tisdag 6 april 2021

AMF Aktiefond Småbolag - Småbolagsfond med låg avgift!

Jag har under det senaste året möblerat om lite i portföljen och bland annat tagit in AMF Aktiefond Småbolag. Anledningen till de här förändringarna är att jag vill ta bort mindre innehav som jag inte längre tror kommer att ge en bättre avkastning än index framöver, istället ersätter jag de med fonder som tidigare presterat bra, bland annat AMF:s småbolagsfond med låg avgift.

Eftersom jag har fått frågor om jag gjort några ändringar i portföljen tänkte jag gå igenom mina nya innehav (eller de jag har ökat i) i egna inlägg framöver.

AMF Aktiefond Småbolag är en aktivt förvaltad fond inriktad på små- och medelstora företag. Fonden placerar främst i svenska aktier och med en hög risk. Det innebär också möjlighet till en hög avkastning vilket den gett den senaste tiden. Senaste året har fonden haft en avkastning på nästan 100%.

Kolla in fondens utveckling för olika tidsperioder hos Avanza


Innehåller affiliatelänkar


AMF Aktiefond Småbolag - 10 största innehaven


Fonden har en skön blandning av olika företag i olika branscher. Däremot ser vi att tillväxten har varit bra i dom och att de gjort bra val av investeringar. Här nedanför ser du de 10 största innehaven i AMF Aktiefond Småbolag just nu (2021).


1. Sinch

Teknikbolag som erbjuder molnbaserade kommunikationstjänster. Aktien har stigit 265% det senaste året.


2. Avanza Bank

En av Sveriges största digitala banker för fond- och aktiesparande. Det är min egen favorit där jag har +95% av mitt totala kapital.


3. Trelleborg

Industribolag som tillverkar specialprodukter för bland annat fordonsindustrin, transport och lantbruk.


4. Mips

Är kända för MIPS Brain Protection System som integreras i befintliga hjälmar.


5. NIBE

Industribolag som erbjuder lösningar inom värme- och energieffektivisering.


6. Medicover

Inriktade mot vård och omsorg, erbjuder servicetjänster inom bland annat hälsovård.


7. Beijer Ref

Handelskoncern inom kyla och klimatreglering.


8. Indutrade

Är en återförsäljare av komponenter för industrin.


9. Swedencare

Erbjuder bland annat foder, munhygienprodukter och schampo för djur. 


10. Electrolux

Välkänd tillverkare av hushållsprodukter.


Avkastning/Utveckling 2021


Om vi tittar på en tidsperiod på de senaste 12 månaderna (senaste året) så har AMF Aktiefond Småbolag haft en grym utveckling, närmare bestämt +91,8%!

Visst, det mesta har gått bra det senaste året, men om vi jämför med OMXS30RI (index inklusive utdelning) så har fonden ändå gett 35% högre avkastning. Fonden har haft en historik GADR kring 17-18% (10 år).

Det är inte bara senaste året fonden har utklassat index utan även på 3- och 5-års sikt har det avkastat nästan dubbelt så bra som index och på 15-års sikt nästan 3 gånger så bra som OMXS30RI.





Avgift / Förvaltningsavgift


Fondens totala avgift är 0,45%, varav 0,40% är förvaltningsavgift. För att vara en aktivt förvaltad småbolagsfond är det här faktiskt ganska billigt. Om vi dessutom tittar på avkastningen så är det riktigt bra.

Förvaltare


Fonden förvaltas sedan 2006 av Angelica Hanson.


Branscher och marknader


Fonden investerar i flera olika branscher och marknader som vi kan se nedanför. Det är nästan uteslutande svenska företag men bland branscherna är det väldigt spritt.



Investerar i småbolag till hög- risk och avkastning


Ok, nu har jag snabbt gått igenom fonden, vad den investerar i och vad den har för strategi. Kort sagt kan man säga att den investerar i "små" och medelstora bolag till en förhållandevis hög risk.

Den högre risken ger möjlighet till en betydligt bättre avkastning än index, det kan vi tydligt se på historiken. Jag gillar risktagandet och har därför valt att ta in fonden i min portfölj. Det är egentligen ganska logiskt att mindre bolag har en högre uppsida än väldigt stora bolag.




Hur mycket äger jag i fonden?


Jag har runt 65.000kr i AMF Aktiefond Småbolag. Jag kan lätt tänka mig att öka till 100.000kr i fonden framöver och kommer i så fall att placera om befintligt aktiekapital.

Du kan se min portfölj här. Den är inte uppdaterad med de senaste förändringarna men mycket är sig likt. Jag kommer att uppdatera portföljen snart så att allt stämmer till 100%. De största förändringarna jag har gjort den senaste tiden är att flytta över mer kapital i fonder.

Har du AMF Aktiefond småbolag?

2 kommentarer:

  1. Funderar faktist AMF aktiefond småbolag. Vad tror du om finska sampo oyj?

    SvaraRadera
  2. Ägt sedan många år tillbaka, både i allmänna portföljen och pensionsväskan. Och Angelica Hansson verkar vara en lugn och sansad förvaltare med kött på benen, det lilla man sett om henne i medier är förtroendeingivande.

    SvaraRadera