tisdag 25 oktober 2016

4 aktier som fått höjd utdelning

Mitt mål med mitt sparande är att skapa en utdelningsmaskin som består av aktier som har stadiga och ökande utdelningar.

Under september och oktober har jag haft 4 amerikanska utdelningsaktier som fått höjd utdelning.

W.P Carey (WPC) - höjde utdelningen från 0,98$ till 0,985 i det tredje kvartalet och jag förväntar mig en till höjning i december. Hittils i år har WPC höjt sin utdelning 3,2%.
- Direktavkastningen i WPC ligger på 6,2%.
Min YoC i WPC ligger på 7,6%.

Omega Healthcare Investors (OHI) - höjde utdelningen från 0,6$ till 0,61$  och har därmed höjt utdelningen med 9% i år.
- Direktavkastningen i OHI ligger på 7,4%.
Min YoC i OHI ligger på 7,6%.

AT&T (T) - höjde utdelningen från 0,48 till 0,49$. Därmed har de höjt utdelningen med 2% i år.
- Direktavkastningen i AT&T ligger på 5,3%.
Min YoC i AT&T ligger på 6,2%.

Realty Income (O) höjde utdelningen från 0,2015 till 0,202 och har i år höjt utdelningen med 6%. Det kan säkert komma en höjning till innan året är slut.
- Direktavkastningen i O ligger på 3,8%.
Min YoC i O ligger på 5,1%.

Tillsammans ger dessa utdelningshöjningar mig ungefär 270kr mer i fickan varje år. Detta utan att ha gjort något. Om jag dessutom återinvesterar dessa 270kr i tex OHI så får jag nästan 20kr till varje år, utanatt ha behövt spara något extra. Snöbollens kraft är grym!

Har ni fått någon utdelningshöjning den senaste tiden?

2 kommentarer:

  1. Härligt att höra :) Alltid kul med höjd utdelning i ett bolag man äger. Här är det dåligt med utdelningahöjare men jag hoppas mina bolag minst behåller utdelningen nästa år. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja det är riktigt kul med höjningar :). Riksken med mina amerikanska innehav är ju valutan, så vi får se om höjningarna räcker för att kompensera ev. försvagning av valutan framöver.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera