torsdag 19 oktober 2017

Säga upp sig från jobbet - Så här kan du göra!

Att säga upp sig från jobbet är ingen lätt sak för de flesta. Många har en del av sin identitet genom sitt jobb och har byggt upp hela sitt liv kring det.

Räkningar, lån och mat ska köpas, ungarna ska spela fotboll och ha nya prylar. Dessutom får vi inte glömma de obligatoriska Facebook-incheckningarna på olika tjänsteresor.

Ok, jag raljerar rätt hårt nu, men för att ta det enkelt, jobbet är ofta en alldeles för stor del i en persons vardag och liv. Det är inget fel i det, jag har också haft perioder då jobbet var en grymt stor del av livet.

Däremot tror jag inte att det är nyttigt att halva ens liv ligger i andras händer. Det måste väl vara bättre att ha kontrollen själv? Det måste väl vara bättre att bli rik på riktigt?




Säga upp sig från jobbet - Tips som fungerar!


Det är läskigt att säga upp sig, speciellt om du är bra på ditt jobb, har jobbat hårt för att komma dit du är och kanske gjort det de senaste 5-10 åren. Det är verkligen svårt, jag har gjort det själv så jag vet hur det känns. Men, det är grymt!

Det är en skön känsla att kasta sig ut i ingenmansland och släppa det gamla och välkomna det nya. Livsnärvaron ökar och "carpe diem-känslan" fördubblas. Det är så jag upplevde det, det behöver inte vara så för dig, alla är vi olika.

Gillar man sitt jobb och går dit taggad och hem glad varje dag så ska man ju inte säga upp sig, men om man är uttråkad, tappat gnistan, känner att man äts upp inifrån.. då ska man tok-säga upp sig! Det tycker i alla fall jag.

Jag sa upp mig från mitt jobb som jag jobbat med i 8 år för ungefär 5-6 år sedan. Jag var "ledig", "fri" eller vad man vill kalla det i 1 år innan jag började plugga lite. Idag driver jag eget företag. Det jag fått genom erfarenheten av att säga upp mig från jobbet är bland annat:

  • Allt löser sig - Agera efter hjärtat med lite hjärna så kommer resten att lösa sig. Jag är inte optimerad här, men innan var jag ganska handikappad i detta tänket.
  • Jag kan det jag vill - Drivkraften är säkert 80-90 procent i allt du gör. Vill du starta ett företag så kommer den med mest drivkraft att lyckas bäst. Kunskap i all ära men drivkraft är viktigare.
  • Livet är för kort för att göra saker man inte vill göra, att komma dit man vill är för lätt för att inte göra det - Återigen, med drivkraft är nog det mesta möjligt.
  • Kompromissa för att nå mina mål - Alla kan inte göra allt, gillar man att cykla så fokusera på det. Lägg upp ditt liv så att du kan göra det du vill så mycket som möjligt och gör så lite som möjligt av det du inte vill göra. Jag gör mycket mer av det jag vill idag och jobbar på att förbättra detta hela tiden.


Läs mer: Så här blir du ekonomiskt fri!


Saker som gör det lättare att säga upp sig från jobbet


Om du nu funderar på att säga upp dig från jobbet så finns det några tips jag kan ge för att det ska bli lättare. Det handlar om att bygga upp dina ekonomiska trygghet.

Visst, du får lite a-kassa från arbetsförmedlingen och hjälp från staten men det kommer inte att ge någon riktig trygghet. Det jag menar är att du ska bygga upp en pengaklump som gör dig oberoende. Du ska spara och investera pengar så att du klarar dig ett tag utan lön.

För att lyckas med det här behöver du:
  • Spara pengar
  • Investera pengar

Spara pengar så att du kan säga upp dig


Se till att börja spara pengar redan nu. Gå igenom alla dina räkningar och sänk dom en efter en. Du kommer se hur mycket mer pengar du får över vilket även kommer att öka motivationen.

När du har fått så låga fasta kostnader som möjligt går du på dina rörliga kostnader. Målet är inte att sluta göra saker eller inte köpa något, målet är att sluta bränna pengar på onödiga saker som inte ger något värde.

Investera pengarna och bygg upp en egen försäkring


När du har fått till ditt sparande så börjar du investera i aktier eller fonder. Genom att göra det kommer ditt kapital att växa och du startar en så kallad "pengamaskin". Pengamaskinen kommer att göra dig mindre beroende av jobbet.

Börja att investera i fonder eftersom det är enkelt. Bygg upp en buffert och ett aktiesparande så pass stort att det kan försörja dig ett halvår, ett år eller kanske två år. Målet är att skapa frihet och trygghet.


Det krävs kompromisser när man säger upp sig


Att säga upp sig är inte lätt, men när man har gjort det så går man otroligt stark ur det. Från den dagen du ger upp ett välbetalt jobb som du pluggat/jobbat hårt för att få, men du inte trivs med. Från den dagen kommer du aldrig mer att kompromissa mitt ditt liv som du gjort tidigare.

Du kommer att se på livet med helt nya ögon och i framtiden välja val efter hjärtat. Jag tror man kommer uppskatta de valen när man är äldre, fast det är bara jag, jag vet inte vad som är rätt eller fel.

Har ni sagt upp er någon gång och hur har det påverkat er?

12 kommentarer:

  1. Japp - det kändes jätteskönt! Jag sökte och fick ett bättre jobb och kunde fylla i en blankett med "begäran om entledigande" eller hur det nu formulerades (jag är statlig tjänsteman, och det skulle inte förvåna mig om formuleringarna på sådana blanketter är annorlunda i privat sektor) visavi min gamla arbetsgivare.

    SvaraRadera
  2. Jodå har sagt upp mig för många år sedan. Gillade inte alls det jobbet jag hade då. Till slut fick jag ont i magen av att gå dit. Idag trivs jag ganska bra hos mina 2 arbetsgivare. Men hade jag haft 5 miljoner till hade jag sagt upp mig direkt ;) Tyvärr är det ju ofta ekonomin som styr hur beroende man är av sitt jobb. Men med tiden är tanken att jag ska bli mindre beroende av min arbetsgivare och istället klara mig bättre på mina besparingar. Det krävs dock några års jobb till innan jag närmar mig friheten. Men man får skynda långsamt :-)

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra beslut! Haha, samma här, hade jag haft mer pengar hade jag inte jobbat alls.. eller inte schemalagt iaf. ;)

      Yes, dit når vi! :)

      Radera
  3. Ja efter drygt 27år kände jag att det var dax :) Har nu gjort 8 dagar på nya jobbet, en 80% tjänst i dagsläget, underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad nice! Skönt för dig att det känns rätt, grattis! :)

      Radera
  4. Bra inlägg! Jag är precis en sån du skriver om längst ned ("bra" jobb som resultat av 5-årig utbildning, men trivs inte). Slänger bort mycket av min tid på streamning och slösurfande. Det kan nog vara som du säger, att jag kommer bli mer medveten om min tid om jag säger upp mig. Då måste jag fokusera på det som är viktigt.
    Tänkvärt....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! ja absolut, det är lätt att man drömmer sig framåt i tiden, jag känner att jag börjar halka tillbaka dit och kanske är det dags för en förändring igen.

      Tack för kommentaren!

      Radera
  5. Jag har iallafall gått ner till 80% på jobbet. Det har frigjort mer tid för att göra annat som jag tycker är roligare och viktigare i mitt liv (vara/finnas med/för barnen mest men också tid för träning). Har ett mycket mer balanserat liv nu!
    Trivs dock bra med mitt jobb, men det får vara i lagom dos!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt! Jag känner lite samma sen jag gick ner i tid, balans är viktigt!

      Tack för kommentar! :)

      Radera
  6. Har förvarnat chefen om att jag har för avsikt att sluta. Han undrade var jag skulle börja sen..fick upplysa, att planen är att sluta jobba helt o hållet. Så nån gång nästa år räknar jag att klippa arbetslivet😊. Klart lite gratisarbete, i form av att bygga ut sommarstugan blir det istället. Gumman jobbar ett år till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shit vad kul Erik, grattis! :) Måste kännas otroligt skönt att säga det till chefen? :)

      Med vänlig hälsning / Frihetsmaskinen

      Radera