onsdag 19 oktober 2016

Tid är pengar - lura inte dig själv

Jag har inte skrivit något på ett tag nu. Anledningen har mest varit att jag har haft andra saker för mig och helt enkelt prioriterat det. Nu fick jag dock lite sug att ta upp ett ämne jag tror många kanske inte tänker på.

Som person är jag nog ganska bekväm av mig och har efter många år kommit fram till att man inte ska känna sig tvingad att göra saker som inte ger något tillbaka. Det kan låta egoistiskt, men jag tror att alla mår bättre av det i längden. Det kan tex vara att umgås med ytliga vänner bara för att. Eller att gå på en konsert man inte vill se, åka på en kryssning med företaget när man hellre vill vara i skidbacken osv. Att helt enkelt våga vara lite egoistiskt så att man istället kan lägga tiden på de personer man vill umgås med och göra de saker man själv tycker är kul.

Tid är pengar - Allt vi gör kostar tid så försök inte att lura dig själv. För att gå in på en annan sak jag funderat på tänkte jag ta upp jobbet. Många spenderar majoriteten av sin vakna tid på jobbet. Några ursäktar sig med att de tjänar bra med pengar och att det är värt det. Var ärlig mot dig själv, hur många timmar spenderar du på jobbet? Var helt ärlig när du räknar på det. Fråga dig sen om du vill spendera så många timmar av ditt liv på att jobba. Fråga dig själv om det är något annat du hellre hade velat lägga tiden på. Detta leder in på frågan.

Hur många timmar jobbar du varje månad? - En heltidstjänst är vanligen runt 40h/vecka, det innebär 8 timmar per dag, inte mer inte mindre. Det stämmer så länge du inte har någon restid till jobbet, så länge du inte behöver svara på mail, telefonsamtal eller överhuvudtaget tänka på ditt jobb utöver dina 8 timmar. Om du har mer än 0 timmar restid eller spenderar mer än 0 minuter på jobbrelaterade saker utöver dina 8 timmar så jobbar du övertid, lura inte dig själv.

Tid är stora pengar, pengar är frihet - vad väljer du helst, en fet lön eller en fet fritid? Om du som exempel har 1 timme till ditt arbete, kommer du att spendera 10 timmar i veckan på att åka bil/kommunalt. Detta oftast helt obetalt, det tom kostar dig pengar att ta dig till ditt jobb på detta vis. Du betalar alltså för att jobba. En lösning på det här kan antingen vara att cykla/gå till jobbet och på så sätt göra det till ett dagligt träningspass. Du har då tid över när du kommer hem eftersom du då redan avklarat något många gör på gymmet. Ett annat alternativ är att ta ett jobb med max 5 min restid, då kan du maxa din fritid eftersom du har så nära till jobbet. Lura inte dig själv och tro att du har en bra lön om du spenderar 1-2 timmar obetalt per dag för att ta dig till jobbet. I mina ögon är en restid på en timme till- och  från jobbet en övertid och man bör fundera på vad den är värd. I dagsläget skulle jag inte vilja spendera 10 timmar på jobb, men jag tycker minst man bör tjäna +/- 25% mer mot ett jobb 5 min hemifrån. Sen bör man lägga på ev kostnader för att ta sig till jobbet.

Vad tycker ni? Hur många timmar jobbar ni varje dag?

16 kommentarer:

  1. Jag jobbar för många timmar per dag med sådant som jag allra helst skulle vilja skippa helt och hållet:/ Men men det är bara att sträva vidare med investeringar och kriga och hålla tummarna att man kan köpa sig mer kvalitetstid framöver.

    MvH Pengaregn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle tippa på att majoriteten gör det, iaf om man lyssnar runt omkring sig.

      Precis man får kriga vidare, själv har jag valt att jobba hårt på utgifterna vilket förhoppningsvis gör vägen betydligt kortare. Sen kan man ju semipensionera sig tidigare genom att gå ner på deltid och liknande.

      Radera
  2. 8 timmar om dagen exklusive 1h lunch. 5 Minuter att gå till jobbet. Sällan övertid nu för tiden. Någon jobbresa mindre än 1 ggr i månaden som tar 1-2 dagar. Har nog rätt tur på den biten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra jobbat! Du verkar styrt upp det bra för dig, det är inte många som gör det.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hmm en annan so ligger på 200 timmar i månaden skulle få mycket tid över till andra saker som är betydligt roligare än att vara på jobb. Tid är pengar och båda har jag för lite av brukar jag säga. Bara hoppas på att både du och jag kan gå ner rejält i tid så fort som möjligt när det gäller jobb. Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vissa perioder har man inget val och då är det bara att köra på. Jag har som sagt valt att jobba hårt på utgifterna då jag för egen del insett att jag inte vill byta bort för stor del av mitt liv mot pengar.

      Kör hårt!

      Radera
  4. Lämnar hemmet 6.05 och är tillbaks hemma 16.25 om jag är snabb, under dagen har jag 30 min frukost och 30 min lunch. Till och från jobbet 3,2 mil

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla förutsättningar är olika. Förhoppningsvis får du betalt för den extra tid du lägger restid?

      Radera
  5. Tänkvärt inlägg.

    Jag jobbar många timmar, men tycker det är ganska kul faktiskt. Oftast. Jag tjänar ganska bra och tycker faktiskt att det kompenserar. Restid mellan 45 - 80 minuter per dag.

    Jag planerar inte att hålla på så här för evigt, men det har varit på detta viset i några år. Ibland kopplar jag bort helt, vilket är skönt, men också snabbt blir lite tråkigt. Sorgligt, men sant. :-)

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge det leder till något postivt kan det vara bra att köra på en period, så länge man får kompensation för det. Men att jibba nöra hemmet frigör så mycket tid att jag absolut tycker att mna ska kolla möjlighterna.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Detta är första gången jag besöker din blogg och har kollat in några av de tidigare inläggen. Mycket intressant, måste jag tillstå.

    Jag lägger upp dig på min blogglista.

    Mvh

    Egon (Egon Investor)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du tycker är intressant!

      Jag lägger till din med så fort jag är vid datorn :).

      Mvh

      Radera
  7. Jag nådde taket för övertid redan i somras, så troligtvis för många ;)
    Vad gör man inte för att få lite extra att investera :-)

    /Aktieflickvännen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är lätt att hamna där, ibland kan det vara rätt väg :). För egen del fanns det inget övertidstak på den tiden jag sprang maraton i hamsterhjulet ;).

      Radera
  8. Kloka tankar. Jag hoppas att jag kan göra en vettig avvägning mellan pengar och fritid i framtiden. Jag pluggar och varje timme jag lägger på studier hoppas jag kan betala sig i framtiden. Är man motiverad och studerar något intressant blir det inte så mycket timmar kvar att lägga på annat. Men det är ju billigt att leva som student och studiemedlet räcker och blir över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så länge motivationen finns där kan man ju bara köra på, speciellt när man är ung. Det kan vara bra att ha koll på resten av livet också då man lätt studsar runt i en liten bubbla. Om du har möjlighet sen, ta ett jobb nöra hemmet.

      Kör hårt, men lev livet!

      Radera