torsdag 10 september 2020

Avanza World Tech By TIN - Ny fond i porföljen!

Idag tog jag in Avanzas fond Avanza World Tech By TIN i portföljen. Jag har haft lite utdelningspengar som legat i portföljen och dessutom har lite för mycket över av från de likvider jag fick loss när jag sålde av lite inför "friheten". Nu när jag kollar till portföljen på första gången på kanske 2 månader passar jag på att investera lite av pengarna.

Avanza World Tech by TIN är en matarfond med fokus på medelstora internationella teknikbolag med bra tillväxt och lönsamhet. Fonden förvaltas i praktiken av Carl Armfelt och Eric Springchorn eftersom minst 85% eller som de säger 100% i praktiken investeras i den aktiva fonden TIN World Tech. Fonden är ett samarbete mellan TIN fonder och Avanza.

Innehåller affiliatelänkar

Avanza World Tech By TIN innehav/bolag - 10 största


Bland fondens innehav hittar vi gamingaktier precis som i deras andra fond TIN Ny Teknik, men även aktier inom mjukvara, hälsovård och marknadsplatser. De båda fonderna är alltså ganska lika bara et att Tin Ny teknik fokuserar på norden medan Avanza World Tech By TIN är en global fond.

Ett mål som fonden har är att minst 50% av deras innehav ska producera- eller erbjuda produkter som gör världen bättre. Här nedanför har du fondens 10 största innehav.




1. Salesforce (4,9%)

Mjukvaruföretag som erbjuder molntjänster, baserat i San Francisco.


2. Edwards (4,4%)

Hälso- & sjukvård


3. Nintendo (4,1%)

Spelutvecklare och spelkonsoller


4. Microsoft (4,1%)

Utvecklare av mjukvara


5. Adobe (4,0%)

Mjukvaruutvecklare


6. Adevinta (3,0%)

Olika marknadsplatser online i framförallt Europa


7. Ubisoft (2,8%)

Fransk spelutvecklare som bland annat ligger bakom spelen Assassin's Creed, Myst och Brothers in Arms.


8. Embracer Group (2,7%)

Är ett moderbolag till företag som utvecklar spel, bland annat THQ Nordic och Saber Interactive.


9. Match Group (2,6%)

Ligger bakom dejtingtjänster på nätet som t.ex. Tinder och Match.


10. Abiomed (2,6%)

Forskning och produktframställande inom hälso- och sjukvård



Vilka länder investerar de i?


Det är en stor spridning mellan länder som fonder investerar i men den största delen är i USA följt av europeiska länder. Här nedanför ser du vilka länder du får spridning mot i Avanza World Tech By TIN.




Branscher/Sektorer


De investerar främst i globala spel-/gamingbolag, hälsovård, läkemedel och mjukvara. Här nedanför har du fördelningen mellan branscher.




World Tech By TIN Avkastning 2020


Eftersom fonden startades i juni 2020 så finns det inte mycket historik att gå på och med den korta tidperioden så är det ändå svårt att göra någon direkt bedömning. Jag litar dock på förvaltarnas tidigare historik där de presterat bra.

Om vi bara tittar på den lilla period som fonden varit aktiv så har den i alla fall presterat lite bättre än OMXS30GI. Jag vet att det är fel att jämföra med det indexet, men för egen del gör jag det eftersom jag antagligen hade placerat en stor del av pengarna exponerat mot OMXS30GI om jag inte köpte fonden.

Jag tror på fonden på sikt och att den har goda chanser att ge riktigt bra avkastning.




Avgift/Förvaltningsavgift


Fonden har en total avgift på 1,34% och handlas hos Avanza. I normala fall hade jag tyckt att avgiften är för hög men jag tror att det är värt det i längden och att det kommer att ge mig en bättre avkastning än börsindex, trots hög avgift.

Förvaltare


Som förvaltare för Avanza World Tech By TIN står Peter Stengård men eftersom fonden följer TIN World Tech i princip rakt av kan man ju säga att fondförvaltarna är Carl Armfelt och Eric Sprinchorn. Båda har en bra historik av förvaltning tidigare och förvaltar även TIN Ny teknik.

Exponering mot globala teknikbolag


Jag skrev i mitt inlägg om TIN Ny Teknik att jag såg min investering i den fonden som ett enkelt alternativ till exponering mot tillväxt och teknikbolag som jag antagligen inte skulle köpa aktier i direkt.

jag ser det på samma sätt med den här fonden. Jag betalar gärna avgiften för att låta de sköta mina investeringar i bolag och sektorer som jag inte själv har tillräcklig koll på. Jag tror att det blir bra på sikt och släpper kontrollen helt och spara tid- och funderande.

Hur stor del av portföljen ska innehavet bli?


Idag investerade jag 10.000kr i fonden och är beredd att investera totalt upp till 50.000kr som det ser ut nu, kanske mer framöver. Jag ser det som att gå över till lite mer tillväxt i portföljen och på sikt kan det bli ännu mer köp för inkommande utdelningar.



Har du Avanza World Tech i portföljen?

8 kommentarer:

  1. En dum fråga kanske men varför köper du inte fonden TIN Ny teknik direkt? Vilka fördelar ger Avanzas konstruktion? Det framgår inte i inlägget vad som är skillnaden...

    Vi har fonden TIN Ny Teknik som en 20%-ig krydda till vårat barnsparande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Avanzas fond är global och det är där skillnaden ligger. Det stod i inlägget det som anonym nedanför citerade :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. "De båda fonderna är alltså ganska lika bara et att Tin Ny teknik fokuserar på norden medan Avanza World Tech By TIN är en global fond."

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Ok att du gillar Avanza fonden. Men hur kan du jämföra den med omx30? Avanza Tech 75% Teknik och sjukvård tillsammans. Du kan inte jämföra en sådan global branch fond med omx 30 dom göljer helt annat smal index. Varför jämförde du den inte med en Svensk småbolagsfond?
    Mvh.jack

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja,

      Förstår frågan men läs gärna inlägget så ser du vad jag skrivit och varför. Sen handlade det inte om att jämföra med något index eftersom jag tycker tidsperioden är för kort ändå. Men helt befogad fråga, hoppas du förstår bara varför jag tycker det är onödigt oavsett att jämföra just nu :).

      Jag skriver också att jag själv är för oinsatt så jag litar egentligen på förvaltarna av fonden och går mer på det just nu än utvecklingen de senaste 3 månaderna.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Har också tagit in lite av denna i min portfölj!

    /Frihetsgud

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frihetsgud,

      Härligt, är tanken att den ska bli ett större innehav? :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera