lördag 19 oktober 2019

Hur man blir miljonär - Enkel guide!

Ok, jag tänkte det var dags att besvara frågan hur man blir miljonär. Jag får ofta frågan hur länge jag har sparat, hur jag gjorde, hur lång tid det tog att uppnå den första miljonen etc. Därför tänkte jag svara på hur lång tid det kommer att ta för dig i det här inlägget.

Men först, hur blir man miljonär? För att bli miljonär behöver du spara och investera tillräckligt mycket pengar under tillräckligt lång tid. Om du bara sätter upp en rimlig plan och håller den månad efter månad så kommer du med stor sannolikhet att bli miljonär.

För att ta ett exempel: Om du sparar och investerar 5000kr i månaden till 10% avkastning, så blir du miljonär efter 11 år.



Inlägget innehåller affiliatelänkar

Hur blir man miljonär?


Jag kommer i det här inlägget gå igenom hur man blir miljonär genom att spara och investera sin lön från sin vanliga anställning. De här tipsen borde alltså fungera för de flesta. 

Något som är viktigt att veta är att det krävs hårt arbete och disciplin för att uppnå sin första miljon, precis som om man vill bli vältränad. Här nedanför radar jag upp de viktigaste stegen enligt mig om man vill ta sig mot sin första miljon.

1. Gör en realistisk plan


Det första du måste göra är att göra en realistisk plan, tänk inte för stort men inte heller för litet. En plan ska vara genomförbar men för att man inte ska tröttna måste det hända grejer. Fundera över hur lång tid du kan hålla motivationen uppe.

  • Börja baklänges - I det här exemplet år slutmålet att bli miljonär. Vi vill alltså uppnå en miljon kronor i kapital på vårat konto, det är vårat slutmål.
  • Hur mycket kan du spara varje månad? - Det som ska bygga din miljon är de pengar du sparar idag. Om du bara har inkomst från din anställning är det alltså det som blir över från din lön. Räkna på hur mycket du kan avvara från din lön och spara det. Den delen av din lön måste du se som "helt borta" och den ska varje månad gå till ditt sparande till du uppnått ditt mål. Vi pratar flera år så avvara en rimlig summa som du klarar dig utan.
  • Vilken avkastning räknar du med? - Att spara pengarna på ett bankkonto kommer att ta mycket längre tid än om du investerar pengarna. Rimligtvis bör alltså hela- eller en del av kapitalet investeras i aktier eller fonder. Fundera på- och räkna ut vilken avkastning du tror långsiktigt på. jag själv är t.ex. fullinvesterad på börsen och räknar med 10% avkastning i snitt per år.
  • Räkna ut hur lång tid det tar - När du vet hur mycket du kan spara varje månad och vilken avkastning du räknar med kan du få svar på när du blir miljonär. För att räkna ut det enklast rekommenderar jag Avanzas Sparkalkylator där du knappar in dina siffror och skriver in årtal till det matchar miljonen.
Du kan se här nedanför där jag själv gjorde en uträkning baserat på att jag kan spara 4000kr i månaden till 10% avkastning. Det skulle då ta knappt 12 år att bli miljonär.



2. Öppna ett sparkonto/aktiekonto


Ok, nu har du din plan färdig. Du vet vilket år du kommer att bli miljonär och nu måste du fixa det praktiska. Det första steget är att öppna ett sparkonto där du kan spara och investera dina pengar. 

Jag själv kör på och rekommenderar att öppna ett konto hos Avanza. Det går på 3 minuter att öppna ett konto med BankId och deras sida och app är absolut mest användarvänlig enligt mig. I början är det viktigt att det är enkelt!

Övriga info om Avanza
  • Gratis att öppna och ha konto
  • Insättningsgaranti upp till 950.000kr per konto
  • Gratis Courtage upp till 50.000kr därefter 1kr (0,25%) per köp
  • Har Gratisfonden Avanza Zero och världens billigaste globalfond Avanza Global
Kort sagt, jag gillar Avanza och har mitt sparande där, vilket många andra också verkar göra enligt min senaste poll på Twitter där 82% av över 2500 svarande valde Avanza för sitt sparande.

Du kan självklart öppna ett konto på Nordnet som också är gratis och ett bra alternativ eller någon av storbankerna. Tänk på att kolla så det inte kostar något bara om du inte kör på Avanza eller Nordnet.

3. Investera dina pengar


Så, nu är planen klar, kontot öppnat.. nu är det bara att köra igång! Enligt mitt exempel sparar jag 4000kr i månaden och kommer alltså att bli miljonär inom 12 år. Men hur ska jag investera mina pengar?

Jag kommer aldrig att ge några direkta investeringsråd här på bloggen men jag kan säga hur jag skulle ha gjort. Själv skulle jag satsat på att öppna ett automatiskt månadssparande i fonder i början. 

Fördelen med ett automatiskt månadssparande är att du kommer att köpa i både uppgångar och nedgångar samt att allt sköts automatiskt. En annan fördel är att det är riktigt enkelt.

En sak jag rekommenderar innan du startar ditt månadssparande är att öppna ett ISK (Investeringssparkonto). Med ett ISK slipper du deklarera och du skattar enbart en schablonskatt på ditt kapital. 

I praktiken innebär det här i dagsläget att du skattar kring 11% istället för 30% på din avkastning. Som exempel innebär det här att om du har 10.000kr på ditt ISK så beskattas du i dagsläget med 45kr per år oavsett om du gör vinst eller förlust. Läs allt om ISK och hur du öppnar det hos Avanza här.

Vilka fonder ska jag investera i för att bli miljonär?


Jag vill som sagt inte ge några råd om vad du ska köpa men en bra idé kan som sagt vara att börja med att öppna ett automatiskt månadssparande spritt mellan några olika fonder.

Fördelen är att du slipper courtageavgift, det sköts helt automatiskt och att du får en väldigt bra riskspridningen mellan olika bolag och branscher. Om du dessutom väljer en Globalfond och Sverigefond så får du bra spridning mellan marknader.

Fonder som jag gillar och har skrivit om är bland annat Avanza Global, Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Avanza Zero eller Nordnet Superfonden Sverige (Gratis). Jag gillar låga avgifter och de här fonderna ger tillsammans en bra spridning.



När ska jag starta mitt sparande för att bli miljonär så fort som möjligt?


Idag! Det finns ett klassiskt uttryck som går i stil med "Någon sitter i skuggan idag för att en annan planterade ett träd för 20 år sedan". Det man menar är att det finns en orsak till allt och oftast tar saker tid.

Därför är det så viktigt att inte skjuta upp sitt sparande eftersom man halkar efter varje gång man skjuter på det. För att visa hur stor effekten är ska jag ta ett exempel nedanför.

Kraften i att börja idag! - Vi har Kalle och Stina som båda är 20 år gamla. 

  • Kalle börjar spara 4000kr i månaden när han är 20 år och gör det fram till han är 30 år gammal, sen slutar han att spara helt.
  • Stina som har skjutit upp sitt sparande inser till slut värdet i att spara och investera pengar och börjar spara 4000kr när hon är 30 år gammal.

När Kalle är 50 år är hans pengar värde 3.746.990kr. Detta trots att han slutade spara vid 30 års ålder och bara lät pengarna ligga. Han sparade alltså 4000kr under 10 års tid.

När Stina är 50 år är hennes pengar värda 2.407.595kr. Hon började spara vid 30 års ålder och sparade alltså 4000kr under 20 års tid.

Därför ska du börja spara idag


Som du kan se i exemplet ovanför med Kalle och Stina är det absolut viktigaste att se till att börja spara så tidigt som möjligt. trots att Kalle bara sparade under 10 års tid och Stina under 20 års tid har Kalle 1.340.000kr mer än Stina efter 30 år.

Stinas enda chans att komma ikapp kalle är att öka sitt månadssparande rejält. Det hade krävts att Stina sparade 6.200kr i månaden för att ha lika mycket pengar som Kalle på sin 50 års dag. Det innebär att hon hade behövt spara mer än 50% mer för samma resultat.

När är det för sent för att hinna bli miljonär?


Aldrig! Visst det kan säkert kännas tungt om man kommer igång sent, speciellt efter att ha sett exemplet ovanför. Grejen är att om du skjuter upp ditt sparande ett år till så kommer det definitivt inte bli bättre.

En annan sak att tänka på är att den plan du sätter dag kan ändras. Säg att du har som plan att spara 4000kr i månaden och efter 2 år har du fått en löneökning på 3000kr i månaden. 

Om du inte ökar dina kostnader utan sparar 3000kr extra varje månad kommer det att ta drygt 8år istället för 12 år att bli miljonär. Detsamma gäller om du skulle kapa någon kostnad som gör att du kan spara mer.

Hur blev jag miljonär?


Om jag ska vara ärlig så är det svårt att säga en enskild sak som gjorde att jag nådde min första miljon. det var en kombination av fondsparande och en försäljning av min första lägenhet. Det jag absolut kan säga är att det var ett stort sparande som ledde dit.

Jag nådde min förta miljon en bit innan jag fyllde 30 år och Den största orsaken till det var att jag sparade 50-60% av min lön varje månad. Det innebar att jag la in 12-15.000kr på mitt aktiekonto och köpte fonder för. 

Det viktigaste i det här är just effekten som kommer efter några år. Om man räknar med en avkastning på 10% innebär det när man uppnått ett kapital på 500.000kr så växer kapitalet av sig självt med 50.000kr. Det motsvarar ett sparande på mer än 4000kr i månaden.

Köra ett hundår för att få sparandet gratis?


Som ni säkert förstår med det jag skrev ovanför innebär det här att om du snabbt uppnår ett kapital på 500.000kr så kommer det att motsvara det sparande som Stina gör varje månad. 

Om man lyckas spara ihop en halv miljon till sin 30-års dag så kommer man alltså att ha ett passivt sparande som motsvarar 4000kr i månaden i resten av sitt liv. Effekten av att bara komma igång ger dig alltså gratis pengar i resten av livet. Det enda du behöver göra är att komma igång.

Ett hundår eller två kan boosta din ekonomi rejält om du bara ser till att spara och investera dina pengar. Om du är i 20-års åldern idag kan du nästan vara 100% säker på att du kan bli miljonär innan 30 om du bara vill, oavsett vad du har för lön.

Låt oss drömma lite på riktigt nu! Säg att du kör värsta hundåren, sparar 15.000kr i månaden. Du kommer att nå din miljon på mindre än 5 år. Det grymmaste i det här är att du är set for Life eftersom din miljon kommer att bli både 2, 3 och fyra under din livstid om du bara låter den växa.




Du väljer själv om du vill bli miljonär eller inte


Nu har jag gått igenom förutsättningarna. Det är lätt att kolla på en människa som lyckats spara ihop mycket pengar och försöka leta anledningar till att det fungerat för just honom eller henne istället för att se möjligheterna.

Faktum är att de flesta kan bli miljonärer i Sverige, det handlar om att ta tag i det och göra det. Jag säger inte att börsen inte kan krascha eller att den kommer att fortsätta ge 8-10% avkastning i all framtid. Men det finns heller inget som säger att den inte kommer det.

Vi måste ta risker för att belönas i livet. Om vi inte gör något som inte alla andra gör så kommer vi heller aldrig att få något som inte alla andra har. Om det hade varit enkelt och 100% riskfritt att bli miljonär så hade alla blivit det. 

Jag anser i alla fall att det är värt det. Jag anser att det är värt att jobba lite extra i början av livet för att kunna sluta jobba tidigare om jag vill det. I dagsläget total-avkastar min portfölj över 200.000kronor om jag räknar på 10%. men det är tack vare att jag började för längesen. Hade jag inte börjat spara då hade jag nog inte sparat alls idag.

Hur känner du, vill du ha möjligheten? Är du beredd att göra jobbet och ta riskerna som krävs för att få det?



20 kommentarer:

  1. Ett genomtänkt och välskrivet inlägg som du skulle kunna åka ut på turné med. För tar man ditt inlägg och kryddar med motivation och disciplin kommer morgondagen ha väldigt många "self-made millionairs"! Tack vare din guide till miljonen.

    Mvh,

    Atlas

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Atlas,

      Tack för de fina orden! 🙂🙏 Ja, motivation är nog faktiskt det svåraste faktiskt. Den brukar ju komma av sig själv efter man har sett kapitalet börja växa men det gäller bara att komma dit. 🙂

      Vi får hoppas att några kör igång och snart är miljonärer!

      Tack igen! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. "Du väljer själv om du vill bli miljonär eller inte" - Lite kaxigt, men jag älskar det för det är exakt så det ligger till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Smartsnål,

      Haha, ja men så är det ju även om alla har olika förutsättningar såklart! 🙂

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hej!
    Som alltid ett motiverande inlägg.
    Detta visar också att varje krona faktisk gör stor skillnad på längre sikt.
    Min lilla löneökning som gör att jag kan spara 400kr extra varje månad. De 400kr gör stor skillnad på 30år.
    Det är häftigt!

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Tack! :) Du har grym inställning och hur du gör med löneökningen visar exakt varför ditt kapital kommer att fortsätta växa oavsett vad. Om man tar de pengarna och investerar så växer de grymt över tid. Något som aldrig hade hänt om man aldrig gjort det!

      Tack för kommentaren! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. "Säg att du kör värsta hundåren, sparar 15.000kr i månaden. Du kommer att nå din miljon på mindre än 5 år."

    - rena käftsmällen för oss som inte har en lön på mer än 15.000kr efter skatt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Byt jobb eller jobba mer. Simple as that.

      Radera
    2. Många tror att man måste kopiera andra. Men det är inte så det funkar. Man kan ta till sig bra tips från dem som har lyckats och anpassa dem efter sin egen situation. Om man har lägre lön så kan man skala ner sparandet och kanske spara 1500 kr eller något annat belopp istället för att spara 15000. Det tar förstås längre tid att nå miljonen och man kanske aldrig når dit. Men ett mindre sparande är bättre än att ta på sig offerkoftan och inte spara alls.

      Radera
    3. Tja PB,

      Tack! :) Du har grym inställning och hur du gör med löneökningen visar exakt varför ditt kapital kommer att fortsätta växa oavsett vad. Om man tar de pengarna och investerar så växer de grymt över tid. Något som aldrig hade hänt om man aldrig gjort det!

      Tack för kommentaren! :) Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Tja Anonym,

      Det var inte meningen att slå neråt utan att peppa och visa möjligheter.

      När jag började min resa jobbade jag som diskare och hade 60-70kr i timlön. Jag hade ännu mindre än 15k/mån och kände samma sak, kunde inte spara något.

      Jag harvade runt och tog extrajobb. Jobbade med det jag kunde och visade framfötterna. Till slut fick jag ett "bättre skitjobb" som gav bättre betalt för mig men ändå dåligt betalt i jämförelse med många andra.

      När jag sparade som mest sparade jag kanske 13-15k/mån och då hade jag en grundlön som började på 17.000kr netto. Grejen var att jag jobbade över (220-270h i månaden) vilket gjorde att jag kunde spara trots låg lön.

      Jag säger inte att det är lätt eller att alla kan göra det men det går. Man måste kriga om man vill det. Absolut inget i livet kommer gratis, där jag skrev "köra hundåren".

      Att köra hundår är ett krig. Jag hade en period när jag kom hem 01.00 somnade med arbetskläderna på i soffan och vaknade av väckarklockan 05.30 för att borsta tänderna och gå direkt till tåget. Det var inte ovanligt att jag jobbade alla helger i månaden. Det var väldigt sällan jag körde 5 dagar.

      Hoppas du förstår att jag förstår hur det känns men vill visa möjligheten. Jag hade ett val då. Antingen skulle jag vara kvar som lågavlönad och utan kapital eller bygga kapital och frihet, vilket jag har idag.

      För mig fanns inget annat alternativ, jag hoppade av skolan när jag var 16 och har ingen utbildning, jag var tvungen att hitta en alternativ väg.

      Lyssna gärna när jag var med i verkligheten i P3, berättar en del om det där.

      Tack för kommentaren och hoppas du hittar en väg som funkar! :) 🙂💪 Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    5. Tja Investeringsundersköterskan,

      Riktigt bra sagt, exakt så. Jag menar inte att det jag skriver fungerar för alla men man kan plocka en del, anpassa den och få ut något som fungerar för en själv.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Hej Frihetsmaskinen!
    Inlägg som dessa ger alltid lite extra bränsle till att fortsätta spara.

    Vad tror du om att starta en barnportfölj innan man ens fått barn? Tänker att då borde ju ränta på ränta effekten bli bra. Skulle man inte lyckas få barn så behåller man portföljen själv.

    Jag funderar på att skapa en portfölj som månadssparar cirka 300-500 sek i stabila bolag.

    Du får gärna lämna din reflektion av detta.
    Mvh,
    Tidsmiljonären

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Tidsmiljonären,

      Tack, kul att du gillade inlägget! :)

      Jag tycker det låter som en grym ide, kör på! :) Om du har planer på barn är det ju grymt att ha en portfölj som hunnit växa en bit innan.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Hej! Intressant inlägg. Jag undrar om du har några tips att öka mina inkomster eftersom jag inte har en hög lön skulle jag vilja öka mina inkomster? Jag började spara när jag var 18 år och fyller 20 år snart jag har även börjat blogga så om du har extra tid skulle jag uppskatta att du kollar in min blogg och ger feedback!
    Mvh 18tillekonomiskfrihet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja 18tillekonomiskfrihet,

      Jag ska absolut kolla in din blogg! Maila mig gärna så kan vi prata mer, det är så mycket som spelar in. Jag har inte heller haft hög lön i livet så har säkert en del idéer.

      Det skulle vara kul och prata mer så hör gärna av dig så ser vi om vi kan komma på nåt! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. hej
    jag är 45år och har dålig inkomst, hur lite är det ändå någon ide att börja spara i aktier?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Oavsett inkomst tycker jag alltid det är värt att spara. Att ha ett sparat kapital ger alltid en bättre ekonomisk frihet så du kommer ändå att få en stor effekt i din ekonomi.

      Kolla om du kan kapa onödiga kostnader och se om du kan hitta andra inkomstkällor utöver din huvudsakliga inkomst. Ofta blir det som ringar på vattnet när det väl släpper så möjligheterna finns verkligen där.

      Lycka till! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Riktigt bra läsning! :)
    Började själv köra hundår direkt efter coronafallet förra året med 10 - 15k investeringar varje månad. Kör investmentbolag och även några indexfonder. Är 35 år .. så jag siktar att nå miljonen innan jag fyllt 40 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja,

      Tack, kul att du gillade inlägget! :) Jag tror du gör allt rätt och med perfekt timing, bara kämpa på nu. Frågan är ju inte om, utan när du når miljonen. Med ditt sparande känns ditt mål absolut rimligt! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera