torsdag 23 augusti 2018

Komma igång med aktier? - Komplett guide för ditt aktiesparande!

Jag får ofta frågan hur man kommer igång med sitt aktiesparande. Därför tänkte jag att det var dags för ett genomgående inlägg om hur man börjar med aktier på ett enkelt sätt. Många vill börja med aktier och tjäna pengar, men har svårt att komma igång då de tycker att det är krångligt.

Jag kommer att gå igenom vart jag köper mina aktier-, hur du öppnar ett aktiekonto, lite tips om du är nybörjare och vad som kan vara bra att tänka på.

"- Den bästa dagen att börja med aktier var för 20 år sedan, den näst bästa dagen är idag!" Det är ett ganska välkänt citat inom spar- och aktiekretsar och det stämmer väldigt bra.

För varje dag som går och man inte är investerad förlorar man potentiellt kapital som kunde vuxit i marknaden istället. Tänk dig en snöboll som rullar ner för en oändlig backe med oändligt med snö.

Ju tidigare du sätter bollen i rullning ju större blir den, även om du bara låter den rulla av sig själv när du väl startat den. Så se till att starta din snöboll idag!


Innehåller annonslänkar för Avanza och Nordnet


Börja med aktier idag och kom igång med ditt sparande!


Som det ser ut idag har det nog aldrig varit enklare och billigare att investera i aktier och det är dessutom grymt skatteförmånligt genom att spara i ett ISK eller i en kapitalförsäkring. Det finns alltså ingen anledning till att inte börja med aktier idag.

Själv sparar jag i aktier via både Avanza och Nordnet, även om mitt största sparande ligger hos Avanza. Om du är helt ny i ditt sparande så kan det vara en bra idé att öppna ett konto hos båda nätmäklarna eftersom du i början får gratis courtage.

Det är gratis att öppna konto hos båda så då kan du testa dig fram och själv se vilken du gillar mest.

Öppna ett aktiekonto hos Avanza


Börja med att gå till Avanzas hemsida och öppna ett aktiekonto. Du öppnar ett konto gratis på 3 minuter genom att klicka här. Att öppna ett konto är gratis och går snabbt och enkelt med hjälp av BankID.

Om du vill göra det extremt enkelt för dig kan du öppna ett automatiskt sparande. Det här är ett grymt enkelt sätt att spara på som jag själv använde i början av min spar-resa. Jag rekommenderar verkligen ett automatiskt sparande för att komma igång snabbt och enkelt

När du har registrerat kontot kan det här vara bra att tänka på:

  • Det kostar inget att ha kontot, inga årliga avgifter eller så.
  • Pengar som ligger på konton omfattas av den statliga insättningsgarantin.
  • Jag köper alla mina aktier och fonder i en ISK (investeringssparkonto) för svenska aktier eller kapitalförsäkring för utländska aktier. Detta på grund av att skatten tas ut genom schablonbeskattning på 0,375% av totalt kapital för 2020 istället för 30% av vinster och utdelningar i ett vanligt aktiekonto. Deklarationen blir mycket lättare i en ISK/Kapitalförsäkring också eftersom du inte behöver deklarera själv. 
  • Vanliga fonder kostar inget att handla men beroende på vilken fond du köper så har de olika årliga avgifter, vanligtvis mellan 0,2-1,5%. Fonden Avanza Zero har dock ingen avgift alls utan är gratis. 
  • Du handlar aktier gratis på Stockholmsbörsen om du aldrig haft 50 000 kr eller mer i samlat sparande hos Avanza tidigare. Om du uppnår 50 000 kr i kapital eller gör fler än 500 gratisaffärer under en 12-månadersperiod placeras du automatiskt i courtageklass mini och kan inte välja start igen. När du hamnar i mini betalar du 0,25% eller minst 1 krona i courtage 
  • Tänk på att utländska aktier har ett högre "minstacourtage". Amerikanska aktier har tex 1 dollar som minsta courtage, vilket gör att man bör handla för 3-4000kr per köp för att hamna kring 0,25%. Det läggs även på en valutaväxlingsavgift (spread) på 0,25% vid både köp och sälj.  Detta gör att det kan vara bra att satsa på globala indexfonder istället som ett alternativ till utländska aktier i början innan man lärt sig allt.


Printscreen från Avanzas hemsida


Öppna ett aktiekonto hos Nordnet


Börja med att gå till Nordnets hemsida och öppna ett aktiekonto. Du öppnar ett konto gratis på 3 minuter genom att klicka här. Att öppna ett konto är gratis och går snabbt och enkelt med hjälp av BankID.

