tisdag 12 juni 2018

Att jobba med det man brinner för & älskar!

För att se en mening i livet så måste man enligt min syn ha något att leva för. Det kan vara någon man älskar, sina barn eller något man älskar att göra. Vi måste ha något som driver oss till att vilja gå upp varje dag och göra allt som krävs av oss. 

Då de flesta av oss jobbar så krävs det i många fall att vi går upp tidigt på morgonen och utför arbetsuppgifter fram till kvällen, då är det viktigt att vi jobbar med något man brinner för, att jobba med det man älskar att göra. Det är inte alltid det är så här men vi kan ta oss dit genom att justera våra liv.




Jobba med något du älskar och brinner för


Att ha ett roligt jobb är nog det lättaste sättet för de flesta att få roligare dagar eftersom majoriteten av alla spenderar 8-10 timmar varje dag på att arbeta och ta sig till och från arbetet. Det är logiskt sett enklast att styra upp ett jobb man trivs med och jobba med det "man brinner för".

Problemet jag ser här och som jag också själv upplevt är att man skapar och anpassar sin "passion" för att passa ett jobb som ger betalt. Jag kanske egentligen vill producera musik men eftersom jag i realiteten kommer ha väldigt liten chans att få ett sådant jobb så väljer att bli musiklärare eller discjockey. Även om de båda jobben är stark musikrelaterade så är det långt ifrån det jag brinner för och egentligen vill göra.

Jobba med ett intresse


Att just "lära ut" det man brinner för är ett vanligt sätt att hitta ett jobb relaterat till sina intressen. Det går att göra inom det mesta och jag har själv jobbat med det tidigare, mer än en gång i livet.

För min egen del började det oftast med att vara roligt men efter ett tag blir det som vilket jobb som helst och det värsta var att jag kände att det riskerade att "döda mitt intresse". Anledningen till det var för att det jag en gång började med som då var drivet av passion, hade blivit något som inte längre var fritt och roligt på samma sätt.

Skilja på fritid och jobb


Kanske kan man styra dessa jobb helt fritt? Kanske kan man behålla passionen även fast man inte får styra de helt fritt? För min egen del mår jag bättre av att inte jobba med det jag gör på fritiden, de sakerna vill jag inte ska vara påverkade av varken pengar eller vad någon säger, tycker eller har åsikter om.

Kanske finns det någon läsare här som förstår vad jag pratar om? Att jobba en hel dag med sitt största intresse för att senare på dagen själv få utöva sporten, intresset etc. är inte samma sak som att vakna upp på morgonen, se pudersnön utanför fönstret och ta skidorna ut i backen.




Lättare att uppskatta något man brinner för om det är frivilligt


Det är det här som får mig att uppskatta kortare arbetsdagar. Jag jobbar hellre deltid 2 timmar i kassan på ICA och spenderar resten av dagen i skidbacken än att jobba 6 timmar som skidlärare för att lyckas pressa in så många åk jag kan den sista timmen innan stängning (Generaliserat). Många ser nog helt annorlunda på det här, men några kan nog hålla med också?

Sen kan man ju även brinna för andra saker som att leda en grupp, styra stora inköp och förhandlingar men här undrar jag om det verkligen är något man brinner för på riktigt eller om det är ett intresse som byggts upp i brist på andra alternativ? I brist på tid att utveckla andra intressen? 

Jag har haft perioder i livet då jag verkligen älskat mitt jobb fast det bara handlat om rent arbetsmässiga saker (stort ansvar, inköp, personalansvar etc.) I efterhand kan jag dock se att det inte är ett långsiktigt alternativ. Jag tyckte det var roligt då, men hade heller ingen tid att utveckla eller testa andra saker. Hur kan jag då veta att det är det jag brinner för? Att ständigt testa nya saker måste väl göra det lättare att hitta rätt?

Tycker ni att det är viktigt att jobba med det man brinner för?

Intresserad av att få pengar utan att jobba? Läs mitt inlägg om min pengamaskin och hur den ger mig pengar när jag sover!

8 kommentarer:

  1. Jag jobbar med något jag brinner för och det är för det mesta fantastiskt roligt och stimulerande även när det blir långa veckor och resor. Sedan resonerar jag som dig i övrigt med kortare arbeten. Skulle jag vilja leva på kapital och bara dryga ut inkomsten skulle jag ärligt talat inte ha några problem att extraknäcka några strötimmar då och då på t.ex. Posten som jag gjorde som ung för att dryga ut inkomsten. Det viktigaste är att man trivs med det man gör och dem man arbetar med.

    SvaraRadera
  2. Jag ser arbetet som något strikt inkomstbringade och detta är huvudmålet. Branschen är vald utifrån framtidsutsikter och där jag kan få bäst utväxling för mina "bästa timmar på dygnet" som jag byter bort mot ören. Eftersom mitt livsmål är att bli "fri" och ekonomiskt oberoende så arbetar jobbet efter det målet. Ha roligt, snick-snacka och leva min passion lämnar jag till kvällar och helger.

    SvaraRadera
  3. Min passion är ständiga förbättringar och det passar väldigt bra ihop med arbete tycker jag, det går att applicera på det mesta.

    Hanna

    SvaraRadera
  4. "att leda en grupp, styra stora inköp och förhandlingar" samt "stort ansvar, inköp, personalansvar etc", skulle kunna sammanfattas med en njutning av att ha ansvar. Kanske är det just för dessa personer själva ansvaret som är det viktiga, och inte lika mycket vad man ansvarar för. Ansvar kan ju också kopplas samman med begrepp som kontroll och makt. Att bli bra på att leda och styra - att bli bra på att få andra människor att acceptera en som ledare och ge en legitimitet att leda.

    Vill också kommentera din fråga i inlägget - ifall jag håller med, och det gör jag. Jag arbetar för stunden inte med något utav mina starkaste intressen och trivs bra med att få ha dessa bitar för mig själv på fritiden. Att arbeta med någonting som man från början inte har något intresse av kan ju även leda till nya intressen.

    SvaraRadera
  5. Usch vilken dålig skidlärare jag var - barnen fick vänta då jag hellre tog ett extra åk själv. Ledsen, friluftsfrämjandet, det blev aldrig någon skidlärarexamen.

    Älskar skidåkning, men schemalagda gruppaktiviteter var inte riktigt min grej..

    SvaraRadera
  6. Har du slutat att blogga? Trist isf.

    SvaraRadera
  7. Saknar att läsa dina inlägg. Hoppas inget är på tok och att du bara njuter av sommaren :)

    SvaraRadera
  8. Hej Frihetsmaskinen.

    Hoppas allt är bra med dig och att vi får se någon uppdatering snart! :)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera