tisdag 12 mars 2019

Poddpremiär för mig - Verkligheten i P3

För några veckor sedan fick jag en förfrågan om att vara med i podden verkligheten i P3. Min första tanke var att det skulle bli svårt eftersom jag inte ville röja min anonymitet och jag sa nej först. Efter några samtal och förslag på alternativ så kändes det dock mer rätt att medverka i podden och det slutade med att träffade producenten och berättade min story.

Lyssna på programmet här.


Screenshot från Sveriges Radios (P3) hemsida.

Jobbigt att vara anonym ibland


Eftersom anonymiteten alltid varit viktig för mig så kändes det instinktivt som att jag bara ville skippa den här grejen, samtidigt så lockade det på något sätt. För mig är själva situationen att vara med i en podd väldigt annorlunda och ovan. Jag visste inte om det var värt att riskera min anonymitet genom att medverka, men efter att vi kommit överens om hur vi kunde göra det på ett bra sätt så bestämde jag mig för att köra på.

En viktig del i det här var att jag verkligen gillade programidén och att jag fick en väldigt bra känsla för Shang Imam som skulle intervjua mig och producera programmet. Jag ville inte riskera min anonymitet, men ville heller inte att hela grejen skulle vinklas på fel sätt.

Min syn på programmet


Jag måste säga att jag tycker att produktionen blivit riktigt bra och fångat min syn kring ekonomisk frihet väldigt bra. Det finns säkert många som tänker annorlunda men så är livet. Jag känner att jag kan stå för det jag sagt till 100% och att podden fått fram mitt tänk kring ekonomisk frihet på ett bra sätt. Jag är glad att jag gjorde det!

Lyssna gärna på podden och fråga på om ni har några frågor eller säg vad ni tycker. Oavsett om ni håller med mig eller inte så är det alltid intressant att höra andras åsikter.

Tänker ni likadant eller på något annat sätt?


Läs mer om mig här
Lifehacks för ekonomisk frihet
När snöbollseffekten märks av
Kom igång med aktier och bli ekonomiskt fri!

37 kommentarer:

  1. Häftigt att äntligen få höra dig frihetsmaskinen.
    Har lyssnat på halva avsnitten och ska nu ta resten med lite kvällskäk :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Utdelningssoftaren,

      Härligt, roligt att du lyssnar! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  2. Jag lyssnade på podden och tycker du fick fram budskapet bra. Vi strävar också efter ett liv med valmöjligheter. Min fru och jag tänker inte sluta arbeta men istället arbeta med det som är lustfyllt och kanske inte med det som genererar mest pengar eller status.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja IGMR,

      Tack! Ja, att ha ekonomisk frihet gör ju att man kan välja mer och det betyder ju inte automatiskt att man kommer att jobba mindre :).

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  3. Kul att höra dig i P3s podd :-) Jag håller tummarna att du når ditt mål tids nog.

    Fortsatt lycka till.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Slimis,

      Tack, kul att höra av dig! Hoppas att allt går bra och detsamma till dig! :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera
  4. Tjenare Frihetsmaskinen!
    Det där var ett inlägg utöver det vanliga. Jag har suttit spikad framför datorn och lyssnat, är det något ämne jag går igång på så är det just det här.
    Först ska jag säga att vi tänker otroligt lika i mycket som du nämner i intervjun men det som inspirerar mig mest är att du kommer till insikt, säger upp dig och tar kontrollen över ditt eget liv. Sedan gratulerar jag dig för att du vågar köra din grej och samtidigt är medveten om att det kan gå fel, försöker man inte så misslyckas man helt säkert.
    Den här intervjun kunde inte ha kommit vid ett mer perfekt tillfälle för min del, jag står just nu inför ett avgörande beslut som kommer att påverka min närmaste framtid ordentligt, det här var inspirerande att lyssna på. Tummen upp!!!

    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Koll på kontot,

      Vad kul att du gillade det!

      Tack, det var en stor grej att säga upp mig. Samtidigt som utbrändhet var det jobbigaste som hänt mig så blev det det bästa som hänt mig nu när jag kan se det i backspegeln.

      Kul och intressant att höra, jag hoppas du uppdaterar oss om vad det handlar om! 🙂 Tack själv, alltid kul med feedback och kul att du tyckte om det!

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  5. Hej!
    Vilket fantastiskt avsnitt. Var ute och promenerade och var tvungen att gå in i skogen och bara stå helt stilla för att inte missa ett ord.
    Jag känner igen mig mycket i det du skriver och är imponerad över att du tagit så många steg på vägen, känner själv igen att det är lätt att fastna i "hjulet" och bara köra på även om man vet att man borde göra något annat. Avsnittet gav mig energi för att ta nästa steg i min resa. Tack!
    Stort lycka till i din fortsatta resa!
    // The Dividend Story

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja The Dividend Story,

      Tack, kul att höra tt du gillade det! 🙂 Det är riktigt kul att höra att det ger dig pepp att fortsätta. Det ger mig samma peooe att fortsätta min resa, det är inte jättelätt att prata om det här på andra håll. Tack! 🙏

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  6. Vad kul att du var med! Har följt dig ett bra tag. Lyssnade med nöje! Tyckte även att du svarade bra på den vanliga frågan "tänk om alla skulle göra såhär, vem ska då vara sjuksköterska etc."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Minigal,

      Vad kul att du tycker det! 🙏 Ja, det är en vanlig fråga men det krävs en del för att lyckas göra sig ekonomiskt fri.

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  7. Har oxå lyssnat nu! Som vanligt "inspirerande" för en annan som ligger mil efter dig. Tack för att du delar med dig! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Investeralitemera,

      Kul att kunna inspirera! Så länge du fortsätter så når du målet, det är enkelt men tar tid.

      Tack själv! 🙏 Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  8. Jag funderar lite på hur man ska tänka när man precis skall börja.
    Säg att man har ett startkapital på ~30 000 kr. Ska man köpa lite olika aktier (15-20 st) som historiskt sätt gett bra utdelning eller skall man satsa på ett mindre antal (~5 st).

    Och hur skall man tänka kring att sälja av en aktie? För utdelning är väl bara en del av det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. @Jesper
      Oavsett om du ska investera en större eller mindre summa så skulle jag se till att vara ordentligt diversifierad. Olika bolag och olika branscher. Åtminstone 10-12 bolag om du bara sparar i aktier. Kombinerar man sparandet med indexfonder så får man automatiskt större spridning. Tänk på att courtaget kan variera beroende på vilken lista bolaget är noterat samt i vilket land. Beroende på om det är svenska aktier, utländska eller tex räntefonder så väljs konto därefter, ISK, KF eller AF. Vad gäller hur man ska tänka kring säljet så är jag lite osäker på vad du menar? Finns säkert fler i kommentarsfältet som kan hjälpa till :)

      Radera
    2. Tja Jesper,

      Jag skulle börja läsa på lite om de stora bolagen. Med tanke på hur billigt courtage det är nu så kan du lika gärna bygga en portfölj av 15-20 bolag direkt. Om du har mindre än 50k i totalt sparande på Avanza så handlar du gratis på Stockholmsbörsen och därefter kör du mini och betalar endast från 1kr per köp.

      Jag kan länka sen när jag är vi datorn men googla "Frihetsmaskinen så kommer du igång med ditt aktiesparande" så har jag skrivit en sammanfattning om hur du gör.

      Jag skulle haft en grund med ett par Investmentbolag som t.ex Investor, kanske Industrivärden och Latour, sen byggt därifrån.

      Att sälja ska du helst inte göra utan inkassera utdelningen och återinvestera så byggs din passiva inkomst upp! :)

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  9. Mycket bra intervju!

    Filosoferar själv ibland om vad som skulle hända om alla var som oss. Skulle gärna ta denna diskussion vidare, helst helt utan värdering och känslor, vilket ofta frågeställarna verkar fastna i.

    Skrev detta för ett tag sen:
    https://jobbochfirma.com/2018/01/07/om-alla-gick-i-pension/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja JoF,

      Ja det skulle vara intressant att prata mer om det men jag tror vi tänker lite annorlunda kring det.

      Kul! Ska läsa det sen, har själv tä kt att skriva om det så kanske läser ditt inlägg sen så kan vi se hur de skiljer! :)

      Tack för kommentaren! Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    2. Varför tror du att vi tänker olika? På vilket sätt?
      Jag menar, om du inte har läst inlägg?

      Radera
    3. Jag menade olika somattdu och jag tänker annorlunda än frågeställarna oftast :). Jag har känslan att vi som sparar så här tänker på ett lite eget sätt som kan vara svårt att förstå för många :).

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
    4. Ah, då förstår jag!
      Jo, det gör vi nog, vi sparare. Det verkar oundvikligt för "vanligt folk" att fastna i värderingar och moral när man vill komma vidare i filosofiska tankar och tekniska lösningar.

      Jag ser fram emot att du skriver mer om det, så kan vi diskutera våra tankar vidare (tillsammans med alla andra).

      Radera
  10. Är mest nyfiken på hur du får ihop det utan att berätta för tjejen :) Tänker bara på hur det vart när jag träffat nya partners och alls kostsamt socialt som förväntas av en då..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Mrs Doubtfire,

      Det är ganska enkelt egentligen. I början körde jag helt för mig själv och sen har jag bara hållt det helt för mig själv även om vi båda i dagsläget har gemensamma mål om ekonomisk frihet. Jag går in på det lite i podden att jag inte velat påverka min sambo för mycket.

      Vi har ett gemensamt sparande och sen har jag mitt egna som jag kommer att berätta om längre fram vilket bara kommer göra det bättre :).

      Jag känner att jag måste skriva ett inlägg om det här. Ska bara klura på ett bra inlägg för att förklara på bästa sätt.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  11. Jag hörde precis avsnittet med dig i "Verkligheten" i P3. Jag tyckte det var intressant, särskilt mot slutet när intervjuaren ställer frågan vad som händer om alla skulle göra som du - om ingen arbetade som busschaufför eller lärare eller sjuksköterska.

    Det finns långt mer "pengar" på aktiemarknaden än vad det finns mat och livsnödvändiga saker i den fysiska världen. Det betyder att alla som har byggt sig en "Frihetsmaskin" inte kan realisera sina vinster samtidigt. Systemet bygger också på att väldigt många, nästan alla faktiskt, förlorar sin Frihetsmaskin när det krisar. Bara de i toppen, de med tillräckligt stora Frihetsmaskiner att styra alla de andras, klarar sig oskadda då de kan sprida sina risker och lösas ut av staten. Ungefär som en omgång "Hela havet stormar" med fem stolar och fyrtio-tusen-miljarder lekdeltagare. När musiken stannar blir de allra flesta utan stol.

    Jag har förstått att du är beredd att ta risken för egen del, men jag skulle vilja veta hur du ser på din roll i skapandet av en väldigt orättvis värld? Vilken slags värld får vi när de som har turen att lyckas (du säger själv att alla inte skulle kunna göra som du) lever gott på andras arbete? Känner du dig inte som en belastning, och vore det inte mer rättvist om vi fördelade storspelarnas Frihetsmaskiner till alla i form av en basinkomst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Livet är inte rättvist, eller så är det just rättvisa att någon som sparar och kämpar mot ett mål i över 10 år kan bli fri från arbetet. Varför skulle alla få samma sak utan att kämpa för det? För att bli ”fri” krävs för dom allra flesta extremt mycket uppoffring och slit och det är därför som bara en bråkdel tillslut lyckas.
      Det är fritt fram för alla att prova på men väldigt få kommer nå slutmålet då dom inte har mentaliteten som krävs och därav är det inget problem med samhällkollaps eller brist på bussförare eller sjukvårdspersonal.

      Radera
    2. Och om man mot förmodan kommer dithän att merparten i ett samhälle ger fräcka fingret till kneget så vore det väldigt märkligt om alla dessa personer skulle realisera sina vinster samtidigt eftersom ett uttag om cirka 4% av kapitalet, ens genomfört av alla svenne bananas parallellt, ändå skulle behålla merparten av kapitalet aktivt på marknaden (såvida man inte gör exit med en påse cash). Detta kapital kan fortsätta att investera i företag och innovationer så att fler kan få jobb - för såväl de som fortfarande lönearbetar på heltid i syfte att nå FI men också de som inte känner att det är deras grej utan hellre vill fullfölja ett traditionellt yrkesliv. Fint avsnitt BTW. Kul att det sprider sig.

      Radera
    3. Pengar att investera kommer från att vi underkonsumerar, vilket alla borde göra.
      När vi har underkonsumerat ska vi investera i saker som marknaden vill ha, det är bra för alla.
      Är våra investeringar produktiva växer värdet. De som inte är produktiva förstör värde och pengar försvinner.
      Kapitalism är naturligt, enkelt och rättvist!
      Vi kan diskutera fördelningspolitik och att vi ska ta hand om de svaga, men glöm aldrig att det är ur detta kapitalistiska system välstånd skapas, inget annat.

      Radera
    4. Det är väldigt naturligt att det inte finns så mycket varor som det finns värde på aktiemarknaden.

      Om du köper en korvkiosk köper du ju inte bara varorna som finns i kiosken just då, du köper även företagets förmåga att tjäna pengar, alltså framtida intäkter.

      Men som du säger skulle många företag bli värdelösa vid en riktig kris. Andra skulle dock bli väldigt värdefulla. Vilka skulle bero på typ av kris. Kanske skogsägare eller matproducenter, kanske husbyggare eller fraktföretag.

      Radera
  12. Hej Frihetsmaskinen!

    Superintressant avsnitt. Kul att du valde att vara med i Verkligheten! Jag började kika på din blogg igår när jag fick reda på att du skulle vara med - och sitter i skrivande stund och har kontaktat min bostadsförening för att kolla upp mitt elavtal samt ska ta reda på hur jag gör för att bäst förhandla om mina bolån.

    Jag är 26 år, äger en bostadsrätt - men har alldeles för dålig koll på sånt här. Tack för ett bra avsnitt och för att du hjälper mig med min ekonomi! Har än så länge inga planer på att arbeta för att bli ekonomiskt oberoende, men jag tykcer detta är spännande i alla fall. :)

    /J

    SvaraRadera
  13. Jag har länge funderat på det här med aktier och fonder men det har aldrig blivit av att jag satt mig in i det. Mest för att jag är lite trögtänkt och har svårt för fördjupa mig i vissa saker, helst när det kommer till siffror. Men efter att ha läst bloggen och lyssnar på "verkligheten" så startade jag ett kontot på Avanza direkt, jag hoppas det är början på något. Kapital är det inte mycket att snacka om. Men tjänar jag 100kr första året så har jag lyckats med något iaf.

    SvaraRadera
  14. Tack för intressant lyssning, resonerar i samma banor men är i en liten annan sits då jag valt att ha familj.
    Skulle idag kunna leva på min avkastning men behöver mer om familjen ska ha sitt.

    SvaraRadera
  15. Måste fråga har du bygggt denna portfolion med 1500kr månaden? eller du har haft peridoer du har kört med steroider och stora instättningar?

    Även jag försöker lägga mig på ca 30% sparande i dagsläget så känns det väldigt frustrerande när man typ sätter in 1500-3000 och dagen efter ha portfolion sjunkit 5000 =P

    mvh
    Blakhouse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja Blakhouse,

      Jag berättar en del i podden. Under flera år jobbade jag 250-270h/mån och ibland mer. Då sparade jag normalt 50-60% av lönen. Där byggdes det mesta av min ekonomi.

      I dagsläget sparar jag 1500kr/mån och ibland mer om jag har pengar över. Portföljen växer tack vare det jag sparat tidigare och en inte orimlig gissning är att kapitalet borde växa omkring 190k/år eller dygt 15.000kr i månaden utan ytterligare insättningar tack vare tillväxten.

      Se nedgångarna som tillfällen att köpa billigt. Förr eller senare lyfter det och allt du lyckats köpa billigt boostar kapitalet rejält när det vänder.

      Mvh / Frihetsmaskinen

      Radera
  16. Detta var bland det bästa jag hört, vilken stjärna du är!! Slutet var obetalbart :D Stort lycka till med allt! Funderar själv på min nästa aktieinvestering :)

    SvaraRadera
  17. Grattis! Inspirerande!
    Mackan

    SvaraRadera