tisdag 16 juli 2024

Min aktieportfölj som gör att jag inte behöver jobba! (4 år i frihet)

Tja bloggen, long time no see, drygt 3 år sen jag skrev något här! Ouch! Sorry, men efter att jag tog klivet ut i friheten på 100% för drygt 4 år sen försvann motivationen att skriva.

Men nej, jag har inte slut på pengar, jag har inte börjat jobba igen, det är väl snarare tvärtom. Att sluta jobba helt har faktiskt varit ännu enklare och bättre än vad jag trodde. Dessutom har jag gjort rätt stora ändringar i portföljen i samband med jobb-exiten.

Jag tänkte därför gå igenom exakt vad jag har för innehav nu, hur portföljen utvecklats i år och hur jag gör med uttag av pengar osv. Lets go!!


Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Avanza

Min aktieportfölj består bara av 1 aktie och 5 fonder

Ja faktiskt! Jag har bantat min portfölj extremt mycket och jag älskar det, en aktie och 5 fonder gör att jag slipper fundera på portföljen överhuvudtaget. Den bara ångar på och jag plockar pengar när jag behöver.

1. Investor A (20%)

Älskade Investor, investmentbolaget jag aldrig sålt av och ständigt fyllt på i. Utvecklingen historiskt är väldigt bra och har dessutom gått att handla till en bra substansrabatt. Definitivt ett innehav som bidragit till en bra utveckling i portföljen.


2. Avanza Zero (13%)

Trogna Avanza Zero, även här ett innehav jag aldrig sålt och bara köpt mer av. Fonden är ju gratis och tanken är att bara billigt följa OMXS30.


3. Avanza Global (22%)

Billig indexfond för att exponera mig globalt och mot dollarn. En bred spridning och får aktier som jag vill vara investerad i. Bra hedge mot egna misstag, ger trygghet.


4. Länsförsäkringar Global (22%)

Samma som ovanför. Billig indexfond för att exponera mig globalt och mot dollarn. En bred spridning och får aktier som jag vill vara investerad i. Bra hedge mot egna misstag, ger trygghet.

Anledningen att jag har både Avanza Global och LF global är för att jag helt enkelt inte kunde välja, så kör båda :). Ser absolut ingen nackdel med det.


5. Spiltan Aktiefond Investmentbolag (13%)

Trogna Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Även här en fond jag bara fyllt på i och aldrig sålt av. Jag gillar innehaven, den har hyfsat låg avgift och anledningen att jag inte går tyngre in i Investor istället och säljer den här är för att hedgea mig själv från att göra fel helt enkelt. Så tänker jag.


6. AMF Aktiefond Småbolag (10%)

Jag vill ha lite av del här delen av börsen också och avgiften är helt ok. Inte lika stor del som de andra fonderna med känns skönt att ha den. Mer volatila innehav än de övriga.


Årets utveckling (+18,81%)

Årets utveckling i portföljen är +18,81% i skrivande stund och det är jag helt klart nöjd med. Fonderna funkar bra helt enkelt, men självklart kan ju vad som helst hända framöver.

Sen har jag byggt upp de sista av den här portföljen lite under året så den har inte sett ut exakt som den gör nu hela tiden under året vilket självklart påverkar avkastning litegrann.

Hursomhelst har jag svårt att se att jag hade fixat bättre avkastning genom stockpicking och jag är extremt nöjd att jag gått över till fonder då det gör det så mycket lättare att släppa fokus från portföljen (för mig iaf).

Portföljens värde 5,5 miljoner

I dagsläget är värdet på portföljen drygt 5,5 miljoner, lite mer än de 1,7 miljoner för 4 år sen när jag slutade jobba. Anledningen till den stora värdeökningen är två saker:

  1. Jag slutade jobba mitt i coronadippen (slutet på mars 2020), portföljen var på botten då. Den dubblades snabbt därifrån.
  2. Jag sålde min lght något år efter jag slutade jobba och skjöt in pengar därifrån.


Jag kan plocka 28.000kr i månaden från portföljen

Jag räknar med att kunna ta 6% av portföljens värde att leva på varje år, inte de klassiska 4% som de flesta räknar med. Jag tycker att 4% är för defensivt.

Räknat på portföljens värde ger det mig utrymme att plocka ut 333.000kr per år eller knappt 28.000kr i månaden.

