måndag 31 oktober 2016

Ett år med Johnson & Johnson

Jag tänkte starta en liten serie av inlägg där jag går igenom mina större innehav som jag ägt minst ett år. Tanken är att se hur investeringen presterat senaste året och då främst hur direktavkastningen utvecklats i förhållande till inköpspriset.

Johnson & Johnson är mitt tredje största innehav efter H&M och Castellum. Egentligen skulle jag kunna tänka mig att ha Johnson & Johnson som största innehav men jag förstår varför många håller sig borta från att köpa just nu.

Så hur har det gått senaste året? Jag började köpa JNJ på strax över 90$ och med en stark dollarkurs så har jag trots köp som snittat upp inköpspriset ett bra snittpris. Jag ligger fn plus ca 22% om man enbart kollar kursutveckling, sen har jag utöver det fått utdelningar. Kursen bryr jag mig dock inte så mycket om, direktavkastningen är däremot viktigare.

Sättet jag valt att räkna på för att få fram hur investeringen gått är följande:

- senaste utdelning / snittinköpspris
- total utdelningshöjning senaste året

Jag slår ihop den direktavkastning jag har med den höjning av utdelningen som skett det senaste året. Då får jag alltså fram hur många procent av investerat kapital jag kan återinvestera. Alltså om jag återinvesterar utdelningen så får jag genom att räkna på det här viset reda på hur mycket utdelningen växt på ett år utan nyinvesteringar. Enkelt kan man säga att jag räknar ut utdelningstillväxten, inräknat återinvesterade utdelningar. Men jag räknar återinvesteringen per år och inte varje kvartal för att göra det enklare.

Beräkningen blir följande:

- Snittinköpspris per aktie = 856kr
- Senaste utdelning i SEK = 31kr
- Direktavkastning = 3,62%
- Utdelningstillväxt senaste 12 mån = 6,7%

- Total utdelningstillväxt: återinvesterad utdelning + höjning av utdelning = 10,32%

Jag tycker det är intressant att räkna på det här sättet för att se hur en investering presterar. Att jag totalt ligger plus ca: 25% på Johnson & Johnson senaste året är mindre intressant då det med stor sannolikhet kommer ändras, speciellt då dollarn står högt för tillfället. Det jag tycker är mer intressant är att jag senaste året genom återinvesterade utdelningar haft en utdelningstillväxt på över 10% trots att jag snittat upp inköpspriset. Tillväxten och utdelningen kommer alltså mest troligt att bestå oavsett vad kursen står i. En lägre dollarkurs kommer däremot självklart att sänka min direktavkastning.

Jag tror att JNJ kommer fortsätta att prestera lika bra som senaste året. Räknat på det så kommer det jag investerat i JNJ idag att avkasta ca: 10% per år om 10år, helt utan nya investeringar. Jag tror dock att det är en rätt försiktig beräkning, men med tanke på den höga dollarkursen kan det vara en bra målbild.

Jag vet att det är många som är skeptiska till amerikanska aktier nu och tycker Johnson & Johnson är övervärderad. Berätta gärna om ni tycker jag är ute och cyklar, så..

Vad tror ni en investering i Johnson & Johnson ger för direktavkastning om 10 år?

6 kommentarer:

  1. Inte en aning men borde ju gå att räkna ut på ett ungefär om man räknar på att företaget lyckats som det gjort senaste tio åren? Fast risken finns ju att de presterar bättre eller sämre än så ;) Ett fint bolag hursomhelst som kommer fortsätta tjäna fina pengar :-) Läste en jämförelse i Marcus Hernhags bok. JnJ vs Fortum. Var intressant hur hög utdelning vs utdeningstillväxt utvecklade sig. Titta på det om du inte läst hans bok. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu blev jag intresserad! :) har tyvärr inte hans bok, du får gärna förklara snabbt den jämförelsen :).

      Jag har själv räknat och i många fall är en hög direktavkastning direkt väldigt gynnande för totalavkastningen. Tyvärr har dessa bolag ofta inte lika säker utdelningatillväxt och i många fall verkar det gå jämnt ut.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Nu blev jag intresserad! :) har tyvärr inte hans bok, du får gärna förklara snabbt den jämförelsen :).

      Jag har själv räknat och i många fall är en hög direktavkastning direkt väldigt gynnande för totalavkastningen. Tyvärr har dessa bolag ofta inte lika säker utdelningatillväxt och i många fall verkar det gå jämnt ut.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    3. Han räknar på fortums höga utdelning med 0 utdelningstillväxt i jämförelse med JnJ med låg direktavkastning med högre utdelningstillväxt. Återinvesterar samtliga utdelningar. Det tar väldigt många år innan JnJ kommer ikapp avkastningen. Tror det var runt 20 år. Det han ville påpeka var att det krävs lång investeringshorisont för att investera i JnJ. Kan tänka mig samma resultat med typ Ko Mcd mm. Fortum slog avkastningen många år i början så har man tänkt äga någon av aktierna 10 år var Fortum bättre. Skulle du ha båda 30å vann jnj med hästlängder. Mvh

      Radera
    4. Ursäkta stavfelen är på jobbet så blev lite snabbt :) Mvh

      Radera
    5. Tack för förklaringen! :) Intressant att kolla pp det så, därför kan det nog vara bra att ha en mix av båda. :)

      Radera