöver troligtvis inget svar på frågan hur man blir rik.

För att bli rik så måste du se till att ditt kapital växer sig större för varje månad och dag som går, det absolut enklaste sättet är att investera i aktier. Så länge ditt kapital växer så kommer du tillslut att bli rik, det är enkel matematik.

Om du däremot går plus minus noll eller i värsta fall minus varje månad så är du garanterad att inte bli rik, det är också enkel matematik. Så hur ska man egentligen göra, vilka vägar finns det till rikedom?

Läs vidare så ska jag förklara den enklaste vägen för dig som idag jobbar som anställd och har en vanlig lön...


1. Spara dig rik


Börja med att se till att du kan spara pengar. För att kunna spara pengar behöver dina inkomster vara större än dina utgifter. Det löser du genom att köpa saker för mindre pengar än vad du får i lön varje månad. Om du bränner hela din lön så måste du dra ner på dina kostnader.

Ju mer du sparar, ju snabbare kommer det att gå att bli rik, det är enkel matematik. Se därför till att börja med att fokusera på dina fasta kostnader. De kostnaderna går att få ner rejält utan att du ens behöver offra något.

Här har jag skrivit ett inlägg om hur du kan spara pengar snabbt. Läs det och gå igenom varje punkt så kommer du troligtvis att kunna sänka dina fasta kostnader en hel del på bara någon timme.

Om du vill sänka dina kostnader på några minuter rekommenderar jag att använda någon jämförelsesajt. Du kan du t.ex. Jämföra el-abonnemang hos Compricer, hemförsäkring, bolån och bilförsäkring och spara tusenlappar gratis på bara några minuter.

2. Investera dina pengar


Att spara pengar är jättebra men om de bara ligger på ett bankkonto så kommer ditt kapital (i alla fall med dagens ränta) inte att växa. Inflationen kan t.om. göra att ditt kapital minskar i köpkraft.

Du måste alltså se till att investera dina pengar så att de växer. Detta kan du göra i fastigheter, i företag eller i något så enkelt som aktier eller ännu enklare i fonder. Om vi tittar historiskt så kommer dina pengar då att växa av sig självt för varje dag som går och du blir rikare ju längre tiden går.

Det här är exakt hur jag själv har gjort för att bli rik. Ok, jag har inte jättemycket pengar men jag känner mig i alla fall rik, något jag inte gjorde när jag hade noll kronor på kontot och inte sparade.

Mina möjligheter och min trygghet är betydligt större nu och vetskapen av att kapitalet ökar känns bra. Faktum är att avkastningen på mitt kapital betalar alla mina totala kostnader, så jag skulle kunna leva på kapitalet redan idag.

3. Sätt igång idag och bli rik imorgon!


Ok, nu har vi faktiskt gått igenom hur du kan bli rik. Svårare än så här är det inte, men du måste vara beredd på att ge det tid. Det finns inga genvägar men om du bara har uthålligheten så kommer du att nå både en och två miljoner och sen är det du själv som väljer vart det slutar.

Om du tycker det verkar krångligt med aktier vilket du inte är ensam om ska du satsa på ett automatisk sparande. Ett automatiskt sparande gör att du inte själv behöver lägga tid på dina investeringar och du får en bra riskspridning.

Jag körde själv på ett automatiskt fondsparande mina förstå år och det var perfekt för att undvika nybörjarmisstag och att få ta del av börsens utveckling utan att ha någon kunskap.




Bli rik utan att jobba?


Det är många som lockas av rikedom och mycket pengar men få är villiga att jobba för det. Så, går det att bli rik utan att arbeta? Ja, teoretiskt kan du vinna på lotta eller spel men majoriteten av de som håller på med det förlorar sina pengar, håll dig därför borta från det.

Däremot skulle vi faktiskt kunna säga att det går att bli rik utan att jobba om du investerar dina pengar. I början kommer det att kännas segt men efter några år kommer dina investerade pengar att ge passiva inkomster.

Passiva inkomster är pengar som rullar in varje månad, varje dag, varje timme och till och med när du sover. Anledningen till att du kommer att få de här pengarna är för när du köper aktier eller fonder så investerar du i företag, företag som tjänar pengar dygnet runt.

Tänk sig att du köper en aktiefond, fonden består av aktier i Atlas Copco, Handelsbanken och fastighetsbolag. Genom att du investerade i fonden så blir du indirekt en delägare i de bolagen jag just nämnde. När de tjänar pengar så kommer du också att få en del av den kakan.

Bli rik utan utbildning?


De flesta tror nog att det inte går att bli rik utan en utbildning men det stämmer verkligen inte. Det som är så bra i dagens läge med gratis information på nätet och att det är så lätt att lära sig saker gör att du inte behöver någon utbildning för att bli rik.

Det viktigaste för att du ska lyckas är drivet och motivationen. Om du vill det tillräckligt mycket så kommer du att lyckas. All kunskap finns framför ögonen på dig och det har aldrig varit lättare och billigare att investera på börsen.

Självklart underlättar det med en hög lön (vilket en hög utbildning ofta ger) men det är inte avgörande för om du lyckas eller inte. Det handlar bara om att börja. Om du börjar och inte ger upp så kommer du att lyckas.

Hur blir folk rika?


Som jag skrivit om innan så blir de flesta i Sverige rika genom antingen eget företagande eller aktieinvesteringar. Många tror att det är genom lottovinster eller arv men den delen av människor med stort kapital är faktiskt ganska liten i jämförelse.

Att starta eget företag kan kännas krångligt och stressande för många och det är faktiskt ganska krångligt i jämförelse med att börja med aktier. Den grymma med aktier är att man inte behöver vara bra på det för att tjäna pengar.

Grejen är att om du börjar från noll idag och sparar 5000kr i månaden så kommer du att ha ett kapital på 1 miljon kronor om 10 år (Räknat på historisk avkastning). Räkna själv i Avanzas sparkalkylator här.

När är man rik?


Nu kommer vi till den svåraste frågan i hela det här inlägget, när är man rik? Den här frågan är faktiskt omöjlig att svara på eftersom en person kan känna sig rik på en miljon medan en annan person behöver 10 miljoner för samma känsla.

Jag tänkte därför berätta min enkla definition på olika grader av förmögenhet. Allt är ju inte svart eller vitt så det finns ju olika stadier i vår resa mot större förmögenhet och vad den ska räcka till.

Stadie 1


I det första stadiet ser jag det som att kapitalet täcker en större händelse i livet. Det kan vara både en negativ- eller positiv händelse. Säg att det skulle kunna täcka 6 månaders ledighet, eller om du blir arbetslös.

Det ger alltså både en frihet och en trygghet som kommer att göra att du känner dig tryggare, friare och rikare i livet. Hur stor den här summan ska vara beror helt på dina levnadskostnader och det är något du ganska enkelt kan påverka som jag skrev om i början av inlägget.

Genom enkel matematik vet vi att om du halverar dina kostnader så kommer dina pengar att räcka dubbelt så långt. Du kan alltså vara ledig ett helt år istället för i 6 månader. Om du sänker dina kostnader med 15% kan du vara ledig 7 månader istället för 6 månader etc.

Kapitalet i Stadie 1 kan vara allt från 50.000kr till 200.000kr.

Stadie 2


I det andra stadiet snackar vi rejäl frihet och trygghet. Nu pratar vi om möjligheter att kunna ta ett eller flera sabbatsår eller att vara oberoende av ett jobb i flera års tid. Här har du på riktigt möjligheten att skapa dig ekonomisk frihet.

När du når den här summan kan du börja förverkliga dina drömmar. Du kan dra ut och resa under flera år eller säga upp dig och starta eget företag utan krav på inkomst de första åren. Stadie 2 är alltså ett riktigt härligt steg att uppnå.

Kapitalet i stadie 2 kan vara allt från 200.000kr till 2 miljoner kr.

Stadie 3


Ok, nu kommer vi till det sista stadiet, nu pratar vi om ekonomisk frihet! När du når det här stadiet så kan du om du vill sluta att jobba föralltid. Du kan gå i tidig pension eller börja resa på heltid. Vi har alltså nått total rikedom!

Många som vill bli rika ser nog det här målet framför sig, tyvärr är det inte många som når det här målet eftersom de ständigt höjer sina kostnader i takt med att inkomsterna och det egna kapitalet ökar.

Om du vill nå ekonomisk frihet och bli rik på riktigt så ska du därför se till att aldrig höja dina kostnader i takt med att dina inkomster ökar. Om du lyckas med det så har du stora chanser att bli ekonomiskt fri och få total makt över din tid och ditt liv!

Kapitalet i stadie 3 kan vara allt från 2 miljoner kr till hundratal miljoner kr.

Sammanfattning av hur man blir rik

  1. Spara pengar och kapa dina kostnader
  2. Öppna ett aktiekonto och låt dina pengar växa när du sover
  3. Ha tålamod så kommer du att lyckas!
Starta din resa idag!



Känner du dig rik? Vad svarar du på frågan: Hur blir man rik?

7 kommentarer:

  1. Hm, jag vet inte om jag känner mig speciellt rik.. men enligt denna artikeln från 2014..

    https://www.metro.se/artikel/ny-rapport-s%C3%A5-mycket-kr%C3%A4vs-det-f%C3%B6r-att-tillh%C3%B6ra-jordens-rikaste-tio-procent-xr

    ..så är jag jag rikare än halva jordens befolkning och jag närmar mig med stormsteg till att tillhöra topp 10% rikaste i världen.

    Mvh,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja frilansportföljen,

      Då är du rik! Allt sitter i huvudet, jag är inte rik om jag jämför mig med rika i Sverige men jag känner mig rik så det är det jag väljer. Det bästa är att försöka strunta i att jämföra sig med andra så mår man bättre har jag märkt :).

      Med vänlig hälsning / frihetsmaskinen

      Radera
  2. Hej!
    Du nämner två viktiga ingredienser: investera & spara. Det jag saknar dock kanske är "öka intäkterna(lön)". Om vi tror på ränta på ränta effekten borde man även applicera den på en själv. Nämligen att man varje dag strävar efter att bli bättre inom sin domän. De bör rimligen resultera i högre lön med tiden.
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja konsultinsikter,

      Jag förstår hur du tänker och du har rätt att inkomsten är en viktig del. personligen tycker jag inte att den kräver fokus i början, man gör det man kan men den är ofta svårare att påverka än sparande och investerande. Man ju ju också skapa fler inkomstkällor sp den går att lösa på olika sätt. Hur tänker du själv kring det?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag håller med ditt resonemang. Det är viktigare i början att få in ett ordentligt spar tänk och gärna börja investera så fort man hajat varför man sparar. Vi är välsignade av att bo i ett land där lägsta lönerna är jäkligt höga jämfört med omvärlden. Därför spelar lön inte lika stor roll i Sverige. Men det är fortfarande ett viktigt verktyg om man vill få sin pengamaskin att rulla fortare. Det gäller givetvis att intressera sig för och utbilda sig i den mån man kan inom områden som är skalbara och där lönen kan få växa men ökad kunskap/ kunnande.

      Mvh

      Radera
  3. Jag känner mig inte rik och det är jag inte heller. Jag är bara en medveten småsparare som för några år sedan la upp ett ordentligt sparande och hoppas på att jag en dag ska kunna leva gott. Mitt tips är väl att se över försäkringar, lån och andra utgifter för att se om det går att spaara några kronor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja AktAktieoutsidern,

      Nej rik är ju en känsla, själv känner jag mig ganska rik även om jag inte har jättemycket pengar. Bra tips! Försäkringar lån och el är bla räkningar som är lätt att spara pengar på!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera