tisdag 8 september 2020

4% regeln - En kalkyl för ekonomisk frihet

4%-regeln eller fyra procent regeln är väldigt populär bland oss som strävar efter ekonomisk frihet, den kan användas som kalkyl för när vi är ekonomiskt fria. Jag använder själv det måttet för att beräkna min framtida passiva inkomst och jag vet att väldigt många andra också gör det.

..och eftersom det här är en blogg om ekonomisk frihet tänkte jag att jag ju måste skriva ett kort inlägg om det.

Men vad är 4% regeln? Fyra procent regeln är ett mått på när ditt kapital är tillräckligt stort för att du ska kunna leva på det i resten av ditt liv utan att det minskar i värde. Det här grundar sig i att man har gjort studier på att ett kapital på 25 gånger dina totala årskostnader är tillräckligt för att leva på i resten av livet (30 år) justerat för inflation.


Innehåller affiliatelänkar

Ekonomiskt fri kalkyl - Räkna på 4%-regeln


Ok, så hur räknar man ut när man är ekonomiskt fri? För att göra en kalkyl over din ekonomiska frihet används ofta fyraprocents-regeln. Det du gör är att multiplicera (x) dina totala årliga kostnader med 25. Du får då fram hur mycket pengar du behöver för att sluta jobba.

Beräkna 4%-regeln exempel:


Du har fasta kostnader på 10.000kr/mån (Bostad, räkningar, mat etc.) Utöver det gör du av med 5000kr/mån på kläder, resor, nöjen etc. (rörliga kostnader). Du har alltså totala kostnader på 15.000kr/mån eller 180.000kr/år.

  • 180000x25=4.500.000
Du behöver alltså ett kapital på 4,5 miljoner kronor för att kunna leva ett liv i ekonomisk frihet enligt 4% regeln.





Hur fungerar 4% regeln?


Fyraprocentsregeln fungerar helt enkelt på det sättet att det ger dig ett svar på när du kan leva på ditt kapital i 30 år eller mer baserat på historiska data från börsen, inflation etc.

Det finns aldrig någon garanti för att det kommer att fungera i framtiden men o andra sidan så kan det även fungerar bättre i framtiden än vad det gjort tidigare. ¤%- regeln används alltså för att få en hyffsat säker bild över när man kan gå ut i friheten och inte behöva jobba mer.


Förutsättningar för att det ska fungera

  • 4% av startkapitalet när du börjar använda 4% regeln, inte efter varje år
  • Att du tar ut samma summa varje enskilt år, eftersom ränta på ränta påverkar resultatet
  • Att du investerar till låg risk, d.v.s. stora stabila bolag och räntor 50/50
  • Historien upprepar sig som den gjort tidigare
  • Du räknar med att leva på enbart portföljen i upp till 30 år

Safe withdrawal rate (SWR)


Safe withdrawal rate skulle man kunna översätta till "säker uttagshastighet". Det är alltså i vilken takt du kan plocka ut- eller göra av med ditt kapital utan att riskera att bli utan pengar helt eller ha noll kronor kvar på kontot.

Det är alltså det här man kom fram till när man forskade fram 4%-regeln i Trinitystudien. Man kom fram till att ett uttag av 4% av det totala kapitalet skulle vara säkert för att inte riskera att pengarna tog slut under en 30-års period, oavsett vilken timing man har med börskrascher etc.

Hur påverkas 4%-regeln av inflationen?


I uträkningen har man tagit hänsyn till inflationen, med ett uttag på 4% av kapitalet är du alltså enligt regeln säkrad mot inflation. Det är baserat på historiska data och under flera olika tidsperioder, oavsett när du börjar använda dig av 4% regeln.

Men, självklart kommer din köpkraft att påverkas av inflationen. Om vi har en hög inflation så blir ju skillnaden större eftersom vi får mindre för pengarna. Samtidigt har studien som 4%-regeln baseras på inte tagit hänsyn till att vi justeras oss efter ändrade förutsättningar.

4-procent regeln kan användas på olika sätt


Det finns flera sätt du kan använda fyraprocents-regeln på. Antingen går du efter den rakt av utan undantag, eller så justerar du den så att den passar dig och din riskprofil. Det är alltid risker med aktier och är du försiktig av dig så kanske en variant som 3-procents regeln är bättre?

För egen del så kör jag efter efter 4% regeln men jag har den som en utgångspunkt och mall. Ibland spenderar jag betydligt mer än 4% av mitt kapital och ibland mindre, men jag har också väldigt lätt att anpassa mig om det skulle behövas.

Samtidigt tror jag att jag kan spendera mer än 4% av mitt kapital i längden, speciellt om jag inte har som plan att lämna något efter mig i arv etc. Som sagt, vad du tycker känns tryggt och rimligt är upp till dig. Har du barn etc. så förstår jag att kraven på trygghet är högre.



Fungerar 4% regeln fortfarande?


Det pågår alltid diskussioner om 4%-regeln egentligen fungerar på riktigt och speciellt om den verkligen fungerar för oss FIRE-entusiaster som vill gå i tidig ekonomisk frihet. Eftersom studien visar att den bara fungerat till 100% under perioder upp till 30 år så betyder ju att den inte fungerar för oss som ska klara oss i mer än 30 år.

Exempel där fyraprocents-regeln inte fungerar


I perioder som är längre än 30 år så har du bara lyckats i 75% av fallen. Det betyder att risken att pengarna tar slut om man slutar jobba vid 25 eller 30- års ålder är 25% enligt studien. Det finns alltså en betydande risk att tidig pension misslyckas.

Om man förlitar sig på att aldrig lyfta ett finger igen, i hela sitt liv.

Hur går det i en börskrasch?


Det värsta som kan hända är om du slutar att jobba och börjar leva på ditt kapital precis innan en börskrasch. Du kommer då att använda en större procentuell andel av ditt kapital eftersom kapitalet har minskat i värde.

Säg att börsen (index) rasar 40% det första året efter att du har slutat att jobba. Du hade ett kapital i början av din ekonomiska frihet på 4,5 miljoner och ska efter ett år plocka ut 4% vilket enligt beräkningarna var 4% av kapitalet.

Uttagen blir mer än 4% av kapitalet i en börskrasch


Om vi förutsätter att du har legat fullinvesterad i index så är nu ditt kapital värt 2.700.000kr istället för 4.500.000kr. Ditt uttag på 180.000kr kommer därför att motsvara 6,7% av det totala värdet. Historiskt så har man dock klarat sådan utfall ändå även om det säkert skulle vara extremt påfrestande.

Dessutom kan vi man ju faktiskt anpassa uttaget i en börskrasch. Vet vi att vi skulle klara oss på halva summan under ett år så är vi ju faktiskt "skyddade" och klarar oss utan problem under ett börsfall på 50%.



Mina tankar om 4%-regeln

Som avslutning tänkte jag gå igenom mina tankar om 4% regeln, jag lever ju trots allt på kapitalet i dagsläget. Jag använder mig av 4% regeln men långt ifrån slaviskt. Kanske tar jag för stor risk men jag vet att jag kan anpassa mig och strypa mina kostnader rejält om det skulle behövas.

Egentligen så gick jag ut i livet som ekonomiskt oberoende alldeles för tidigt och har nog för litet kapital för att klara reglerna för 4%-regeln. Kanske stämmer 5-6% bättre in på hur jag lever just nu. 

Men det känns lugnt jag har några ess i rockärmen om det skulle krisa:

  • Jag kan dra in lite extrainkomster
  • Jag kan spara in på saker och sänka mina kostnader
  • Jag kan flytta till en mindre och billigare stad

Jag har helt enkelt valt att utnyttja möjligheten att leva ett fritt liv trots riskerna det innebär. Generellt sätt kan jag tycka att vi måste våga ta risker i livet om vi ska leva ett lyckligt liv. Det här är en sån sak som jag gärna tar en risk för.

Jag ser större risk i att inte våga ta möjligheten än att mina pengar ska ta slut. Hittills verkar det fungera bra och jag är inte orolig inför framtiden.

Vad tycker ni om 4-procents regeln?

8 kommentarer:

  1. 4%-regeln är väldigt lättförklarad och ger ett bra hum om hur man nära ekonomiskt fri man är. Men det jag är mest orolig över är precis som du skriver det stora raset kort efter pensionering. Att plocka ut t ex 7% av aktuellt värde skulle göra mig till ett nervvrak. Även om statistiken säger att det går.

    Fast även jag kommer som pensionär ha lätt att strypa kostnader en sådan tid. Utan lån, betalt hus och själv är min plan. Behövs inte många tusen för att dra runt det.

    Mitt huvudspår är fortfarande att plocka ut utdelningar till min konsumtion som pensionär. Det gäller bara att inte lura sig själv och köpa högutdelande skit med fallande kurser. Utdelningstillväxten behöver dock inte vara mer än inflationen, vilket öppnar upp för en del högutdelande.

    Skillnaden på 4%-regeln och att plocka ut utdelningar är nog mindre än många tror. I alla fall om portföljen utgörs av kvalitet.

    Framtiden är oviss: 4%-regeln kan leda till att pengarna tar slut för tidigt eller att du dör med mer pengar än någonsin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningssmålänningen,

      Ja, jag förstår hur du menar. En plan kan ju vara att som du är inne på lite att strypa kostnaderna men ha det som är färdig plan. Kan man ta.ex. halvera sina kostnader under en period om det skulle behövas så känns 4% regeln ganska säker ändå.

      Tack för en bra kommentar! 🙂 Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag tilltalas verkligen av 4%-regeln, så jag tycker att det är jätteroligt att du skriver ett inlägg om den! Jag skulle kunna leva utifrån 4%-regeln redan nu då jag tror att jag kan klara mig på 10 000 kr/månad och jag har 3 milj. investerade i dagsläget. Jag har dock inte tagit steget ännu utan funderar över hur jag ska göra härnäst... Ditt val att ta steget samt din blogg inspirerar mig; tack så mycket för den...! //Anna.

    SvaraRadera
  3. JL Collins anser ju att man bör ha ett belopp på sparkontot motsvarande tre års utgifter. Då tar man från sparkontot vid stora börsnedgångar och låter aktiekurserna årerhämta sig innan man åter igen tar ut avkastning. Det tycker jag verkar vettigt, men man kanske inte behöver riktigt så mycket på sparkontot, i alla fall inte om man kan tänka sig att göra en insats för att tjäna lite pengar vid behov.

    SvaraRadera
  4. Kan förstå att 4%regeln är användbar i tex Usa där man inte har pension på samma sätt som här.I Sverige har man ju iallafall arbetat ihop till lite pengar i pensionssystemet även om slutar mycket tidigare. Så det viktiga är ju att det räcker tills man kan börja ta ut pensionen och sen som ett komplement. Men det blir ju inte lika lätt att räkna på. Hur mycket som behövs innan och efter och hur mycket pensionen blir.

    SvaraRadera
  5. Intressant skrivit. Jag lärde mig att den visats hålla för 30 års uttag. Ett års buffert är nog rätt skönt att ha i cash.

    SvaraRadera
  6. Vad skall man räkna med i 4% regeln ? Enbart eget aktie sparande eller även tjänstepension, fastigheter osv ? I tex USA som regeln kommer ifrån spar de flesta i en 401-K vilket är en form av pensionskonto.

    SvaraRadera
  7. Hej frihetsmaskinen!
    Vi är en familj som har förmånen att i alla fall vad jag tror redan vara klara för att kunna dra oss tillbaka och leva enligt 4%-regel. Vi har rätt stora fasta utgifter med många fastigheter samt att vi har en rätt stor summa i lån. Procentuellt i förhållande till fastigheternas värde är det ca 60-65% belånade. Jag funderar på om banken kommer att ha synpunkter på att man slutar jobba, kommer de att vilja ha tillbaka sina pengar tror du? Vi har ju kapital som täcker fastigheternas belåningsgrad med det dubbla ungefär. Men jag vill ju att pengarna ska fortsätta att jobba för mig så länge räntan är så låg som den är idag. Alltså fortsätta att vara belånad.
    Sedan en fråga angående 4% regel jag förstår att man tar ut 4% av sitt kapital varje år men vad händer med utdelningen är den inräknad i dessa 4% så att man i självaverket kanske bara tar ut 1% av sitt sparade kapital varje år resten är utdelning?

    Min tanke var att om jag räknar med att kunna få 2,5% utdelning och sedan plocka ut 3% av kapitalet varje år så borde vi kunna leva väldigt gott och portföljen fortsätter att växa. Då kommer vi att kunna plocka ut ungefär 1 miljon skattat varje år. Jag kanske har räknat bort mig någonstans men enligt min kalkyl så borde detta kunna stämma.

    Tack för en bra och intressant blogg

    MVH JG

    SvaraRadera