tisdag 11 juli 2017

Sålt lite Atlas Copco med 60% vinst

Jag har sålt av lite Atlas Copco. Jag lyckades tajma mina köp ganska bra och gick in hårt från hösten 2015 ända ner till under 170kr och slutade köpa nånstans på 169kr. Sedan dess är jag upp 60% i innehavet utan att räkna in utdelningar.



På dagens kurs kring 290kr ligger direktavkastningen på 2,3%, i kombination med att bolaget är känslig för många yttre omständigheter har jag valt att sälja av ett liten del. Pengarna har istället satts i arbete hos Axfood som handlas till nästan dubbla direktavkastningen.


Hur ser ni på Atlas Copcos värdering just nu?

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Som sagt var,snygg tajming!!
    Lycka till med Axfood.
    Med vänlig hälsning Jojje

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Jojje! Ja lite flyt ska man ha ibland ;). Tack, förhoppningsvis tickar det in stadiga utdelningar framöver.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Värderingarna i vissa bolag samt stämningen på på börsen påminner lite om denna video från 1929. Sen kraschade det.

    https://www.efn.se/bors-finans/borslunch-arkivet-23-oktober-1929/

    Nu hoppas vi på en fin rapport i Axfood :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  3. Gjorde exakt samma sak som du förra veckan, sålde Atlas Copco och köpte Axfood. Dock hade mina AC gått upp endast 34%...

    SvaraRadera
  4. Har själv gjort samma sak som du, dock för ett tag sedan. Gillar bolaget osv men sålde hela innehavet med 40% +. Köpte istället Castellum och Investor för pengarna

    SvaraRadera