onsdag 27 mars 2019

Jag kommer att gå ner i arbetstid!

Nu var det återigen två veckor sedan jag skrev på bloggen sist. Sorry för det, anledningen är helt enkelt en kombination av bra väder och mycket utomhusaktiviteter. Jag har både åkt skidor och cyklat mtb så det har inte funnits så mycket vaken tid över. Det här är verkligen något jag trivs med så jag har den senaste tiden funderat på att gå ner lite ytterligare i arbetstid. Det känns också trist att inte hinna skriva här så mindre jobb känns definitivt som rätt väg! :)



Jag kommer att gå ner i arbetstid!


Om jag ska vara ärlig så har det inte varit så svårt att övertala mig själv att jag ska jobba mindre så från och med i slutet på maj kommer jag att gå ner i arbetstid. I dagsläget jobbar jag 12h/v och då kommer jag att skala bort 2h/v så att jag hamnar på 10h/v. Det känns som ett grymt bra beslut, perfekt tajming till sommaren!


Det kanske låter klent med två timmar mindre men för mig är det faktiskt en ganska viktig milstolpe. För drygt sex år sedan jobbade jag heltid och två år innan det jobbade jag 250-270h/månaden. Efter att jag gått in i väggen så sa jag upp mig och efter ett sabbatsår startade jag eget och jobbade då drygt 20h/v. Jag har sedan dess succesivt trappat ner arbetstiden och idag innebär det att jag jobbar 75% mindre än heltid.

Läs mer! Gå ner i arbetstid - 18 tips för att jobba mindre!


Varför gå ner i arbetstid?


Jag får ofta frågan varför jag väljer att jobba mindre och inte bara kör på och uppnår friheten snabbare. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara för någon som åtminstone inte haft ett sabbatsår i vuxen ålder i sitt liv men för att förklara enkelt. Friheten det ger går inte att köpa för pengar. Så länge jag har råd att göra det jag vill-, betala mina räkningar- och portföljen fortsätter att växa så kommer jag att bli totalt ekonomiskt fri ganska snart ändå, det handlar trots allt bara om några år. Att på vägen bara behöva jobba drygt en arbetsdag i veckan känns som en "no brainer" för mig som det ser ut nu.

Jag har tidigare i livet jobbat hårt och sparat pengarna. Tack vare det växer portföljen av sig själv i dagsläget. Okej, jag lever inte fett och äter inte oxfilé, men det är inte något som lockar heller. Jag vill vara fri och jag har kommit en bra bit på vägen. Att välja att jobba mer för att uppnå frihet blir kontraproduktivt i mina ögon. Den största spärren för att uppnå frihet är mental och därför känns det viktigt att hela tiden ta små steg i rätt riktning. Jag ser ingen vinst i att jobba hårt nu för att jobba mindre sen. Jag har svårt att se det leda till något positivt som det ser ut nu.

Jag berättade lite om min story i podden Verkligheten i P3 som du kan läsa om i det här inlägget.



Hur lyckas man att gå ner i arbetstid?


Jag vet att väldigt många vill jobba mindre och gå ner i arbetstid, samtidigt är det väldigt få som gör det. Jag har fått frågan hur jag gjort flera gånger och mitt svar går ju inte automatiskt att använda på någon annan men följande har varit viktigt för mig:


  • Vara kreativ och anpassningsbar - När jag bestämde mig för- och tog steget till att jobba mindre så var det för mig inget alternativ att jobba heltid igen. Jag hade därför inga problem att lära mig nya saker, anpassa mig efter vart jobben fanns och var inställd på att göra något helt nytt. Jag hade fått känna på "friheten" i och med sabbatsåret och visste att den var värd mer för mig än vad ett arbete någonsin kommer att vara.
  • Kompromissa rätt - Att med utan utbildning säga upp sig från ett jobb du jobbat med i 5-10 år utan att ha något nytt att gå till- eller någon plan innebär utmaningar. Att då ha för hårda krav när det gäller både lön, arbetstider, flexibilitet osv. kan bli svårt. För min egen del kompromissade jag på det viset att punktade upp det som var viktigt. För mig var friheten viktig vilket betydde att jag det slutade med att jag bara jobbade tisdagar, onsdagar och torsdagar. Resten var jag beredd att kompromissa med. Nu i efterhand kan jag se att jag kompromissat betydligt mindre än vad jag trodde att jag skulle få göra. En anställning innebär betydligt mer kompromiss än att köra eget.
  • Hitta din grej - Efter en snabb fundering insåg jag att det var eget företag som gällde om jag ville maximera min frihet, av flera anledningar. För det första är det svårt att hitta jobb som matchar just dina önskemål men det finns också lagar och regler som ställer till det med anställningsvillkor osv. Jag hittade min nisch och nöjde mig med en ganska låg lön men det är inte det viktiga. Jag har i princip ingen transporttid, nästan obefintliga overheadkostnader och jag tar bara de jobben jag vill ha. Det här betyder att jag trots en låg timdebitering får en ganska bra timlön eftersom jag har så låga kostnader. Kunden bryr sig inte om dina räkningar.

Det här är väl i stort så som jag gjorde för att lyckas gå ner i tid och här står jag nu, från heltid till 10h/v. Jag tjänar mindre pengar men jag har 75% mer fritid än när jag var anställd på heltid. Jag promenerar i dagsljuset varje dag året runt. Jag får inte längre höstångest och jag kommer aldrig mer att bli utbränd av stress. Jag är en lugnare människa-, slipper bilköer-, har mina 10 veckor semester som jag själv valt och kan säga nej så fort jag inte känner för att göra ett jobb. Bra för både kunder och mig själv.

Vad är svårigheten i att jobba lite?


Jag vet att det är grymt svårt att ta steget till att gå ner i tid. Jag har ju gjort det själv och gått igenom alla steg och faser i det. Att säga upp sig från sin trygga anställning känns jättesvårt, men det släpper i samma sekund som du sagt "upp mig". Att starta eget tar tid och engagemang men inte heller det är det svåra i det hela. I början är det kul och känns inte som ett jobba och med det drivet lyckas man bättre än vad man tror. Tänk på att du ofta konkurrerar med företag vars anställda suttit i 10-20 år på samma arbetsplats. Att komma in med nytt driv och motivation ger en otrolig konkurrensfördel.



Det svåraste i att gå ner i arbetstid ligger alltså inte i det man först tror. Svårigheten ligger hos dig själv. Att klara av att ställa om från en heltidslön, aw, fika på stan och IKEA på lördagar. Det är det här som gör att det är så svårt att följa sina drömmar. Klaffar jobbet med drömmarna så är det grymt bra men om det inte gör det så måste man kompromissa. 

Är man beredd på att ändra det som krävs för att ge sig chansen att starta företag eller vad det nu är så finns alla möjligheter i världen men man måste vara beredd på förändring för att få förändring. Att behålla en dyr livsstil och jobba 10h/v är nog få förunnat men om du sadlar om till en billigare livsstil kan du garanterat gå ner i tid. Här kan du läsa om hur du bantar dina kostnader utan att det påverkar din livsstil.




Möjligheterna i deltid


Som sammanfattning skulle jag bara vilja ta upp möjligheterna i att jobba deltid. Drömmen skulle ju kunna vara att jobba helt remote vilket jag tagit upp i inlägget om hur man blir digital nomad men även om man inte lyckas med det så kan jag av egen erfarenhet säga att det är magiskt att jobba deltid! Jag vet inte hur många dagar jag bara nypt mig själv i armen och tackat mitt tidigare jag för att jag tagit steget att hoppa av ekorrhjulet. Att sitta med en kopp kaffe i skidbacken eller i skogen en solig vardag slår alla tusenlappar i världen, man kan inte köpa den känslan för pengar. För att inte tala om en långfrukost på balkongen medan majoriteten stressar till bussen.

Mitt långsiktiga mål som jag planerar att uppnå inom de kommande 3-4 åren är ju att sluta att jobba helt och då kan jag resa vart jag vill när jag vill. Det är något jag inte riktigt kan nu förutom långhelger varje vecka. Det ska bli riktigt kul att kunna åka utomlands nån månad när man känner för det, speciellt under lågsäsong då allt är så billigt! :)

Skulle du vilja gå ner i arbetstid? Hur mycket i så fall? Vad skulle du göra som du inte gör nu?


Målet med mina investeringar är att inom kort kunna leva på utdelningar. Om du också vill kunna leva på utdelningar så rekommenderar jag att börja med att öppna ett ISK/aktiekonto. Det gör du hos t.ex. Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här. *(affiliatelänk)

* Läs mer om affiliatelänkar här.

11 kommentarer:

  1. Efter rätt stressig vecka nu när jag inte hunnit träna som jag vill, är för trött för att städa, har ont överallt, drömde t o m en mardröm för jag var så trött och stressad och fick äta atarax för att somna om så ja! Nu följer några lugnare dagar, men tror den där balansen är väldigt viktig så bästa för mig skulle nog vara att jobba deltid, typ 2 dagar veckan för att fortfarande känna av lite utmaningar. Är det vi satsar på för min partner med. Då kan vi ta hand om oss än bättre med mat, träning, massage, ta hand om husdjuret och ut i skogen mer (blir rätt sällan nu men har hjälp för det), såna saker till en början. Har funderat och funderar massor på vad för liv vi vill ha, men att ta det stegvis och känna av är nog bra..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt rim på slutet :-)

      Radera
    2. Tja Mrs Doubtfire,

      Det låter som du behöver ta det lite lugnare vilka kan vara svårt ibland, speciellt om man är en driven person. Se till så du inte går in i väggen bara.

      Det bra är att vårebkommer nu vilket brukar boosta energin! :) att köra 2 dagar i veckan låter grymt ju, inget du funderar på att verkligen slå till på? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. ..och håller med o att rimmet var grymt! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Kanske 2-3 dagar för oss båda jobb. Inte som nu när vi knappt orkar prata med varann, alla är sjukt trötta, alla klagar även inneboende. Räknade ut att vi alla tillsammans tjänar sjukt bra men vi lever alla för jobbet. Har nästan inget socialt liv utanför och den lilla ork jag har kvar tampas jag med sjukvården. Ungefär så ser det ut :) Fast kör på så länge vi orkar, men går ju bättre för mig&partner än inneboende som inte sparar nåt. Där slutar det väl med hjärtinfarkt.

    SvaraRadera
  3. Skön läsning! Riktigt bra skrivet. Du är redan där jag bara är när jag sover ;)
    Måste själv bara komma fram till vid vilken nivå jag är nöjd på riktigt. Där jag kan säga att nu är det slut på strävan och offra ledig tid för karriär. om Några år kanske. sen jävlar :)

    SvaraRadera
  4. Låter ju toppen, men jag kan inte någonstans hitta vad det är du gör som går att göra på endast 10 timmar i veckan utan att någon kund blir missnöjd? Jag har utforskat flera olika branscher såsom hantverkare (målare, snickare etc) IT-konsult, jobb som lärare på universitet etc men ingenstans nöjer man sig med 10 timmar i veckan. Inte ens som timanställd inom vården (om jag nu hade haft den utbildningen) hade det funkat speciellt bra enligt de jag pratat med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle också bra gärna vilja veta vad är det är för uppdrag man kan få där det räcker med 10 eller 12h/ vecka...

      Radera
  5. Två tummar upp från denna ivriga påhejare. Vill också passa på att tacka för content writertipset. Där har många fina kulor börjat trilla in som manna från himlen till vårt frihetskonto.

    SvaraRadera
  6. Ja själv har jag kört på ungefär din modell i över 10 år, bara det att jag levt på bidrag istället för investeringar. Har funkat bra men det blir inte mycket pengar..

    SvaraRadera
  7. Hej!
    Hur tänker du kring SGI eller liknande om du blir allvarligt sjuk? 10 h i vecka räknas ju som din heltid hos FK ��

    Hur tänker du kring Swedbank nu? Ditt värde lär ju ha minskat avsevärt. Ser möjlighet att investera när de lagt sig lite...

    Fick för övrigt upp ögonen för frihetsmaskinen i p3 verkligheten. Hur kändes det att någon annan var din berättarröst?

    Må gott
    /Linda

    SvaraRadera