söndag 13 oktober 2019

Aktier med högst utdelning (2020)

Vi är ganska många som investerar i utdelningar och det är inte ovanligt att man som utdelningsinvesterare letar aktier med högst utdelning. Det finns dock några saker att tänka på för att inte göra dumma beslut när man stirrar sig blind på utdelningen och jag tänkte försöka gå igenom det i det här inlägget.



Inlägget innehåller affiliatelänkar till Avanza och Nordnet



Aktier med högst utdelning just nu


Om vi tittar på vilka aktier som har högst utdelning just nu på Avanzas hemsida så kan vi direkt se att det kanske inte är några klockrena bolag att investera i som ligger på topp.

Vi har några preferensaktier som för tillfället har det tufft ekonomiskt och det är därför bra att veta hur direktavkastningen påverkas av hur marknaden värderar bolagen. En del har t.o.m. kapat eller pausat utdelningen så lita inte helt på utdelninglistor.


Se vilka aktier som har högst direktavkastning 2020! Om du vill se vilka aktier som har högst utdelning just nu kan du göra det på Avanzas grymma sida som sammanställer aktierna med högst utdelning för tillfället.

I länken ovanför har du de svenska aktierna med högst utdelning och här har du de amerikanska aktierna med högst utdelning.

Varför har aktier hög utdelning?


Innan du letar aktier med hög utdelning så bör du som sagt ha koll på varför vissa aktier har hög utdelning och varför vissa har låg- eller ingen utdelning alls. Nordnetskolan förklarar hur man kan tänka kring direktavkastning.

Aktier kan ha en hög utdelning av flera anledningar. Det kan vara så att marknaden värderar bolaget lågt på grund av risker som den ser, att bolaget drabbats av ekonomiska bakslag eller för att man spår en tuff framtid för bolaget för att nämna några anledningar. 

Det kan också vara så att bolaget funnits så länge och är så moget att man helt enkelt väljer att dela ut en större del av sin vinst till aktieägarna istället för att investera den i nya projekt. Vi hittar bland annat banker bland bolag som generellt delar ut en stor del av vinsten.

Matematik bakom hög utdelning och direktavkastning


Ofta stämmer marknadens värdering av bolag ganska bra men inte alltid. För att förstå vad det är som gör att ett bolags utdelning (eller rättare sagt direktavkastning) ökar gäller det att veta det matematiska bakom det. 

Om ett bolag vars aktie värderas till 100kr höjer sin utdelning från 4kr till 5kr så ökar direktavkastningen med 25%. Om bolagets aktiekurs samtidigt går upp från 100kr till 125kr betyder det här att utdelningen har ökat med 25% medan direktavkastningen är densamma som innan utdelningshöjningen.

Det här beror helt enkelt på att aktiekursen har ökat lika mycket som utdelningen och du får därför samma direktavkastning som tidigare. Det här är en naturlig utveckling, om värderingen däremot skulle ligga kvar på 100kr så finns det troligen en anledning bakom det.

Naturliga anledningar skulle kunna vara att bolaget höjt utdelningen mer än vad tillväxten tillåter, att marknaden tror på tuffare tider för bolaget eller att branschen eller förutsättningarna ändrats på något sätt. Höjda räntor skulle kunna ändra det här eftersom avkastningskravet skulle öka.




Aktier med låg utdelning


Det finns många aktier med låg- eller ingen utdelning och som nybörjare kan man ju fråga sig varför man ska välja dom aktierna. Grejen är att generellt sett så har aktier med låg direktavkastning en högre tillväxt i bolaget eftersom de återinvesterar vinsten de gör i nya projekt istället för att dela ut den till aktieägarna.

Det här gör ju att om du investerar i bolag med lägre direktavkastning så kommer du automatiskt att få en större del av ditt kapital återinvesterat i bolaget än om du investerar i bolag med hög utdelning. Det här gäller alltså om du inte återinvesterar utdelningen och allt annat är lika.

Är det säkrare med en hög utdelning?


På ett sätt kan det ju kännas säkrare och mer defensivt att få ut mer av sina pengar direkt och jag kan också känna så till en viss del. Däremot beror det ju på så mycket mer och det är ju egentligen inget vi kan säga förrän i efterhand.

Ett bolag som delar ut mycket av sin vinst kan ju använda sig av väldigt stor hävstång i form av belåning vilket gör att de fortfarande växer bra och samtidigt kan dela ut mycket pengar.

Det här gäller ju också åt andra hållet. Ett bolag som delar ut mindre pengar kanske använder en stor del av vinsten till av betala av skulder och minska sin belåning vilket gör att de inte växer snabbare trots en lägre utdelning.

Utdelningen påverkar alltså inte hur "säker" en placering är utan det har med helheten att göra. Själv gillar jag dock att investera i bolag som åtminstone har en utdelning (med positiv trend) eftersom det sätter ett krav på att de måste göra en vinst och öka den för att kunna fortsätta dela ut pengar i längden.


Vad är en hållbar utdelning i längden?


Jag vill bara börja med att säga att jag är ingen expert när det gäller det här utan går på historik för att göra det enkelt för mig. Om vi t.ex. tittar på Castellum som har en imponerande utdelningshistorik på över 20 år. 

Castellum har ett mål att dela ut kring 50% av sitt förvaltningsresultat och har legat ganska bra däromkring. Man har även som mål att höja utdelningen med 10% per år. Det ger bolaget utrymme om det skulle behövas justeringar samtidigt som det sätter krav på bolaget att öka sina resultat.

Jag tycker Castellum är ett bra exempel på ett bolag med hållbar utdelning och det gör det lättare att gissa sig till vilken avkastning man kan förvänta sig. Även om det är omöjligt att säga exakt så vet vi hur bolaget tänker och kommer att agera framöver.




Fonder som inte ger utdelning alls


Även om jag gillar att få utdelning på mina aktier så har jag faktiskt en hyffsat stor del i fonder. De fonder jag har delar inte ut några pengar alls utan allt återinvesteras direkt i fonden.

Om vi tar ett exempel på en fond jag har som är Spiltan Aktiefond Investmentbolag så får den ju utdelningar från sina innehav som bland annat är Investor, Industrivärden och Lundbergföretagen. Om jag hade ägt aktierna direkt hade jag fått utdelningen på kontot, nu återinvesteras den istället direkt i fonden.

Fonder skulle alltså kunna ses som bolag som inte delar ut pengar och återinvesterar pengarna i sin egna verksamhet istället men med en enorm riskspridning mellan bolag och branscher. Spiltan Aktiefond Investmentbolag har flera olika investmentbolag som i sin tur äger flera olika aktier.

Investerar jag i aktier med hög utdelning?


Yes, jag investerar i bolag med en hög utdelning även om jag kanske inte är säker på att det är ett bra val. Bland de bolag jag har med hög direktavkastning hittar vi främst banker just nu.

Jag är medveten om att vissa av bolagen kanske inte kommer att höja sin utdelning de kommande åren och att vissa kanske till och med kommer att sänka utdelningen. Däremot tror jag att det blir bra i längden och tillsammans med mina övriga innehav tror jag på en genomsnittlig ökning av utdelningarna på 6-7% för min aktieportfölj.

Jag skulle alltså aldrig släng in allt jag har i Swedbank eller SEB. Däremot har jag inga problem att ha en del där eftersom eventuella utdelningssänkningar kommer att spädas ut av de andra bolagens höjningar.

Samtidigt vet jag ju inte säkert att mina bolag med lägre direktavkastning kommer att fortsätta att ha en bra tillväxt framöver. Därför känns det skönt att sprida riskerna bland både lågutdelare och högutdelare och hoppas på ett bra snitt i över tid.



Bryr ni er om hög utdelning när ni köper aktier?

16 kommentarer:

  1. Snyggt med 6-7% ökning!! Jag har ganska stor exponering mot bank för tillfället så har en hel del aktier med hög direktavkastning. Håller med dig om att det är bra att sprida innehaven mellan lite bolag med hög respektive låg direktavkastning :)

    Tack för bra inlägg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja The Dividend Story,

      Ja vi får se hur det blir framöver men hittills har portföljen klarat 6-7% organisk utdelningstillväxt utan problem :).

      Ok, ja själv har jag hög fastighetsexponering och en del bank. Som du säger får vi se vad som händer! :) Diversifiering är viktigt.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Glöm inte att kolla utdelningsandel, dvs hur stor del av vinsten delar bolaget ut. Är den väldigt hög bör man dra öronen åt sig eller iaf läsa på en extra gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Smartsnål,

      Absolut, alltid viktigt att kolla det, kanske nämnde det lite otydligt men det hänger ihop med hur bolaget delar ut pengarna, inte lånar till utdelning osv. Kanske förtydligar lite kring det, tack för kommentaren! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Det finns exempel på stora företag som gett extremt hög utdelning något år. Vill minnas att ett av Nordens största företag, Danska Maersk delade ut 19% för några år sedan. Orsaken var förstås att man avyttrat delar av verksamheten. Året efter så blev utdelningen bara någon enstaka procent. Mycket talar för att samma kommer hända med ABB då man avyttrar Pover Grid till Hitachi. Blir antagligen en stor utdelning men sedan återgång till mer normala nivåer. Viktigt därför att kolla upp orsaken till utdelningarna. Blir det 20% i direktavkastning så ska man reagera...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Absolut, riktigt bra input att tänka på! Det gäller alltid att ha kolla lite på historiken och anledningen bakom utdelningarna precis som du säger! 👍🙂

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Precis så tänker jag också kring banker i dagsläget. Även om de sänker så kommer med stor sannolikhet andra bolag inte göra det i samma utsträckning och alltså bör avkastningen på investeringarna öka oavsett. Det är väl bara tänka på att inte sitta på en för stor andel bank och att man i omgångar håller sig uppdaterad på hur marknadsläget ser ut :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja VGI,

      Precis! Känns som vi tänker lika där. Bankerna har en ok direktavkastning som dämpar fallet lite också om det skulle komma eftersom man samlat utdelning under en tid.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Hejsan. Jag undrar om du eller någon annan här i kommentarsfältet har någon erfarenhet av aktie/fond kurser? Har ni testat de, hört något från bekanta etc? Har tittat på kurser på folkuniversitetet.se rörande detta. Men vill inte slösa pengar på de om man inte upplevt något positivt rörande kurserna. Vet att det mest ekonomiska är att plugga sj via nätet men jag har inte den moderna nät hjärnan för de :) behöver en jag kan bolla frågorna med och kanske få de visuellt beskrivet framför mig. Så har ni testat sådana aktie/fond kurser?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Jag har tyvärr ingen erfarenhet av några kurser. Säg gärna vad du vill veta mer om så kanske jag eller någon annan kan hjälpa till eller länka till bra källor att läsa :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Det är mycket kring den biten "man tjänar pengar på aktier". Men man läser aldrig nåt om avgifter och skatt osv. Jag är rädd för att börja investera i aktier för jag vill inte göra fel och förlora en stor summa pengar i onödan. När jag säger "i onödan" så menar jag pga att jag inte tagit reda på avgifter som man är tvungen att betala. Jag vill så gärna börja, jag vill så gärna sluta jobbet inom 20-30år men all förundersökning är så mäktig.. Finns de något inlägg för nybörjare som du kan länka till? Du skriver alltid så läsvänligt och lättförståeligt. Väldigt bra blogg du ger så mkt inspiration!

      Radera
    3. Tja,

      Jag förstår precis vad du menar. Jag ska försöka få ihop ett bra inlägg om det där för jag tror det är fler som känner samma sak.

      Jag kan inte lova något men hoppas jag kan få ihop något under veckan.

      Kanske kan du hitta lite svar här så länge:

      Hur får man utdelning på aktier?

      Vilka risker finns det med aktier

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Hejsan
      Ja det finns säkert många nyfikna inom detta. Tack ser fram emot det inlägget! :) Ska läsa de du rekommenderat så länge. Ha det gott och tack för en toppen blogg!

      Radera
  6. Läsvärt inlägg som alltid!

    Tycker det är svårt att välja bolag utan utd. Känns mer tryggt med utd och man kan se historiken på ett annat sätt. Utan utd är det enbart tillväxt och den vet man ju inte när dem avtar och då står man där helt tomhänt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Danne,

      Tack! :) Jag håller helt med och tänker lite likadant där :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Hade bara en tanke, utdelningen är ju antal kr/aktie. Räknar du med hur mkt aktie en kostar kontra utdelning. Jag menar om en aktie kostar säg 10 kr och har en kr i utdelning. Kontra en aktie som kanske kostar 4kr och har 0.7 kr i utdelning. Då maximerar du ju utdelningen genom att köpa den aktie som kostar 4kr.

    SvaraRadera