tisdag 2 juli 2019

Passiva pengar - Får 218kr om dagen gratis!

Det känns rätt skönt så här innan semestern att kunna bocka av ännu ett mål från hängmattan! Idag kan jag konstatera att portföljen ger mig 218kr varje dag, Yes! :) Det här gör den varje dag, varje månad, året runt. 218kr om dagen är lika med 9kr i timmen, ett stort mål för mig! Det här hade jag aldrig trott för några år sedan, att jag skulle få nästan en tia i timmen utan att behöva göra något för den. Jag älskar passiva pengar som trillar in när jag gör annat!




Passiva pengar som fyller fickorna dygnet runt


Det här är grymt bra, jag får gratis pengar för att inte göra någonting alls och pengarna växer av sig själv. Varje minut, varje timme, varje dygn, varje vecka, varje månad, året runt. Den enda uppgiften jag har är att låta de fortsätta växa, att inte stoppa snöbollen som fått rullning. Det kan låta extremt enkelt men i själva verket är det väldigt svårt, annars skulle alla låta bollen rulla ostört. Snöbollseffekten är som störst när vi ignorerar den!


Jag har själv haft otroligt svårt för att låta pengarna vara tidigare i livet. Ofta går det bra ett tag men att hålla i den där uthålligheten som krävs för att lyckas på allvar är verkligen inte lätt. Ofta kommer det något i vägen, bara en liten sak man vill unna sig eller något man vill göra. Tyvärr är det här de passiva pengarnas värsta fiende, de små sakerna som stoppar snöbollen gång på gång. Varje gång vi stoppar snöbollen så tar vi inte bara en del av den utan vi går miste om tillväxten den delen skulle ha bidragit med.






Mina passiva pengar ger mig frihet


Jag satte ganska tidigt upp olika mål för hur jag skulle bli ekonomiskt fri och några av dessa mål var att följa upp varje krona jag fick passivt varje timme. Jag har jobbat mig upp från 1 krona barje timme till att idag få 9 kronor passivt varje timme. Eller.. egentligen är det ju inte jag som har jobbat, jag har gett snöbollen förutsättningar att jobba. Hittat en nedförsbacke och fyllt på med lite snö. Nu när jag hållit på ett tag så klarar den sig ganska bra själv och det är riktigt motiverande att se!

Man får helt enkelt prioritera bort lite saker för att få lite mer senare. Visst har jag prioriterat i livet och visst har jag kämpat för att inte köpa vissa saker men så här i efterhand har det varit värt det. Portföljen levererar passiva pengar som jag helt ärligt inte trodde var möjliga för 10 år sedan. Här nedanför är lite penga-produktions-stats från portföljen:

  • Utdelning per timme: 9,09kr
  • Utdelning per dygn: 218kr
  • Utdelning per arbetsdag: 306kr
  • Utdelning per månad: 6635kr
  • Utdelning per år: 79.617kr



Passiva pengar jobbar dygnet runt - Människor sover


Något som är viktigt att inse är att passiva pengar sover inte. Vi mänskliga varelser jobbar oftast 8-10 timmar per dag och sen gör vi andra saker som att äta, sova, vila, spela fotboll, umgås med familj etc. Alla de där andra sakerna får vi inte betalt för. Sen beskattas vi mänskliga varelser också på ett helt annat sätt än våra passiva pengar som glider runt på en liten räkmacka där.


Tänk dig att du tjänar 120kr i timmen på ditt arbete. Om räknar extremt enkelt med en total skatt på säg.. 25% så kommer du att få behålla 96kr i timmen. Du tjänar då 768 kronor om dagen på ditt arbete efter skatt. Varje vecka får du 3.840kronor i lön och beräknat på 21 dagars jobbmånad får du en månadslön på 16.128kr efter skatt.

Hur jag räknar? 👷 Jag räknar i exemplen på en bruttoarbetstid på 2080 timmar per år vilket då innebär utan avdrag för semester, röda dagar frånvaro etc.

Pengarna tjänar pengar när du sover


Ok, nu är det passiva pengarnas tur att jobba. Vi säger att de passiva pengarna vill ha samma månadslön som dig, vad innebär det då för timlön? Det intressanta är ju att pengarna jobbar inte 8 timmar om dagen utan 24 timmar varje dag, exakt 3 gånger så mycket alltså. Det gör det väldigt enkelt att räkna ut att pengarna behöver en timlön på 40kr i timmen.. eller?

Nej just det, skatten skiljer ju här. Förenklat kan man säga att pengarnas utdelningar beskattas med 10% ungefär, så det är den skatten vi räknar på. För att få ut 96kr i timmen så behöver pengarna alltså producera ungefär 105 kronor i timmen.. eller? Nej just det pengarna jobbar 24/7 så delar vi det med 3 så får vi svaret. Pengarna behöver en timlön på cirka 35 kronor i timmen för att motsvara en lön för någon som jobbar heltid, året runt med en timlön på 120 kronor brutto.





