tisdag 12 mars 2019

Vad är ekonomisk frihet?

Det här är nog en vanlig fråga i mångas huvuden. För mig har inte ekonomisk frihet och ekonomiskt oberoende så mycket med varandra att göra egentligen, men samtidigt innebär de samma sak.

Det här är något jag känt de senaste tre veckorna och kanske en anledning till varför det inte blivit något blogginlägg under den tiden. Jag har helt varit inne i det jag gör och därför prioriterat bort allt annat.




Vad är ekonomisk frihet?


Ekonomisk frihet är när man befinner sig i ett läge där ens passiva inkomster täcker samtliga kostnader man har för att leva det liv man vill leva. 

Att vara ekonomiskt fri kan alltså beskrivas som ett tillstånd där det kommer in pengar på kontot utan hjälp från varken staten, bidrag eller ett fysiskt arbete.

I mina ögon är ekonomisk frihet så enkelt men så svårt att uppnå på riktigt. För mig handlar det om att klara att betala sina fasta kostnader varje månad utan att behöva jobba. Alltså att bolån, elräkningarna, maten etc. egentligen inte är något jag behöver tänka på, det sköter sig själv. Jag lever, äter och andas gratis.

Där är jag redan nu och jag känner verkligen hur det påverkar livet jag lever. Under såna här perioder som de senaste veckorna slår det på fullt ut och jag kan fokusera 100% på livet vilket jag älskar. Nu har jag båda åkt skidor, vandrat i skogen och åkt mtb så kroppen är så där skönt trött.



För mig är det här vad ekonomisk frihet handlar om. Det här är exakt vad jag vill göra just nu och jag har råd att göra det utan att behöva jobba. Sinnesron det ger går inte att köpa för pengar, det är en underbar känsla. Däremot jobbar jag fortfarande 12h/v för att få in de extra pengarna som behövs för att köpa skidor, åka utomlands, åka till fjällen etc.

Även om de här pengarna behövs så känns det inte som något krav eftersom jag kan släppa allt om jag vill och ändå fortsätta att göra mycket av det jag gör. Jag funderar inte på att få upp länen eller hur jag ska få in mer jobb i företaget, snarare tvärt om.




Hur blir man ekonomisk fri?


Det här är precis som frågan om vad ekonomisk frihet är en fråga som kan få olika svar beroende på vem du frågar. Om du frågar mig så kör jag på den enligt mig enklaste vägen mot ekonomisk frihet, samtidigt som jag kan utnyttja den på vägen. Jag vill både äta kakan och ha den kvar och hittills har det fungerat bra.

Det är nu drygt 6 år sedan jag sa upp mig från mitt heltidsjobb. Efter det var jag ledig drygt ett år och startade eget på halvtid. Målet var att jobba så lite som möjligt och sedan dess har jag minskat ner min arbetstid till 12h/v. Det här är min väg att gå, jag är nästan 75% mer fri varje månad än om jag jobbat enligt den vanliga normen men mitt kapital fortsätter att öka och ta mig närmre friheten.

Det finns två viktiga orsaker till det här och den ena är att vara sparsam och den andra är att spara och investera. Enligt mig går det betydligt snabbare att bli ekonomiskt fri genom att göra smarta ekonomiska val ön att jobba hårt för en högre lön. Det är exakt det som gjort att jag kan jobba 12/h istället för heltid.

Även utan mitt sparande så skulle jag kunna leva ett normalt liv på den lönen jag har idag, dock skulle jag inte kunna bygga upp kapitalet för att bli helt fri. De två viktigaste punkterna enligt mig för att så enkelt som möjligt närma sig ekonomisk frihet är:


  • Boosta ditt sparande - Det här är min nyckel till att jag kunnat förändra mitt liv, sparandet. Se till att kunna spara pengar som sedan investeras, det absolut enklaste är att kapa bort onödiga kostnader. Läs hela inlägget om hur du gör här.
  • Lifehacks för ekonomisk frihet - Mitt mål i livet är att ha kul och att umgås med de jag älskar och de som på riktigt betyder något för mig. Jag hatar inte att jobba men jag älskar livet, det riktiga livet finns utanför jobbet i min värld. Läs mitt inlägg om lifehacks för ekonomisk frihet.



Varför ska man bli ekonomiskt fri?


Ja, varför ska man inte bli ekonomiskt fri. Det enda som egentligen säger emot att man ska uppnå ekonomisk frihet är väl att det tar tid. Jag ser det däremot som att om man ändå har tänkt att leva i väldigt många år till så kan man ju lika göra leva den större delen av livet i frihet? Dessutom så tar det inte så lång tid som många tror.

De flesta kommer att jobba heltid i hela sina liv och på en vanlig heltidslön går det att spara väldigt mycket pengar. Det gäller bara att inte ha så onödigt höga kostnader. När jag tjänade som mest och fick ut kring 25k/mån så sparade jag mellan 10-15/k i månaden och bodde både bra, åt ute och reste.


Enligt mig så ska man bli fri för att bli fri. Vi som vill sluta jobba gör det inte för att vi inte vill jobba. Vi gör det för allt det där andra som man aldrig har en möjlighet att göra om man har ett heltidsjobb. Vad det är för något är det bara du som vet men det är enligt mig det livet handlar om, inte att göra saker som andra vill att du ska göra.

Ekonomisk frihet för mig är frihet, hur jag uppnår det har mindre betydelse eftersom jag mår bra när jag är fri, jag är en bättre person när jag är fri och jag uppskattar livet till 100% när jag är fri. 

Vad är ekonomisk frihet för dig?


Förresten! Idag blir det poddpremiär för mig, lite nervöst men kul! :) Berättar mer under eftermiddagen!

11 kommentarer:

  1. 12 h/vecka är ju en arbetsdos de flesta bara kunnat drömma om, starkt jobbat. Och inspirerande skrivet!

    Ser mycket fram emot poddpremiären, är det här på bloggen du ska uppdatera kring vad det gäller eller ska det kvittras om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Tioårsplanen,

      Yes, men absolut möjligt för de flesta! Jag kommer att skriva ett inlägg efter att jag lyssnat på podden men du kan höra den här!

      https://sverigesradio.se/avsnitt/1264729

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Låter spännande med poddpremiär:) Hoppas du uppdaterar med var. Du är saknad:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Känns bra att vara saknad :). Här kan du höra podden!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Var det inte din röst? :) Var bra annars, intressant din tjej inget vet. Måste ju betyda hon också har rätt låga kostnader eller är väldigt ekonomisk? Tänker det blir lite knepigt annars med allt man inte kan hitta på?!
      Som att hon måste ha tänket ändå?

      Radera
  3. Grymt skrivet.. Ibland måste man bli påmind varför man gör de här och varför man inte super o festar som alla andra i ens skara.. Härligt med podden tycker jag.. Det kommer du göra dunder med 👌

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Kul att du gillar det! Ja, att leva annorlunda är inte dåligt. Podden kan du lyssna på här.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. För mig är ekonomisk frihet att kunna leva en dräglig tillvaro utan att behöva ta en anställning. Ska jag jobba ska det vara frivilligt.

    Finns nog flera olika definitioner eller grader av "frihet" kan jag tänka mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Håller med dig där och det finns nog många grader av frihet som du säger!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. För mig handlar det om att få tid tillsammans med barnen nu när de är små. Om 10 år när de klarar sig på egen hand kan jag jobba mer om jag har lust. Idag jobbar jag så mycket jag behöver för att dra in cash enligt vår sparplan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Vardagsekonomen,

      Det låter riktigt sunt och bra för både dig och barnen! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera