onsdag 7 april 2021

SAVR vs Avanza - Omdöme & recension

Jag har haft allt mitt sparande hos Avanza under många år nu men har sedan drygt 4 månader ett konto hos SAVR och tänkte att det var dags för ett inlägg om SAVR vs Avanza. Jag kunde ganska snabbt konstatera att båda har sina fördelar och därför kommer jag själv att spara hos båda.

SAVR är bättre än Avanza om du bara ska spara i fonder och framförallt om du vill spara i aktiva fonder som har en hög avgift. Eftersom SAVR inte tar ut någon provision kan de ofta erbjuda betydligt lägre avgifter på fonder som normalt sett är dyra.

Avanza är bättre än SAVR om du även vill spara i aktier och ha allt på samma ställe. Dessutom får du en betydligt bättre överblick över dina konton. Du har även tillgång till deras egna fonder som inte finns hos SAVR.


Innehåller affiliatelänkar


SAVR eller Avanza, vilken ska man välja?


Som jag skrev i inledningen så är båda bra och egentligen beror det på vad du är ute efter. Samtidigt finns det ingen anledning till att bara välja en eftersom båda är gratis. Om jag däremot bara skulle ha en, skulle jag valt Avanza.

Men som sagt, det kostar inget att ha båda, så testa åtminstone och se hur det ser ut på plattformen innan du bestämmer dig.



Fördelar med SAVR & vad plattformen är bra för


Den helt klart största fördelen med SAVR är deras låga fondavgifter, framförallt på aktivt förvaltade fonder som brukar ha en högre avgift. Exempel på dessa fonder är t.ex:

De fonderna ovanför är bara exempel på fonder som är billigare på SAVR än Avanza. Kolla in deras utbud och se hur mycket mer du betalar i dagsläget och vad du kan spara på avgifterna.




Fördelar med Avanza & vad plattformen är bra för


Avanza är ljusår före när det gäller funktioner och som komplett bank. De erbjuder dessutom aktiehandel, lån etc.

Jag skulle aldrig byta bort Avanza helt och eftersom jag har aktier är det inte ens en fråga om att jag skulle välja Avanza för SAVR. Jag ser istället SAVR som ett komplement till Avanza för att få lägre avgifter på en del av mina fonder.

Här nedanför är bara en liten del av de användbara verktyg de erbjuder.




Skillnad i pris mellan Avanza och SAVR


Eftersom vi bara kan jämföra priserna för fondhandel mellan SAVR och avanza kommer det avgöra den här jämförelsen. Där är SAVR mycket billigare än Avanza. Ofta skiljer det 20-30% på fondavgiften till SAVRs fördel.

Det är dock viktigt att komma ihåg att Avanza erbjuder så mycket mer. Jag skulle därför aldrig råda någon som är ny på aktier att inte öppna ett konto hos Avanza. Det finns mycket bra information där och många bra verktyg.

Mycket av dessa saker ökar motivationen att spara vilket jag nästan tycker är det viktigaste. Avanza har t.ex. grymma grafer och uppföljningar på portföljens utveckling mm.

Funktioner & verktyg


Nu blir det upprepning eftersom jag gick in på det här ovanför. Avanza har grymma funktioner och krossar SAVR på den punkten. SAVR har egentligen inga funktioner att prata om, det är enkelt, stilrent och billigt.

Avanza har funnits länge & är pålitligt


Det vi inte kan komma ifrån är att Avanza har funnits väldigt länge medan SAVR är ny på marknaden. Jag har haft Avanza i över 10 år och aldrig haft problem, SAVR lanserade sin fondverksamhet 2019.

Det här betyder inte att SAVR inte är seriösa eller fungerar bra men självklart har Avanza under lång tid byggt upp ett stort förtroende hos sina kunder, något SAVR helt enkelt inte hunnit göra på samma sätt.

Jag tycker dock att SAVR fungerar grymt bra, har inte haft några problem. 

Vad ska man välja som nybörjare?


Om du vill ha allt ditt sparande på samma ställe skulle jag ha valt Avanza. Och jag skulle även rekommendera dig att kolla in Avanza Akademin för att lära dig grunderna i aktier och sparande.

Om du inte har några problem med att ha ditt sparande på två ställen skulle jag även öppnat ett konto på SAVR för att få billigare avgift på vissa fonder.

Det är gratis att öppna konto hos både Avanza och SAVR så det bästa är väl att testa båda och se själv.

Kan man köpa aktier på SAVR?


Nej, du kan bara köpa fonder hos SAVR.

Är SAVR säkert? (insättningsgaranti)


Enligt mig finns det ingen anledning att se SAVR som osäkert. De omfattas av insättningsgarantin på likvida medel du har på konton hos dom, de omfattas av investerarskyddet och de regleras av finansinspektionen.

Vilka avgifter har SAVR?


SAVR tar en plattformsavgift på 0,09% men ingen fondprovision som andra banker gör. Det gör att de är betydligt billigare än andra banker för fondhandel på de fonder de erbjuder.

Kan man flytta fonder från Avanza till SAVR?

Ja det går att flytta fonder från  Avanza till SAVR och på så sätt slippa skatteeffekten som skulle uppstå om du först sålde fonderna hos Avanza och köpte tillbaka dom hos SAVR.

Du måste dock ha fonderna separerat från aktierna och flytten tar ganska lång tid, vanligtvis mellan 4-8 veckor. Du kan läsa mer om hur det fungera här.

Vad ska man välja - Avanza eller SAVR?


För fonder som finns i SAVRs utbud skulle jag välja SAVR framför Avanza. Om du vill ha hela ditt sparande på ett ställe, om du vill köpa aktier eller om du ska låna pengar skulle jag välja Avanza.

Kom ihåg att det här bara är mina ord men jag tycker att de stämmer ganska bra faktiskt. jag har använt Avanza väldigt länge och SAVR betydligt kortare, det kan vara bra att väga in.

Jag tycker dock att det kan vara bra att veta skillnaderna även om man bara väljer att använda t.ex. Avanza och inte SAVR, då vet man i alla fall om skillnaderna och gör ett aktivt val.

Hoppas att den här jämförelsen mellan SAVR och Avanza kan hjälpa dig med lite funderingar. Tveka inte att ställa en fråga i kommentarsfältet om du undrar något.

Har du SAVR eller Avanza? Eller har du båda? Vilken tycker du är bäst och varför?

3 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har SAVR som komplement till Avanza. Det fungerar fint och ännu bättre nu när SAVR dessutom äntligen hoppat på Swish-tåget. Däremot finns inte alla fonder på SAVR (det kanske det inte gör på Avanza heller?). Jag minns inte vilka jag sökte på och gick bet, men det finns ändå mycket att välja på. Jag gillar enkelheten hos SAVR och de roliga funktionerna hos Avanza.

    Mvh Fumlan

    SvaraRadera
  2. Hej,

    Precis som artikelförfattaren och Fumlan har jag både Avanza och SAVR. Jag handlar bara fonder och har indexfonderna hos Avanza och de aktivt förvaltade fonderna hos SAVR.

    Som tillägg till din text ovan vill jag lägga till att SAVR har en högre valutaväxlingsavgift än Avanza, så köper man en fond i EUR eller USD så vill det till att man behåller dem ett tag för att den lägre förvaltningsavgiften hons SAVR ska betala sig.

    Sedan är det fel att Avanza har ett mycket större fondutbud. När jag kollade idag så har Avanza 1332 fonder och SAVR 1345 fonder. Skillnaden är att SAVR har fler utländska ovanliga fondbolag men saknar vissa svenska vanliga fondbolag som bojkottar uppstickaren SAVR som t.ex. Handelsbanken. Det gör att det känns som Avanzas fondutbud är större.

    Mvh Fredrik

    SvaraRadera
  3. Jag har också SAVR som komplement. Enkelt och väl fungerande sida. Gillar sättet de visar information om olika fonder. Känns lätt för nybörjare.

    SvaraRadera