Om du vill få en kickstart på enklaste möjliga sätt rekommenderar jag att starta ett månadssparande på en gång. Det är bättre att börja med en 50-lapp än ingenting alls.

När du har registrerat kontot kan det här vara bra att tänka på:

  • Det kostar inget att ha kontot, inga årliga avgifter eller så. 
  • Pengar som ligger på konton omfattas av den statliga insättningsgarantin.
  • Jag köper alla mina aktier och fonder i en ISK (investeringssparkonto) för svenska aktier eller kapitalförsäkring för utländska aktier. Detta på grund av att skatten tas ut genom schablonbeskattning på 0,375% av totalt kapital för 2020 istället för 30% av vinster och utdelningar i ett vanligt aktiekonto. Deklarationen blir mycket lättare i en ISK/Kapitalförsäkring också eftersom du inte behöver deklarera själv.
  • Vanliga fonder kostar inget att handla men beroende på vilken fond du köper så har de olika årliga avgifter, vanligtvis mellan 0,2-1,5%. Fonderna Nordnet Superfonden har dock ingen avgift. 
  • Du handlar aktier gratis på Stockholmsbörsen om du aldrig haft 80.000 kr eller mer i samlat sparande hos Nordnet tidigare. Om du uppnår 80.000 kr i kapital eller gör fler än 500 gratisaffärer under ett år placeras du automatiskt i courtageklass mini. När du hamnar i mini betalar du 0,25% eller minst 1 krona i courtage.
  • Tänk på att utländska aktier har ett högre "minstacourtage". Amerikanska aktier har tex 1 dollar som minsta courtage, vilket gör att man bör handla för 3-4000kr per köp för att hamna kring 0,25%. Det läggs även på en valutaväxlingsavgift (spread) på 0,25% vid både köp och sälj. Detta gör att det kan vara bra att satsa på globala indexfonder istället som ett alternativ till utländska aktier i början innan man lärt sig allt.


Printscreen från Nordnets hemsida


Att börja spara i aktier är enkelt


Att börja spara i aktier och fonder är ett av de bästa ekonomiska besluten jag tagit i mitt liv. Det är det enklaste sättet att skapa passiva inkomster utan några direkta kunskaper.

Stockholmsbörsen har avkastat kring 10% i snitt historiskt. Även om det inte är någon garanti för framtiden så finns det ingen anledning att tro att börsen inte kommer att fortsätta ge bra pengar till aktieägarna.

Vill man vinna så måste man ta risk, jag har aldrig haft några välbetalda jobb men portföljen klättrade nyligen över 2,3 miljoner kronor och 2019 gav den avkastning på över 600.000kr. Det hade jag aldrig fått om jag haft pengarna på ett bankkonto.

Om du börjar att investera 5000kr i månaden idag så kommer du med 10% årlig avkastning att ha drygt 1 miljon kronor om 10 år.

Om dessa 1 miljoner kronor är investerade till en direktavkastning om 5% så innebär det att du får mer än 4000kr i månaden genom utdelningar, samtidigt som kapitalet ökar. Ränta på ränta är mäktigt så vänta inte, se till att starta idag för att få fart på kapitalet!




Ska man spara i aktier eller fonder i början?


Som jag skrev tidigare så rekommenderar jag att börja med fonder. Det var så jag själv gjorde och jag är glad för det idag. Tack vare det slapp jag göra många nybörjarmisstag och sparade mycket pengar.

Att investera i aktier är inte svårt i grunden men det går att göra många irriterande misstag i början när man har dålig koll. Med fonder eliminerar du alla de här riskerna och kan fokusera på att spara pengar som är det viktigaste i början av din aktiekarriär.


Vilken är den bästa banken att börja med aktier på?


Det är svårt att svara på vilken bank som är bäst för dig men den utan tvekan mest populära banken att börja med aktier på är Avanza. Jag ställde frågan på Twitter för ett tag sedan och av 2600 svarande svarade 81,4% att de föredrar Avanza.




Anledningarna till att de gillade Avanza var:

  • Mer användarvänligt
  • Bra hemsida och app
  • Nybörjarvänligt
  • Enkelt att spara
  • Bra - och tillgänglig kundsupport
  • Stort fondutbud
  • Gratis att börja och vara kund

Det här är också anledningen till att jag alltid rekommenderar Avanza till en nybörjare. I början är det jätteviktigt att det är enkelt och då finns det enligt mig inget bättre alternativ. Tydligen håller de flesta med om det.

Den näst bästa banken att handla aktier på?


Som du kan se i undersökningen ovanför hamnar Nordnet på andra plats. Nordnet är också bra och gratis men anledningen till att den kom på andra plats är främst användarvänligheten.

Avanza är helt enkelt bäst när det gäller det och det verkar som de flesta gillar en användarvänlig bank. Både när det gäller kundservice och hemsida/app.

Jag har båda bankerna men använder främst Avanza. Anledningen till att jag har Nordnet är för att de bland annat har en gratisfond som Avanza inte har.

Varför är det bättre att månadsspara i aktier än att sätta in en klumpsumma?


Det finns flera anledningar till att ett månadssparande är bättre i början och jag ska förklara mina erfarenheter. När jag började med aktier så gick börsen ner under en period, tack vare att jag månadssparade slapp jag se stora summor gå minus direkt.

Hade jag satt in en stor summa direkt så hade jag kanske blivit rädd och sålt allt när det låg minus. Som de flesta vet är det ett dåligt beslut eftersom börsen hittills alltid har gått upp igen efter en nedgång.

En annan anledning är att det är svårt att tajma marknaden. att då köpa månad efter månad kommer med största sannolikhet att ge dig en bättre avkastning på sikt. Det värsta man kan göra är att sluta investera eftersom tiden är den viktigaste faktorn för att kapitalet ska växa.

Det är alltså viktigare att vara investerad länge än att investera mycket. Därför är det jätteviktigt att börja redan idag om du inte har ett aktiesparande.

Hur kan jag lära mig mer om aktier som nybörjare?


Om du vill lära dig ännu mer om aktier och fonder när du startar ditt sparande så rekommenderar jag Avanzas nybörjarguide. Där får du all info du behöver för att få en riktigt bra start på ditt aktiesparande.

Aktier och fonder är väldigt enkelt i grunden, problemet är att det inte är något vi lär oss i skolan och sällan från våra föräldrar. Det är synd eftersom det finns så stora möjligheter att få kapitalet att växa på börsen utan att behöva jobba för det.

Jag hoppas att det här blogginlägget kunde hjälpa dig att komma igång med ditt aktiesparande. Nu är det upp till dig, kommer du börja med aktier idag eller skjuta upp det ett år till? För mig hade den frågan varit enkel att svara på! 


Ni som redan sparar i aktier, vad tycker ni är det bästa med det och när kom ni själva igång med erat aktiesparande?

7 kommentarer:

  1. Jag började med aktier för 3 år sedan. Självklart önskar man att man hade börjat tidigare men bättre sent än aldrig. Det bästa är utdelningarna såklart! Mvh M

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja M,

      Ja men det viktigaste är att man startar och kör på bara så kommer utdelningarna riktigt bra framöver! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Hej!!
    Är helt ny i aktievärlden, och har precis öppnat ett konto hos Avanza. Lusläser din blogg :) tack för alla tips! Men vad är skillnad på avkastning och utdelning? Avkastningen återinvesterar jag i aktier för att fortsätta låta växa? Och utdelningarna, är det det jag plockar ut sen? Tack för all inspo!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Ella,

      Sorry för ett jättesent svar. Avkastning är enkelt förklarat "värdet" som dina investerade pengar ökat till kan man säga medan utdelningen är pengar du får i handen. Vanligtvis en eller 2 gånger om året.

      Alltså, om du investerat 100.000kr och de ökar i värde till 110.000kr så har du fått 10% i avkastning. Av dessa 10.000kr kanske du har fått 5000kr i utdelning. Du har alltså fått 5oookr i utdelning men 10.000kr i avkastning eftersom dina aktier även ökat i värde.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hej,
    Finns det någon nackdel med att ha svenska aktier på en kapitalförsäkring mot att ha dem på en ISK? Jag är medveten om att man inte kan rösta på bolagsstämman, men finns det någon annan nackdel?

    Mvh Emelie

    SvaraRadera
  4. Hej! Jag köpte mina första aktier i januari och har fått lite utdelningar. Måste jag deklarera utdelningarna som jag har fått?

    SvaraRadera
  5. Tjena frihetsmaskinen!

    Tänkte droppa en kommentar här;). Lite svårt att förstå att det nu är över 3 år sedan jag läste detta för första gången, tiden flyger.

    Tycker om att gå tillbaka och tänka sig in i aktiesparandet från början ibland och kikar då gärna på er som bloggars sidor för nybörjare.

    Speciellt när man läser flera artiklar om personer som bränt sig rejält, lex GME, och sedan skyller på andra för att det gjort så. Då undrar jag verkligen om det har löst sådana här inlägg och tänkt en extra gång innan de spekulerat.

    Aja, ha det gott!

    SvaraRadera