tisdag 8 maj 2018

Billig frukost - 4kr per portion

Eftersom det ofta blir diskussioner kring huruvida man kan äta billigt och bra och framförallt när det gäller frukosten så tänkte jag gå igenom och bryta ner min standardfrukost.

Jag äter i princip alltid samma frukost förutom ibland när jag lyxar till det med sambon. Det beror både på att det är billigt men framförallt för att det är enkelt. Med en standardfrukost har man alltid allting hemma och livet blir så mycket lättare.



En riktigt billig frukost för 4kr


Jag brukar äta en skål gröt med en sked äppelmos i. Till det äter jag ett ägg och dricker en kopp kaffe och två stora glas vatten. Enkelt billigt och otroligt lyxigt om man toppar det med lite sol på balkongen. Här nedan bryter jag ner kostnaden för denna frukost:

  • 1dl havregryn (50g), 0,5kr
  • 1st ägg (frigående), 2,5kr
  • Mjölk (1dl), 1kr
  • Äppelmos (15gr), 0,35kr
  • Kaffe (10gr), 0,65kr 
  • Totalt: 5kr


Ovanstående frukost kostar alltså 5kr per portion. Om vi skulle äta samma måltid en hel månad (30 dagar) så landar vår frukostkostnad på 145kr, det får nog kallas billig frukost.

Nu kommer jag att få mycket mothugg att det inte är en bra frukost, att det är för mycket kolhydrater, för lite protein etc. Det kan mycket väl stämma, men för egen del så funkar denna frukost väldigt bra i mitt aktiva liv.

Näringsvärdet är enligt följande:

  • Protein 19g
  • Kolhydrater 40g
  • fett 11g
  • 335 kcal

Vill man ha mer energi så är det bara att komplettera med ett till ägg eller en frukt, man kan även öka mängden havregryn. Jag gör det ibland då jag känner att jag vill ha mer energi, ofta beroende planerna för dagen.

Det kommer inte att påverka priset dramatiskt och i jämförelse med den normala frukostmackan med ost och färdig skivat pålägg så tror jag att den här frukosten står sig ganska bra både när det gäller pris och näringsinnehåll.

Genom att äta en billigare frukost kan du spara ihop 435.000kr!


Det roliga och intressanta är när vi börjar räkna på frukosten. Om vi skulle börja spara och investera alla pengar vi får över (20kr/dag) genom att äta en billigare frukost så skulle vi ha 435.000kr på kontot efter 20 år.

Det är grymt mycket pengar bara genom att ändra på frukostvanorna. Om du inte redan nu har ett sparande så kan det vara något att fundera över. Det är bättre att göra det idag än att ångra sig om 20 år.

Vad äter ni till frukost?


Läs fler inlägg:
Billigare elräkning
Billigare hemförsäkring

42 kommentarer:

  1. Fiberhavregryn med rejäla klickar smör och mjölk, vatten att dricka till det. Supermättande och gott.��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Annelie,

      Det var en ny kombo för mig, får testa det någon gång! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag tar nr. 2 & 8. Kontaktar Dr Ogundus direkt! Brorsan kan vara intresserad av 11 också, vi får se.

      Radera
  2. Tack för intressant tanke. Äter förmodligen en dyr frukost. Fil och müsli, ägg, apelsinjuice. Kaffe intas på jobbet. Märker att det går att trimma ner kostnaden. Kanske göra egen müsli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja myntaren,

      Ja det blir ofta mer än vad man tror, samtidigt kan det vara värt det om det är gott Och nyttigt så det är ju olika. Jag kär gröt för det mesta främst för att slippa tänka på att allt fi ns hemma Och spara tid på att handla mm vilket gör allt väldigt enkelt i vardagen :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. 1paket knäckebröd samt en tub ost samt några tomater
    Räcker en arbets vecka på hälgen lite mer lyx.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja tintin,

      Det låter enkelt att styra upp, mke sparad tid där. Hur står man sig på det?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Ingen frukost och kaffe på jobbet = 0 kr

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Låter billigt men jag skulle bli hungrig! :) Funkar det bra, kanske en vanesak?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Blir oftast bröd och en kopp te, kaffet efteråt brukar jag inte räkna som frukost :) bakar iof brödet själv så 1p jäst 2kr, 25dl mjöl ~ 8kr, 5dl mjölk 5kr, 5dl vatten 0kr, 2msk sirap 1.5kr, blir runt 17kr och räcker till 32 frukostbullar tar två per frukost (delar på mitten så blir 4st mackor). Så bröd för lite över kronan och ost (49kr/kg) samt lätta(vet ej hur mycket det kostar per macka) så står mig rätt bra mot din skulle jag tro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Micke,

      Grymt Micke! Din frukost slår nog min faktiskt! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Havtegrynsgröt, gärna dubbel portion också till lunch men då rensar jag rejält i fruktkorgen på eftermiddagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Onevikinggirl,

      Det är billig mat deluxe att köra även till frukost, bra jobbat! Tycker du att det funkar bra?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Riktigt grovt bröd med ett ägg och lite kaviar ca 5kr totalt. Upptill sänker jag två koppar kaffe med mjölk på jobbet vilket kostar gratis =)

    Hälsningar,
    mrFIRE svenskafire.se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja mrFire,

      Grym frulle där! Många kronor som sparas och bygger ränta på ränta! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. jävla avanza tar 0,5 i valuta på slag! Jag flera 100 tusen i amerikanska aktier vilket innebär att dom jävlarna tar 0,5% på alla minna utdelningar då skiten växlas till sek. Det är ju för fan deras pengamaskin jag bygger upp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen får du vänta 3 år på källskatten. Dom framställer sig som så billiga men under huven är det skit

      Radera
  9. I veckan börjar jag dagen med gröt av kli (havre/bovete) + mjölk(någon morgon vispar jag också ett ägg i gröten i slutet av kokningen). Samt en blandning an 0,5dl lingon, 2 matskedar chiafrön, malda, 1 matsked krossade linfön samt en matsked pumpafrö mjöl + vatten. Tar också varje morgon från frysen 3 rönnbär! Kanske inte den smakligaste frukosten, men utan socker och gluten, fiberrik, funkar för mej och har inte haft en änd förkylning under de senaste åren! På weekenden med frugan blir der te/kaffe och lite lyxigare smörgåsar, man måste ju också någon gång njuta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja H:forsan,

      Det låter riktigt nyttigt och faktiskt gott. verkar ändå som det går enkelt och lätt. Bra frukost helt enkelt!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Ägget som kostar, min vegetariska motsvarighet skulle gå på halva priset. ;)

    Tips: testa att krydda havregrynsgröt med torkade aprikoser, färska dadlar eller torkade mullbär om du vill ha variation och kommer över billigt. Alla fungerar förvånansvärt gott.

    Själv är jag lite för stressad på morgonen för att orka koka havregrynsgröt, har gjort det förr. Nu är jag risgrynsgrötsperiodare istället. Det är lite dyrare men fördelen är att jag kan köpa partier utgående mjölk för kraftigt reducerat pris som jag fryser in och kokar gröt på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Precis ägget kostar men är rätt nice ändå . Bra tips, ska definitivt testa det, tack!

      Gröten går snabbt i micron och blir bra faktiskt. Risgrynsgröt är gott! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  11. Mixar ihop Kvarg, banan, havregryn, honung, pumpakärnor och solrosfrön. Toppar med boveteflingor och ett kokt ägg bredvid. 475 kcal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Pierre,

      Grym mix låter det som! :) Vet du vad den kostar ungefär?

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. Min frukost består av gröt, ett kokt ägg och glas vatten. Kör gröt med proteinpulver i. Då kan man välja smak som blir på gröten och man får upp proteinintaget! Sen kokar jag en termos kaffe och har med till plugget! Har haft liknande upplägg i fem år och konstigt nog inte tröttnat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Gäst,

      Grymt och enkelt upplägg! Själv undviker jag proteinpulver då min mage helst verkar skippa det men annars är det väldigt enkelt att komplettera maten med! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  13. Vanligtvis två ägg och en tallrik havregrynsgröt toppad med frysta bär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktieoutsidern,

      Det låter grymt gott med bären, det lär verkligen lyfta gröten! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  14. Det låter som min frukost det. Lägger dock till kaviar till ägget och en halv skivad frukt till gröten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stojko Invest,

      Det låter som en lite lyxigare variant av en bra frukost! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  15. Äter jag frukost hemma blir det ett stekt ägg med kaffe. På helgerna kanske kompletterat med en skiva grovt hembakat rågbröd med smör och ost. De dagar jag arbetar och börjar tidigt äter jag inget hemma. Tar en kopp kaffe och ett glas vatten när jag kommer till jobbet och har med mig 1-2 kokta ägg och en tub kaviar till fikarasten kl 8:00

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snart arbetsfri,

      Det låter grymt bra ju, det är skönt med en rutin på frukosten. det blir så mycket enklare då.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  16. Låter som en nyttig och billig frukost! Blir lite inspirerad att testa! På vardagar blir det för mig just nu en kopp kaffe med lite mjölk, ett glas vatten och två breakfast crackers med ost. Lediga dagar blir det ibland annat./C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Kul, ja bara testa och se om det passar dig! :) Måste kolla vad breakfast crackers är för något! ;)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  17. Jätteintressant inlägg. Det här bevisar att det går att göra bra och goda grejer till vettiga pengar. Alla lyxfällan-kandidater borde läsa ditt inlägg maskinen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktiepappa,

      Tack! Ja, egentligen skulle många kunna fixa sin ekonomi relativt snabbt. det handlar bara om att kavla upp armarna och bita ihop ett par månader. Om man skulle tänka på varje del i ekonomin kan man leva väldigt billigt.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  18. 2,5:-/ägg låter lite i överkant? Brukar aldrig handla ägg över 1,5:-/st. Där kan du kapa en krona :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja MRKIA,

      Du har rätt! Bättre att köra lite i överkant så slipper man diskussion om att man snålat ;)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  19. Tack. Blir att kopiera din frukostmeny rakt av nästa vecka. Slut med dyr-skinkan nu som ej ens är god.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja fierom,

      Tack! Ja det är värt att testa. Blir ju inte bara billigare utan du fixar ju samtidigt en lägre kostnadsnivå som gör det möjligt att leva på mindre kapital om du skulle vilja det! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  20. 1stor kopp kaffe med 5 sockerbitar 2 Red Bull och 4 cigg.

    SvaraRadera