Anledningarna att jag känner mig trygg med det här är:
  • Min genomsnittliga årliga avkastning (CAGR) har historisk varit 12,5% på Avanza och betydligt högre om jag räknar in andra investeringar.
  • Jag har väldigt låga kostnader och kan justera ner de på dagen och väldigt mycket.
  • Jag är driven person som lätt hittar inkomster om det behövs, körde eget företag innan jag slutade jobba.
  • Motiveras av utmaningar och kan tom tycka att jobba saker kan vara roliga, lite som en sport.
Som sagt, 6% känns helsafe för mig, men rekommenderar det inte om man är trygghetsjunkie.

Varför den här portföljen?

Varför fonder? Vad hände med utdelningsaktierna? Helt ärligt, det kändes bara rörigt och onödigt, sen vad folk än säger så är det mycket mindre jobb med fonder. Och mindre fokus på börsen.

Jag gillar det, väldigt mycket. Och är väldigt nöjd med min enkla, nya portfölj. Det jag gillar är:
  • Bra spridning utan att tänka på det, större spridning ger mindre volatilitet, vilket gör det lättare mentalt att ligga "all in".
  • Jag slipper utdelningar, Ja, haha! Alltså utdelningar blir ett meck att administrera om du, som jag, enbart gör uttag 1-2 gånger om året (jag återkommer till det längre ner). Jag slipper återinvestera utdelningar eftersom det görs i fonderna och jag plockar ut pengar när jag själv vill ha pengar = inget jobb och maximal tid i marknaden = maximal avkastning.
  • Bättre avkastning. Helt ärligt, ofta ger inte aktierna med mest utdelning den bästa totalavkastningen. Jag körde enbart fonder i början av min sparresa, sen snöade jag in på utdelningsakter, och nu fonder igen, Helt ärligt hade jag nog haft bättre avkastning totalt om jag enbart kört fonder.
  • Ingen timing av marknaden. Det är lätt att få för sig att vissa aktier är dyra och sälja av och köpa annat och.. man försöker tajma marknaden. Det kostar i courtage så redan där förlorar man en edge, sen är det inte ofta det blir bra. Med fonder kan man inte sälja i realtid och man kan inte sälja enskilda aktier, det hindrar att man försöker sig på timing. Vilket statistiskt sätt på alla plan borde ge bättre totalavkastning över tid.

Hur mycket plockar jag ut från portföljen varje månad?

Många har frågat hur mycket ja säljer av varje månad för att ha pengar att leva på och svaret är, ingenting. Jag säljer en större summa 1-2 gånger om året som jag lever på.

Innan jag slutade att jobba körde jag egen firma och då plockade jag bara lön en eller två gånger om året så det är vad jag är van vid.

Hur säljer jag av för att få kapital att leva på?

Hur jag säljer av beror helt på hur det ser ut, jag har ingen fast regel. Just nu har jag några 100k på räntekonto hos Avanza som jag bara kan plocka av när jag behöver. Jag skulle utan problem klara mig 2 år utan att röra portföljen om det skulle vara så.

Men det har varit perioder då jag haft mindre cash. Jag kan ha lite mer utanför börsen om jag ser andra möjligheter utanför och jag vill vara redo att utnyttja dom. Det här kanske jag kommer gå igenom mer i ett framtida inlägg (Om det skulle vara intressant).

Hur mycket plockar jag av portföljen och lever på?

Jag bränner olika mycket beroende på vad jag gör. Senaste tiden har jag t.ex. varit borta och rest en längre period så då går det på vissa platser mer cash och andra mindre. Just för tillfället har jag väldigt låga kostnader.

Men säg, mellan 15-30k/mån. Just nu som sagt lågt, kanske 10k/mån.

Det var det om portföljen, har ni fler frågor?

Så, hoppas jag har svarat på det mest nu. Annars är det bara att fråga på i kommentarsfältet! :)
Jag kommer kanske skriva lite sporadiska inlägg här på bloggen framöver så om det är något ni skulle vilja läsa om skriv det i en kommentar så kanske jag får till ett inlägg!

Ha en grym dag så länge, och glöm inte att ta en kaffe i solen! ;)

23 kommentarer:

  1. Din ålder? Har du barn?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga barn, ålder går att hitta ungefär här i bloggen. Kommer inte säga exakt då ja vill vara anonym :)

      Radera
  2. Välkommen tillbaka FM, gud vad kul! En av de bloggarna som var störst inspiration för mig och som jag även har saknat mest. Skönt att höra att du har det bra fortfarande och njuter av FI-livet!

    Hoppas på fler inlägg från dig 🤞

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vad roligt att höra, jag hoppas det kan bli lite fler än 1 inlägg var tredje år iaf! ;)

      Radera
  3. Inspirerande! Nu när du sålt lägenheten, bor du i hyresrätt eller något annat kreativt? Husbil eller husvagn?

    SvaraRadera
  4. Bra sammanfattning. Ger mig ytterligare inspiration till att gå mot större andel i fonder.
    Mvh Rikard

    SvaraRadera
  5. Grattis till framgången! När du tar ut/säljer av hur går du till väga då rent konkret. Säg du ska plocka ut 150000 som du vill leva på i 6 månader, delar du då upp summan på investor samt fonderna och plockar ut jämt belopp från alla? Har aldrig plockat ut pengar på Avanza så vet inte hur det går till. Blir det skatt på pengarna du tar ut eller skattar du enbart det som ISK tar skatt på?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tobias! :) Jag har inget färdigt system för hur jag gör, hittills har det blivit mycket att jag sålt av aktier eftersom jag gått över till fonder, det har då varit mest logiskt. Jag har allt i isk så skatten dras ju på belopp som ligger på kontot under perioden, så ingen skatt när jag tar ut. Däremot vill du ju inte ta ut för mycket och sen sätta in igen under samma period mtp skatten.

      Radera
  6. Kul att läsa något nytt från dig! Din blogg var en av de första jag hittade när jag började fundera på hur jag skulle ta mig loss från mitt dysfunktionella jobb. Innan jag hittade din blogg 2017 hade jag knappt tänkt tanken att det skulle vara möjligt. Jag slutade jobba i februari 2020, precis innan covid-eländet bröt ut. Har gjort en liknande resa som du vad gäller portföljsammansättningen. Först fondsparande jag i 30 år, sedan blev jag fanatisk utdelningsjägare med ett monsterkalkylblad, men nu har jag ledsnat på allt pyssel med det. Om jag omplacerar pengar så går jag från aktier till fonder/ETF:er, dock gärna med utdelning för jag vill helst slippa sälja av fondandelar. Jag kanske hamnar i samma läge som du till slut, med bara ett fåtal aktier och fonder, känner att jag vill ha en i princip självgående portfölj som jag inte behöver fundera på och pyssla med alls. Ha det gott och stort tack för inspirationen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shit, vad roligt att höra Alice! :) Och grattis till det du lyckats med! :) Ja, när man får mer tid över märker man ju att det blir lite jobb med för mycket aktier att ha koll på. Tack själv, vad roligt att höra att man inspirerat! :)

      Radera
  7. Hej, jag har inte så mycket kapital så om jag börjar med cirka 5 tusen, hur ska fördelningen se ut om jag vill köpa samma aktie och fonder som dig?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Börja med en globalfond, max 0.2% i avgift

      Radera
    2. Det räcker bra med enbart fonder och en globalfond är bra, jag skulle dock kört en svensk indexfond också för att minimera valutarisken för jag antar att du bor i Sverige? Typ 50/50 eller 60/40, Globalfond och svensk indexfond typ Avanza Zero Eller SEB Alla bolag om du vill ha bredare. Men! Jag ger inga råd, bara så att jag har det sagt. Det är risker med aktier och allt det där, du tar dina egna beslut :)

      Radera
  8. Kul att se dig tillbaka! Jättebra inspiration!

    SvaraRadera
  9. Kul läsning! Jag har precis börjat spara på Avanza. Lite aktier och lite fonder, lutar nog åt mest fonder i slutändan. Osäker kring vilka konton som är bäst för mig… ISK eller KF?! Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska du ha kontot själv? Ska du ha svenska aktier?

      Radera
  10. Väldigt intressant läsning. Många bloggare försvinner när de väl blir "fria". Några spontana frågor:

    1) Hur hanterar du år när börsen dippar säg 20-30%? Det var inte längesen. Dina 5,5 mille blir då 3,85. Kommer du fortsätta att plocka ut på samma sätt?

    2) Hur stor är din buffert i cash?

    I övrigt inget att kommentera, låter som om det fungerar bra, så länge man har hängslen och livrem för sämre tider. Nu saknar du ju andra familjemedlemmar som du måste ta ansvar för så det är ju ett plus i sammanhanget. Med fru och barn krävs det hängslen och livremmar i titan. Lycka till, uppdatera gärna fler gånger!

    SvaraRadera
  11. Välkommen tillbaka! Är du On på Instagram också?

    SvaraRadera
  12. Gillar mycket ditt enkla men ändå kraftfulla investering strategi. Hoppas du skriver lite inlägg då och då. Har själv haft liknande tankar som du. Får fundera ett tag till. Rom byggdes ju inte på en dag..
    Mvh
    Larsa

    SvaraRadera
  13. Kul att du är tillbaka, kommenterade som anonym för länge sen. Nu har jag en egen blogg. Har lagt till dig i min läslista. :-)

    SvaraRadera