torsdag 4 juli 2019

Spiltan Aktiefond Investmentbolag - Innehav och utdelning

Idag ökade jag i en enligt mig riktigt bra fond, nämligen Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Fonden är en passivt förvaltad fond med en låg avgift på 0,24% och investerar till största del i våra stora investmentbolag.

Fonden har presterat bra historiskt och har som mål att slå SIXPRX. Den består nästan enbart av stora investmentbolag och inkasserad utdelning återinvesteras i fonden.



Inlägget innehåller affiliatelänkar till Avanza.

Spiltan Aktiefond Investmentbolag


Spiltan Aktiefond Investmentbolag startades i slutet på 2011 och förvaltas av Erik Brändström. Fonden har en förvaltningsavgift på 0,20% och en total avgift på 0,24%. Fonden består till större delen av svenska investmentbolag.

Man får alltså en rätt grym spridning i investmentbolag som historiskt lyckats slå sitt index (SIXPRX), vilket också är fondens mål. Läs mer om SIXPRX hos Avanza här.



Den här fonden passar perfekt som en bas i portföljen, speciellt om man känner att man inte orkar lägga så mycket tid på sitt sparande. Spiltan Aktiefond Investmentbolag är mitt största fondinnehav och jag har själv kring 84.000kr investerat i fonden.

Det motsvarar drygt 4% av portföljvärdet. Jag skulle dock känna mig trygg med en betydligt större andel i den här fonden.

Innehav i Spiltan Aktiefond investmentbolag


Fonden investerar som sagt i princip bara i svenska aktiebolag och det är en tydlig strategi för att passivt plocka fördelarna som det innebär.

Man kan hålla en låg avgift samtidigt som det finns bra potential att slå index över tid. Här nedanför kan du se de 10 största innehaven för Spiltan aktiefond Investmentbolag.



Listan för de största innehaven är uppdaterad 2019-05-31. besöka Avanzas sida om Spiltan Aktiefond Investmentbolag för att se senaste uppdateringen, innehav och övrig information om fonden.

Utveckling Spiltan Aktiefond Investmentbolag


Jag gillar verkligen den här fonden och planen är att öka framöver. En stor anledning till att jag gillar fonden är för att den investerar i investmentbolag och jag gillar investmentbolag. Sen kan jag ärligt säga att jag personligen inte är jätteförtjust i varken Ratos eller Kinnevik och ICA är inget jag köper just nu.



Samtidigt, om vi tittar på utvecklingen så har Spiltan Aktiefond Investmentbolag verkligen presterat över tid, precis som deras mål är. De har slagit sitt index och det är ju egentligen det viktiga.

Även om jag inte gillar vissa innehav så ser jag det som en hedge för egna misstag. Mitt innehav i fonden gör att jag får små delar av sånt jag inte hade köpt annars och den största andelen av fonden gillar jag.

60-70% av innehaven har jag redan stora delar av, kanske kan tyckas bli kaka på kaka med Latour, Investor etc. men jag har inget emot det då jag verkligen gillar de bolagen.



Spiltan Aktiefond Investmentbolag i jämförelse med index


Här ovanför kan vi se hur Spiltan Aktiefond har presterat år för år. Självklart gick det inte att jämföra med SIXPRX på deras sida men den visar i alla fall utvecklingen år för år.

För att se hur fonden har gått i jämförelse med index så skriver jag jämförelsen här (avrundat till en decimal):

Spiltan Aktiefond Investmentbolag / SIXPRX / Skillnad +/-

  •  2012  25,9% / 16,7% / +9,2%
  •  2013 36,2% / +28% 
  •  2014 19,1% / 15,9 / +3,2%
  •  2015 16,8% / 10,5% / +6,3%
  •  2016 12,4% / 9,8% / +2,7%
  •  2017 14,8% / 9,5% / +5,3%
  •  2018 -5,5% / -4,4% / -1,1%
  •  2019 (Hittills i år) 25,8% / 23,2% / +2,6%
  •  2020 41% / 30,72% / +10,3%


När vi tittar här så ser vi att fonden har utklassat sitt index alla år förutom 2018 då den blev slagen med en dryg procent. Hade man investerat i fonden vid start hade man alltså slagit index ganska stort.

Det är ju absolut ingen garanti för framtiden men inte heller något som säger att fonden inte kommer att fortsätta att slå index. 

Här nedanför ser vi fondens totalavkastning i jämförelse med SIXPRX. Om du vill kolla själv under andra tidsperioder så kan du göra det på infosidan för Spiltan Aktiefond Investmentbolag hos Avanza som är länkad ovanför.





Är Investmentbolag bättre än index?


Om vi tittar tillbaka den närmsta historiken så ser man ganska klart att investmentbolag är ett bra alternativ för att få en bra avkastning. Om vi jämför med index så vinner investmentbolagen i många fall och ger en bättre avkastning.

Det är en stor anledning till att min portfölj består av en stor del investmentbolag, närmare 30% av portföljen utan att räkna in fonderna.

Jag kommer som sagt att öka i Spiltan Aktiefond Investmentbolag och hade om jag hade kunnat spola tillbaka tiden investerat större del där eller i en liknande fond direkt när jag startade. Både för enkelheten men även spridningen i bra bolag.

Vi vet som sagt inte framtiden men jag har svårt att se att en investering i den här fonden skulle bli dålig i jämförelse med index på sikt.

Vad tycker ni om Spiltan Aktiefond Investmentbolag? Har ni den i portföljen?


Läs mer om Spiltan Aktiefond Investmentbolag hos Avanza

11 kommentarer:

  1. Hej Frihetsmaskinen!
    Det är verkligen en bra fond.
    Men för oss som gillar att äga aktier tycker jag den är onödig att betala en årlig avgift för.

    de 4 största innehaven är mer än 70% av fonden. Enkelt att köpa själv. Köper du 6 aktier har du över 80% av fondens innehav.
    Du slipper årlig avgift till fondbolaget och du får dessutom se utdelningarna.

    Jag har skrivit om denna fonden tidigare.
    Jag tycker den är bra men för oss som är aktiva känns den onödig då den är så lätt att replikera i en egen portfölj. Vilket blir mycket billigare på sikt.

    https://pappabetalar2018.blogspot.com/2018/07/ny-strategi-i-barnportfoljen.html

    Mvh PB?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja PB,

      Jag kan hålla med men samtidigt har den presterat otroligt bra och beroende på hur man mäter så är det omöjligt att avgöra om Spiltan Aktiefond Investmentbolag är sämre eller bättre än investmentbolagsindex eftersom de presterat olika bra under olika perioder.

      Det är grym som fondsparande tycker jag iaf, samtidigt har jag enskilda investmentbolag också. I allmänhet tycker jag fonder hedgar mot ens eget tänkande och risken att göra misstag pga det ;).

      Jag har förresten en ny portfölj på gång som liknar det du länkar till. Ska göra en enkel portfölj bestående av endast investmentbolag. Tänkte följa upp den och det kan bli ett roligt projekt och kommer visa på värdet av vissa saker man gör, hoppas kunna få upp ett inlägg om det snart! :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Hej!
      Ja absolut, allt beror på viktningen. Men just eftersom det är så få bolag som gör nästan hela fonden tycker jag att det går bra att "skapa" fonden själv.

      Gillar mer deras globala investmentbolags fond iom den aspekten. Där är det fler innehav och inga som är direkt avgörande för fonden.

      Men vill man inte vara aktiv är det kanske den bästa Sverigefonden en sparare kan äga.

      Kul med portföljen. Det ser jag framemot att följa.

      Pappa betalar?, bloggen om privatekonomi

      Radera
    3. Tja,

      Yes så är det, kommer mer om portföljen framöver! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Vad jag inte gillar med den fonden är dock att pga av likviditet kommer de inte åt mindre Investmentbolag som tex Svolder. Om jag skulle välja ett investmentbolag att äga är det nog Svolder och de är inte ens med i topp 10 innehav...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det är sant, det är dock lätt att komplettera med Svolder separat som är ett jättefint bolag. Svolder är mitt 6:e största innehav i portföljen!:)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Den enda fonden jag kör i min portfölj. Brukar slänga in en hundring varje månad. Mitt sätt att få lite exponering mot Investor och Industrivärden som jag annars inte har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktieoutsidern,

      Snyggt, det är nice eftersom det är så lätt att spara i den så det blir av. Perfekt om man vill ha lite investmentbolag och inte fundera så mycket.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Hej

    Har kvar denna fond och så kan man alltid komplettera med enskilda investmentbolag utanför fonden, om dessa inte skulle få plats. Det är en bra fond som presterat fint historiskt. Om man sätter upp ett auto-spar hos Avanza är den perfekt.

    Mvh VÄL

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja VÄL,

      Håller med i det du säger och tänker likadant! Man kan alltid komplettera med lite andra aktier eller fonder :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskien

      Radera
  5. Hej

    Började nyss fondspara, och har fördelat mitt fondsparande:

    60% Avanza Global
    20% Spiltan Aktiefond Investmentbolag
    20% Swedbank Robur Access Asien

    Tycker att mitt val verkar okej för riskspridning men även möjlighet för lite högre avkastning med Investmentbolag

    Tycker du portföljen ser bra ut, och skulle du fördela innehavet annorlunda på en sparhorizont på +15 år?

    SvaraRadera