Pengarna växer för evigt medan vi redan har slutat att växa


Nu kommer vi till den sista delen i varför passiva pengar är överlägsen aktivt inarbetade pengar. Vi själva börjar oftast jobba när vi redan slutat att växa. Den enda gången i livet vår kropp gör något passivt är väl när den växer? Kanske inte.. men i alla fall, allt vi gör kräver ett aktivt arbete och underhåll. Om vi slutar att jobba så får vi inte längre betalt, vill vi ha högre lön så måste vi erbjuda en motprestation.



Det här gäller inte för pengar. Vi såg redan att om vi får en timlön från våra investerade pengar på 35kr i timmen så motsvarar det vad någon som arbetar heltid med en timlön på 120kr får. Grejen är att som arbetare har man egentligen bara ett val för att höja sin lön, det är antingen att jobba mer, hårdare eller att utvecklas och utbilda sig. Allt kräver ansträngning.


Hur mycket passiva pengar krävs för att motsvara 120kr i timmen


Vi är många som investerar i utdelningsaktier med målet att leva på utdelningen från våra aktier. Det här brukar vara omkring 4% av det investerade kapitalet. Det vi glömmer i jämförelsen med det vanliga jobbet i det här fallet är att om vi lever på 4% av kapitalet så räknar vi oftast med en tillväxt på 6% också. Att kapitalet och de passiva pengarna växer med 6% varje år.

4% - Om vi skulle leva på 4% av vårat kapital skulle det alltså krävas 4,99 miljoner i kapital för att plocka samma lön som en heltidsanställd med 120kr i timmen.

10% - Om vi istället räknar på 10% som innefattar tillväxten så skulle det istället bara behövas ett kapital på 1,99 miljoner kronor för att kunna plocka motsvarande en heltidslön på 120kr i timmen.


OBS! ⚠ I exemplet nedanför har jag räknat på 4% (för högre kapitalet) respektive 10% (för det lägre kapitalet) avkastning. 10% avkastning är väldigt positivt med tanke på inflation etc. så det är mest med som ett exempel. Är man närmare en bra pension så kan man räkna högre eftersom man i teorin skulle kunna leva upp hela kapitalet och sedan leva på pensionen.

Vad är rimligt att räkna på?


Alltså allas liv och förutsättningar ser olika ut men jag ska försöka ta fram lite rimliga exempel på hur mycket kapital man behöver för att kunna leva på det. Alla exempel är utformade utefter att man har en lön enligt vad jag skrivit innan, 120kr i timmen eller runt 16.600kr brutto.

Supersparare - Om man är en supersparare som sparar 50% av sin lön eller mer så kan man teoretiskt leva på ett kapital på 1-2,5 miljoner kronor. 

Sparare - Är man en ambitiös sparare som sparar 30% av lönen varje månad behöver man 1,4-3,5 miljoner kronor.

Ekonomimedveten - Sparar man kring 15% av sin lön varje månad så krävs det ett kapital på 1,7-4,2 miljoner kronor.

Noll koll - Har man noll koll på sin ekonomi och inte sparar en krona så behövs det 2-8 miljoner kronor för att leva på kapitalet. Risken är dock stor att pengarna tar slut alldeles för tidigt, men framförallt att man aldrig kan uppnå något kapital utan ett sparande.


Slutsats: Passiva pengar är grymt och en trygg anställningsform. Passiva pengar kan jobba dygnet runt utan att bränna ut sig och kommer aldrig att tröttna på sitt jobb. Faktum är att passiva pengar i de flesta fall kommer att jobba hårdare för varje dag bara du låter dom vara ifred.

Läs mer! Inlägget om hur du själv kommer igång med aktier och får utdelningar här!


Någon mer som gillar passiva inkomster? :)

6 kommentarer:

  1. Tror att du räknat fel på utdelningen per arbetsdag :-)
    För övrigt bra jobbat och tack för bloggen, har tack vare den kommit igång riktigt bra och ligger något bakom dig.
    Siktar på 7:- per timme i år.
    //Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Stefan,

      Hjälp mig gärna vart jag räknat fel, är rätt trött idag så har säkert räknat fel! 😂

      Vad kul att man kunnat bidra lite och riktigt bra med 7kr, du lär gå om snart då jag inte nysparar så mycket nu! 🙂💪

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Det är samma som "per dygn", men eftersom du inte jobbar varje dag så blir det ju fel. Borde vara utdelningen genom antalet arbetsdagar på ett år.

      Radera
    3. Ah, smart att jag missade på den! Jag som själv tänkte att jag var smart som körde samma och inte 8 timmar! Haha, sol sagt är lite trött 😉.

      Tack att du sa till, ska ändra! 🙏🙂

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. tyvärr blir det lönesänkning vissa år också men så är det med utdelningar om man inte äger endast aristokrater, men bra jobbat:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Anonym,

      Ja så kan det ju bli såklart, men räknar med att snittet klättrar uppåt över tid och med många aktier och fonder man "ofta" lönesänkningar från enskilda bolag och kan behålla tillväxten totalt :).

      tack för kommentaren! Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera