onsdag 8 augusti 2018

Om jag gör mig av med bilen så behöver jag aldrig mer jobba igen

Jag satt och räknade och insåg att den enda fasta kostnad som gör mig bunden till en inkomst är bilen. Det innebär att om jag gör mig av med bilen så behöver jag aldrig mer jobba igen. Mina nuvarande utdelningar täcker mitt bolån, avgiften till föreningen, försäkring, bredband, elräkningen, mobiltelefon och matkostnaden. Jag är med andra ord safe alltså, kan jag slappna av nu?



Ja, jag kan faktiskt slappna av. Det känns otroligt skönt att veta att jag klarar mig om det skulle vara så att jag blir less på det jag gör nu och vill ta paus ett tag. Eller som i vintras när jag opererade mig, att kunna ta ledigt en månad när försäkringskassan inte betalade ut sjukersättning. Jag står på egna ben, utan att vara beroende av varken stat eller någon annan. Det är en grymt skön känsla faktiskt.

Jag vet att mina passiva inkomster är väldigt små men det är inte det som är grejen. Det viktiga är att de täcker mina fasta kostnader, mina kostnader är små därför behöver jag inte mer för att känna mig trygg. Hade mina kostnader varit på 15.000kr i månaden så hade jag fått spara i något decennium till för att kunna känna trygghet. jag hade troligtvis inte kunnat gå ner på halvtid då jag gjorde det heller.

Jag får ofta höra att mina passiva inkomster är så små, att jag bara kommer att "överleva" när jag slutar jobba helt, en bit innan min 40-årsdag. Det många som säger så missar är mina låga kostnader. De passiva inkomsterna säger ingenting om man inte tar hänsyn till kostnaderna. Låga kostnader gör att man får mer i fickan, mer att ha kul för. Låt er aldrig påverkas av vad andra säger, det är vi själv som skapar våra drömmar.

Känner du en ekonomisk trygghet i ditt liv just nu? Om något saknas för att du ska känna det, vad i så fall?


Målet med mina investeringar är att inom kort kunna leva på utdelningar. Om du också vill kunna leva på utdelningar så rekommenderar jag att börja med att öppna ett ISK/aktiekonto. Det gör du hos t.ex. Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här. *(affiliatelänk)
* Läs mer om affiliatelänkar här.

43 kommentarer:

  1. Tror du glömmer en del räkningar,tandläkare,kläder,fritidsaktiviteter,nöjen,resor,annars blir tillvaron mkt fattig och innehållslös

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Läs gärna på sidan om utdelningsmål så ser du min plan mer i detalj, där finns beräkningen för allt det du nämner. I det här inlägget menade jag att om jag säljer bilen nu så klarar jag mig helt på utdelningarna utan att jobba. I ett sånt läge ligger inte fokus på resor och om jag skulle vilja resa eller åka skidor så räcker det med ett par dagars jobb för att få in pengarna till den resan då.

      Det är alltså tryggheten att göra vad jag vill resten av livet, inte göra saker pga ekonomiska intressen. I min värld skulle det inte bli tråkigt och att bara sitta hemma kommer inte att ske :).


      Tack för kommentaren! / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Funderingar kring varför frihetsmaskinen söker sin frihet. Dålig uppväxt litar inte på någon särskilt inte sina föräldrar, måste vara självförsörjande. Blivit rädd för arbetslivet kanske bristande social kompetens. Extremt maskulin väjer inte för nåt för att bli fri är högsta prio. Är frihetsmaskinen en störd individ eller frisk? Svaret ligger djupare än vi tror hos oss flesta som vill bli fria än att bara sluta vilja jobba.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå anonym. Vilken imponerande svada av wannabe-psykologi du kör. Låter som klassisk projicering men det vore oförskämt av mig att antyda något sådant.

      Radera
    2. Anonym: jag tror att den djupare meningen som du pratar om handlar mångt och mycket att följa sin inre röst (alla har en sån) och strunta helt hur detta samhället är uppbyggt. Därmed inser man att samhället vill att alla ska jobba för samhällets bästa men det innebär inte att det är för ditt bästa. (Eller är du bara ett troll som inte har en aning om vilken diskussion du just gett dig in i)

      Radera
    3. Hej Anonym.

      Det spelar väl egentligen ingen roll varför Frihetsmaskinen vill nå sin frihet. Jag tror knappast det beror på någon dålig uppväxt eller att han har bristande social kompetens eller något annat negativt som du skriver. Utan mer på en strävan efter ett liv med mindre måsten.

      Radera
    4. Tjena Anonym!
      Du har nog rätt i att alla människor har något djupare i sig som behöver bli "fri". Det tar sig bara uttryck på olika sätt. Men när du slänger ur dig massa påståenden som inte har någon som helst förankring i verkligheten (utan endast i ditt huvud) så tycker jag att det är osmakligt gjort.

      Skriv och fråga på ett ödmjukt sätt om du har funderingar kring Frihetsmaskinens frihetssökande och öppna för en god dialog istället för att börja passiv-aggressivt på ett beskyllande sätt som om du "vet" något. Ditt inlägg säger mer om dig och din karaktär enligt mig, dock önskar jag dig all lycka i livet och hoppas att du tänker till nästa gång du känner för att skriva något liknande.

      Radera
    5. Han klarar nog lite funderingar kring hans personlighet. Han är ju extremt inställsam också, vill inte klampa nån på tårna allt är bara positivt. Fick han vara arg när han var barn? Vart går gränsen, när blir han arg? Kan han bli arg och i så fall när och varför? Är frihetsmaskinen en beta personlighet?

      Radera
    6. Att oombedd psykoanalysera i kommentarerna är riktigt läskigt. Lägg ner bara.

      Radera
    7. Vad spelar det för roll vilka bevekelsegrunder Frihetsmaskinen har. Tycker att det är upplyftande med människor om har tankar hur de vill ha sina liv oavsett förutsättningar och villkor.
      Du som försöker dig på en analys, eller massa larv snarare, hitta på något eget istället, något med dit liv t ex./Mo

      Radera
    8. Till Anonym: Istället för att som dig fundera på varför Frihetsmaskinen med fler ,inkl mig själv, vill bli fria, varför inte vända på frågan?
      Hur kommer det sig att 99% av Sveriges befolkning går och jobbar ett helt liv utan att någonsin ställa sig själva frågan varför?
      Kan det vara så att dom är så hjärntvättade av systemet och av normer i samhället att dom slutat leva sina liv och slutat drömma och nu bara flyter med strömmen och låter sina liv passera, ungefär som myror i en myrstack?
      Eller vågar dom inte slå sig fria? Som långtidsdömda fångar som efter kanske 40 år i fängelse inte vill bli frisläppta?
      Konstigt är det i alla fall att "alla" tycker att just vid 65-69 års ålder är det lämpligt att gå i pension. Hur kan det vara så?

      Radera
    9. Tja Anonym 19:26,

      Intressanta funderingar. Det kan säkert ligga något i att jag inte riktigt litar på att samhället kommer att klara av att ta hand om oss på samma sätt om 40 år, men grunden i allt är att jag vill vara fri. Fri att välja vad jag vill göra och bestämma öve min tid. I dagens samhälle är det enklaste sättet att nå det som jag hittat att bli ekonomiskt fri. Egentligen tror jag inte att det behöver vara så mycket svårare än så, jag ser inte det ekonomiska så allvarligt som många andra kanske gör. Jag vill leva och ha kul, ett arbete tar för mycket av tiden man kan ha roligare på.

      Jag får nog försöka skriva ett inlägg och få fram lite mer om varför jag strävar efter det jag gör, förstår om det är svårt att förstå för många eftersom normen är äta, jobba, sova typ.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Vilka trista svar du får. Vill säga: bra jobbat! Förstår precis känslan. För mig krävdes att bygga upp en rejäl buffert innan jag vågade slappna av och känna mig ekonomiskt trygg, för första gången i mitt liv. Jag är 40, har ett bra jobb men har haft en del stora kostnader tidigare som legat utanför min kontroll. Hur som. I början av året kunde jag ffg investera. Började försiktigt med indexfonder. Möjligen hade jag föreläst mig på Bolmesons blogg. �� sedan upptäckte jag bl.a. din blogg, Frihetsmaskinen, kronan till miljön m.fl. Det tog mycket självövervinnelse och arbete med min överdrivna försiktighet, men nu äger jag sju mindre aktieposter. Om börsen kraschar i oktober är ingen större skada skedd, men än så länge är det oerhört spännande att följa hur vissa av dem växt 10% på en månad. Det kan jämföras med 1.15% på ett år på sparkontot hos BlueStep. Beroendeframkallande...! Nu för tiden måste jag stoppa mig för att inte gå in med mer inför en sättning... Det trodde jag inte om mig själv för säg ett år sedan. Tack för det, finanstwitter och -blogg! ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Tack! :) Vad kul att höra om resan du gjort och att du nu känner en ekonomisk trygghet, det är en grym känsla! :)

      Vad kul att du hittat intresset och börjat investera det är kul att se hur allt växer och möjligheter öppnas. Samtidigt måste man veta att det kan gå ner, precis som du skriver om. Tack så grymt mycket för kommentaren, det är såna här kommentarer som peppar en vidare att skriva, sjukt kul! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. De konstiga frågetecknen ska vara leende smilies.

    SvaraRadera
  5. Trista kommentarer ovan...
    Tycker det låter jätteskönt att veta att man klarar sig även om man inte kan/orkar/vill arbeta. Sen är det ju naturligtvis bra att ha en liten säkerhetsmarginal innan man checkar ut från arbetslivet för gott, räntorna kan ju tex gå upp med ökade kostnader för både lån och avgift till Brf. Men i slutändan så är det ju man själv som vet vad man behöver och vad man klarar av att leva för. Går aldrig att jämföra FI mellan olika människor, alla har ju helt olika situationer. Vissa har barn, andra bor på platser där man måste ha bil, osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja det kan uppfattas trist men jag är gärna öppen för diskussion och förstår om vissa har andra åsikter osv.

      Det är ju så som du säger, alla har olika förutsättningar och då får man anpassa allt därefter. Jag har räknat in så att jag klarar lite räntehöjning på de kostnader jag anger så det ska vara lugnt men sen vet man ju aldrig, men då får man ta det när det väl händer.


      Tack för en bra kommentar! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Att vara fri är också extravagant tillvaro, precis som frihetsmaskinen skriver. Att inte behöva sälja vår arbetskraft utan att på riktigt vara fria att göra vad vi vill, lite som Marx pratade om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Så känner jag med, det är en lyx att äga sin tid men vi ser det alla på olika sätt såklart.

      Tack för din kommentar! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Hej där Maskinen. Jag får gratulera till bra nivå på utdelningarna. Snyggt jobbat! Tråkigt med de negativa kommentarerna från några av de anonyma här uppe. Låt dem inte störa dig utan lev ditt liv så som du vill.

    Aktiepappa - en blogg om ekonomi och aktier

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Aktiepappa,

      Tack ska du ha! :) Det är lugnt, det är första gången jag hör liknande kommentarer och alla har rätt att ifrågasätta och undra, vi är alla olika och så ska det vara! :) Jag kör vidare mot mina mål!

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Kul att du är nära den finansiella friheten - bra jobbat! Det måste vara en härlig känsla.

    För att svara på din fråga i korthet: Jag har själv själv en bra bit kvar till den ekonomiska friheten, men känner trots detta viss konomisk trygghet. Vi har höga kostnader och skulle säkerligen kunna skära en del dör, men väljer att inte göra så för närvarande. Det som saknas är därmed mer pengar. :-)

    Återigen - grattis!

    Mvh

    Egon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja egon,

      Tack! :) Ja det känns grymt skönt!

      Jag förstår det, du har riktigt bra inflöde av utdelningar och skulle säkert kunna justera om ifall det behövdes :). Bra jobbat du med!


      Tack igen! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Svar
    1. Tja nonhosonno,

      Tack! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Bra jobbat Frihetsmaskinen :) Även jag känner mig förhållandevis trygg med min ekonomi just nu. Är man bara säker på att utdelningarna kan betala det viktigaste har man kommit långt. Tids nog växer portföljen på och så länge man inte höjer sina omkostnader för mycket borde man känna sig friare de äldre man blir. Fortsatt lycka till med dina mål och grattis! :)

    Med vänlig hälsning Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Tack ska du ha! :) Ja du har kommit långt och är bra på att hålla kostnaderna så förstår att du känner dig trygg :).

      Tack igen och mot 2 millar nu! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  11. Tack för en mycket inspirerande och trevlig blogg!:) bytte själv ut min bil mot en mindre och billigare i veckan .. för att komma närmare min frihet! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Tack ska du ha, kul att du gillar bloggen! :) Snyggt gjort! Hur långt har du kvar?

      Tack för att du kommenterar! :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  12. Jag kan hålla med lite vad alla skriver men gå inte för tidigt i pension. Att göra sig av med bilen tycker jag är ok om du kan åka buss till slalombackarna, stranden, köpcentrat mm. Annars tror jag det blir en enorm påfrestning att inte ta sig dit man vill. Kämpa på ett tag till och försök arbeta 100% för att kunna gå tidigare är mitt tips. Jag tror att man blir lite kokko om man måste vrida och vända på varje slant.
    /Kör hårt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja leva Drömmen,

      jag förstår vad du menar och jag kommer inte att göra mig av med bilen som det ser ut nu. Det är om jag skulle flytta eller bo längre perioder utomlands som det skulle kunna bli aktuellt eftersom den antagligen ändå skulle vara mer belastning än nytta och nöje då.

      Du menar att jag ska börja jobba heltid igen för att kunna sluta snabbare? Tyvärr finns det inte på kartan för min del, trivs för bra med att jobba halvtid och målet är inom räckhåll ändå! :)

      Tack för kommentaren och bra råd! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  13. Tjena! Bra jobbat. Det är verkligen inspirerande inlägg för en själv som är i början av sin utdelningskarriär ;)

    Jag vet inte hur mycket du använder din bil, men skulle det inte vara möjligt att göra sig av med den och leasa/hyra en bil endast då du verkligen är i behov av en?

    // Frilans

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Frilansportföljen,

      Tack, riktigt kul att du läser och kommenterar! :)

      Vi använder den inte så mycket så det är möjligt att det skulle funka, men just nu använder vi den mestadels helt oplanerat så vet inte hur det skulle funka praktiskt. Men jag ska kolla upp alternativet.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  14. Bra jobbat Frihetsmaskinen! Jag känner mig också ekonomiskt trygg nu, då jag egentligen tror jag skulle klara mig nu om det behövs, men då ganska exakt om jag inte byter boende, samt skulle jag behöva ha mer koll på utgifterna, tänka mig för mer och inte kunna bygga upp buffert mer. Tänkte bygga upp portfölj och buffert lite till, så det finns mer marginal. Även om jag vet att nuvarande boendet skulle ge mig marginalerna. Tror det också finns risk för försämringar gällande skatten på ISK, så vill även ha marginal där. Bil vill jag kunna räkna in i budgeten, tänk på att när du är helt fri har du mer tid att göra utflykter till havet och annat. Känns det som att cykel/buss funkar lika bra ja då är det bara att sälja bilen sen, men tycker du ska ha med bilen i din budget ”för säkerhets skull”. Jag vet inte din exakta ålder, men är lite äldre än dig, har passerat den gräns där du tänkt bli fri. Tycker det är svårt att avgöra exakt när man skulle vara ”klar”. Den ena kommentaren av en anonym högre upp visar nog hur en del kan resonera kring de här frågorna och ett skäl till att man nog inte ska vara för öppen i real life. Tror även att många personer i omgivningen blir provocerade eller lite skeptiska. Avundsjuka kan även väckas. Har man tur är personen positivt intresserad. Därför fyller också din och andras bloggar och kommentarer en viktig funktion, då vi intresserade får chans att läsa och diskutera kring frågor som vår egna omgivning kanske inte riktigt är insatta i eller ens förstår. /C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja C,

      Tack ska du ha! :) Ja det är en evig balansgång det där när och vid vilken nivå man är redo. Jag har väl mer eller mindre bestämt mig för att jag får chansa lite för att inte jobba för länge som storugglan pratade om. Just nu ligger bilen i budget och den budgeten är planen att hålla men man vet ju aldrig hur det blir om man vill sluta lite tidigare.


      Ja, jag är försiktig irl för jag vet att en del kan bli provocerade och avundsjuka. Vissa är genuint intresserade och det är kul men det är inte värt att riskera att leva med de jobbiga sidorna så lättare att bara hålla det anonymt. Jag håller med om att det är skönt att det finns bloggar där vi kan prata öppet om det bakom anonyma alias, det är där vi kan hittalikasinnade och vara ärliga i våra planer och drömmar.


      Tack återigen för en bra kommentar C! Hoppas vi kan fortsätta att följa varandras resor mot friheten :) Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  15. Bra jobbat, Frihetsmaskinen! Tycker du är ett föredöme i vår sfär.

    Risken att jobba för länge är den överhängande om man vill nå friheten. Tiden kommer aldrig igen. Arbetslivet kan man alltid gå tillbaka till. Ny bil kan alltid införskaffas. Om man mot förmodan skulle ångra sig.

    Man får heller inte glömma att livet växer och blir större av utmaningar.

    Jobbade själv ett antal år för länge på grund av okunskap. De åren kommer inte tillbaka. Önskar ingen annan att göra samma misstag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Storugglan,

      Tack, det var fina ord, tack! :)

      Det är intressant att höra de orden från en med erfraenhet och "been there" jag har hört flera andra säga samma sak och jag litar mer på de med erfarenhet än mig själv och andra som bara gissar. jag vill som du råder till inte jobba för länge och kommer ta chansen såå fort jag får den.

      Tack för en bra och intressant kommentar! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  16. Jag förundras över att så många sparbloggare har bil? Kan förstå de som är barnfamiljer men som ung finns ju inga starka skäl om man bor i storstäder eller mellanstora städer. De fasta kostnaderna bara av att ha bilen är ju onödigt stora och den har i princip aldrig något investeringsvärde utan blir bara mindre och mindre värd för varje år som går. Jag har körkort men har aldrig ägt en bil. Det innebär inte att jag aldrig kör bil, lånar bil ibland och hyr någon gång på semestern. Som helhet blir det mycket billigare för till vardags behöver jag den aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utlandsutdelaren,

      Jag förstår dig, det ser nog helt olika från person till person. Att ha bil är svindyrt egentligen men för vår del ger den mycket då vi använder den för helgresor, skidåkning, kanotturer, cykling mm. men självklar är det dyrt.

      Om vi flyttar eller reser mer i framtiden kommer vi troligtvis sälja den eftersom vi inte är beroende av att utnyttja tiden hemma på samma sätt som om man kan bo ett flertal månader på olika ställen.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  17. Jag har en 15 år gammal Volvo som rullar cirka 700 mil om året. Månadskostnad de senaste 5 åren inkl ALLT öven bensin är 4000 kronor. Ett dyrt nöje. Mi st det dubbla om det varit en ny Volvo....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja det är lätt att lura sig själv, vilket jag säkert också gör. Bilen kostar väldigt mycket i förhållande till vad den ger i många fall. Ibland är det iofs tvärtom, men visst skulle det vara skönt att känna att man klarade sig utan.

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  18. Frihetsmaskinen hoppas du inte bryr dig om den tråkiga kommenteraren som försöker "analysera" dig bara för att provocera dig. Tror att den personen har dykt upp här i ditt kommentarsfält förut, med sina knasiga kommentarer, somliga är lättroade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Tack för omtanken, jag uppskattar det! Det är helt ok faktiskt då jag inte tar det personligt. Det kan vara bra med ifrågasättande, ju mer jag blir tvungen att tänka igenom mina beslut, ju mer säker blir jag på vad jag vill känns det som. Alla är olika och det jag gör kanske är rätt för mig men fel för någon annan, det viktigaste är att ha kul och vara lycklig! :)

      Tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera