lördag 11 januari 2020

Kan man betala av CSN snabbare? Jag betalade av studielånet!

Kan man betala av CSN-lånet snabbare? Ja, jag gjorde det nu precis innan jul så det enda jag lånet jag har har kvar nu är mitt bolån. Inget mer studielån för min del alltså, det gör att mina månatliga utgifter blir lite lägre.

Men, ska man betala tillbaka CSN i förtid? Nej, jag tycker inte det. Räntan på CSN-lånet är extremt låg och med brutalt bra lånevillkor, det finns helt enkelt inget bättre lån att få idag. Om du har ett studielån skulle jag alltså säga: håll hårt i det och betala av alla andra eventuella skulder först.

Så varför betalade jag tillbaka mitt lån? Jag ska berätta det och hur mycket pengar jag har tjänat på CSN lånet i det här inlägget, men först svaret på frågan...


Innehåller affiliatelänkar

Kan man betala av CSN snabbare?


Ja du kan betala av ditt studielån snabbare än den förutbestämda avbetalningsplanen. Du bestämmer själv i vilken takt du betalar av ditt CSN-lån så länge du betalar minimumbeloppet varje år.

Det enda du behöver göra för att betala av mer på ditt lån är att göra en extrabetalning. Det gör du genom att föra över pengar till samma konto hos CSN som du vanligtvis betalar till och använder samma OCR-nummer, eller ditt personnummer.

Betala av CSN lånet helt


Om du vill betala av lånet helt loggar du bara in på CSNs hemsida och ser hur mycket du har kvar att betala. Sedan gör du en överföring på hela återstående beloppet.

Tänk på att räkna med de räntor och avi-avgifter som du har kvar. Se också till att göra betalningen innan årsskiftet så du slipper nästa års avi-avgift på 150kr.

Det är alltså väldigt enkelt att göra sig av med CSN lånet och du kan välja att betala av delar av- eller hela lånet när du vill.

Hur mycket har jag tjänat på CSN-lånet?


Nu kommer vi till det som jag tycker är det roligaste i det här, hur mycket har jag tjänat på mitt lån? Jag använde pengarna helt till att investera i aktier så jag kommer helt enkelt räkna på min genomsnittliga avkastning delat på tiden pengarna varit investerade.

Eftersom jag fick lånet- och betalade av det månadsvis så kommer jag att räkna med att pengarna investerades i samma takt. Jag kommer även att dra av ränta och avi-avgifter. 

För att inte behöva räkna halva dagen tar jag det totala lånebeloppet och delar med två. Sen multiplicerar jag det med portföljens totalavkastning under perioden.

Genom att räkna så här kommer jag få en ganska exakt siffra på hur mycket jag tjänat på studielånet.

Så här mycket har jag tjänat på lånet


Totalt: 19.935kr

Det här är extremt bra! Det är viktigt att veta att jag bara tog lån under en termin (6 månader) och inte investerade en enda egen krona. Min totalavkastning har legat på drygt 100% under den här perioden. Det totala lånet var kring 44.000kr.

Att ta CSN och investera är alltså ett grymt bra sätt bli rikare på, det är som att få gratis pengar. Jag skulle ha gjort om det igen om jag kunde utan tvekan.




Varför betalade jag av CSN lånet?


Nu kanske ni undrar varför jag är så dum att betala av studielånet och inte fortsättare att tjäna pengar på det? Den enkla förklaringen är att lånet hade blivit så litet i år att avi-kostnaden gjorde det dyrt.

När jag gjorde min sista betalning i december så hade jag knappt 3000kr kvar på lånet. Om jag hade behållit lånet det här året så hade jag alltså fått betala 150kr i aviavgift. 

Eftersom jag ändå hade blivit tvungen att betala av det på 3-4 månader så hade räntan under perioden blivit 15-20%. Det var alltså ett enkelt beslut och något jag planerat under lång tid.

Betala av studielånet långsammare?


Ok, när vi har sett de här siffrorna lär ju några undra om det inte går att betala av CSN lånet långsammare? Svaret på den frågan är att det faktiskt gör det. 

Eftersom CSN kommer att sätta en avbetalningsplan baserat på din lön du hade innan du började studera är chansen stor att du betalar av för mycket. Om du har en lägre inkomst eller inte jobbar så mycket så ska du betala tillbaka mindre varje år på ditt lån.

Hur får man lägre avbetalning på lånet?


Det enda du behöver göra för att få ett lägre avbetalningsbelopp är att gå in på CSNs hemsida och logga in. Därefter gör du bara en ansökan om att betala mindre, det är väldigt enkelt faktiskt. 

Jag gjorde det här första året och då räknades det även retroaktivt för det inbetalningar jag redan hade gjort. Du kan läsa mer om det på deras hemsida här.

Självklart kommer inte det här att göra att du betalar av mindre totalt på lånet. Däremot kan du ha lånet under en längre tid och på så sätt utnyttja ränta på ränta effekten längre eftersom du har pengarna längre tid på börsen.

Låt studielånet bli en kontantinsats


Om jag hade varit ung och skulle studera länge idag hade jag utan tvekan använt lånet för att bygga upp en kontantinsats till en lägenhet eller framtida ekonomisk frihet. Ett sätt är att låta studielånet betala levnadskostnaderna och låta lånet gå till investeringar.

Eftersom räntan är så extremt låg så ger det enorma möjligheter för att bygga upp ett stort kapital som ung. I ett inlägg jag skrivit berättar jag hur du kan få en bättre ekonomi genom hela livet bara genom att utnyttja det på rätt sätt. Du kan gå ut högskolan som miljonär och gå i pension innan 40 med pengarna från studielånet!

Det är alltså ett lån som öppnar upp möjligheter för rätt person, men kan leda till ett livslångt lån för fel person. Du väljer själv vad du gör med det.




Vilka lån ska man betala av först?


Nu vill jag bara gå in på en viktig grej som jag vet att många gör i en annan ordning. Det är nämligen om du har flera lån, hur du ska tänka och vilket lån du ska betala av först.

Om det är så att du har konsumtionsland, billån, bolån och studielån så finns det en ganska logisk och självklar ordning du bör betala av dom i. Jag punktar upp de i ordning här nedanför:

  1. Konsumtionslån - De här lånen som är snabbkrediter och lån för köp av prylar ska vi ju helst undvika helt. Om det nu är så att du har ett sånt här lån så ska du prioritera det över allt annat. Jag skulle t.o.m. prioritera det högre än sparande och investeringar, betala av det snabbt och bli av med det!
  2. Billån - Billån är ett annat lån vi ska hålla oss borta ifrån. Ofta är det betydligt högre ränta på ett billån än t.ex. bolån och studielån så det är helt enkelt en dålig deal. I vissa fall kan du få bra villkor men de flesta betalar ganska dyrt för sina billån. Se därför till att betala av det eller baka in det i ditt bolån om du kan sänka räntan.
  3. Bolån - Ett bolån har oftast bra villkor och det ger stora möjligheter om du bara utnyttjar det på rätt sätt. Jag själv skulle bara fokusera på att betala av bolånet om du har en hög belåningsgrad, hög ränta, eller för stort lånebelopp i förhållande till din ekonomi. Har du en lägre belåningsgrad kring 50-60% skulle jag inte prioritera det här lånet så högt.
  4. CSN lån - Det här lånet är det bästa lånet med de bästa villkoren vi kan få. Det är billigt och lätt att anpassa efter vad som händer i livet. Det här lånet är riktigt värdefullt och om du har chansen att ta det så kan du tjäna lätta gratispengar om du är smart. Jag skulle ta studielån om jag fick chansen igen!
Kort sammanfattat kan jag alltså säga att undvik snabblån och ta till vara på studielån. Anledningen är för att sms-lån och snabblån är dyra och har riktigt dåliga lånevillkor. 

När det gäller studielånet så är det tvärtom, det har en extremt låg ränta och grymt bra villkor. Bostadslånet ligger lite mitt emellan kan man säga men beror mer på dina egna villkor du förhandlat fram.

Boom, det är en skön känlsa!

Ok som avslutning vill jag bara säga, ja! Ja det är riktigt skönt att bli av med det här lånet. Riktigt skönt! :)


Har ni betalat av erat CSN lån?

17 kommentarer:

  1. Bra! Jag har kvar hus och csn, om 10 år är de borta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Två månadslöner,

      Riktigt snyggt jobbat! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Hej Frihetsmaskinen.
    Bra jobbat, skönt att vara av med lånet:)

    Det här med lån är ju väldigt individuellt och jag kan bara rekommendera att alla gör det som passar bäst för dem. Jag betalade av mitt CSN när jag hade cirka 70,000 kronor kvar. Rent ekonomiskt var det absolut inte det bästa alternativet eftersom CSN mycket riktigt har en väldigt förmånlig ränta. Det hade varit mycket bättre att köpa aktier för pengarna och betala av lånet i lugn och ro.

    Men, för mig innebar detta att jag blev 100% skuldfri, något som jag jobbat otroligt hårt för i flera års tid. Så för mig var det inte relevant om det var det mest lönsamma alternativet eller inte, jag ville bara blir skuldfri.
    Sedan dess har jag varit helt skuldfri och det är inte en känsla att underskatta ska jag säga:)

    Mvh /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Koll på kontot,

      Tack! :) Jag håller med och förstår vad du menar. Grymt bra jobbat av dig att vara helt skuldfri. Tyvärr lär jag dras med bolånet om jag inte vill ge upp mina frihetsplaner.

      Även om CSN lånet är grymt så förstår jag att du betalade av det i den situationen för att bli helt skuldfri! :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Har drygt 400k kvar så någon direkt avbetalning kanske inte är på tapeten. Vi jobbar på bolånen istället!

    https://utbrytningen.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utbrytningen,

      Det låter vettigt och smart! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Hej,
    Grymt. Jag har själv gjort liknande fast lite större. Jag tog full csn samt full lån plus extra csn lån när jag började på högskola. Har inte full koll på hur mycket csnlån jag har men borde ligga kring 350 tkr. Jag kunde naturligt vis inte spara allt av dem då jag var tvungen att leva (mat, osv).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investerarfar,

      Det låter grymt ju, oavsett hur mycket studielån du har så är det ju bättre att betala av det långsamt och ta bolån eller investeringar först.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Mina föräldrar betalade mina 4 års CSN-lån för 15 år sedan. Jag kunde välja mellan att inbetala summan till CSN direkt eller få pengarna för lånet av föräldrarna samt betala av på lånet i vanlig takt. Jag valde att inbetala 3 års skuld på direkten samt 1 års skuld i vanlig takt. Med facit i hand, så borde jag väl ha valt att betala av alla 4 år i vanlig takt & investerat pengarna i aktier istället. Men samtidigt så har det känts väldigt skönt att ha varit helt skuldfri under 15 års tid. From i höst så studerar jag med CSN igen & denna gång så avser jag att avbetala skulden i vanlig takt. /Anna B.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anna,

      Härligt, vad skönt att få det avbetalat bara sådär! :) kan tänka mig att känslan var skön!

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / FRihetsmaskinen

      Radera
  6. Du skriver ” Att ta CSN och investera är alltså ett grymt bra sätt bli rikare på, det är som att få gratis pengar. Jag skulle ha gjort om det igen om jag kunde utan tvekan.”.

    Vad är det då som hindrar dig?

    Jag har planer på att inom något år ta tjänstledigt från jobbet 6 månader och ta CSN lån, åka utomlands och göra någon språkkurs. Eftersom jag idag har en sparkvot på ca 70% så behöver jag egentligen inte CSN lånet till detta men kommer ändå ta fullt lån och investera det, då kommer jag fortsätta investera nästan lika mycket som nu när jag jobbar fast jag inte jobbar :)
    Ett plus blir ju bidragsdelen när man studerar, räknar du in den också så får du ju mer pengar än vad du sen betalar tillbaka, även inräknat alla kommande räntor.

    Mvh Viktor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Viktor,

      Det som hindrar mig från att ta studielån nu är att jag inte vill plugga just nu. Jag trivs bra som det är och att plugga skulle kräva ganska mycket tid som jag vill lägga på annat :).

      Det låter ju grymt härligt! :) Vart tänkte du åka? Har du hittat någon kurs som inte kostar pengar? Kollade på samma sak förut.

      Studieidraget ger ännu mer extra som du säger! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Har ca 140k kvar. Standard betalas pengarna in varje kvartal, men det är enkelt att byta till varje månad, vilket jag gjorde. Främst för att det är psykiskt skönt att "betala mindre" varje månad. Pluggade ett år utan lån, vilket jag i efterhand ångrar. Å andra sidan höll jag inte på med börsen då.

    Jag skulle dock säga att man ska betala av lånet med högst effektiv ränta först. Ja, ungefär vad du ville få fram.

    /JA

    SvaraRadera
  8. Hej Frihetsmaskinen!
    Jag har gjort precis som du av precis samma anledning. Sker om det här:
    Jag har betalat av mitt CSN-lån

    Det blir ett dyrt lån (procentuellt) det sista året, särskilt om det bara är någon tusenlapp kvar.

    Jag lånade bara 3 terminer när jag studerade. Kan nog inte säga att jag ångrar det. Pga med den kunskapen jag hade då, innebar att pengarna hade gått till att partaja.
    Skulle jag däremot haft kunskapen jag besitter idag, då hade jag lånat järnet och investerat. Ett lån som man bara lever på (mat boende osv) är aldrig att föredra framför obelånat levande.

    Grymt att du hade kunskapen att investera varje CSN krona. Det blir man rik på!

    Kul att vi båda är fria från CSN. Jag har nu två lån kvar. Bolånet och billånet.

    Kassaflödet som frigjorts från CSN kommer nu läggas på att amortera ner billånet i ett snabbare tempo. Hade säkert tjänat mer pengar på att investera pengen men känns mycket bättre att snabbare bli av med ytterligare ett lån.

    Pappa betalar? Bloggen om privatekonomi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varför betalade du inte av billånet först?

      Radera
    2. Läs gärna mitt inlägg:
      Jag har betalat av mitt CSN-lån

      Jag betalade av mitt CSN-lån ca 2 månader i förtid för att slippa admin.avgiften som hade gjort att räntan på lånet blivit mer än 10%. Mitt billån är betydligt lägre än 10%.

      Så CSN-lånet blev en slutbetalning i december på under 2 000kr. Billånet ligger på ca 80 000kr. Så det var inte så konstigt.

      Mvh PB?

      Radera
  9. Har CSN-lånet kvar, runt 120K och det betalas av med cirka 7000 kr per år. Försöker få mina nära och kära att om de börjar studera så ska de ta CSN-lånet och investera. Stabila investmentbolag eller på nån bra indexfond och sen låta det tuffa. Med en liten en så kliar det redan i fingrarna att intressera honom i investeringar. Uppskjuten belöning ska tränas =)

    SvaraRadera