måndag 11 december 2017

Portföljen över 1,6 miljoner kronor - Nu händer det grejer!

Boom! Idag hoppade portföljvärdet upp över 1,6 miljoner kronor! Jag har varit ute på en långpromenad i snöyran och inte lagt så mycket fokus på aktieportföljen den senaste tiden förutom att fylla på i mina innehav och återinvestera utdelningarna. När jag nu kom hem oh loggade in på kontot kunde jag konstatera att jag uppnått ett av mina mål, nämligen 1,6 miljoner portföljvärde.


Det här känns riktigt grymt faktiskt! Det är ett bevis på att portföljen krigar på i ur och skur, självklart har vi haft ett bra börsklimat men utdelningarna jobbar ständigt för att höja värdet. För varje utdelning som tickar in blir det fler köp och fler aktier till portföljen. I nedgång hjälper det till att bromsa lite och i uppgång puttar det på lite extra. Det har gått ganska snabbt för portföljvärdet att öka och det är inget jag kommer räkna med att det fortsätter att göra framöver. Det är ju däremot svårt att inte räkna på olika scenarier nu när det rullat på så bra. När jag når 2 miljoner så täcker jag i princip alla mina fasta kostnader och behöver enligt 4% regeln aldrig jobba igen, om jag bara vill överleva och bo kvar där jag bor nu.

Något jag har lärt mig och som jag tycker att jag äntligen blivit ganska bra på är att se till att pengarna alltid jobbar för mig. Tidigare har jag ibland varit för lat eller för feg och då har det varit lätt att det funnits likvider som legat utan avkastning på olika konton. Det är ju självklart en risk att ligga fullinvesterad men samtidigt är det ju ingen tvekan om att kassaflödet blir bättre, vilket gör att portföljen ökar från alla håll. Jag kör själv inga ränteplaceringar längre utan försöker sprida mellan, fonder, investmentbolag, aktier och preferensaktier. Jag har även en bostadsrätt. Jag ser hela min ekonomi som en helhet och varje liten del kommer påverka när jag kan kliva av arbetsmarknaden helt.

Hur fördelar ni erat kapital?




Målet med mina investeringar är att inom kort kunna leva på utdelningar. Om du också vill kunna leva på utdelningar så rekommenderar jag att börja med att öppna ett ISK/aktiekonto. Det gör du hos t.ex. Avanza gratis på 3 minuter genom att klicka här. *(affiliatelänk)
* Läs mer om affiliatelänkar här.

24 kommentarer:

  1. Ca 1,8 mille i aktieportfölj, ca 170000 i buffertkassa, portföljen ca 9% belånad. Vi sover gott om natten :=)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Snålgrisen,

      Det låter som ni löst det på ett bra sätt! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Grattis till 1.6 MSEK!

    Nådde själv 1 MSEK i portföljvärde IDAG :-). Har bara 1 månadslön i buffert, vilket räcker väl till.

    I övrigt 1.5 MSEK i lån på en lägenhet med värde knappt 4 MSEK (eller är det bara 3 MSEK snart?).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningsmålänningen,

      Grattis till en millen i efterskott! :) Det låter som vi kör lite samma race. Jag har också väldigt liten buffert och runt 1,5 miljon i bolag på en lägenhet som var värd knappt 4 miljoner för ett tag sen, nu vet jag inte vad den är värd ;).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. runt 1,5 miljon i bolån skulle det stå :)

      Radera
  3. 2 MSEK i aktieportfölj, inga fonder.
    Knappt 100 kSEK i utdelning.
    Bostad värd ca 4 MSEK. Lån 530 kSEK.
    Delägare i gård på landet som ger arrendeintäkter
    som täcker driften.
    Börjat bygga en kreditportfölj via Kameo och Tessin.
    Just nu knappt 1 månadslön netto i likviditet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Shit, du ligger bra till! Jag skulle nog klassat mig som fri i ditt läge :). Hur länge till planerar du att jobba?

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Jag planerar 3-4 år till innan jag drar i snöret, vill gärna ha 13 till 14 tusen i månaden från min portfölj.
      Glömde nämna att jag har ca 1.2 MSEK i pensionsförsäkringar och IPS. Sparade till max avdrag i dessa når man kunde i många år. Nu har jag slutat naturligtvis att spara i dessa och kör ISK och KF istället. Vill dock vänta med uttag av dessa tills efter 60.

      Dessutom funderar jag på att så småningom sälja lägenheten i stan och flytta till gården när jag blir äldre och blir trött på stadslivet. Pss får jag loss ytterligare kapital. Dessutom blir jag arvtagare till mina föräldrars villa i storstad och sommarställe med
      mina syskon dock hoppas jag naturligtvis att det dröjer länge innan det händer.

      Så jag ligger bra till rent ekonomiskt, men det har tagit ca 20 år från scratch. Men jag har inte snålat tycker jag själv utan mer varit smart med mina pengar.

      Typ: Undvikit att äga bil utom på senare år då jag gått ihop med ett syskon och delar en bil (begagnad förstås).

      Det bästa med att spara och investera ihop ett kapital om än så litet är att du gör dig mer och mer fri från andras kontroll av ditt liv. Som nu t.ex med höjd pensionsålder. Jag kan fullkomligt strunta i vad politikerna hittar på i det avseendet...



      Radera
    3. Tja,

      Härligt, då går du nog tidigare än mig! I mina öron låter du riktigt fri och lär ha riktigt stora marginaler när du går. Jag funderar också på att flytta från storstan när jag slutar jobba, det skulle bli en stor skillnad ekonomiskt, men framförallt är det naturen som lockar.

      Precis, man blir oberoende. Jag tänker inte ens på pensionen längre, klarar man mig på utdelningar vid 40 så lär man klara mig minst lika bra vid 70 :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Grattis till 1,6 miljoner :) Det går fort upp för dig nu :-) Själv ligger jag bara på runt 1 510 000 kr just nu. Tyvärr har inte portföljen utvecklats lika bra som jag har tänkt mig men jag är ändå nöjd med min avkastning. Lycka till och mot 1.7 nu ;)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Tack! :) Ja det har gått ganska snabbt, jag har haft en ok utveckling den senaste tiden och samtidigt har jag kunnat lagt in en del i portföljen då jag haft lite pengar över den senaste månaden. Det går ju upp och ner så jag tvivlar inte på att du är över 1,6 vilken dag som helst! :) Yes, vi ses vid 1,7! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Grattis! Strongt jobbat!

    Vad har du för boendekostnad? BR med låg belåning antar jag? Min utdelningsportfölj skulle ge ungefär 7 000 kr/mån med 4,25% DA men sedan försvinner ju lite i skatt också. Det skulle jag i princip kunna leva på i min rymiga hyresetta men skulle nog vilja ha minst 3 miljoner kronor innan man tar det steget.

    För egen del har jag ganska exakt en miljon kvar till din nivå för aktieportföljen. Mitt mål är att den ska passera 600 000 kr före årsskiftet. Det klarar jag om jag sätter över decemberlönen men tänkte vänta med tanke på skatteeffekten och att det ändå bara blir tre handelsdagars skillnad. Då behöver jag strax över 1 procent upp från idag istället för att nå målet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Utlandsutdelaren!

      Yes, jag har bostadsrätt med ca: 40% belåning, så jag bor ganska billigt. Vid 2 miljoner klarar jag basen som hyra, elräkning, mat osv. Vid 3 miljoner klarar jag allt för att leva som jag gör nu.

      Bra jobbat, det har gått fort för dig och jag är säker på att du är om mig snart! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Uppenbarligen är mina 2 års(!)löner i buffert kanske lite väl tilltaget men jag hittar inget vettigt att investera dem i.
    När kommer sättningen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Haha, allt är individuellt. Ja det är svårt det där, jag är all in just nu.

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Det sägs att mer pengar förlorats i väntan på korrigeringar än i själva korrigeringarna. Därför har jag bara en månadslön i kassa. Den nivån har funkat fint för mig i flera år. Därtill har jag även 10% belåning på portföljen.
    Aktier + ETFer 1 milj (efter att belåning räknas bort).
    Bostadsrätt + sommarstuga 5 milj (med 3 milj belåning).
    Utlåning (Lendify och Kameo) 17 000.
    MVH/ GI

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Griphook,

      Det låter som du diversifierat bra och ligger ungefär som mig, hyffsat all in. Jag har dock ingen belåning på portföljen då jag bara jobbar knapp halvtid och har inte så mycket att trycka in om det skulle vara så. Bra jobbat!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Jag har ca 8 % i aktier, 7% likvider, 4% i lägenhet och 80-81% i krypto. Väger över ganska mycket krypto, men det har varit ett bra år.

    Simon

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Måste väl börja med att säga grattis, 80% i krypto måste ha gett bra avkastning den senaste tiden? :) Själv fattar jag inte krypto och har inte satt mig in i det så jag grindar på med aktier och fonder ;).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Grattis till 1,6 miljoner kronor.

    Jag är alltid fullinvesterad i aktier och lite fonder, ingen belåning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Money For Nothing,

      Tack så mycket! :) Samma som mig och många andra då, vi får hoppas att det är en bra strategi i längden!

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  10. Bra jobbat! Efter idag lär den väl kickat upp mot närmre 1.7 ;)

    Vänligen Annelie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Annelie,

      Tackar! :) Tyvärr inte, i dagsläget ligger den på 1,610' har inte haft koll på börsen de senaste dagarna men måste varit något som droppat innan idag ;).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera


  11. Hälsningar till alla som läser detta vittnesbörd. Jag
    har avslagits av min man efter tre (3) års äktenskap bara för att en
    annan kvinna hade en stavning på honom och han lämnade mig och barnet
    lidit. en dag när jag läste via webben såg jag ett inlägg
    om hur denna stavningskastare på den här adressen
    drbrunogarcia2020@gmail.com han har hjälpt en kvinna att få tillbaka sin
    man och jag gav honom ett svar på sin adress och han berättade för mig att
    en kvinna hade stava på min man och han berättade för mig att han
    kommer att hjälpa mig och efter 2 dagar att jag ska få min man tillbaka. Jag trodde på honom och idag är jag glad att låta er alla veta att den här stavaren har makt att få älskare tillbaka. för jag är nu nöjd med min man. Tack för Dr.DR Bruno .Har email: [drbrunogarcia2020@gmail.com]

    SvaraRadera