tisdag 11 juni 2019

Billigaste globalfonden 2020 - Avanza Global

Jag har under den senaste tiden investerat en del i den billiga globalfonden Avanza Global och det har helt enkelt att göra med att jag vill sprida risken och förenkla mitt aktiesparande.

Sen börjar jag väl mentalt ställa mig in på ett liv i frihet och då är en bra riskspridning viktigt för att sova bra om natten. Idag lyckades jag putta in 1500kr till kontot och valde då att investera ännu mer i den billigaste globalfonden som går att hitta...


Innehåller affiliatelänkar


Avanza Global - Billigaste Globalfonden 2020


Avanza introducerade Avanza Global i slutet på förra sommaren och den har en total avgift på 0,11%. Det är riktigt lågt och gör den i jämförelse till den billigaste globalfonden man kan hitta just nu.

Jag gillar det här av flera anledningar. Jag gillar att öka min exponering globalt, jag gillar den enorma spridningen i fonden och att den har en låg avgift. Billig och bra helt enkelt! Det passar mig just nu.

Vi får se hur avgiften håller sig framöver men jag har svårt att se att det kommer bli några större förändringar där. Avanza har ju även sin Avanza Zero som är helt gratis och båda två har jag i portföljen.

Läs mer om Avanza Global hos Avanza



Billiga fonder eller utdelningsaktier?


Min grundstrategi är ju att leva på avkastningen från utdelningar men det gör inte att jag undviker att investera i fonder som inte har någon utdelning. Jag har just nu kring 12% av mitt kapital placerat i fonder och jag kan tänka mig att ha ännu större del där framöver.



Tanken med fonderna är att plocka 4% av det kapitalet att leva på varje år när jag väl slutar att jobba helt. Det kommer alltså att ge mig ungefär lika stor direktavkastning som mina utdelningsaktier bara det att jag sköter den utdelningen själv genom att sälja av lite fonder varje år.

Dagens köp för 1500kr ger mig 60kr mer i utdelning varje år om jag räknar med ett årligt uttag på 4% vilket är rimligt. Jag har alltså köpt mig en gratis kebabrulle varje år för resten av mitt liv! :)

Har ni Avanza Global i portföljen?



Liknande blogginlägg:
Spiltan Aktiefond Investmentbolag - Innehav och utdelning

10 kommentarer:

  1. Har inga fonder alls just nu (på ISK/KF men såklart på pensionskonton).

    Men om jag skulle ha ligger Avanza Global och Avanza Zero bra till. Ihop med Nordnet Sverigefond. Nordnet har väl ingen billig Globalare ännu, men jobbar säkert på det...

    Jag funderar på att vid pension sälja alla aktier och köpa billiga fonder istället och inför varje år säljer jag för en summa som jag räknat ut enligt någon uttagsmodell (4%-modellen eller annan). Denna summan är den jag kan konsumera det året (+ pension).

    Detta skulle minimera stress, portföljkostnader & tiden för portföljhantering vilket låter skönt för en pensionär som vill hitta på annat. Skrev om detta här: http://utdelningssmalanningen.blogspot.com/2019/04/strunta-i-det-har-med-utdelning-och.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningssmålänningen,

      Ja, själv har jag också mest utdelningsaktier men en del fonder och kan tänka mig öka i fonderna.

      Jag har liknande plan, kommer nog ha kvar en del utdelningsaktier men som du säger bygga en modell kring 4% regeln där man säljer av varje år. Där skulle billiga globalfonder och indexfonder passa in bra!

      Härligt, ska läsa det, kul! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Hej.
    100% Avanza Global. Automatisk månadssparande i Avanza Global. Sköter sig utmärkt och kräver ingen fritid alls. Min uppgift är att se till jobba in nya pengar varje månad som ska in i global index. Varför ska jag krångla till det när jag ändå inte vet något om framtiden hur börsen ska gå och vilken region kommer att ge mer i avkastning?Lycka till.
    Mvh.jacke77

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Jacke,

      Sjukt enkelt du gjort, imponerande! Tycker själv att det är kul med enskilda aktier så klarar mig inte att hålla borta från det men din strategi är ju perfekt om man inte vill lägga ner någon tid alls och spara grubblande.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Hej,

    Jag har också kompletterat med fonder, dock med Xact Högutdelande. Den kanske inte riktigt kvalar in då den ger utdelning så att man slipper sälja av själv. Men jag tycker att lite fonder är ett bra komplement till en utdelningsportfölj. Sedan så säljer jag lättare en fond än en enskild aktie även om det inte borde vara någon skillnad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko,

      Jag håller med, har också ökat i Xact Högutdelande den senaste tiden! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. 5% av portföljen i Avanza Global just nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Ekonomitankar,

      Det låter som en bra viktning, själv har jag mindre än så länge men ska öka! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Hej!
    Vad tror du om ETFer med utdelning? Känns som det bästa av båda världarna om man nu vill ha fonder i sin portfölj.

    SvaraRadera