torsdag 15 november 2018

Har jobbat mindre den senaste tiden men utdelningarna växer

Nu var det nästan exakt 2 månader sen jag skrev något på bloggen och det har väl sina förklaringar, sorry för att jag har varit lite frånvarande. Jag har varit jobbat mindre än vanligt den senaste tiden och det har gjort att jag haft mer ledig tid. För min del blir det väldigt mycket lättare att släppa allt runt omkring när jag är ledig och helt gå in i det jag tycker är roligt. De två senaste veckorna har det inneburit en hel del mtb i skogen och desto mindre tid till ekonomi och bloggande på gott och ont.



Har jobbat mindre


Den senaste tiden har det funnits möjlighet för mig att jobba lite mindre och jag märker att ju tryggare min ekonomi blir ju mindre blir min motivation till att jobba. Jag har helt enkelt svårt att övertala mig själv till att säga nej till ledighet om möjligheten uppstår. I det här fallet har det inneburit att jag endast jobbat 12 timmar de senaste 2 veckorna och lagt desto mer tid ute i skogen och på annat kul.

Självklart påverkar det här ekonomin men på något sätt känner jag mig inte orolig, det brukar alltid lösa sig i slutändan även om jag vet att de kommande månaderna blir lite tighta. Samtidigt har jag redan tagit en del kostnader inför vintern genom att t.ex. bokat skidresor och annat så mycket är redan betalt för. Jag har blivit en optimistiskt person med tiden så även om jag nog kan uppfattas som ganska ekonomisk så har jag ändå inte riktigt någon plan för hur det kommande halvåret ser ut men det löser sig.



Utdelningarna växer utan sparande


Jag har som sagt tagit en del kostnader inför vintern och även gjort lite större inköp som jag kommer skriva om längre fram. det har ju gjort att jag inte kunnat skjuta till något nysparande till portföljen. Det är då tryggt att se att utdelningarna växer ändå. Jag får stadigt in nya utdelningar som jag kan återinvestera och jag är inte långt ifrån att uppnå målet om 6000kr i utdelningar i snitt varje månad. Senast idag levererade Investor 1780kr i utdelningar till mig.

Jag tror att just det här är en av de viktigaste sakerna att förstå i ett långsiktigt sparande. Jag investerar främst i bolag som har en bra utdelningshistorik som t.ex. Investor, Latour och Castellum. Bolagen kommer troligtvis att höja sin utdelning flera gånger framöver och så länge jag återinvesterar den så ska det mycket till att min långsiktiga totala utdelning inte blir större med tiden. Tack vare att jag sparat mycket tidigare i livet motsvarar mina utdelningar idag ett sparande på nästan 6000kr i månaden. Pengarna växer av sig själv i dagsläget, men inget kommer gratis så det gäller att man sparar hårt under en period för att sätta fart på snöbollen.



Värdet av en självgående portfölj


Det är under såna här perioder när fokus ligger på helt andra saker som jag inser värdet av att ha en självgående portfölj. Jag har inte spenderat någon tid alls på börsen de senaste två veckorna men trots det rullar allt på som vanligt. Om jag hade en portfölj som krävde tillsyn dagligen- eller varje vecka så skulle det ta bort otroligt mycket av frihetskänslan i livet. Även om jag kan tycka att det är tråkigt när jag flyger bort i mina tankar och inte skriver här på bloggen på ett tag så är det också lite det som är målet i ett långsiktigt perspektiv. Jag vill kunna gå in helt i en sak och bara vara där, med 100% fokus på det jag gör där och då. Lite så har jag känt den senaste veckan och det har varit riktigt skönt faktiskt, men nu är jag mer taggad än någonsin på att skriva nya inlägg eftersom jag har en del saker i huvudet som jag vill få ut i text! :)

Lyckas ni gå in 100% i saker ni gör till den grad att ni nästan glömmer allt annat? Är det något ni skulle vilja göra oftare än i dagsläget?

10 kommentarer:

  1. Jag skulle nog vilja påstå att det i mitt fall är till ondo att jag alltid går in 100%:igt i mina hobbisar. Jag har tyvärr en förmåga att bränna ut dem inom en tioårsperiod och så tröttnar jag helt plötsligt en dag. Jag har lämnat Skytte,Fiske, Geocaching,MC-körande,jakt, akvarist, foto osv. Alla dessa älskade jag verkligen att utöva men jag gjorde det för mycket och för ofta så det roliga tog slut. Det är svårt att hitta nya saker att gilla lika mycket. Hittar jag någon ny grej kommer jag att vara försiktig med den och inte gå "all in" som jag brukar göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Procent Panik,

      Ledsen för sent svar. Det är en bra poäng du tar upp faktiskt. Det är som du säger lätt att man går all in och tröttnar, har gjort det jag med. Däremot har jag kommit fram till att det inte gör något om jag tröttnar, tidigare var jag rädd för det då fritidsintressena oftast är så stor del av livet. Det jag kommit fram till nu är att jag kör på så länge det är kul och om jag tröttnar går jag vidare. Det finns mycket att testa på och uppleva i livet så jag vill inte låsa mig på något sätt :).


      Riktigt bra kommentar som får en att fundera. Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Hej!
    Låter som du haft en bra period, skönt!

    Kul att du är tillbaka och skriver.

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Yes! :) Haha, tyvärr tog det ju ett tag att svara på den här kommentaren också, sorry! ;) Ibland går livet in i ett flow där man är helt inne, svårt att fokusera på annat då.

      Tack och kul att du kommenterar här på bloggen! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Vad kul du är tillbaka. Du är saknad:) Låter skönt o vara ute i skogen sådär. Bara kunna koppla ned allt. Hur gör man? :)

    Jag är väl lätt manisk vilket kan ses positivt och negativt. Nu skulle inte alla kalla mig det, men..
    Min hjärna bubblar. Är därför jag har svårt att skriva ett inlägg för kommer på en till sak och en till sak och en..
    Just det.
    Kopplar jag den energin på rätt sak t ex jobb sker fantastiska saker. En del av jobbet går ut på och snacka. Jag kan alltså hålla låda på egen hand 4 timmar om det behövs. Precis när jag känner, nu kommer jag inte på nåt mer o säga kommer min hjärna på ett nytt ämne, och publiken är pånytt trollbunden ;) Det vet jag iofs inte, men roddade in min julbonus iaf som var en hel del osäkerhet med, även skaffat ett jobb extra till familjen vilket jag är stolt över:) Speciellt som jag mår skit just nu med smärtor, spyr och inte får nån hjälp från sjukvården. Fast måste nog tycka jobbet eller intresset är lite kul, att tjäna pengar på det är en bra början.. :) Fixar nog inte mer energi, möjligen mot träning då, men försöker just nu mest överleva..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Förlåt för ett alldeles för sent svar här men har fortfarande inte riktigt kommit ur min bubbla jag varit i, på gott och ont.

      Hur man gör? Det är nog svårt att svara på, det bara händer. Men för mig gäller det att hitta något jag tycker är grymt kul och ge mig tiden till att göra det så mycket jag vill typ :).

      Det låter som du sitter på bra och speciella egenskaper, helt rätt att ta till vara på de! :) Vad är det för jobb du fixat till familjen?

      Aj då det låter jobbigt, går det i perioder eller är det konstant? Tråkigt med vården, känner igen det där tyvärr :(.

      Tack för att du kommenterar och krya på dig nu! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Vad härligt det låter :) Det är bara o njuta.

      Tack :)

      Nu har vi dessa inkomster ungefär men kan diffa ibland. Nya jobb är konsultjobb till min partner.

      2 huvudjobb netto ca 60 000 - kan diffa - ibland bonus +
      1 konsultjobb netto ca 4000-7000 (satsar på 10 000 nästa år)
      1 konsultjobb netto ca 3750 (nya jobbet)
      1 uthyrning netto ca 6000
      Utdelning aktier ca 4400

      Men det är ingen garanti att detta kommer fortgå. Jobb kommer jobb går och ett av huvudjobben kan bli -10 000 nästa år. Fast är duktig som fått ihop allt detta tycker jag :)Inte direkt min partners iniativ att spara i aktier, skaffa inneboende, skaffa extrajobb utan jag kör på med det jag är bra på vilket kan kännas " detta vill jag ha - fokus"... och då rullar det..

      Kronisk sjukdom. Mår bättre perioder. Smärtor magen är problemet. Lagt om diet nu + köpt massa preparat + akupunktur 2 ggr/v, mår bättre, men sen som ikväll middag o alkohol ute med jobbet ute o nu ont..

      Tack :)

      Kör På :)

      Radera
  4. Tja Mrs Doubtfire,

    Förlåt för ett alldeles för sent svar här men har fortfarande inte riktigt kommit ur min bubbla jag varit i, på gott och ont.

    Hur man gör? Det är nog svårt att svara på, det bara händer. Men för mig gäller det att hitta något jag tycker är grymt kul och ge mig tiden till att göra det så mycket jag vill typ :).

    Det låter som du sitter på bra och speciella egenskaper, helt rätt att ta till vara på de! :) Vad är det för jobb du fixat till familjen?

    Aj då det låter jobbigt, går det i perioder eller är det konstant? Tråkigt med vården, känner igen det där tyvärr :(.

    Tack för att du kommenterar och krya på dig nu! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera