torsdag 21 februari 2019

Swedbank 9,5% direktavkastning

Nu har Swedbank haft två riktigt tunga dagar på börsen efter att Uppdrag Granskning har kommit med anklagelser om penningtvätt. Jag har själv inte sett programmet faktiskt och väntar på lite mer uppgifter innan jag känner att jag kan göra någon bedömning av läget.




Swedbanks höga direktavkastning


Aktien har tappat kring 25% på två dagar och med en ganska hög direktavkastning redan innan gör det här att dagens direktavkastning blir riktigt hög. Swedbank höjde sin utdelning senast med 9,2%. Eftersom utdelningen är ganska snart så räknar jag bort den från priset och då hamnar vi på nästan 9,5% direktavkastning! Det här är såklart om inget ändras, om det t.ex. inte skulle delas ut några pengar men det ser jag som ganska osannolikt, men man vet aldrig.


Räknat på dagens direktavkastning ser det alltså rätt så nice ut, då utdelningsandelen dessutom ligger kring 75%. Om man kunde vara säker på de här siffrorna så skulle jag utan tvekan investera mer i bolaget. Tyvärr vet vi ju inte riktigt hur läget ser ut med penningtvätten och heller inte hur det kommer att påverka bolaget ekonomiskt. Vi får helt enkelt vänta och se.




Hur gör jag med Swedbank?


Bolaget har inte varit ett så stort innehav i min portfölj, portföljandelen har på knappa 1,5%. Jag valde dock att öka under gårdagen och ökade ännu mer idag. Så nu har Swedbank en portföljandel på drygt 2%. Jag är ganska nöjd med den här viktningen då det är tillräckligt stort för att bidra i totalen, men samtidigt så litet att jag till och med skulle klara en konkurs utan större påverkan.

Med tanke på att jag försöker hålla en bra diversifiering i portföljen och inte låta bolagen bli för stora så behöver jag inte riktigt sätta mig in i allt kring Swedbank just nu. Jag såg det som ett läge att öka men är medveten om risken. Allt är så pass nytt nu att ingen riktigt vet vad som hänt eller kommer att hända så jag väljer att vänta på mer uppgifter innan jag lägger mer energi på det.


Är investeringen i Swedbank säker?


Självklart känns den närmsta framtiden för bolaget lite osäker om vi ser det från ett ekonomiskt perspektiv. Det kan bli riktigt saftiga böter och någonstans ska de pengarna tas ifrån. I ett bättre scenario så blir det låga böter och då är dagens köp troligtvis väldigt bra. Ingen vet vad som väntar i nuläget så att köpa nu är en chansning.


Det här kan ju i ett senaste skede påverka min portfölj och den förväntade tillväxten. I dagsläget med dagens aktieköp och dagens utdelning så delar Swedbank ut drygt 3000kr om året till mig. Om de mot förmodan skulle slopa utdelningen nästa år så betyder det att min utdelningstillväxt skulle sjunka med 4%. Det är riktigt illa om det skulle bli så. Därför jobbar jag samtidigt med att se till att ha lite säkrare innehav som kan backa upp för den risken så att totalen ändå klarar av en organisk utdelningstillväxt på minst 6% per år.

Jag har bedömt att det är värt att chansa då direktavkastningen ligger nära 9,5% i dagens läge, samtidigt som utdelningsandelen är ok. Om vi klarar oss från alldeles för höga böter så kan det bli en bra investering på sikt!

Läs mer om Swedbank hos Avanza *affiliatelänk
Ovanstående länk är en affiliatelänk, läs mer här.


Har ni köpt eller sålt Swedbank de senaste dagarna?


Läs fler inlägg:
Kom igång med aktier!

11 kommentarer:

  1. Hej, Swedbank är ett ganska stort innehav men jag passade på att öka idag. Dels finns ju inga bevis och kursen tryckts ned precis som att det finns extrema bevis, så om det skulle komma bevis så borde det mesta av nedgången vara tagen. Sedan är det som sagt en väldigt fin utdelning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Nyttboende,

      Precis! Vi får se vad som kommer fram längre fram men direktavkastningen är lockande nu. Jag är dock försiktig och kommer inte låta aktien vikta för tungt i portföljen och det kommer dåliga nyheter.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Tja Nyttboende,

    Precis! Vi får se vad som kommer fram längre fram men direktavkastningen är lockande nu. Jag är dock försiktig och kommer inte låta aktien vikta för tungt i portföljen och det kommer dåliga nyheter.

    Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

    SvaraRadera
  3. Sålde idag. Köper hellre Nordea eller SEB som också dras med i fallet, fast utan anledning.

    mvh https://lekonomi.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag har ökat i Nordeaoch SEB också, har alla storbankerna ;). Jag tror somdig att det är bra läge att öka i de somras med i fallet.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Ja det är verkligen en sjuk DA på Swedbank idag. Frågan är om de har råd att betala utdelning om de åker på en riktigt fet bot.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktiepappa,

      Ja det återstår att se. Jag tror inte det här är så uppklarat tills dess dock så chansen borde vara stor att utdelningen blir som planerat?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Jag köpte lite Swedbank efter rasen. Det är portföljens minsta andel, så påverkar inte totalen så mycket. Tyckte det ändå var ett intressant läge att gå in i aktien nu. Flesta av aktierna jag köpt senaste året har varit rätt säkra kort tror jag, fast med en ganska låg direktavkastning vid köptillfället, så ville variera mig lite. Bra eller dåligt beslut återstår att se....! /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Det låter vettigt och blir nog bra på sikt. Om man håller andelarna låga så gör det ju inget om man felar någonstans ;).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Jag är helt med dig här och har också handlat på mig mera av Swedbank. På sikt så borde detta vara en riktigt bra investering.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Andreas,

      Det låter som vi tänker lika! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera