fredag 4 december 2020

Handelsbanken Hållbar Energi - Avkastning över 80% senaste året

Igår veckan jag in ytterligare en fond med hållbarhetsfokus i portföljen, Handelsbanken Hållbar Energi A1. Den här gången blev köpet hos Avanza eftersom SAVR inte har den här fonden och summan jag köpte för var 5000kr. Pengarna fick jag från lite försäljning av Resurs Bank.

Handelsbanken Hållbar Energi A1 är en aktiefond som har fokus på energieffektivisering, alternativa energikällor och miljöteknik. I korta drag kan man säga att den investerar i bolag som ska begränsa utsläpp av växthusgaser och koldioxid. Den har presterat extremt bra i år och är en av de bästa fonderna med en avkastning på nästan 80% sedan årsskiftet.

Kolla fondens avkastning för olika tidsperioder här


Innehåller affiliatelänkar


Handelsbanken Hållbar energi A1


Handelsbanken hållbarhetsfond är en fond jag själv haft ganska dålig koll på och fått upp ögonen för den senaste veckan. Bland de största innehaven hittar vi främst företag inom solenergi och vindkraft, ett område jag definitivt tror på framöver.

Anledningen till att jag tog in den här fonden är för att det här är ett område jag själv har dålig koll på och inte så stort intresse i. Tanken är att få en liten position att följa och troligtvis öka i framöver. 

Anledningen till att jag skriver om den här på bloggen är för att jag vill vara transparent med alla köp och ändringar som sker i min portfölj.


Handelsbanken Hållbar Energi innehav


Kollar vi innehaven i Handelsbanken Hållbar Energi så måste jag erkänna att här har jag väldigt dålig koll. Det är marknader jag känner till dåligt och branscher jag tidigare inte varit investerad i, därav att jag tagit in den. Jag låter andra sköta det jag inte kan.

Ett par av fondens största innehav hittar vi även i Proethos Fond som jag skrev om häromdagen.



Se senaste nyheter och utveckling för Handelsbanken Hållbar Energi här


10 största innehaven


1. Xinyi Solar Holdings Ltd

Producent av solpaneler och "solarglass".

2. Darling Ingredients Inc

Amerikanskt livsmedelsföretag som utvinner ätliga- och oätliga ingredienser från bio-näringsmedel.

3. EDP Renovaveis SA

Tillhandahåller energilösningar främst genom förnybar energi och vindkraftverk.

4. Vestas Wind Systems

Danskt företag som tillverkar vindkraftverk, man har även hand om service etc. för sålda vindkraftverk.

5. Hannon Armstrong Sustainable Infrastructure Capital Inc

Amerikanskt företag som erbjuder finansiering till företag inom förnybar energi.

6. Daqo New Energy Corp

Tillverkare av polysilikon och kiselplattor som används i solenegiprodukter.

7. Ormat Technologies Inc

Amerikanskt bolag som bland annat driver projekt inom förnybar energi och säljer elektricitet.

8. Xinyi Energy Holdings Ltd


9. Scatec

Norskt företag som utvecklar och tillverkar solenergi- och solcellsanläggningar.

10. First Solar Inc

Amerikanskt företag inom design och tillverkning av elproducerande solmoduler.


Avkastning 2020


Ok, om vi börjar med att kolla fondens avkastning för senaste året så är det brutal. Om vi går in på Avanzas topplista över de fonder med bästa avkastning under 1 år så ligger den i dagsläget på fjärde plats, av alla fonder på listan.





Avgift / Förvaltningsavgift


Handelsbanken Hållbar Energi har en förvaltningsavgift på 1,50% och en total avgift på 1,60%. Det är en väldigt hög avgift och på gränsen till brutal, precis som deras senaste avkastning.

Egentligen är det här en alldeles för hög avgift för vad jag normalt accepterar men jag har vikit mig den här gången på grund av avkastningen och att fonden innehåller innehav som jag inte har tillräcklig koll på/möjlighet att investera direkt i.

Förvaltare


Handelsbanken, Patric Lindqvist

Hur mycket har jag investerat i fonden?


Som jag sa i inledningen av inlägget så har jag köpt för 5000kr. Det är en väldigt liten del av min totala portfölj och jag vet faktiskt inte hur mycket jag kommer att investera i den framöver, troligtvis lite mer.

Jag gillar inte att ha små, helt obetydliga innehav så jag lär investera i alla fall 20-25.000kr så att det åtminstone motsvarar någon procent av totalen. Egentligen borde jag sikta på 50-60.000kr. Jag kommer att uppdatera om jag köper mer.

Har du Handelsbanken Hållbar Energi i portföljen? Skulle du kunna tänka dig att köpa den?


16 kommentarer:

  1. Jag gjorde som du för några veckor sedan, fin fond verkar det som. Har den i en pensionsförsäkring, får se om jag byter bort någon mer fond mot denna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja,

      Ok, ja vi får se hur den går framöver, blir nog några till köp för mig skulle jag tro :).

      Mvh / frihetsmaskinen

      Radera
  2. Denna gick ja in i 2018,haft en fantastisk utveckling.
    Annan intressant fond inom samma område är robur transition energy, nystartad fond som har ett lite annat utbud av bolag.
    Kör båda i den privata delen av mitt sparande, medans handelsbanken hållbar energi, ger bra avkastning i ppm delen.

    /KGA

    SvaraRadera
  3. Tjenare Frihetsmaskinen, den fonden är riktigt fin. Rekommenderar dig att kika in iShares Global Clean Energy från BlackRock som är överlägsen på det området enligt mig.

    SvaraRadera
  4. Har generellt endast aktier i min portfölj men har haft denna några månader i min PPM när jag viktade om och bytte lite fonder där (har idag 3 fonder där)
    Mvh/Kemoko

    SvaraRadera
  5. Hej! Gissar att du njuter av friheten och inte hinner med bloggen. :-) När du en dag får tid undrar jag om du har möjlighet uppdatera portföljen?
    Ha det bra i vinterlandet!

    SvaraRadera
  6. Vart har du blivit av? Saknar dina inlägg!

    SvaraRadera
  7. Vad gör du nu för tiden? Det var alldeles för länge sen vi.. du skrev!
    /Christer33

    SvaraRadera
  8. Till er som undrar la Frihetsmaskinen ut ett inlägg på instagram idag, där han skriver att han har spännande saker på gång. Så vi får hoppas på ett blogginlägg så småningom :)

    SvaraRadera
  9. Saknar också.... Är inne här varje dag för att kolla efter nya inlägg :)

    SvaraRadera
  10. Någon som har några tankar kring när raset i Handelsbanken hållbar energi kan vara över. Tänker att det borde vara läge att gå in i närtid..

    SvaraRadera
  11. Samma här...saknar också :)

    SvaraRadera
  12. Where you at fam?

    SvaraRadera
  13. Har covid tagit dig?

    SvaraRadera