måndag 29 juli 2024

Livet är enkelt - Vi gör det svårt!

Satt och tänkte lite kring en sak idag. Hade en perfekt morgon, vaknad, gjorde kaffe, avnjöt den i sängen, drack någon liter vatten.

Solen sken, men tog det lugnt, drack en till kopp kaffe. Körde lite armhävningar, sen på med löparskorna och ut i solen. Sprang en halvmil och fick så grymt många insikter, egentligen så självklara med ändå något som är så svårt för oss människor.

Innehåller reklamlänkar till Avanza

Vi springer alltid efter materialistiska belöningar

Ok, ska inte låta som någon hobbyguru nu, men ärligt. Det ligger typ i vår natur att att alltid sträva efter mer och bättre.. prylar. Större hus, bättre bil, mer pengar..

Men när jag sprang där påmindes jag om vad livet egentligen handlar om. Det enkla. Det närvarande. När jag sprang där kände jag endorfinerna spruta.

Jag tänkte på hur nice det var. Jag tänkte på frukosten jag skulle äta när jag kom hem. Jag tänkte på vad jag och tjejen ska göra senare på kvällen och senare i veckan.

Jag blev medveten om hur lycklig jag var för det jag hade, min förmåga att uppskatta nuet.

Det har ingenting med prylar att göra.

Skala ner för att skala upp livet?

Det här fick mig att reflektera lite över mitt eget liv. Sen jag slutade jobba har vi flyttat till olika ställen, vi har bott utomlands och vi har bott på flera ställen vi tidigare åkt på semester till.

Det har varit grymt! men har det gjort livet bättre? Både jag och nej, vissa saker har varit bättre än förväntat och vissa saker har varit sämre.

Men det viktiga jag tar med mig är att i slutändan är det dom enkla stunderna, i vardagen som är de bästa. Oavsett var man är någonstans. Oavsett hur dyrt hus man sitter i.

Skala bort för mer närvaro i nuet

Min viktigaste insikt på den här löprundan var att jag nog ska försöka skala ner ännu mer för att kunna vara ännu mer närvarande här och nu. Trots att jag redan lever ett fritt liv så jagar även jag ständigt nya saker.

De ligger nog i vår natur. Jag tror det skulle vara bättre för mig med mer fokus på en sak i taget för att få ut mer av det. Jag kan bli bättre på det.

Sen måste jag vara bättre på att nöja mig med det jag har. Det är som man ständigt vill se om gräset är grönare på andra sidan. Men samtidigt, hur ska man veta om man inte kollar? :)



Bästa 5km-löprundan hittills!

Som en bonus blev tiden på min 5km runda den bästa hittills. Utan att det ens kändas så ansträngande. kanske för att jag var så närvarande?

Jag började med korta promenader för 3 månader sen och började springa turer på någon kilometer för någon månad sen. Så dagens tid är jag riktigt nöjd med! Löpning börjar kännas riktigt kul nu! :)

Min läxa till imorgon

Jag ska gå upp kl:9, dricka kaffe och dricka vatten, ta en löptur, sen hem och äta frukost och bara ta dagen som den kommer och vara nöjd utan en tanke på att ändra något!

Har ni haft såna här tankar någon gång? Kommentera! :)

3 kommentarer:

  1. God refleksjon. Det enkle er ofte det beste i livet.

    SvaraRadera
  2. Många i vårt samhälle har svårt att ta till sig dessa tankar i sin konsumtionshets. Ett ord att hålla högt är "förnöjsamhet". Att vara nöjd och njuta av stunden.
    Nu skall jag åka och fiska:)

    SvaraRadera
  3. En god tanke med att våga släppa taget mer, och ha en alternativ väg om man måste ta ett nytt grepp under vägen.

    SvaraRadera