torsdag 27 maj 2021

Tjänade 50.000kr skattefritt på en dag genom aktier!

Kanske lite klickbait-rubrik men ändå inte. Idag var en sjuk dag på börsen och jag tjänade 50.000kr skattefritt på mina aktier, ok för att vara exakt var det 47.806kr.

Självklart ser inte alla dagar ut så här men det är inte ovanligt att portföljen går upp- eller ner 30-40.000kr snabbt på en dag nuförtiden.

För att förtydliga lite så är det ju inte helt skattefritt, jag betalar ju en schablonskatt på 0,375%. Det är ju löjligt lågt och så nära skattefritt man kan komma. Om jag t.ex. skulle få en avkastning på 15% på 330.000kr innebär det 50.000kr avkastning. På det skulle jag få skatta drygt 1200kr, vilket motsvarar knappt 2,5% skatt. ISK for the win!

(Det här blogginlägget skrevs förra veckan, men jag glömde posta det ;)



Innehåller affiliatelänkar


Vilka aktier gav mig 50.000kr idag?


Det är egentligen 5 innehav som genererade de största pengarna idag. Det var 4 aktier och en fond.

1. Evolution Gaming


Evo är relativt ny i min aktieportfölj och den har presterat rätt bra på kort tid. Jag började köpa i mig för kanske 3 månader sedan och har succesivt ökat, vilket också höjt mitt GAV.

Mina första köp är upp omkring 50% och de som kommit in i aktien tidigt har gjord en grym resa! Evo har faktiskt väldigt snabbt tagit sig in bland mina 10 största innehav.



2. Latour


Latour som är ett av mina större innehav har gått väldigt bra den senaste tiden och substanspremien är nästan extrem nu på omkring 60%. Aktien är upp runt 43% de senaste 3 månaderna och har gett bra skjuts till portföljen.

Egentligen känns det nästan som jag vill sälja av lite här med tanke på substanspremien men jag har gjort det förr. Och det har straffat sig då aktien fortsatt upp.



3. Spiltan Aktiefond Investmentbolag


Det tredje innehavet som bidrog till att jag tjänade 50.000kr på en dag var Spiltan Aktiefond Investmentbolag. Det här är också ett av mina största innehav och den har varit med mig länge.

Jag har i dagsläget ingen plan på att öka- men inte heller sälja av något. Den får ligga och fortsätta växa, den har väl inte stuckit ut men har gett bra avkastning historiskt tycker jag.



4. Investor


Investor är mitt största portföljinnehav. Den hjälper nästan alltid till i bra dagar och den här dagen var inget undantag. Tack vare storleken ger den bra hjälp oavsett hur mycket den går upp.

Investor har jag faktiskt funderat på att öka lite i, genom att sälja av annat. Det är en aktie jag gillar.



5. Embracer


Det femte innehavet som hjälpte mig till en dagslön på 50.000kr var Embracer. Även det ett nytt innehav i min portfölj. Jag har köpt på mig ganska mycket, ganska snabbt den senaste månaden. Planen är att hålla och kanske öka lite om det skulle dippa.



50.000kr motsvarar 2 heltidslöner


Ok, nu till själva poängen med inlägget. Som jag skrev så kanske det var lite "klick-bait", men ändå inte. Grejen är att jag tjänade ju faktiskt nästan exakt 50.000kr på en dag, typ skattefritt den dagen.

Snabba cash?

Visst, vi betalar en schablonskatt, en låg skatt vid normal avkastning. Men just där och då tjänade jag 50.000kr på en dag, utan att ens göra något. Det är mer än vad jag någonsin tjänat under en månad i hela mitt liv tror jag faktiskt.

Om jag inte räknar inte lägenhetsförsäljning.

För mig är det mäktigt!


Bara grejen att det här är möjligt, att få uppleva det är grymt mäktigt. Jag skulle aldrig kunnat göra det om det inte var för att jag började med aktier. Jag skulle aldrig få känna på de här dagarna då.

Det är inte bara "tur" att det händer. Det är många års hårt arbete och disciplinerat sparande som gör att jag någon gång ibland kommer få uppleva de här dagarna. På samma sätt som jag kommer få uppleva dagar där jag går back 50.000kr på en dag.

Det mäktiga är bara att lilla jag. Jag som hoppade av gymnasiet, som jobbade som städare när kompisarna pluggade högskola, kan få omsätta 50.000kr om dagen lite då och då :). Det är bara en kul grej.

Lägre skatt på kapital än arbete


En annan sak som är nice är skatten. Vi kan ju på ett sätt undvika skatten genom att spara i ISK eller Kapitalförsäkring. Visst, vi slipper den inte helt men om vi har en ok avkastning blir skatten låg procentuellt.

Nu orkar jag inte ta fram miniräknaren, men vid en helt rimlig avkastning på 10% behöver vi bara skatta runt 3,7% av vinsten. För oss, I Sverige är det en låg skatt. Även om vi redan skattat på pengarna ett par gånger tidigare ;).

Jag vet egentligen inte vad jag ville säga med inlägget. Egentligen vill jag väl bara säga, börja spara, börja investera! Tillslut kommer du ha dagar där du tjänar bättre än både Sveriges stadsminister, Höga chefer och annat folk.

Det kan kännas lite småkul ibland! :)

Det lite komiska är att nästan exakt samma aktier såg till att det blev en riktigt bra dag idag igen :).


Hur mycket har du tjänat på börsen som mest på en dag?

21 kommentarer:

  1. Ja det är alltid kul när det går upp. Det man med säkerhet vet är att nästa dag kan det stå -50000 kr, det har varit snabba kast senaste veckorna. Jag börjar lära mig efter ca 4 år att försöka strunta i de där dagliga rörelserna, men det är såklart kul att värdet ökar på det man köpt.

    Vi hade riktigt bra tider första kvartalet 2021 då gick portföljen upp med ca 500000 kr, nån enskild dag var det +70000 kr. Dock har vi knappt några tillväxtaktier som Evo eller Embracer, det är mest värdebolag och cyklisk industri, som tog ett glädjeskutt då. Senaste veckan har portföljen gått -11000 kr totalt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Exakt, det diffar upp och ner. Det kan vara sjuka rörelser när man tänker på det. Att man inte ens reagerar på att portföljen går upp eller ner på en dag det som tidigare var månadslöner.

      Grym start! Hur ligger ni till nu? Börsen har verklige varit snäll i år.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Så länge du inte har sålt så har du väl heller inte tjänat nåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Det var inte riktigt vad jag försökte säga i inlägget eller poängen. Poängen var känslan av att kunna omsätta så mycket pengar, utan företag, utan någon fancy anställning. Men det stämmer såklart, men samtidigt, om jag säljer och köper tillbaka, hur är det då?

      I slutändan är det ju ändå det långsiktiga resultatet som spelar roll, för mig är jag nöjd om portföljen presterar bra på flera års sikt. Men det tar inte bort att det kan vara kul med dagar när den går upp 50.000kr :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Gläds åt uppgången medan den varar, någon dag kommer det gå åt andra hållet och då kan det gå snabbt!

    Hade nästan bara Handelsbanken Hållbar Energi i min tjänstepension och hade samma positiva utveckling runt årsskiftet, sedan kraschade fonden. Även fastän jag är långsiktig var nedåtresan känslomässigt jobbig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Bilmek,

      Yes, alltså poängen var lite det, att våga vara glad för bra dagar även om vi vet att nerdagarna kommer. I längden kommer upp-dagarna vara fler dock.

      Oj, då förstår jag dig, hade du mer kapital att gå in med i nedgången?

      Jag har ganska bra erfarenhet av kraftiga nedgångar så jag brukar klara det bra känslomässigt. Nu senast i Corona gick portföljen ner 800.000kr, från 2,5 miljoner till knappt 1,7.

      Det var också där mitt i dippen jag slutade jobba helt, helt ärligt kändes det inte så jobbigt.

      Jag var även investerad vid finanskrisen och hade fonder som backande 60-70%. Hade dock inget större kapital då även om det var en stor del av mitt sparande då.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Jag tycker det är oerhört dumt med den här typen av inlägg där man lyfter fram en viss dags förändring, folk som inte är insatta i hur det fungerar (läs vänster-Ulla) tror på att det alltid är så här enkelt och föreslår högre skatter. Dom vet inte att när portföljen backar ett år så får du fortfarande stå där och betala skattmasen.

    SvaraRadera
  5. Vet inte om jag skrivit till dig tidigare om att ställa ut optioner mot dina innehav(Covered Calls) e.g. för EVO. Om du exempelvis ställer ut 14 options kontrakt (1400aktier) för Evo med lösen 16 Juli med lösenpris 1710kr, så hade du fått ca 70.000kr i premier att stoppa rakt ner i fickan :)

    SvaraRadera
  6. Jätteroligt att höra att det går så bra för dig och att det här med aktier verkligen fungerar :) jag är inte riktigt på samma nivå som +50k på en dag ännu, men dina inlägg är väldigt motiverande att fortsätta ösa på med investeringarna.. om jag räknat rätt så hoppas jag kunna vara där du är idag om ca 10 år :) . Skitbra blogg detta !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Fredrik,

      Yes, vissa dagar blir det ofattbara summor både upp och ner nu när bollen är i rullning. Kul att du läser bloggen och gillar den trots att jag inte skrivit något på flera månader nu.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Vad har hänt? Du bara försvann! Har du sålt lägenheten och lever vanlife?

    SvaraRadera
  8. Vad har hänt? Har du övergivit bloggen?

    SvaraRadera
  9. nu är det dags att du ger ett livstecken från dig,vi saknar dig!!!!

    SvaraRadera
  10. Är lite nyfiken på vad som hänt med dig? Har du förlorat alla pengarna eller bara njutit av din frihet? :) Eller hamnade du i den klassiska fällan: Att du efter mycket kort tid gråter dig själv till sömn varje kväll för du längtar så fruktansvärt mycket tillbaka till löneslaveriet? Ja, eller fälla och fälla, -det som med 100% säkerhet sker om man blir ekonomiskt fri enligt de som aldrig kommer bli det :D

    SvaraRadera
  11. Jag och många andra läsare börjar bli lite oroliga över din frånvaro. Hoppas allt är väl med dig!

    SvaraRadera
  12. This was one of the first money blogs that I found. Still waiting for you to post. Hope you are doing well.

    SvaraRadera
  13. Frihetsmaskinen finns på både twitter & instagram!

    SvaraRadera
  14. Är du bara på sociala medier nu? Ska kika efter dig där!

    SvaraRadera