tisdag 19 februari 2019

Få pengar och tid genom att tänka annorlunda!

Nu var det ett tag sen jag skrev på bloggen, närmare bestämt exakt en vecka sedan. Det är alldeles för lång tid men det har sina förklaringar. Jag har varit och åkt skidor igen och helt enkelt kommit in alldeles för bra i frihetskänslan så mitt fokus har legat helt i det jag gjort om dagarna. Något som slagit mig under den här veckan är hur mycket tid och pengar vi får gratis bara genom att tänka annorlunda. Utan det tänket vi har hade vi inte kunnat njuta av de här skiddagarna.




Få pengar och tid genom att göra tvärt emot vad alla andra gör


Även om man ser ekorrhjulet extremt tydligt i vardagen så har jag kommit bort en bra bit från det så för mig är det inte lika synligt längre som när jag jobbade heltid, satt i bilköer, åt på en stressig lunchrestaurang och helt enkelt gjorde som alla andra.



Trots att jag inte upplever det här längre så betyder det inte att jag inte ser ekorrhjulet på andra ställen, nu senast när vi har varit och åkt skidor är ett tydligt exempel. Det jag märker som tydligast bland stressen är att man hela tiden försöker få ut så mycket som möjligt av sin tid och att man vill maxa sina timmar till den grad att man inte ser hur fel det blir. Jag kommer ta upp några tydliga exempel som jag sett under veckan.

  • Äta ute - Det vanligaste när det gäller att äta lunch vid en skidsemester verkar vara att äta på något lunchställe i backen. Det här är extremt mysigt, om man gör det vid rätt tillfälle. Problemet är ju att alla är oftast lediga samtidigt vilket gör att det ofta slutar med en lunch för 200kr per person i ett skrikigt, stökigt och överfyllt kaos. Själva väljer vi alltid att ta med oss lunch och äta i solen på något mysigt ställe utomhus eller äta där man bor om det ligger i anslutning till backarna. Det blir inte bara billigt utan 1000-gånger mysigare och lugnare! Gör inte som alla andra utan utnyttja lugnet, naturen och njut!
  • Trängsel - Oftast är det mest folk på helgerna då många är lediga och de dagar med minst folk i backarna är vanligtvis bytesdagar (boende). Att kunna vara mer flexibel med när man åker gör att man kan utnyttja det här till sin fördel. Välj att åka då alla andra inte gör det. Vi satsar oftast på att åka mycket på de lugnare dagarna och ta det lugnt och njuta av naturen under de hektiska dagarna när alla andra trängs i backarna. Ett annat tips är att ta sen eller tidig lunch under hektiska dagar. De flesta äter på samma tid och då är det perfekt att passa på att åka för att sen äta i lugn och ro när alla andra åker skidor.
  • Kaffe - Om man nu måste äta lunch på något ställe i backen så se i alla fall till att ha en termos med kaffe och ett sittunderlag med dig i en ryggsäck. Att sätta sig på ett lugnt och mysigt ställe i solen och ta en kopp kaffe är svårslaget, oavsett vilken toppstuga du är i! Det är dessutom helt gratis och du slipper köa för att få ditt kaffe.
  • Hitta dina smultronställen - Ibland är det nästan komiskt hur människor kan klumpas ihop på samma ställe. Ibland kan det vara fullt på en skidort men vissa backar är tomma. Passa på att åka där de dagarna och utnyttja friheten och lugnet! Det samma kan gälla för många andra ställen och aktiviteter.
  • Slappna av - Något som jag reagerat mest på är nog hur stressade alla är från den ena saken till den andra. redan från att man kommer till backen är det fullt ös ända fram tills man ska hem. I min värld skulle det ta bort halva grejen med skidåkningen. Tänk lite annorlunda bara så får man ut så mycket mer! Istället för att åka iväg till fjällen i rusningstrafik, ta ledigt och dra vid lunch eller åk senare på kvällen. Om alla åker hem samtidigt och det är köer, stanna och ta en kaffe eller bara njut av naturen en stund och åk när det är fritt på vägarna.


Pengar och tid är till stor del gratis


Bara genom att hitta sina små lifehacks så kan man utan problem både få tid och pengar gratis. Jag vet själv hur jag tänkte när jag åkte på skidsemester för 10 år sedan. Man jobbade mycket och när man väl var ledig så gällde det att maxa sin semester. Det fanns ingen tanke på att äta medhavd mat eller ha en termos i ryggsäcken så det slutade oftast i en hamburgare eller gulasch på en överfylld toppstuga med minst en timmes missad skidåkning. troligtvis den bästa åkningen på hela dagen eftersom alla andra befann sig på samma toppstuga och det var under samma vecka som alla andra var lediga.



Vi gör livet så onödigt krångligt för oss och när vi inser det så blir allt löjligt enkelt. Om man kommer på sig själv med att störa sig på något så beror det oftast på ens egna val. Om vi tar en dag i fjällen som exempel så är det helt magiskt om vi väljer att det ska vara det, men det kan också vara stressigt och vi gör det valet. Genom att välja dagar med lite folk i backen så får du en naturupplevelse, lycka och lugn. Om du istället åker under samma dagar som resten av landet kan det bli stress, köande och en jobbig upplevelse om du inte är inställd på det och det är vad du är ute efter.




Ökad livskvalitet genom att tänka tvärtom  


Att tänka annorlunda ger inte bara mer tid och pengar, det ger enligt mig en helt annan kvalité på det vi gör. Om vi tänker efter så inser vi ju ganska snabbt att om vi vill åka skidor så är det inte optimalt att besöka en populär svensk skidort under sportlovet. Istället bör vi satsa på en mindre populär ort eller en vecka som har färre besökare. Då slipper vi både köa vid liftar, för att hitta en plats på uteserveringen och vi för gott om plats för att åka i backen.

Om vi väljer att åka under tider med färre besökare så innebär det dessutom att det blir billigare då efterfrågan är lägre. det ger inte bara en bättre upplevelse utan också mer pengar över, vilket gör att vi kan åka på fler skidresor för samma pris. Det blir en win-win, mindre stress, billigare och högre kvalitet. Trots det här så kommer majoriteten inte att göra tvärtemot alla andra, majoriteten kommer att göra precis som alla andra och därmed få samma som alla andra. 

Det jag ville säga och det jag kommit fram till är att frihet och tid handlar inte om pengar utan om val. Välj annorlunda och få annorlunda, det är så enkelt men ändå så svårt. Däremot väljer du själv och för att få det majoriteten inte får ligger bara ett val bort. 

Hur väljer du?


Målet med mina investeringar är att inom kort kunna leva på utdelningar. I dagsläget ger min portfölj utdelningar på 6257kr i månaden. Om du också vill kunna leva på utdelningar så rekommenderar jag att börja med att öppna ett ISK/aktiekonto. Det gör du hos t.ex. Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här. *(affiliatelänk)
* Läs mer om affiliatelänkar här.

8 kommentarer:

  1. Det du är inne på är lite intressant. De flesta jag känner till personligen som lyckats skaffa en förmögenhet har haft just det gemensamt att de ofta tänkte något annorlunda. Vågar sticka ut, göra sina egna val etc.
    Mvh https://investera-pengar.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investeraren,

      Ja det är nog så. Inte bara när det gäller förmögenhet utan i allmänhet att nå det man vill. Om man fokuserar på det man vill ha utan att påverkas av andra så blir det mycket lättare.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Så sant om skidsemestern. Alla ska maxa sin ledighet och då blir det inte annat än stressigt. Bästa tiden i fjällvärden med underbar skidåkning och garanterat solsäkert är strax innan stängning i slutet av April. Dessutom reas all mat ut i restaurangerna och det finns varken liftköer eller stress. Magisk tid men lite risk för sockrig snö och vissa barfläckar. Men i övrigt helt underbart ��.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Jag håller med dig 100%! Våren i skidbacken är magisk, älskar värmen också och när snön börjar smälta! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Jag har nog sällan tänkt på vad "alla andra" gör och sen vilja göra likadant. Började nog redan i högstadiet då jag definitivt inte var medlem i "tuffa gänget" (fattade aldrig varför man skulle lägga ner pengar på dyra cigg). Jag gör och har gjort det jag själv gillar, om nån vill hänga på så gärna för mig.
    Fjällresan går av praktiska skäl på en sportlovsvecka (har skolbarn), men eftersom vi inte åker till de mest populära ställena så är det sällan köer i liften, och definitivt ingen kö på kalfjällets längdskidstur.
    Barnen tycker det är mysigare (och godare) med varm choklad och mackor i en toppstuga än en smaklös hamburgare nere i dalen.
    Visst, det kanske blir nån bulle på eftermiddagen om vi råkar på bekanta i backen (ja, det händer faktiskt), men after ski tar vi hellre på vår soliga balkong än i en stimmig bar med alldeles för hög skrällig musik.
    Om det är annorlunda mot andra struntar jag i, det är så vi tycker om att ha sportlov.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Spargrisen,

      Det låter som du hittat en grym väg att gå för att få ut det mesta av tiden och pengarna, grattis! :) Kör vidare i samma spår, tror det blir riktigt bra på sikt! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Var tror du det är bäst att boka skidskola för vuxna?
    Har väl vart udda hela livet så.. vi får se om det genererar de där miljonerna jag önskar :)

    SvaraRadera
  5. Hej! Tack för en inspirerande blogg och tankar! Jar har länge tänkt på detta sätt att leva, gjort stora förändringar i mitt liv men skulle önska mer kunskap inom hur jag bygger upp min passiva inkomst. Får jag fråga ungefär hur mkt kapital behövs investerat för att få ut ca 10000 i utdelningar på månad? Alltså någon genomsnittlig summa som jag kan förhålla mig till. Tack! Isabelle

    SvaraRadera